Mail og flere adresser
Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-06-08 20:00

I anledning af, at jeg får medd. fra postmaster (tdc) om at min
postkasse på serveren er ved at være fuld*, vil jeg gerne have lidt
hjælp til administrering af Mail med én POP konto men fire mailadresser.

* Postkassen kan rumme 10 Mb, den er nu på 2,1 og jeg fik lige en mail
ind på 2,3, men det giver da så langt fra 10 Mb - regne, regne = 4,4 Mb

Har testet én af de alternative adresser, og jeg straks beskeden på
serveren via kommando-I i Mail (har dobbelttjekket med Webmail hos tdc).
Der _er_ altså kun 104 beskeder for nuværende. Og de fylder nu kun de
ca. 1,2 Mb

Jeg sprøger derfor om der nogen steder i Mail er en mulighed for at gå
ind på serveren og se (evt. slette) andre emailadresser på den ene og
samme POPkonto?

Eller skal jeg have fat i tdc's support?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-08 21:52

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> samme POPkonto?
>
> Eller skal jeg have fat i tdc's support?

Det er helt fantastisk småt, at man kun kan have 10 MB i postkassen hos
TDC. Andre steder måler man i GB. Jeg har selv for nylig været ude for,
at et vedlagt PDF-dokument fyldte 8,5 MB, og så var min postkasse
overfyldt med de andre e-mail, der lå i den. Jeg var i den anledning
inde på min webmail hos TDC, som jeg normalt ikke bruger. Jeg fandt ud
af, at man kan udvide den til 250 MB mod at acceptere nogle
tillægsvilkår. Det er bare noget med, at de sletter ens papirkurv efter
7 dage, og har man ikke brugt sin konto i 180 dage, sletter de al
e-mail. Da man skal bruge POP3 hos TDC, så henter man jo al sin e-mail
ned på sin computer, hvis man da ikke bruger ren webmail. Så gør det jo
ikke så meget, at TDC sletter alt.
Da et enkelt vedhæftet dokument faktisk kan fylde alle 10 MB
eller mere, har jeg udvidet min konto. Jeg har desuden sat Mail til
straks at slette e-mail på serveren, når den er hentet. Jeg bruger
nemlig slet ikke webmail på den konto. Bruger man webmail, kan man
ønske, at ens e-mail ligger der. Man kan evt. sætte Mail til at slette
efter en uge eller en måned.
Har du i øvrigt stadig din Esenet-adresse? Det er nemlig min
Esenet-adresse, der er registreret hos TDC. Det har jeg ikke hørt noget
om, men jeg har hørt andre sige, at de er blevet bedt om at gå over til
en ny adresse hos TDC, fordi Esenet er nedlagt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-06-08 22:18

> Det er helt fantastisk småt, at man kun kan have 10 MB i postkassen hos
> TDC. Andre steder måler man i GB.

Jo, jo de 10 MB har da hidtil været nok, men jeg _har_ jo ikke 10 MB, og
sprøgsmålet var lidt i retning af:
- en POP konto
- OG fem forskellige mailadresser.
- hvordan går jeg ind under de forskellige adresser og sletter mails?
Jeg har en slet skjult mistanke om, at min adresse nummer fire har
modtaget noget stort (som jeg dog ikke lige kan huske. Måske skal jeg
lige lave opsætningen op, så min Mail viser de hele/fulde adresser, i
stedet for de "smarte" og forkortede?

>Jeg har selv for nylig været ude for,
> at et vedlagt PDF-dokument fyldte 8,5 MB, og så var min postkasse
> overfyldt med de andre e-mail, der lå i den.

Ja, det er entop udbredelsen af PDF-filer, der er synderen. Fotos kan
osse være et problem.

> Jeg var i den anledning
> inde på min webmail hos TDC, som jeg normalt ikke bruger. Jeg fandt ud
> af, at man kan udvide den til 250 MB mod at acceptere nogle
> tillægsvilkår.

Det er jeg skam opmærksom på, jeg skal bare lige grave et kontonummer
frem.

> [...]
> eller mere, har jeg udvidet min konto. Jeg har desuden sat Mail til
> straks at slette e-mail på serveren, når den er hentet.

Jeg er nu meget tilfreds med at bruge kommando+I i mail, så kan jeg selv
slette. Men - og det er et tillægsspørgsmål - jeg kan ikke hente en mail
igen, hvis jeg ved et uheld har slettet den fra Mail på puteren. Det er
faktisk sket for mig én gang. Ved du, hvad man skal gøre? "Genopbyg"
virker i hvert fald ikke.

> Har du i øvrigt stadig din Esenet-adresse?

Har aldrig haft en. Har igennem mange år blot benyttet mine tdc-adresse.
Fem må være nok.

Men kan du svare på mine spørgsmål, hr. brevkasse?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Steffen

Dato : 29-06-08 22:49

> [...]
> modtaget noget stort (som jeg dog ikke lige kan huske. Måske skal jeg
> lige lave opsætningen op, så min Mail viser de hele/fulde adresser, i

Hvis det er en almindelig mailkonto, som følger med et abbonement hos
TDC (sådan en har jeg) så har du kun en mail-adresse og fire henvininger
til denne, de deler derfor pladsen på serveren.
Du kan sætte Mail til at slette mail'ene nrå de er hentet ind på
computeren

mvh
Steffen (osse Esbjerg)

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-08 15:07

Steffen <steffSLET@DETTEpost6.tele.dk> wrote:

> [...]
> til denne, de deler derfor pladsen på serveren.
> Du kan sætte Mail til at slette mail'ene nrå de er hentet ind på

Nu er jeg ikke så tit inde på min webmail hos TDC. Hvis man vil slette
nogle aliasser til samme konto, kan man så ikke gøre det, når man er
logget ind på sin web-mail? Det er vel normalt der, man ændrer de
forskellige indstillinger. Man kan ikke gøre det fra Mail.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steffen

Dato : 30-06-08 16:20

> [...]
> logget ind på sin web-mail? Det er vel normalt der, man ændrer de
> forskellige indstillinger. Man kan ikke gøre det fra Mail.

Jo, når du er logget ind på din web-mail så skal du ind under
indstillinger og derefter mailadresser, så kan du ændre og slette dem.

mvh
steffen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-06-08 23:58

On Jun 28, 9:00 pm, M...@noget.invalid (Mich Ottosen) wrote:

> Jeg sprøger derfor om der nogen steder i Mail er en mulighed for at gå
> ind på serveren og se (evt. slette) andre emailadresser på den ene og
> samme POPkonto?

Da jeg ikke bruger Mail, kan jeg desværre ikke svare på dit spørgsmål.
Jeg kan dog anbefale dig at oprette en Gmail-konto (konkurrenterne har
sikkert noget tilsvarende). I skrivende stund har man der 6,6Gb plads,
og det tal vokser dag for dag. Jeg har ikke slettet en eneste mail,
siden jeg begyndte at bruge Gmail i 2005, og jeg bruger kun 15% af min
plads.

Det smarte ved Gmail er, at du ikke behøver at skifte din gamle email-
adresse ud. Du kan inde i Gmail sætte den til tjekke dine mailbokse
via pop3. På den måde ryger al mail sendt til din tdc-adresse direkte
videre til Gmail, hvor der er rigeligt med plads (og du kan
naturligvis bruge Gmail i Mail med pop3 eller imap, hvis du er til den
slags).

--
Michael Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 08:14

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Da jeg ikke bruger Mail, kan jeg desværre ikke svare på dit spørgsmål.

Nå ja, det glemte jeg at svare på. Jeg ved ikke, hvilke andre adresser,
Mich. hentyder til. Måske kan man oprette flere aliasser hos TDC. Det
har jeg ikke undersøgt. I hvert fald mener jeg bestemt ikke, at man kan
ændre dem via Mail. Derimod skal man logge ind hos TDC, og det er i
princippet på sin e-mail, hvis man vil ændre noget ved sin opsætning.

> [...]
> og det tal vokser dag for dag. Jeg har ikke slettet en eneste mail,
> siden jeg begyndte at bruge Gmail i 2005, og jeg bruger kun 15% af min

Mich. har det vel ligesom mig, at han har fået sin TDC-adresse via sin
internetopkobling. Det er sådan set lidt irriterende, for man ender på
den måde hurtigt med en hel del adresser. Jeg har det i hvert fald
sådan, at jeg ikke kan lide slet ikke at tømme den slags konti. Man ved
jo aldrig, om ens udbyder sender en vigtig besked til en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-06-08 01:43

On Jun 29, 9:13 am, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> sådan, at jeg ikke kan lide slet ikke at tømme den slags konti. Man ved
> jo aldrig, om ens udbyder sender en vigtig besked til en.

Jeg har haft Cybercity som udbyder i rigtig mange år. Hvis de har
noget på hjerte, sender de det til min Gmail-adresse. Hos TDC kan man
sikkert også vælge en anden standardadresse.

--
Michael Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 09:21

> [...]

> noget på hjerte, sender de det til min Gmail-adresse. Hos TDC kan man
> sikkert også vælge en anden standardadresse.

Kalder du os inkompetente?

Mich. og jeg er gamle nok til at huske, da e-mail-adresser var dyre. Vi
kan ikke lide at smide sådan nogle ud. Det er ligesom cd'er. Uanset hvad
de indeholder af gammel software, kan vi ikke lide at smide dem ud. Det
er jo en cd, og en cd er en ny, fin og dyr opfindelse.
For mit vedkommende har jeg vist haft adressen i mange år fra
før .Mac og den slags. Derfor har jeg i lange perioder stort set glemt,
hvordan man logger sig ind på den og ændrer indstillinger. For tiden
bruger jeg den til et bestemt arbejdsrelateret formål, men jeg tømmer
den bare via POP3 på Mail. Jeg har godt nok overvejet, om jeg skulle
nedlægge den helt og lægge min e-mail over på .Mac, som jeg alligevel
har, og som efterhånden har ret god plads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 08:39

> [...]
> skulle nedlægge den helt og lægge min e-mail over på .Mac, som jeg
> alligevel har, og som efterhånden har ret god plads.

Du kan bare sætte kontoen til automatisk at videresende beskeder til din
..MobileMe-konto, og lige så automatisk samtidig slette dem.

Det har jeg tænkt mig at gøre, når .MobileMe kommer til at virke, i
løbet af dagen [der nok skal regnes efter Californien-tid].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-08 18:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du kan bare sætte kontoen til automatisk at videresende beskeder til din
> .MobileMe-konto, og lige så automatisk samtidig slette dem.

Det har jeg faktisk været ved at gøre nogle gange, men der kommer altid
noget i vejen. Sidst var .Mac pludselig begyndt at blokere for vores
e-mail, som vi sender videre via GratisDNS, da vi har vores eget domæne.
Det var vist noget med en af GratisDNS' servere i Paris, der var røget
på den sorte liste. Jeg måtte flere gange bed Apple åbne for
blokeringen, før det lykkedes endelig. Det gjorde mig ligesom lidt
mindre interesseret i at samle al min e-mail hos .Mac. Men det kan jo
ske for enhver. Uni-C havde jo også et stort nedbrud for et par år
siden, hvor back-up og det hele røg med. Der havde alle medlemmer af
lægeforeningen (DADL) e-mail.

> Det har jeg tænkt mig at gøre, når .MobileMe kommer til at virke, i
> løbet af dagen [der nok skal regnes efter Californien-tid].

Begynder det i dag? Der gik lidt rygter om det i går. Jeg er godt nok
spændt på det. Jeg har haft lidt bøvl med delte iCal-kalendere, så jeg
er begyndt at bruge BusySync og have en Google-kalender. Måske kan jeg
holde op med det. Det er jo altid bedst at holde tingene simple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 19:53

> [...]
> ske for enhver. Uni-C havde jo også et stort nedbrud for et par år
> siden, hvor back-up og det hele røg med. Der havde alle medlemmer af

Ja, jeg har endnu ikke oplevet problemer med .mac - siden jeg tidligere
i år for første gang betalte for faciliteten.

> Begynder det i dag? Der gik lidt rygter om det i går.

Jeg får mails fra Apple, nok bl.a. fordi jeg er registreret som
udvikler. Der har det længe været klart at 1. juli ville være
startdagen.

Men så må vi vel have en opdatering, der ændrer .Mac til .MobileMe i
Systemindstillinger

> [...]
> iCal-kalendere, så jeg er begyndt at bruge BusySync og have en
> Google-kalender. Måske kan jeg holde op med det. Det er jo altid bedst at

iPhone synkroniserer over .MobileMe, gennem WiFi hvis muligt, ellers 3G
hvis muligt og ellers EDGE.

Så ikke noget med at synkronisere gennem én maskine. Derudover sker der
også automatisk synkronisering til Windåser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-08 21:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg har endnu ikke oplevet problemer med .mac - siden jeg tidligere
> i år for første gang betalte for faciliteten.

Det hjælper gerne at betale
Selv om der jævnligt står om lidt problemer på forsiden af .Mac, så har
jeg nu heller ikke oplevet, at det ikke virker. Problemet var, at min
kones e-mail fra vores eget domæne ryger direkte til hendes .Mac konto.
En dag studsede vi over, at hun ikke havde fået e-mail et par dage. Jeg
forskede så lidt i det og fandt ud af, at .Mac havde blokeret for en
server, som GratisDNS benyttede, og som vist befandt sig i Paris. Jeg
fik overbevist .Mac om at åbne igen, men der blev lukket igen efter få
dage. Jeg tror, det tog tre forsøg, før vi fik åbnet permanent. Det
gjorde mig lidt nervøs for at få al min e-mail sendt til min .Mac. Jeg
er nu begyndt at overveje det igen. På mange måder er det jo lettere at
få alt sendt samme sted hen. Så kan man jo altid lave mapper, som ens
e-mail kan blive filtreret til automatis.

> Jeg får mails fra Apple, nok bl.a. fordi jeg er registreret som
> udvikler. Der har det længe været klart at 1. juli ville være
> startdagen.

Jeg har mere opfattet det som engang i juli og sikkert 11. juli, når
iPhone G3 kommer. Nu er jeg heller ikke udvikler, så jeg har ikke nogen
inside information. Jeg har faktisk lige sendt en e-mail til mig selv på
me.com, og den virkede skam

> Men så må vi vel have en opdatering, der ændrer .Mac til .MobileMe i
> Systemindstillinger

Hvis de da ikke på en eller anden smart måde har indbygget det i
Systemindstillinger.

> [...]
>
> Så ikke noget med at synkronisere gennem én maskine. Derudover sker der
> også automatisk synkronisering til Windåser.

Jeg har i flere år publiceret kalendere, som resten af familiens
computere abonnerede på. Tidligere i år begyndte der at komme dobbelte
aftaler, hvis man slettede eller lavede om. Det fik mig til at gå over
til BusySync, som er rigtig smart. Så kan man også redigere kalenderen
fra flere computere, hvilket kan være praktisk i en familie. Jeg har så
også fået en Google kalender, så jeg kan se min kalender på alle
computere. Faktisk er det en lidt underlig udeladelse i .Mac, at man
ikke kan logge ind og se sin kalender.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-07-08 22:36

Henrik Münster wrote:
> [...]
> få alt sendt samme sted hen. Så kan man jo altid lave mapper, som ens
> e-mail kan blive filtreret til automatis.

Bruger du Mailforward? Kan man ikke bare pege mx direkte på .mac/me?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-08 22:50

> Bruger du Mailforward? Kan man ikke bare pege mx direkte på .mac/me?

Jo, det er vist sådan, jeg gør. Jeg er ikke den store ekspert. Jeg har
overvejet at gøre det flere gange, men som sagt var vi på et tidspunkt
forrige år eller sådan ude for, at min kone pludselig ikke fik e-mail.
Når man ikke får e-mail, går der trods alt et par dage, før man bliver
opmærksom på det. Enten får man ikke så meget e-mail ligesom min kone,
eller også har man flere konti ligesom mig. Der var blevet blokeret for
vores e-mail, fordi den undervejs passerede en server, der åbenbart var
blevet sortlistet på en spam-liste.
Det gjorde mig lidt bekymret, at ens e-mail sådan bare kunne
forsvinde, så det kølnede min lyst til at have al min e-mail på .Mac.
Siden har det nu fungeret fint, og pladsen er endda blevet øget. Jeg har
faktisk på det sidste overvejet at ændre min opsætning, så alle mine
adresser ryger til .Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 11:07

> Jeg har
> faktisk på det sidste overvejet at ændre min opsætning, så alle mine
> adresser ryger til .Mac.

Sådan har jeg gjort i årevis - det fungerer fint. Selv min gmail ryger
derover. Jeg kan varmt anbefale det.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-08 19:10

> Sådan har jeg gjort i årevis - det fungerer fint. Selv min gmail ryger
> derover. Jeg kan varmt anbefale det.

OK, så gør jeg det
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-08 05:53

> Det hjælper gerne at betale

Jeg havde i adskillige år slet ikke adgang til faciliteten, da jeg
nægtede at betale en bunke penge for noget, jeg tidligere fik gratis.

Først nu er den blevet fornuftig.

> [...]
> få alt sendt samme sted hen. Så kan man jo altid lave mapper, som ens
> e-mail kan blive filtreret til automatis.

DNSen kan jo have været brugt til spam og malware ...

> [...]
> iPhone G3 kommer. Nu er jeg heller ikke udvikler, så jeg har ikke nogen
> inside information. Jeg har faktisk lige sendt en e-mail til mig selv på

Jeg forsøgte i går, og igen i dag. Accepteret af systemet, intet svar.

Men da jeg nu forsøger med x@me.com i stedet for x@mobileme.com, så går
den lige igennem. Dermed må det da være sat op.

Det er så bare ejendommeligt at diskpladsen ikke samtidig er fordoblet?
Men det kommer måske senere?

> Hvis de da ikke på en eller anden smart måde har indbygget det i
> Systemindstillinger.

Men hvor?

> [...]
> også fået en Google kalender, så jeg kan se min kalender på alle
> computere. Faktisk er det en lidt underlig udeladelse i .Mac, at man

Ja, jeg har aldrig udgivet kalendere, andet end helt lokalt fra Leopard
Server, men jeg abonnerer på nogle stykker, og Entourage understøtter
ikke disse abonnementer, da det ikke understøtter CalDAV. En af de to
grunde til ikke at bruge Entourage [den anden er det forhold at det hele
gemmes i en fil på op til 2G; dårligt for inkrementel backup med
TimeMachine].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-08 06:42

> DNSen kan jo have været brugt til spam og malware ...

Det er jeg godt klar over, men det er jo en ringe trøst for os andre
ordentlige borgere, der pludselig mister vores e-mail. Jeg fik engang
nyhedsmail fra et cykelfirma i USA, der var ude for det samme. De brugte
en lille ISP i samme bygning, og han blev også pludselig sortlistet.
Resultatet var, at cykelfirmaet i nogen tid troligt sendte e-mail som
vanligt, men det forsvandt bare i et sort hul. Jeg kan godt forstå, der
skal spærres for spam, men det er ikke rart, når e-mail forsvinder. Der
går jo gerne nogle dage, før man for alvor finder ud af, at der er noget
galt.

> Jeg forsøgte i går, og igen i dag. Accepteret af systemet, intet svar.
>
> Men da jeg nu forsøger med x@me.com i stedet for x@mobileme.com, så går
> den lige igennem. Dermed må det da være sat op.

Jeg tror også, man skal bruge "me.com". Der er vist ikke e-mailadresser
med "mobileme.com".

> Men hvor?

Det er vel ikke så svært at få nogle få ord i menuer og overskrifter til
at ændres på en bestemt dato, eller når de får meddelelse om det fra
nettet.

> [...]
> grunde til ikke at bruge Entourage [den anden er det forhold at det hele
> gemmes i en fil på op til 2G; dårligt for inkrementel backup med

Jeg har jo en familie med to drenge, der går til fodbold, tennis,
svømning, klaver og den slags. Min kone og jeg har også aftaler. I en
moderne familie er der altid rigeligt at se til, så der kan det være en
rigtig god hjælp at hvert familiemedlem har sin egen kalender i sin egen
farve. Det er også smart, hvis jeg kan se kalenderen på pc'en henne på
mit arbejde. Nu bruger jeg Google Calender, men jeg er spændt på,
hvordan mobileme vil virke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-08 09:17

> [...]
> skal spærres for spam, men det er ikke rart, når e-mail forsvinder. Der
> går jo gerne nogle dage, før man for alvor finder ud af, at der er noget

Ja.

> Jeg tror også, man skal bruge "me.com". Der er vist ikke e-mailadresser
> med "mobileme.com".

Det må vist nu være klart.

> Det er vel ikke så svært at få nogle få ord i menuer og overskrifter til
> at ændres på en bestemt dato, eller når de får meddelelse om det fra
> nettet.

Så ville jeg gætte på 11. juli. I øvrigt er jeg så slet ikke sikker på
om vi 'gamle' .Mac-folk bliver opgraderet ti 10G postlager og 10G
iDisk-lager. Måske sker det når vi køber en iPhone?

På den anden side ville det være en mærkelig reaktionsmåde, hvis vi
skulle vente på at blive 'rigtige' MobileMe-folk til vi næste gang har
betalt for funktionaliteten.

> [...]
> farve. Det er også smart, hvis jeg kan se kalenderen på pc'en henne på
> mit arbejde. Nu bruger jeg Google Calender, men jeg er spændt på,

I logger altså ind som samme bruger?

Se i øvrigt på Leopard Servers iCal-understøttelse. Men all right; den
synkroniseres naturligvis ikke med MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-07-08 09:37

Per Rønne wrote:
> Så ville jeg gætte på 11. juli. I øvrigt er jeg så slet ikke sikker på
> om vi 'gamle' .Mac-folk bliver opgraderet ti 10G postlager og 10G
> iDisk-lager. Måske sker det når vi køber en iPhone?

Jeg mener, at Jobs sagde noget om, at opgraderingen var valgfri. Altså
at .mac abonneneter sku' vælge, når de vil flyttes til me.com.

> På den anden side ville det være en mærkelig reaktionsmåde, hvis vi
> skulle vente på at blive 'rigtige' MobileMe-folk til vi næste gang har
> betalt for funktionaliteten.

Jeg tror at de gerne vil ha' abonnenter over på me.com så hurtigt som
muligt. Det er garanteret ikke sjovt at vedligeholde en gammel platform,
når der er noget nyt og sjovt, de kan bruge tiden på ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-08 10:38

> Jeg mener, at Jobs sagde noget om, at opgraderingen var valgfri. Altså
> at .mac abonneneter sku' vælge, når de vil flyttes til me.com.

Min x@mac.com virker allerede nu også med x@me.com. Og jeg har nu ændret
på min 'normale' e-mail adresse således at e-mails ikke gemmes, men
automatisk videresendes til x@me.com.

Så kan de i øvrigt også læses på Leopard Server; det har jeg ellers haft
problemer med.

> Jeg tror at de gerne vil ha' abonnenter over på me.com så hurtigt som
> muligt. Det er garanteret ikke sjovt at vedligeholde en gammel platform,
> når der er noget nyt og sjovt, de kan bruge tiden på ;)

Men hvordan? Jeg vil da morderligt gerne have fordoblet pladsen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-07-08 10:47

Per Rønne wrote:

> Min x@mac.com virker allerede nu også med x@me.com. Og jeg har nu ændret
> på min 'normale' e-mail adresse således at e-mails ikke gemmes, men
> automatisk videresendes til x@me.com.

Ok. Men det er jo ikke officielt gået i luften endnu, så der kan sikkert
stadig blive ændret i det...

> Men hvordan? Jeg vil da morderligt gerne have fordoblet pladsen ...

Det kommer nok i forbindelse med lanceringen. Bare fordi me.com virker
som alias til @mac.com behøver løsningen ikke være gået i luften. Vent
nu på den officielle udmelding fra Apple (kan næsten kun være d. 11
eller inden), så skal det nok løse sig ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-08 22:22

> [...]
> nu på den officielle udmelding fra Apple (kan næsten kun være d. 11
> eller inden), så skal det nok løse sig ;)

Jeg tror, det bliver d. 6. juli. Apple har netop lavet en lille nyhed om
det. Der står bl.a., at synkroniserigen af bogmærker med .Mdc bør være i
orden på den dato.

<http://www.mac.com/web/en/Tips/C02785B2-4028-494D-86F7-B62F1ECFC8E9.htm
l>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-08 12:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Min x@mac.com virker allerede nu også med x@me.com. Og jeg har nu ændret
> på min 'normale' e-mail adresse således at e-mails ikke gemmes, men
> automatisk videresendes til x@me.com.

Fremover vil ens e-mail virker både med "mac.com" og "me.com". Alt andet
ville nok udløse en proteststorm. Jeg tvivler til gengæld på, at
hjemmesiden for .Mac fortsat vil være der. Jeg kan dårligt forestille
mig andet, end at den bliver erstattet er hjemmesiden for mobileme, da
det vil være for besværligt at holde begge kørende.

> Men hvordan? Jeg vil da morderligt gerne have fordoblet pladsen ...

Hvad skal I dog med al den plads? Jeg bruger da kun en brøkdel af mine
10 GB. Hastigheden på iDisk er heller ikke imponerende, så hvis man
endelig kan bruge pladsen, så tager det jo hundrede år at flytte filerne
op og ned.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-08 20:19

> [...]
> 10 GB. Hastigheden på iDisk er heller ikke imponerende, så hvis man
> endelig kan bruge pladsen, så tager det jo hundrede år at flytte filerne

Man kunne eksempelvis bruge den til at synkronisere dele af sit
hjemmekatalog, ~, mellem forskellige maskiner. Mit hjemmekatalog ligger
på knap 10 G.

Og så er der altså også plads til 10G til e-mail, som altså aldrig
behøves slettes, og som er IMAP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-07-08 20:23

Henrik Münster wrote:

> [...]
> 10 GB. Hastigheden på iDisk er heller ikke imponerende, så hvis man
> endelig kan bruge pladsen, så tager det jo hundrede år at flytte filerne

Idéen er vel, at det skal bruges til backup. Hvordan man så skal gøre
det, mangler de sikkert lige at regne ud.

Kan du ikke sagtens bruge 10GB på backup? Det kan jeg i al fald ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-08 21:15

> Idéen er vel, at det skal bruges til backup. Hvordan man så skal gøre
> det, mangler de sikkert lige at regne ud.

Apple har jo et lille program med det smarte navn Backup, der netop er
beregnet til det.

> Kan du ikke sagtens bruge 10GB på backup? Det kan jeg i al fald ;)

Teoretisk set jo. Hastigheden over nettet er bare så langsom, at det er
nærmest uanvendeligt, hvis man pludselig skal bruge sin backup efter et
computernedbrud. Men OK, hvis det er en ekstra backup, som kun skal
bruges i den ekstreme situation, at der falder en meteor ned og
pulveriserer ens hus med computere og backup, så kan den selvfølgelig
godt bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-07-08 21:38

Henrik Münster wrote:

> Apple har jo et lille program med det smarte navn Backup, der netop er
> beregnet til det.

Jeg har hørt om programmet, men aldrig prøvet det. Laver det
inkrementelle eller delta backups? Er filerne krypteret?

> [...]
> bruges i den ekstreme situation, at der falder en meteor ned og
> pulveriserer ens hus med computere og backup, så kan den selvfølgelig

Din internetforbindelse er for langsom!? Det er rigtig kedeligt, at det
er almindeligt med masser af downstream og ingen upstream - internettet
ville være meget sjovere, hvis fordelingen var 50/50. For tiden er jeg
heldigvis så priviligeret at ha' et rigtig fedt hul begge veje...

Offsite backup er jo netop til den slags situationer, hvor alt andet går
galt. Det er naturligvis sjovere at hente en backup via LAN eller fra en
ekstern disk, men det nytter jo ikke noget, hvis disken er brændt eller
stjålet. Jeg ved at sandsynligheden for at det sker er minimal, men
mængden af uerstattelig data bliver altså også større med årene - i
hvert fald for mit vedkomne.

Jeg har ikke fundet den helt rigtige løsning endnu, men pt. leger jeg
med Amazon S3, hvor man kan ha' relativt meget data for meget få kroner
om måneden.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-08 22:06

> Jeg har hørt om programmet, men aldrig prøvet det. Laver det
> inkrementelle eller delta backups? Er filerne krypteret?

Det laver inkrementel backup. Alle ændrede filer gemmes ved backup. De
ældre udgaver lades urørte på backup-mediet. Jeg ved ikke, hvad delta
er, men det er måske ikke inkrementel. Filerne er ikke krypterede, men
de ligger jo i et format specifikt for programmet Backup. Hver backup er
een stor fil ligesom f.eks. Retrospect gør.

> [...]
> ville være meget sjovere, hvis fordelingen var 50/50. For tiden er jeg
> heldigvis så priviligeret at ha' et rigtig fedt hul begge veje...

Jeg har 15 mbps ned. Hurtigere fås det ikke her i byen. Det er rigtigt,
at upload er meget langsommere. Det er sikkert kun 1 mbps. Jeg tænker nu
også lidt generelt og ikke bare på mig selv. Selv når jeg laver backup
til Time Capsule går det mærkbart langsommere, end hvis en ekstern
harddisk er sluttet til med FireWire. Det tager over en nat at lave
backup af min bærbare computers lille harddisk. Så tør jeg slet ikke
tænke på, hvor langsomt det vil være over internettet.

> [...]
> stjålet. Jeg ved at sandsynligheden for at det sker er minimal, men
> mængden af uerstattelig data bliver altså også større med årene - i

Det kan da godt være, jeg vil prøve at have en backup på min iDisk, når
nu mobileme bliver etableret. Nu har man jo efterhånden plads nok, til
at det kan bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-07-08 23:39

Henrik Münster wrote:

> [...]
> de ligger jo i et format specifikt for programmet Backup. Hver backup er
> een stor fil ligesom f.eks. Retrospect gør.

Jeg har muligvis misforstået det, men inkrementel backup gemmer en ny
version af hver fil, når den ændres. Delta filer gemmer kun forskellen
på de to versioner, hvorfor backup'en bliver mindre, hvis man arbejder
med store filer. I princippet kan man gøre det samme - gå tilbage i
versioner - men det er realiseret på hver sin måde og begge modeller har
nogle fordele og ulemper.

> [...]
> backup af min bærbare computers lille harddisk. Så tør jeg slet ikke
> tænke på, hvor langsomt det vil være over internettet.

Det er det fede ved at bruge en AirDisk. Der kan man starte backup'en
mens disken er tilsluttet AirPort'en. Når den har lavet sparseimag'et på
disken, kan man stoppe backup'en og sætte disken direkte til Mac'en.
Nåja; AirDisk er ikke officielt understøttet og man gør det jo så
sjældent, så man kan diskutere om det er dét værd.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-08 00:00

> [...]
> med store filer. I princippet kan man gøre det samme - gå tilbage i
> versioner - men det er realiseret på hver sin måde og begge modeller har

En Timemachine som f.eks. kun tager ændringerne (delta, block level,
kald det hvad du vil) i f.eks. en stor binær fil som f.eks. en store
etourage database eller et VMware image ville være guld ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-07-08 00:11

Thomas von Hassel wrote:

> En Timemachine som f.eks. kun tager ændringerne (delta, block level,
> kald det hvad du vil) i f.eks. en stor binær fil som f.eks. en store
> etourage database eller et VMware image ville være guld ...

Helt sikkert! Men som jeg skrev har den model også sine ulemper. Det
kræver lidt mere energi at finde/gemme differencen og ditto, når den
skal gendannes.

Jeg har kig på rdiff til remote backup. Har du noget klogt at sige om
det? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-08 08:25

> [...]
> skal gendannes.
>
> Jeg har kig på rdiff til remote backup. Har du noget klogt at sige om

på papiret ser det da fint ud, men jeg har ikke selv brugt det. Bruger
selv den indbyggede rsync til fjernbackup..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-07-08 09:40

Thomas von Hassel wrote:

> på papiret ser det da fint ud, men jeg har ikke selv brugt det. Bruger
> selv den indbyggede rsync til fjernbackup..

Betyder det, at du tror, at der er noget galt med det i praksis eller at
du blot ikke har prøvet det? ;)

Det tiltaler mig, at det - i modsætning til rsync - er delta/block level
(ja kald det hvad, du vil :P) og det skulle efter sigende kunne håndtere
OS X metadata.

Jeg har brugt rsync/rsnapshot, men jeg synes at backup'en ret hurtigt
bliver temmelig stor (selvfølgelig fordi der er store filer indblandet).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-08 10:13

> Betyder det, at du tror, at der er noget galt med det i praksis eller at
> du blot ikke har prøvet det? ;)

jeg har bare ikke prøvet det ... men den er da røger på min liste over
ting jeg skal prøve når jeg får tid.

> [...]
>
> Jeg har brugt rsync/rsnapshot, men jeg synes at backup'en ret hurtigt
> bliver temmelig stor (selvfølgelig fordi der er store filer indblandet).

Jeg bruger det udelukkende til arkiv af mine raw filer .. så de bliver
ikke ændret ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-08 07:11

> [...]
> med store filer. I princippet kan man gøre det samme - gå tilbage i
> versioner - men det er realiseret på hver sin måde og begge modeller har

Så er det inkrementel backup, der bliver lavet af Backup. Det er jo også
beregnet til at kunne lave backup på cd'er, hvor man tager en tom cd og
brænder noget på hver gang. Her vil det ikke give mening at lave
delta-backup. Til gengæld har man jo de gamle versioner af dokumenterne
liggende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-08 05:31

> Apple har jo et lille program med det smarte navn Backup, der netop er
> beregnet til det.

Kan det bruges til synkronisering mellem forskellige maskiner, gennem
iDisk?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-08 07:11

> Kan det bruges til synkronisering mellem forskellige maskiner, gennem
> iDisk?

Nej, det mener jeg bestemt ikke. Backup laver en lille ny fil, hver gang
der laves backup.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-08 07:42

> Nej, det mener jeg bestemt ikke. Backup laver en lille ny fil, hver gang
> der laves backup.

OK. I forbindelse med købet af en LaCie harddisk til MacMini fik jeg en
synkroniseringsprogram, der skulle virke.

Bortset fra at det endnu ikke er opgraderet til Leoparden ;-(.

<http://www.lacie.com/silverkeeper/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-08 09:32

> OK. I forbindelse med købet af en LaCie harddisk til MacMini fik jeg en
> synkroniseringsprogram, der skulle virke.
>
> Bortset fra at det endnu ikke er opgraderet til Leoparden ;-(.
>
> <http://www.lacie.com/silverkeeper/>

det bliver det nok heller ikke ... brug carbon copy cloner istedet...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-08 09:47

> det bliver det nok heller ikke ... brug carbon copy cloner istedet...

Jeg har nu downloaded programmet, og åbnet det. Det synes beregnet til
Backup, ikke til synkronisering, hvor mere end en maskine kan gå ind på
samme iDisk og ændre på en fil, hvorefter ændringen gennemføres på alle
maskiner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-08 10:13

> [...]
> Backup, ikke til synkronisering, hvor mere end en maskine kan gå ind på
> samme iDisk og ændre på en fil, hvorefter ændringen gennemføres på alle

du kan godt bruge til sync ... fra maskine A -> fælles lager og fra
fælles lager til Maskine B ... men det er stadig en manuel process.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-08 10:46

> du kan godt bruge til sync ... fra maskine A -> fælles lager og fra
> fælles lager til Maskine B ... men det er stadig en manuel process.

Så er det ikke godt nok. Jeg tror efterhånde mest på Synchronize! Plus
til $29; Synchronize! Pro til $99 ville være overkill.

Der ville i givet fald skulle bruges to licenser, da hver licens giver
ret til to installationer [hoved-, biinstallation, som ikke må køres
samtidig].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-08 10:16

> I logger altså ind som samme bruger?

Nej, for vi har et familieabonnement, og alle har en adresse på .Mac.
Det er derfor mest hensigtsmæssigt, hvis hver Mac har forbindelse til
brugerens konto på .Mac. I stedet udgiver jeg en kalender for mig selv,
børnene og familien fælles. Min kone udgiver så sin egen kalender. Alle
fire familiemedlemmers computere abonnerer på dem. Børnene er ikke så
store endnu, så derfor skriver og udgiver jeg deres kalendere. Det er
mest os forældre, der skal se, hvad vi nu har planlagt. En ulempe er, at
man kun kan ændre en kalender på den computer, der udgiver den.
Jeg har så købt BusySync til konen og mig selv. Så kan man ændre
kalenderne fra alle computere, der har BusySync. Desuden kan man med den
nye busySync også synkronisere med Google kalender. Så kan jeg se
kalenderne på min pc på arbejdet, og jeg kan endda ændre i dem. Før
BusySync kunne jeg kun se dem, men ikke ændre dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 11:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg havde i adskillige år slet ikke adgang til faciliteten, da jeg
> nægtede at betale en bunke penge for noget, jeg tidligere fik gratis.
>
> Først nu er den blevet fornuftig.

Hvad er det, der er ændret, så du gider den nu?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-08 19:10

> Hvad er det, der er ændret, så du gider den nu?

Først og fremmest den bedre lagerplads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 11:35

> Først og fremmest den bedre lagerplads.

Oprindelig var det jo kun en e-mail adresse. Nu er det også en bunke
synkronisering mellem forskellige maskiner, herunder Win og iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-07-08 11:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Oprindelig var det jo kun en e-mail adresse. Nu er det også en bunke
> synkronisering mellem forskellige maskiner, herunder Win og iPhone.

Hmm..der har da altid været iDisk, synkronisering, antivirusprigram og
meget andet.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 15:05

> Hmm..der har da altid været iDisk, synkronisering, antivirusprigram og
> meget andet.

Jeg stoppede i samme øjeblik de ville have penge for det, og jeg brugte
det i hvert fald kun til e-mail.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 11:04

> Det hjælper gerne at betale

Ja

> Jeg
> forskede så lidt i det og fandt ud af, at .Mac havde blokeret for en
> server, som GratisDNS benyttede, og som vist befandt sig i Paris.

Det hjælper gerne at betale

Så find en anden DNSleverandør. Du får det for omkring 100,- kr./p.a.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 11:31

Morten Lind wrote:

> Det hjælper gerne at betale
>
> Så find en anden DNSleverandør. Du får det for omkring 100,- kr./p.a.

Det er (måske?) et dårligt råd. Henriks problem har ikke noget med DNS
at gøre, men derimod et e-mail relay, der samler mail til *@monster.dk
op op sender dem videre til rigtigmonster@me.com. Det er en helt anden
boldgade end DNS.

Jeg kender ikke noget til GratisDNS' MailForward, men dered DNS service
kan man ikke sætte fingre på, men man skal være frisk på selv af få
beskidte fingre.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 13:26

> Jeg kender ikke noget til GratisDNS' MailForward, men dered DNS service
> kan man ikke sætte fingre på, men man skal være frisk på selv af få
> beskidte fingre.

Ja, det er dét, jeg mener

Tjek iøvrigt marked - der er en pige, Line, der erfetspørger din
maskine.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 14:02

Morten Lind wrote:

> Ja, det er dét, jeg mener
>
> Tjek iøvrigt marked - der er en pige, Line, der erfetspørger din
> maskine.

Tak. Jeg så det godt, men skriver speciale lige for tiden, så det passer
skidt at skifte lige nu. Det ku' jo også være, at der kom en ny model
inden så længe. Jeg så nogle billeder af et fint nyt kabinet den anden
dag ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 14:38

> [...]
> skidt at skifte lige nu. Det ku' jo også være, at der kom en ny model
> inden så længe. Jeg så nogle billeder af et fint nyt kabinet den anden

Ja, rygtet går på en ny MacBook Pro - men så er det vel netop
tidspunktet?

Har du ikke en gammel skrivemaskine/iMac eller?...., du kan arbejde
videre på?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 14:52

Morten Lind wrote:

> Ja, rygtet går på en ny MacBook Pro - men så er det vel netop
> tidspunktet?

Ja - det har du selvfølgelig ret i.

> Har du ikke en gammel skrivemaskine/iMac eller?...., du kan arbejde
> videre på?

Nej. Jeg er jo helt grøn Mac-bruger med kun halvandet år på bagen, så
jeg har ikke, som dig, et kæmpe bagkatalog af gamle Mac'er stående.

Der står en gammel skummel Compaq på kontoret, men jeg kan slet ikke
klare tanken om at sku' arbejde på den ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 15:01

> [...]
>
> Der står en gammel skummel Compaq på kontoret, men jeg kan slet ikke
> klare tanken om at sku' arbejde på den ;)

Hvis du bor i Storkøbenhavn, kan du afhente en iMac til låns, medens du
skriver speciale - du kan maile mig, hvis du er interesseret.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 15:05

Morten Lind wrote:

> Hvis du bor i Storkøbenhavn, kan du afhente en iMac til låns, medens du
> skriver speciale - du kan maile mig, hvis du er interesseret.

Uhh. Tak for budet. Det er enormt pænt af dig. Jeg bor i Aalborg, så det
bliver vist lige bøvlet nok ;)

Der er desuden kun godt femten dage tilbage at skrive i, så jeg når nok
at få den solgt inden der kommer nye modeller. Mon ikke Apple lige skal
lande oven på lanceringen af iPhone, AppStore og MobileMe inden vi får
nye produkter at se!?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 15:21

> Uhh. Tak for budet. Det er enormt pænt af dig. Jeg bor i Aalborg, så det
> bliver vist lige bøvlet nok ;)

Uha ja - hæ, det er vist ikke belejligt

> [...]
> at få den solgt inden der kommer nye modeller. Mon ikke Apple lige skal
> lande oven på lanceringen af iPhone, AppStore og MobileMe inden vi får

Du har nok ret - held & lykke med specialet Må en nysgerrig sjæl
spørge til, hvilket?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 15:38

Morten Lind wrote:

> Du har nok ret - held& lykke med specialet Må en nysgerrig sjæl
> spørge til, hvilket?

Tak, tak - det får jeg vist brug for ;)

Jeg læser Informationsvidenskab (der tidligere hed Humanistisk
Datalogi), så det er sån' noget humanistisk noget.

Skriver om videndeling og -udvikling på/gennem nettet. Sån' noget med,
hvordan akademia og praksis påvirker hinanden i uformelle communities på
nettet og hvordan det har betydning for, hvordan vi tænker om
organisationer (og hvordan de tænker om sig selv).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 15:52

> Tak, tak - det får jeg vist brug for ;)

Velbekomme - du klarer den, er jeg sikker på

> [...]
> nettet og hvordan det har betydning for, hvordan vi tænker om
> organisationer (og hvordan de tænker om sig selv).

Fedt - må man læse med, når du er færdig?

Og hvis, hvordan gør man så? Emnet in mente lægges resultatet vel på det
humanistiske verdensvæv?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 16:08

Morten Lind wrote:

> Fedt - må man læse med, når du er færdig?

Lad os nu lige se. Det er bestemt ikke noget jeg har planer om at
publicerer i den forstand. Jeg spøgte ikke, da jeg skrev, at der skal
lidt held og lykke til. Lad mig bare konstatere, at fem år er længe at
læse og at de seneste par år nok mere har handlet om studierelavant
arbejde end studiet som sådan :)

> Og hvis, hvordan gør man så? Emnet in mente lægges resultatet vel på det
> humanistiske verdensvæv?

Joooeh. Som sagt har jeg ikke tænke mig at publicerer det, men det kan
vist ikke undgås, at man kan støve det op et eller andet sted på nettet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-08 16:38

> [...]
>
> Joooeh. Som sagt har jeg ikke tænke mig at publicerer det, men det kan
> vist ikke undgås, at man kan støve det op et eller andet sted på nettet.

OK - så sender jeg i hvert fald lykken - heldet har du selv

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 15:05

> Joooeh. Som sagt har jeg ikke tænke mig at publicerer det, men det kan
> vist ikke undgås, at man kan støve det op et eller andet sted på nettet.

Efter bedømmelsen havner beståede specialeafhandlinger på Det kongelige
Bibliotek, så om ikke så længe vil Morten Lind alligevel kunne gå ind
der og låne din 'bog'.

Jeg har selv mit speciale liggende der, + på min site.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-08 17:53

Peter Farsinsen skrev den 13-07-2008 16:38:

> [...]
> nettet og hvordan det har betydning for, hvordan vi tænker om
> organisationer (og hvordan de tænker om sig selv).

Når du er færdig vil jeg da gerne læse den.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 18:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Når du er færdig vil jeg da gerne læse den.

He he. Læs mit svar til Morten.

Lige nu ser det ikke ud til at blive et mesterværk ... hvis det bliver
godt, skal jeg nok poste et link :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-08 18:51

Peter Farsinsen skrev den 13-07-2008 19:08:

> He he. Læs mit svar til Morten.
>
> Lige nu ser det ikke ud til at blive et mesterværk ... hvis det bliver
> godt, skal jeg nok poste et link :)

Uanset hvad, vil jeg gerne læse den. Arbejdet skulle jo gerne have
båret frugt...

Du får vel heller ikke lov til at aflevere førend du er sikker på at bestå?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 18:56

> [...]

> frugt...
>
> Du får vel heller ikke lov til at aflevere førend du er sikker på at bestå?

Tjoeh. Det er hip som hap. Der er kommet nye regler, så enten lader man
være med at afleverer (hvilket tæller som ét forsøg) eller også
afleverer man, og ser om man består. Gør man ikke det, tæller det også
som et forsøg. Man kan ikke længere søge om udsættelse - det er jo i
virkeligheden nok fint nok, ellers var jeg sikkert stadig
specialestuderende, når vi når til jul ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-08 19:42

Peter Farsinsen skrev den 13-07-2008 19:56:

> [...]
> virkeligheden nok fint nok, ellers var jeg sikkert stadig
> specialestuderende, når vi når til jul ;)

Nye tider kan jeg høre. Det er også godt man ikke bare får lov til at
sidde og mugne i specialesumpen. Been there, done that.

Lad os lave en aftale så - hvis det er godt nok til du består, er det
også godt nok til at jeg må læse det :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-08 14:45

> Jeg kender ikke noget til GratisDNS' MailForward, men dered DNS service
> kan man ikke sætte fingre på, men man skal være frisk på selv af få
> beskidte fingre.

GratisDNS er fantastisk ... aldrig haft et problem med det, og så er
Peter Larsen en sjov sjov mand ....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-08 19:10

> GratisDNS er fantastisk ... aldrig haft et problem med det, og så er
> Peter Larsen en sjov sjov mand ....

Sjov morsom eller sjov pudsig? Jeg synes godt, han kan være noget spids
i sine svar.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-08 19:10

> Det er (måske?) et dårligt råd. Henriks problem har ikke noget med DNS
> [...]

Det har du selvfølgelig ret i. Det er ikke selve DNS-servicen, er er
noget galt med. Det er bare også GratisDNS, jeg har e-mail forward hos,
så derfor nævnte jeg dem. Problemet er selvfølgelig, at .Mac var lidt
for ivrige efter at filtrere spam, så et mail-relay, GratisDNS
benyttede, røg i filteret. Uanset evt. tekniske forklaringer, så var
problemet, at min kones e-mail ikke nåede frem til .Mac. Det gjorde
naturligvis, atjeg var noget tilbageholdende med at flytte al min e-mail
dertil. Nu er det gået godt i lang tid, så jeg tror, jeg prøver igen.

> Jeg kender ikke noget til GratisDNS' MailForward, men dered DNS service
> kan man ikke sætte fingre på, men man skal være frisk på selv af få
> beskidte fingre.

Den har vist også altid fungeret upåklageligt hos mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-07-08 19:35

Henrik Münster wrote:

> [...]
> naturligvis, atjeg var noget tilbageholdende med at flytte al min e-mail
> dertil. Nu er det gået godt i lang tid, så jeg tror, jeg prøver igen.

Mmh. Problemet ved det setup er, at man har en kæde af mulige problemer,
hvis det pludselig ikke virker. Det er lidt lettere at gennemskue, hvis
mx-recorden peger på den server, hvor man også henter sin e-mail.

Jeg har lige fået iPhone og prøver en trial af MobileMe. Det /er/ rigtig
smart, men jeg synes, der er for mange begrænsninger i forhold til en
relativ høj pris. I mange år, har jeg haft et almindeligt webhotel til
en samlet pris <300,- årligt, hvor min familien har haft
e-mail-adresser. Det ser slet ikke ud til at man kan pege mx direkte på
me.com, så man skal lave forward fra et andet webhotel under alle
omstændigheder. Og, som du har skrevet i en anden tråd, skal man oprette
'rigtige' brugere, hvilket begrænser antallet til fem. Man kan heller
ikke ændre 'From' adressen på sin MobileMe konto, når man sender mail
fra iPhone uden at miste muligheden for at få skubbet mails ud (Push),
så selvom man forwarder mails fra et andet domæne til sin @me.com konto,
kan man ikke sende fra denne adresse :( Dårligt tænkt Apple! Jeg har
desuden masser af plads oppe i 'skyen' allerede, så iDisk tiltaler mig
egentlig ikke rigtig...

Det ville være rigtig fint at finde en 'billig' udbyder af Zimbra
network eddition. Det understøtter ActiveSync og kan synce med iCal og
Address Book på Mac'en, så det kan erstatte MobileMe. Problemet er bare,
at det endnu ikke er så udbredt herhjemme. Det er ellers - i min mening
- et bedre 'Exchange for the rest of us' end MobileMe.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-08 22:43

> Mmh. Problemet ved det setup er, at man har en kæde af mulige problemer,
> hvis det pludselig ikke virker. Det er lidt lettere at gennemskue, hvis
> mx-recorden peger på den server, hvor man også henter sin e-mail.

Sikken teknisk, du pludselig bliver. Jeg har en mail-forward på
GratisDNS, men det er vel det samme som et mail-hotel, der forwarder.

> [...]
> kan man ikke sende fra denne adresse :( Dårligt tænkt Apple! Jeg har
> desuden masser af plads oppe i 'skyen' allerede, så iDisk tiltaler mig

Som jeg også har nævnt, så overvejede jeg, om man kunne klare noget af
det ved at lave aliasser i stedet for separate adresser. Så kunne ens
e-mailprogram sortere e-mail ud i passende mapper.
Jeg kender af gode grunde ikke iPhone. På min Mac har jeg altid
hafte flere e-mailadresser og dermed flere konti i Mail. Når man har
det, kan man altid vælge afsenderadressen blandt de forskellige konti,
når man sender. Ellers er det normalt muligt at skrive flere adresser
adskilt af kommaer under afsenderadressen i kontoen i indstillinger i
Mail. Det er rigtigt, at satte man en .Mac-konto op, kunne man ikke lave
en anden afsender. Derfor har jeg altid sat .Mac-konti op manuelt som
IMAP-konti. Så kunne man frit vælge afsenderadresse. Jeg ved ikke,
hvordan det virker under MobileMe. Umiddelbart ser de ud til, at man kan
taste en afsender ind manuelt. Men det er jo under Mail på Mac. Som sagt
kender jeg ikke iPhone. Jeg var på døgnvagt fredag, og nu er den
udsolgt. jeg tror også, jeg venter til efter ferien med at købe en. Jeg
synes ikke rigtig, jeg har lyst til at bruge energi på at lære den at
kende lige nu.

> [...]
> at det endnu ikke er så udbredt herhjemme. Det er ellers - i min mening
> - et bedre 'Exchange for the rest of us' end MobileMe.

Sikken mange ting, jeg ikke kender, der findes. Jeg har aldrig hørt om
Zimbra, men det ser da smart ud, som du siger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-07-08 00:08

Henrik Münster wrote:

> Sikken teknisk, du pludselig bliver. Jeg har en mail-forward på
> GratisDNS, men det er vel det samme som et mail-hotel, der forwarder.

Ja. Altså en mx record er den del af dns'en for dit domæne der indholder
oplysninger om, hvilken server der modtager e-mail for dit domæne. Når
den første server har modtaget e-mailen er resten relays (webhotel og
mail forward virker på samme måde).

> Som jeg også har nævnt, så overvejede jeg, om man kunne klare noget af
> det ved at lave aliasser i stedet for separate adresser. Så kunne ens
> e-mailprogram sortere e-mail ud i passende mapper.

Det bliver man vist nødt til, hvis man vil bruge MobileMe (altså udnytte
Push) med iPhone. Man kan i hvert fald kun opsætte én Exchange konto, og
det samme gælder formentlig for MobileMe (jeg har kun én konto, så jeg
kan ikke teste).

> [...]
> udsolgt. jeg tror også, jeg venter til efter ferien med at købe en. Jeg
> synes ikke rigtig, jeg har lyst til at bruge energi på at lære den at

Hvis man har flere konti, kan man godt vælge en anden afsender i Mail på
iPhone, men man kan ikke sende igennem smtp.me.com og bruger man en
anden smtp-server med sin me.com konto, bliver den sendte e-mail ikke
gemt på me.com kontoen. Komma-tricket kan man heller ikke bruge.

Man kan godt sætte sin me.com konto op som en almindelig imap konto, men
så mister man muligheden for push-e-mail. Så kan man lige så godt bruge
enhver anden e-mail-server.

Synd at du ikke nåede at få en iPhone - det er rigtig sjovt legetøj, men
det tager godt nok lang tid at lære den at kende. Jeg har brugt timer
bare i AppStore :)

> Sikken mange ting, jeg ikke kender, der findes. Jeg har aldrig hørt om
> Zimbra, men det ser da smart ud, som du siger.

Zimbra er slet ikke tosset. Jeg tror, det bliver et rigtig stærkt
alternativ til Exchange. Desværre er der ikke så mange hostede
løsninger, der er rettet mod private - det ville ellers være fint.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-08 23:02

> [...]
> oplysninger om, hvilken server der modtager e-mail for dit domæne. Når
> den første server har modtaget e-mailen er resten relays (webhotel og

Det er vist rigtigt, men det er jo ikke ligefrem noget, jeg har forstand
på. Jeg er bare en almindelig bruger, og jeg kan jo bare se, om en
e-mail kommer det rigtige sted hen. Normalt virker det, men det er da
rigtigt, at det er en omvej. Måske får MobileMe den mulighed. Man kan jo
have sit eget domæne på hjemmesider.

> [...]
> Push) med iPhone. Man kan i hvert fald kun opsætte én Exchange konto, og
> det samme gælder formentlig for MobileMe (jeg har kun én konto, så jeg

Jeg må prøve det, når jeg engang får en iPhone.

> [...]
> anden smtp-server med sin me.com konto, bliver den sendte e-mail ikke
> gemt på me.com kontoen. Komma-tricket kan man heller ikke bruge.

Normalt er en udbyder meget striks med sin SMTP-server, da den ellers
kan misbruges af spammere. Det er kun folk, der er logget ind på
netværket, der kan bruge den. Derfor kan man normalt altid tømme sin
e-mail, når man er et fremmed sted med sin computer, men man kan ikke
sende e-mail, hvis man da ikke er så heldig, at de bruger samme udbyder,
som man selv gør hjemme. Et fænomen, som receptionister på hoteller er
helt ubekendte med. Prøv at forklare dem, at man gerne vil have at vide,
hvilken SMTP-server man skal bruge for at sende e-mail fra deres
trådløse netværk. Og prøv så at gøre det på et fremmedsprog
SMTP-serveren på .Mac og nu MobileMe skulle kunne bruges alle
steder som en service for kunderne. Derfor er den meget udsat for
misbrug. For at indbygge en vis sikkerhed, kræves det, at man sender fra
den .Mac- eller MobileMe-adresse, man er logget ind på. Derfor kan man
ikke bruge en anden e-mail-adresse som afsender.
Nu ved jeg ikke så meget om mobiltelefoner, men hvis Telia
stiller en internet-adgang til rådighed, er det så ikke Telias opgave at
sørge for, at der er en SMTP-server? Og i så fald, så må man da kunne
bruge den. Jeg bruger da heller ikke Apples SMTP-server, når jeg sender
e-mail hjemmefra, men min udbyders.

> [...]
>
> Synd at du ikke nåede at få en iPhone - det er rigtig sjovt legetøj, men
> det tager godt nok lang tid at lære den at kende. Jeg har brugt timer

Jeg skal nok få en. Jeg keder mig ikke, så det gør ikke noget, jeg skal
vente lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-07-08 07:26

On Tue, 15 Jul 2008 00:01:56 +0200, <Henrik Münster> wrote:
> [...]
> sørge for, at der er en SMTP-server? Og i så fald, så må man da kunne
> bruge den. Jeg bruger da heller ikke Apples SMTP-server, når jeg sender

Google klarer det for sin gmail, men det er fordi man må autentisere seg
før man sender epost. Så vidt jeg vet gjør man også det på
..Mac/MobileMe. Så det er vel egentlig ingen hensikt å bruke din utbyders
SMTP når du er hjemme i stedet for MobileMe sine.

Det er jo også det som er kjekt med smtpservere der man må autentisere
seg før man får sendt, man slipper å bytte avhengig av hvor man er.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-08 20:04

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
> .Mac/MobileMe. Så det er vel egentlig ingen hensikt å bruke din utbyders
> SMTP når du er hjemme i stedet for MobileMe sine.

Men bruger man ikke kun Google mail (Gmail) som webmail? Vi taler jo om
at bruge MobileMe med et rigtigt e-mailprogram. Det er jo noget andet.
Jeg synes i øvrigt, det virker kvikkere at bruge sin udbyders SMTP, når
man er hjemme. Det virker da lidt ulogisk, at ens e-mail skal over
Apples servere i USA. Men OK, det betyder vel strengt taget ikke noget.
Et andet problem er jo, at jeg ikke så tit bruger min MobileMe adresse
som afsender, da jeg har mit eget domæne. Jeg kan ikke få apples SMTP
til at virke, hvis jeg ikke bruger min .Mac adresse som afsender. Jeg
har ikke prøvet med MobileMe endnu.

> Det er jo også det som er kjekt med smtpservere der man må autentisere
> seg før man får sendt, man slipper å bytte avhengig av hvor man er.

Naturligvis. Jeg tror bare ikke, .Mac eller MobileMe kan bruges på den
måde. I modsat fald vil jeg da meget gerne høre om det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-07-08 21:28

On Tue, 15 Jul 2008 21:04:05 +0200, <Henrik Münster> wrote:
> [...]
> som afsender, da jeg har mit eget domæne. Jeg kan ikke få apples SMTP
> til at virke, hvis jeg ikke bruger min .Mac adresse som afsender. Jeg

gmail støtter både pop og imap, akkurat som mobileme. I mail.app på min
MacBook Air har jeg både gmail og mobileme tilgjengelig via imap.

sender jeg fra en av de adressene jeg har satt opp gmail som jeg kan
sende med så bruker jeg gmail sin smtpserver, er det mobileme, så er det
mobileme sin smtpserver. Dette settes opp for hver konto. Men får du
mailen din for ditt eget domene via mobileme så er jo det selvsagt ikke
mulig å sende et svar fra denne adressen via mobileme sin smtpserver.

men er mobileme og ditt eget domene to forskjellige kontoer så er det
ingenting i veien for at disse har forkjellige smtpservere i
innstillingene.

det er jo ikke ulogisk at mailen må gå via Apple sine servere, du må jo
hente den innkommende eposten der også. I tillegg, om du har latt
mail.app sette opp kontoen automagisk, så vil du under account->
mobileme -> mailbox behaviors se om det er haket av for 'Store sent
messages on the server'. Det vil sannsynligvis medføre at selv om du
ikke bruker mobileme sin smtpserver, så vil mail.app uansett legge en
kopi av den utsendte epost på mobileme sine servere. Så du må
sannsynligvis til USA uansett.

> Naturligvis. Jeg tror bare ikke, .Mac eller MobileMe kan bruges på den
> måde. I modsat fald vil jeg da meget gerne høre om det.

Jo, så lenge avsenderadressen er @mac.com eller @me.com så vil du kunne
sende epost fra mobileme sin server uansett hvor du er i verden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-08 23:30

> [...]

> men er mobileme og ditt eget domene to forskjellige kontoer så er det
> ingenting i veien for at disse har forkjellige smtpservere i

Jeg var faktisk slet ikke klar over, at Apples SMTP-server krævede
adgangskode og brugernavn. For det er vel ikke noget nyt? Jeg har lige
prøvet at sende både med min udbyders og med MobileMe's SMTP-server, og
jeg kan faktisk godt sende fra mit eget domæne med dem begge. Jeg er dog
lidt i tvivl, om jeg har gjort noget forkert, for når jeg ser i headerne
på de to e-mail, så ser de ud til at være helt identiske. Jeg
eksperimenterer lidt lidt videre. Jeg synes ikke altid, jeg kan få lov
at sende via MobileMe's SMTP-server, mens min udbyders altid virker.

> [...]
> ikke bruker mobileme sin smtpserver, så vil mail.app uansett legge en
> kopi av den utsendte epost på mobileme sine servere. Så du må

Jeg synes bare, det er en stor omvej at sende sin e-mail en tur forbi
USA. Langt de fleste af mine e-mail er jo til danske adresser. Men OK,
det går jo så hurtigt, at det nok ikke betyder noget i praksis.

> Jo, så lenge avsenderadressen er @mac.com eller @me.com så vil du kunne
> sende epost fra mobileme sin server uansett hvor du er i verden.

Jeg er jo rigtig dejligt. Det vil jeg prøve fremover.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-08 19:10

> Det hjælper gerne at betale
>
> Så find en anden DNSleverandør. Du får det for omkring 100,- kr./p.a.

Jeg betaler skam. Det er ikke alt, der er gratis hos GratisDNS. Jeg
betaler for e-mail forward og noget MX-backup, hvad det så er. Peter
Larsen lægger op til, at man kan støtte hans initiativ frivilligt. Det
vil jeg sådan set gerne. Problemet er bare, at man, som du skriver, kan
få den samme service andetsteds for måske kr. 9,- om måneden. Hvis det
på nogen måde skal kunne betale sig at bruge GratisDNS rent økonomisk,
har man derfor nogle meget snævre rammer at handle indenfor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-08 23:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg får mails fra Apple, nok bl.a. fordi jeg er registreret som
> udvikler. Der har det længe været klart at 1. juli ville være
> startdagen.

Frit efter Abba:

No more carefree laughter
Silence ever after
Walking through an empty house, tears in my eyes
Here is where the story ends, this is goodbye

Mobile me, mobile you (ah-haa)
There is nothing we can do
Mobile me, mobile you (ah-haa)
We just have to face it, it's still .Mac
(it's still .Mac, it's still .Mac
It's still .Mac, it hasn't changed)
Changing name is never easy, you see, but where is .me?
(I want .me tonight
I want mobileme, tonight you see)
Mobile me, mobile you
It's the best I can do
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-08 15:25

> Mobile me, mobile you (ah-haa)
> There is nothing we can do
> Mobile me, mobile you (ah-haa)
> We just have to face it, it's still .Mac
> (it's still .Mac, it's still .Mac
> It's still .Mac, it hasn't changed)
> Changing name is never easy, you see, but where is .me?
> (I want .me tonight
> I want mobileme, tonight you see)
> Mobile me, mobile you
> It's the best I can do

Suverænt

M.

Fra : jagge

Dato : 29-06-08 10:20

> [...]

> videre til Gmail, hvor der er rigeligt med plads (og du kan
> naturligvis bruge Gmail i Mail med pop3 eller imap, hvis du er til den

Så skal man lige være opmærksom på at G-mail er en kommerciel spiller
der hvertfald tidligere har forbeholdt sig retten til at scanne inholdet
i brugernes postkasser.

Temmelig betænkeligt synes jeg, kunne ikke drømme om at have noget
hostet hos dem.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 11:15

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> i brugernes postkasser.
>
> Temmelig betænkeligt synes jeg, kunne ikke drømme om at have noget

De forstår nok ikke dansk
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-06-08 11:22

Men de er godt på vej: http://translate.google.com/translate_t ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 11:37

> Men de er godt på vej: http://translate.google.com/translate_t ;)

Pokkers! De er efter os.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 29-06-08 14:51

On Sun, 29 Jun 2008 11:20:04 +0200, <jagge> wrote:
> [...]
> i brugernes postkasser.
>
> Temmelig betænkeligt synes jeg, kunne ikke drømme om at have noget

de bruker det til å tjene penger (men har du f.eks spamfilter hos din
nåværende epostleverandør så scanner også disse eposten din).

Det hevdes også at denne automatiske scanningen for å presentere deg med
adsense reklame også kun skjer når man bruker webgrensesnittet. Bruker
man f.eks pop eller imap så skal visst mailen ikke blir scannet
(bortsett fra spam da).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-06-08 15:25

jagge skrev den 29-06-2008 11:20:

> Så skal man lige være opmærksom på at G-mail er en kommerciel spiller
> der hvertfald tidligere har forbeholdt sig retten til at scanne inholdet
> i brugernes postkasser.

Hvordan havde du ellers forestillet dig at de skulle kunne vise dig
annoncer der er målrettet netop dig?

> Temmelig betænkeligt synes jeg, kunne ikke drømme om at have noget
> hostet hos dem.

De har en ret god oppetid. Det er ret rart.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-06-08 12:00

On Jun 29, 11:20 am, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Så skal man lige være opmærksom på at G-mail er en kommerciel spiller
> der hvertfald tidligere har forbeholdt sig retten til at scanne inholdet
> i brugernes postkasser.

Det har jeg det ganske fint med. Jeg tør oven i købet vove den
påstand, at jeg har gavn er deres skræddersyede reklamer. TDC,
Cybercity og alle de andre er jo også kommercielle spillere, men jeg
har, når alt kommer til alt, meget mere tiltro til Google. Sådan er vi
jo så forskellige, men jeg indrømmer blankt, at jeg baserer det hele
på en mavefornemmelse.

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-08 15:28

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> men jeg indrømmer blankt, at jeg baserer det hele
> på en mavefornemmelse.
>
> --
> Michael Knudsen

Godt træk..

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 08:39

> [...]

> samme POPkonto?
>
> Eller skal jeg have fat i tdc's support?

Hvorfor ikke gå over til at bruge .Mac, der i dag bliver til .MobileMe,
der giver 10 GiB til mails med IMAP?

Du kan naturligvis beholde dine e-mail adresser, og få dem videresendt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-07-08 21:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke gå over til at bruge .Mac, der i dag bliver til .MobileMe,
> der giver 10 GiB til mails med IMAP?
>
> Du kan naturligvis beholde dine e-mail adresser, og få dem videresendt.

Du kan ikke videresende fra en TDC konto, hvis du ikke er kunde der.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-08 05:53

> Du kan ikke videresende fra en TDC konto, hvis du ikke er kunde der.

Selvfølgelig ikke; jeg har jo eget domæne, så den slags tænker jeg ikke
på.

Hvad med at flytte til eksempelvsi FullRate?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 01-07-08 21:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke gå over til at bruge .Mac, der i dag bliver til .MobileMe,
> der giver 10 GiB til mails med IMAP?

Fordi det er en ekstraudgift oveni abonn. hos tdc (som jeg er nødt til
at have).

Nu er dit indlæg jo ren reklame, ik'? Spammer du virkelig gruppen?
Nå, pyt, det er jo Macsoftware.

For øvrigt har jeg fået løst pladsproblemet. Gik ind på webmail, og der
lå en stor .pdf-fil i Spamspanden og en anden i papirkurven (hvordan den
sidste er kommet der, aner jeg ikke, jeg bruger yderst sjældent at gå
ind i Webmail)

Mit problem er løst - indtil videre. Tak for alle indlæggene, som jeg
har læst med interesse.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-07-08 22:15

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Fordi det er en ekstraudgift oveni abonn. hos tdc (som jeg er nødt til
> at have).

Hvis du bare har brug for e-mail, så burde det jo også være nok med
abonnementet hos TDC.

> [...]
> ind i Webmail)
>
> Mit problem er løst - indtil videre. Tak for alle indlæggene, som jeg

Har du nu benyttet lejligheden til at udvide din konto hos TDC til 250
MB? Det kan du jo lige så godt gøre. Så er du sikker på, at et stort
vedhæng ikke lige pludselig fylder din konto op, som jeg engang har
været ude for.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 01-07-08 22:32

> Hvis du bare har brug for e-mail, så burde det jo også være nok med
> abonnementet hos TDC.

Jo, jeg er godt klar over, at du henviser til alle de ekstrafunktioner,
der er i .Mac (eller hvad det hedder nu om dage?
Jeg beholder mn tdc mailforbindelse. Indtil videre.

> [...]
> MB? Det kan du jo lige så godt gøre. Så er du sikker på, at et stort
> vedhæng ikke lige pludselig fylder din konto op, som jeg engang har

Ja, jeg har været derinde, men de forlanger osse et kontonummer. Det er
en firmabetalt forbindelse, så jeg skal lige ind og grave noget frem i
bogholderiet. Men det er klart, at 250 Mb er bedre end 10 af de samme.
Især nu, da mange afsendere helt ukritisk sender store .pdf'er og store
billeder (men det er der nu nogle, der altid har gjort). Jeg tør slet
ikke fortælle om (indtil flere) danske, offentlige myndigheder/kontorer,
der er så glade for deres logo, at det absolut skal med i enhver
(.pdf)fil i gigant størrelse.
Så vi tager et udenlandsk eksempel: Organisationen bag Venedig Biennalen
sendte forleden en mail på cirka 30 linier, men hele beskeden fyldte
omkring 2 Mb - der var osse nogle flotte logoer med

--
v.h.,
Mich.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-07-08 05:33

On Jul 1, 11:31 pm, M...@noget.invalid (Mich Ottosen) wrote:

> Især nu, da mange afsendere helt ukritisk sender store .pdf'er og store
> billeder (men det er der nu nogle, der altid har gjort).

Jeg forsøger ikke at være næsvis, men det er altså noget, der er
kommet for at blive. Vi kunne også alle insistere på at bruge Pine
eller Elm og nægte at svare på html-emails, men det kommer man (nogen
vil sige desværre) ikke ret langt med.

Efterhånden som (næsten) alle har mere eller mindre ubegrænset plads
til emails, tænker folk ikke længere over vedhæftede filers
størrelser. Jeg er gammel nok til at huske de gode gamle dage, hvor
den slags var et problem, men alle de nye brugere, som kommer til i
dag kan overhovedet ikke forstå den slags "problemer".

--
Michael Knudsen

Fra : Mich Ottosen

Dato : 02-07-08 20:53

> [...]

> kommet for at blive. Vi kunne også alle insistere på at bruge Pine
> eller Elm og nægte at svare på html-emails, men det kommer man (nogen

Jamen, jeg er skam ikke nogen "maskinstormer", og jeg giver dig ret.
Mine bemærkninger skal blot ses som en praktisk iagttagelse i forhold
til en forholdsvis lille postkasse. Jeg opfatter dig skam slet ikke som
næsvis.

> [...]
> den slags var et problem, men alle de nye brugere, som kommer til i
> dag kan overhovedet ikke forstå den slags "problemer".

Jeg efterlyser bare lidt omtanke fra afsendernes side. Det er helt og
aldeles unødvendigt, at nogle sender deres logo med i alt for store
størrelser.

Just my five cents

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-08 16:19

> [...]

> kommet for at blive. Vi kunne også alle insistere på at bruge Pine
> eller Elm og nægte at svare på html-emails, men det kommer man (nogen

Du har ret i dine betragtninger.

> [...]
> den slags var et problem, men alle de nye brugere, som kommer til i
> dag kan overhovedet ikke forstå den slags "problemer".

Man kan jo så filosofere lidt over udviklingens fart, hastigheden på
udviklingen.

Nye mennesker i dag kastes ind i virkeligheden med skovl og tager det
hele til sig. Som de Ibiriske skovsnegle suger man alt til sig, uden at
skue tilbage.

Godt nok, aktuelt.

Men den udvikling kommer til at stå i et modsætningsforhold til bare
en/halvanden generation tidligere - altså de nye menneskers meget store
storebrødre - forskellen er blot tyve år.

For da vores (min) generation (halvtredserne) var nye mennesker, havde
vi et bagkatalog at referere til, medens vi sugede det nye ind. Det
gjorde os grundige og eftertænksomme på en facon, der ikke er plads til
nu.

Til gengæld er det nu os, der lærer af de nye

Og det er da en sidegevinst, jeg personlig er glad for.

Men sådan er der jo så meget, og sådan har virkelighedens verden altid
forandret sig - ligesom tempoet

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-07-08 15:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke gå over til at bruge .Mac, der i dag bliver til .MobileMe,
> der giver 10 GiB til mails med IMAP?

Men stadig kun sylfider som vedhæng

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 12:05

> Men stadig kun sylfider som vedhæng

Vil du da i nærkontakt med sylfyder - som James?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-07-08 15:44

> Vil du da i nærkontakt med sylfyder - som James?

Øh, bøh.....tror jeg da vist, jeg ikke forstår??

M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-07-08 21:42

> [...]

> samme POPkonto?
>
> Eller skal jeg have fat i tdc's support?

Alle postkasser hos TDC kan helt gratis udvides til 250 MB. Log ind og
gøre det selv.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 01-07-08 22:32

> Alle postkasser hos TDC kan helt gratis udvides til 250 MB. Log ind og
> gøre det selv.

Se venligst mit svar til Dr. Monster (junior) et andet sted i tråden.

--
v.h.,
Mich.