Apple-skærm til bærbar PC
Fra : trop.dk@gmail.com

Dato : 23-06-08 01:37

Hej
Hvad skal man bruge af converter for at slutte et "Apple studio
display" til en "almindelig" bærbar PC med analog udgang? Kan alle
PC'er sluttes til eller kræver de specielle skærmkort? Bliver billedet
dårligt når det er konverteret fra analog til digital eller er
kvaliteten OK alligevel?

MVH

Joachim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-08 13:11

trop.dk@gmail.com wrote:
> [...]
> PC'er sluttes til eller kræver de specielle skærmkort? Bliver billedet
> dårligt når det er konverteret fra analog til digital eller er

Når du skriver 'Apple Studio Display' kan der være tale om fire serier...
- 17" og 21" CRT skærme i blågrøn med alm. VGA stik
- 17" og 21" CRT skærme i sølvgrå med ADC stik
- 15" TFT/LCD skærm med ADC stik
- 15" og 17" TFT/LCD med VGA stik (originalt medfølger også DVI-D adapter)

Originalt medfulgte der ADC->VGA adapter med CRT skærmene.

- Hvis den bærbare PC har en ekstra VGA port, kan alle CRT skærme med
VGA stik bare sluttes til.
- Hvis det er en af modellerne med ADC skal der en ADC-ZVGA adapter imellem.
- Hvis den bærbare har DVI-D eller DVI-I skal der en adapter DVI-D->
hhv. VGA eller ADC imellem skærm og computer.
- Hvis den bærbare har MiniVGA eller MiniDVI (næsten altid kun
MiniDVI-D) skal der ligeledes en adapter MiniVGA/MiniDVI -> hhv. VGA
eller ADC imellem.

mvh. Erik Richard

Fra : trop.dk@gmail.com

Dato : 23-06-08 08:04

On 23 Jun., 14:10, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Når du skriver 'Apple Studio Display' kan der være tale om fire serier...

Øhhh, tjaaa... (Rødme, rødme...)
Når jeg skrev "Apple studio display" mente jeg faktisk "Apple cinema
display 20'' "

Det har vel en betydning eller hva?

MVH

Joachim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-08 15:22

trop.dk@gmail.com <trop.dk@gmail.com> wrote:

> Øhhh, tjaaa... (Rødme, rødme...)
> Når jeg skrev "Apple studio display" mente jeg faktisk "Apple cinema
> display 20'' "
>
> Det har vel en betydning eller hva?

ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-08 15:31

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
> VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...

Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 23-06-08 16:27

Erik Richard Sørensen skrev:

<KLIP>

> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

Husk, at dette kræver at skærmen har de analoge kredsløb i sig, og
således kan "spise" et VGA signal via DVI kablet. Normalt er VGA
ledningerne heller ikke monteret i et DVI kabel, men altså - et fåtal af
skærme kan dette trick.

Cinema display's har dog udelukkende digital signalbehandling i sig, så
det er fuldstændigt udelukket at fodre den med analogt VGA signal.

Bl.a. firmaet Blackbox der er kendt for deres KVM switche osv, skulle
lave en omsætter fra VGA til DVI men den koster det hvide ned fra
himmelen, og billedkvaliteten er middelmådig hvis du er heldig.

// Per.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-06-08 16:33

Per Jensen skrev den 23-06-2008 17:26:
> [...]
> lave en omsætter fra VGA til DVI men den koster det hvide ned fra
> himmelen, og billedkvaliteten er middelmådig hvis du er heldig.

En moderne bærbar kan begge dele, men der er ofte kun VGA stik i selve
maskinen. Undersøg hvorvidt en eventuelt dockingstation har begge dele.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-08 20:22

Per Jensen wrote:

> [...]
> lave en omsætter fra VGA til DVI men den koster det hvide ned fra
> himmelen, og billedkvaliteten er middelmådig hvis du er heldig.

Jeg har faktisk set en Cinema skærm på et ganske alm. grafikkort med VGa
stik via en adapter. - svjh. gav han ca. 700kr. for den adapter. - og
jeg har faktisk en DVI->VGA adapter liggende med konverteringskredsløb.
- Og jeg kan godt garantere for, det virker på de to skærme, jeg selv
har afprøvet det på - dels min HP Pivot og dels en Acer! - Og nej, jeg
vil ikke sælge min adapter.

mvh. Erik Richrd

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-08 21:41

On 2008-06-23 21:21:46 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> de to skærme, jeg selv har afprøvet det på - dels min HP Pivot og dels
> en Acer! - Og nej, je g vil ikke sælge min adapter.

Jeg vil gerne garantere dig at den ikke virker på en Cinema Display of
blot nogenlunde nyere data.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-08 16:32

On 2008-06-23 16:31:20 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) p å
> en B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

Så er DVI porten i din HP skærm ikke af typen DVI-D men af typen DVI-I.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-08 16:32

> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

nu er Apple's skærme ren DVI ... det kræver jo at skærmen forstår VGA
signalet ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-08 20:30

Thomas von Hassel wrote:

> nu er Apple's skærme ren DVI ... det kræver jo at skærmen forstår VGA
> signalet ..

Selvfølgelig, - men det ligger jo i selve adapteren... - Ihvertfald i
den, jeg har liggende...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-08 21:44

> Selvfølgelig, - men det ligger jo i selve adapteren... - Ihvertfald i
> den, jeg har liggende...

så er den ikke billig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-08 23:12

Thomas von Hassel wrote:

> så er den ikke billig ...

For mig - jo,.. jeg gav 125kr. for den,.. - På æsken stod der 698kr....

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 23-06-08 20:28

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-08 16:31

On 2008-06-23 09:37:19 +0200, "trop.dk@gmail.com" <trop.dk@gmail.com> said:

> Hej
> Hvad skal man bruge af converter for at slutte et "Apple studio
> display" til en "almindelig" bærbar PC med analog udgang?

Intet... det kan du ikke. Apples skærme snakker DVI-D (kun digital),
ikke DVI-I (både analog og digital).

Hvis du har en thinkpad model T kan den snakke DVI-D via en dock
(Lenovo har to, en billig med VGA og en dyr med DVI). De fleste bedre
bærbare har i dag DVI eller en DVI option via en dockingstation.

Alternativt har Matrox et eksternt skærkort der kan bruges men det er i
mine øjne en nødløsning.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : trop.dk@gmail.com

Dato : 23-06-08 09:32

On 23 Jun., 16:31, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en VGA -> DVI-D kabel men kan et VGA ->
DVI-I ikke gøre det i stedet for eller hva?
Kan jeg eks bruge et som det her
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_til_dvi_kabel/dvii_til_vga_kabel_2_m_551_da.html
og så få det til at fungere?

MVH

Joachim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-08 20:28

trop.dk@gmail.com wrote:

> Jeg kan ikke umiddelbart finde en VGA -> DVI-D kabel men kan et VGA ->
> DVI-I ikke gøre det i stedet for eller hva?
> [...]

Nej, du skal bruge en adapter VGA(han) til DVI-D(hun). Jeg véd ikke
umiddelbart, hvor de kan købes herhjemme. - Adapteren indeholder en
slags konverter, der sidder i adapteren. - Den adapter, jeg har, er en
lille blok på ca. 4x6cm med VGA(han) til computer, og med DVI-D til
skærmkablet. - og som jeg lige har svaret Per, så koster den ca. 700kr..

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-08 22:25

trop.dk@gmail.com <trop.dk@gmail.com> wrote:

> Jeg kan ikke umiddelbart finde en VGA -> DVI-D kabel men kan et VGA ->
> DVI-I ikke gøre det i stedet for eller hva?

Nej, for DVI-I indeholder både analogt (VGA) og digitalt (DVI) signal.
Cinema Display forstår kun digitalt signal (DVI). Det hedder DVI-D og
indeholder ikke analogt signal. Læs lidt om det her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface>

> Kan jeg eks bruge et som det her
> <http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_til_dvi_kabel/dvii_t
> il_vga_kabel_2_m_551_da.html> og så få det til at fungere?

Sikken en svindelbeskrivelse. Det er da det rene bondefangeri. Kablet
kan forbindes til at DVI-I stik i den ene ende og sender det analoge
VGA-signal fra dette stik videre. Typisk bruges det til at sætte en
"gammel" VGA-skærm til et nyere skærmkort med DVI-I. De angiver den
omvendte brug med gammel VGA-skærmkort og nye DVI-I skærm. Jeg har godt
nok aldrig mødt en skærm, der ikke havde separat DVI- og VGA-stik, hvis
den kunne bruges med begge dele, men det er da muligt, det eksisterer.
Kablet transporterer altså kun det analoge signal. Nedenunder
beskrivelsen af kablet er der en lang redegørelse for, at DVI-kabler
giver bedre billekvalitet. I sig selv er det rigtig nok. Problemet er
bare, at kablet ikke er et DVI-kabel, men et VGA-kabel, der kan sluttes
til et DVI-I stik, der som nævnt kombinerer DVI og VGA. De skriver ikke
direkte, at beskrivelsen har med kablet at gøre, men det vil den naive
køber naturligvis tro.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : trop.dk@gmail.com

Dato : 23-06-08 12:56

Hej Alle
Tak for hjælpen!
Der er nok ikke andet (fornufitgt) at gøre end at overbevise konen om
at hun så også må have en mac hvis vi skal have ens skærme.

Endnu engang tak

/Joachim

Fra : N/A

Dato : 23-06-08 20:28