D.d. - det er tid til WWDC!
Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 02:46

Nyheder (well - rygter):

#1 2. generations iPhone, med 3G, videochat og tyndere design. Muligvis
også med ægte GPS.

#2 Mac OS X 10.6 (og om det stadig understøtter PowerPC er uvist...!)

#3 Mulig Mac Pro med BluRay. Mulig end-of-life på Mac Mini.

#4 Langt ude - Mac Tablet der bygger videre på iPhone/MultiTouch
teknologi.

Begivenheden kan følges her - live (tekst, ikke video):

http://www.macrumorslive.com/

Klokken 19.00 Dansk tid, DUT!

macplanet.dk opdateres ikke for tiden, hvilket jeg beklager.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-08 12:50

PeterBP wrote:
> Nyheder (well - rygter):
>
> #1 2. generations iPhone, med 3G, videochat og tyndere design. Muligvis
> også med ægte GPS.

Og hvad så? - Du kan jo allerede nu cracke de bestående Mac GPS
systemer, så de kan bruges på en iPhone

> #2 Mac OS X 10.6 (og om det stadig understøtter PowerPC er uvist...!)

MacWorld har været ude med noget lignende, dog uden at nævne, at det
ikke vil understøtte PPC...

> #3 Mulig Mac Pro med BluRay. Mulig end-of-life på Mac Mini.

BluRay er allerede understøttet, så det er bare om at købe et drev...

> #4 Langt ude - Mac Tablet der bygger videre på iPhone/MultiTouch
> teknologi.

Tja, der går også rygter om noget mere i retning af Newton...

> Begivenheden kan følges her - live (tekst, ikke video):
>
> http://www.macrumorslive.com/
>
> Klokken 19.00 Dansk tid, DUT!

Å hwa så? - Der er bold i fjærneren...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 12:58

> Og hvad så? - Du kan jo allerede nu cracke de bestående Mac GPS
> systemer, så de kan bruges på en iPhone

eh ... nej ...

> MacWorld har været ude med noget lignende, dog uden at nævne, at det
> ikke vil understøtte PPC...

> BluRay er allerede understøttet, så det er bare om at købe et drev...

ikke med support for "købe" film...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-08 13:13

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... nej ...

Åh jo.....

> ikke med support for "købe" film...

Jeg har egentlig lyst til at skrive en hel masse mindre pæne ord lige
nu, men af hensyn til sarte sjæle, undlader jeg.....

SE DA FOR HULEN AT LÆSE DET, DER BL.A. STÅR OMK. BRUGEN AF TOAST
TITANIUM 9 OG BLURAY PÅ MAC OG DEN PLUGIN, DER I GIVET FALD SKAL BRUGES!!!

Toast 9 kan afspille *ALLE* typer Bluray diske!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 13:21

> Åh jo.....

nej

> [...]
> TITANIUM 9 OG BLURAY PÅ MAC OG DEN PLUGIN, DER I GIVET FALD SKAL BRUGES!!!
>
> Toast 9 kan afspille *ALLE* typer Bluray diske!

har du prøvet ? ... for jeg er lige ved at sige at du skal gå ned i
Blockbuster med mit dankort, købe harry potter 1 på BluRay og se om du
kan få den afspillet på din maskine ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-08 14:58

Thomas von Hassel wrote:

> nej

JO! - Jeg har set det i brug endda!

> har du prøvet ? ... for jeg er lige ved at sige at du skal gå ned i
> Blockbuster med mit dankort, købe harry potter 1 på BluRay og se om du
> kan få den afspillet på din maskine ...

Hvis du ikke er så genil, du ikke kan huske fra din næse til din mund,
så vil du måske erindre, at jeg netop fravalgte BluRay drevet, da jeg
købte min MacPro, så alene det gør, jeg ikke kan afspille BR film. - Og
da jeg ikke har noget BR drev, har jeg heller ingen intension om at
bruge de $29,99USd, plugin'et koster!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 15:15

> JO! - Jeg har set det i brug endda!

fint .. .så er der nogen der har været igang med loddekolben og det
store hackjern .. men ingen af de løsninger vil jeg røre med en ildtang
hvis det også skal virke i den "virkelige verden"

> [...]
> købte min MacPro, så alene det gør, jeg ikke kan afspille BR film. - Og
> da jeg ikke har noget BR drev, har jeg heller ingen intension om at

Så synes jeg du skal holde op med at være så skråsikker ... fakturm er
at "ægte" BluRay support kræver en ret heftig DRM implementering som
skal være understøttet i OS.

/thomas

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 16:52

> JO! - Jeg har set det i brug endda!

Nemt at afgøre, henvis til en producent af et GPS produkt.

> [...]
> købte min MacPro, så alene det gør, jeg ikke kan afspille BR film. - Og
> da jeg ikke har noget BR drev, har jeg heller ingen intension om at

Hmmm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-08 17:52

PeterBP wrote:

> Nemt at afgøre, henvis til en producent af et GPS produkt.

Bl.a. Garmin. - Det var den, han brugte på sin iPhone

Versiontracker giver desuden godt 150 hints på GPS til mac OS X...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 17:58

> [...]
> brug endda! > > Nemt at afgøre, henvis til en producent af et GPS produkt.
>
> Bl.a. Garmin. - Det var den, han brugte på sin iPhone

hvordan ? ... link ?.. detaljer ?

> Versiontracker giver desuden godt 150 hints på GPS til mac OS X...

det er jo ikke noget nyt .... jeg har brugt GPS med en gammel Route66
udgave og en bluetooth gps reciver ned igennem tyskland ...

/thomas

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 18:20

> Bl.a. Garmin. - Det var den, han brugte på sin iPhone

Link, tak.

> Versiontracker giver desuden godt 150 hints på GPS til mac OS X...

Duer ikke. Link, tak.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 18:26

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> Duer ikke. Link, tak.

Det bedste ligenu er vist:

<http://www.routebuddy.com/>

Men jeg har ikke testet den, har ikke nogen gps dimmer i øjeblikket.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-08 18:42

PeterBP wrote:

> Link, tak.

> Duer ikke. Link, tak.

Søg dog selv mand! - Jeg er edderdyttemig ikke tjener for en bydreng...!
- Eller er I egentlig så dumme, I ikke selv kan finde ud af det+ - eller
det er måske regulær dovenskab? - Der er åbenbart nogle, der er blevet
så snotforkælede, at de ikke selv gider.!

mvh. Erik Richard

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 18:53

> Søg dog selv mand!

Nix, Erik. Det er ikke mig der skal gøre dit arbejde for dig når du
laver en tvivlsom påstand.

> - Jeg er edderdyttemig ikke tjener for en bydreng...!

*rolls eyes*

> - Eller er I egentlig så dumme, I ikke selv kan finde ud af det+ - eller
> det er måske regulær dovenskab? - Der er åbenbart nogle, der er blevet
> så snotforkælede, at de ikke selv gider.!

Hør lige her kammerat, jeg har forsøgt at være meget flink og
diplomatisk med dig på det seneste, men jeg er efterhånden er /smule/
træt af at du gang på gang fremsætter påstande om Mac-ting m.v. hvor du
løber med en halv vind og så forsvinder fra debatten eller taler udenom
når folk beder dig bakke dine påstande op.

Så kan du kalde mig hvad du vil af skældsord.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-08 22:19

PeterBP wrote:

> [...]
> når folk beder dig bakke dine påstande op.
>
> Så kan du kalde mig hvad du vil af skældsord.

Undskyld mig Peter, men hvis du tænker på den anden tråd om Apple, lyd
o.m.m., så er det ihvertfald dig, der ikke aner en dyt om, hvad det er,
der tales om. Jeg har forsøgt gang på gang at forklare - ikke bare dig -
men mange andre, at der er himmelvid til forskel på, hvilke komponenter,
der bruges i bl.a. Apple. - Jeg har også forsøgt at forklare dig,
hvordan man definerer fx. lyd, men det afviste du uden videre. - så det
er ikke mig, der har et forklaringsproblem. Det er derimod dig, der ikke
véd noget om lyd. - Jeg har trods alt arbejdet mere eller mindre prof
med lyd siden 1973, og det er heldigvis én af de ting, jeg stadig kan
klare rent fysisk. - Desuden kom du selv med et temmelig flabet svar, da
jeg skrev, at jeg ville komme med kommentarer og uddybninger. - At du så
ikke får et svar, er minsandten helt din egen skyld!

Hvad angår den her tråd, så giver jeg en henvisning til Versiontracker,
hvor bl.a. Garmin nævnes sammen med ca. 150 andre GPS produkter til OS X
- inkl. iPhone! Desuden har der rent faktisk i både dansk, svensk og
tysk TV været reklamer for lige netop Garmin til Mac og iPhone! - men du
ser måske heller ikke TV?

Om du er ved at tabe tålmodigheden eller ikke, kan jeg ikke tage mig af.
- Jeg er p....hamrende træt af, at der en en ganske lille flok her i
gruppen, der er så forbandet egoistiske og ludhamrende dovne, så de/I
ikke selv gider finde de ting, der nævnes, men vil have det hele
serveret på et fad - og et sølvfad er ikke nok, nej, det skal dælme være
guldfad!

Jeg synes, det er sørgleigt at se, at tendensen fra politik, - at man
går efter manden og ikke idéen - efterhånden også gør sig endda meget
gældende her i gruppen.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 22:29

> [...]
> - inkl. iPhone! Desuden har der rent faktisk i både dansk, svensk og
> tysk TV været reklamer for lige netop Garmin til Mac og iPhone! - men du

Til iPhone nej, til OS X ja ... Jeg kan ikke forestille mig at Garmin
vil reklamere med noget som kun kan fungere med en hacket og jailbroken
iPhone ... men fair nok, ingen kan vide alting, det eneste vi beder om
er et link eller en henvisning så vi kan blive klogere ...

> [...]
> ikke selv gider finde de ting, der nævnes, men vil have det hele
> serveret på et fad - og et sølvfad er ikke nok, nej, det skal dælme være

Problemet er jo at når vi søger efter de informationer du kommer med så
er der ikke noget der tyder på at det passer med virkelighedem ...

> Jeg synes, det er sørgleigt at se, at tendensen fra politik, - at man
> går efter manden og ikke idéen - efterhånden også gør sig endda meget
> gældende her i gruppen.

Problemet er slet ikke at gå efter manden. Det er blot en reaktion på at
når man påpeger ting f.eks. er faktuelt forkerte så bliver man råbt af

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 22:32

> [...]
> iPhone ... men fair nok, ingen kan vide alting, det eneste vi beder om
> er et link eller en henvisning så vi kan blive klogere ...

<http://www.google.com/search?client=safari&rls=en-us&q=Garmin+with+iPho
ne&ie=UTF-8&oe=UTF-8>

<http://www8.garmin.com/bluetooth/compat-phone.jsp?mfg=45&id=319>

Det eneste Garmin vil kendes ved er at den virker som "hands free" med
iPhone ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-08 00:27

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> iPhone ... men fair nok, ingen kan vide alting, det eneste vi beder om
> er et link eller en henvisning så vi kan blive klogere ...

Til iPhone jo! - Hvad pokker vil du egentlig, jeg skal sige, når manden
kommer udefra og ikke er kendt i byen, - så siger, at han jo har denne
her med GPS og så hiver en iPhone op af lommen, og han så tillige siger,
der er med Garmin software, - "...Det er jo det eneste, der rigtig
dur..."? - Og desuden demonstrerer han for mig, hvordan det virker... -
Skal jeg så bare stå og sige, at han lyver? - Desuden har jeg nu tre
gange henvist til Versiontracker, hvor Garmins GPS software er blandt de
godt 150 fremkomne links... Tænk dig nu lige bare en smule om!

> [...]
>
> Problemet er slet ikke at gå efter manden. Det er blot en reaktion på
> at når man påpeger ting f.eks. er faktuelt forkerte så bliver man råbt

Det er din påstand, så det må stå for din egen regning! - Jeg er så
gammel, at jeg er fra den tid, hvor vi _lærte_ noget, og når vi lærte
det, var det meningen, det skulle huskes!

Jeg kender flere undervisere i både folkeskole, gymnasium/HF og på
universitetet, der er af samme opfattelse som mig, og de er rystede
over, hvor lidt eleverne har af paratviden, og når man så påpeger over
for dem, at et minimum af paratstof er en betingelse for at komme
videre, så får de - lærerne - bare smidt den i hovedet, at "...det kan
vi bare slå op...", - "...og i øvrigt betyder det ikke noget for
os...", - "...Kan vi ikke finde det, så kan andre gøre det for os...", -
"...Det har vi ikke brug for at vide noget om..." osv.osv.. - Nej uha,
det gælder skam om at få det hele servert, og så er man ellers komplet
ligeglad med alt andet. Og harmonerer det, man så får at vide ikke med
éns egne synspunkter, forsøger man af al magt og med alle midler at
mistænkeliggøre modparten og modpartens synspunkter. - Jeg synes, det er
sørgeligt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-08 05:49

> [...]
> gange henvist til Versiontracker, hvor Garmins GPS software er blandt de
> godt 150 fremkomne links... Tænk dig nu lige bare en smule om!

jeg har aldrig sagt at han lyver. Jeg har heller ikke sagt at der ikke
er nogen som har fået GPS til at virke med iPhone. Der er mindst 3 hacks
som er mere eller mindre brugbare. Jeg siger bare at det ikke er noget
den almindelige Joe Dansker vil få glæde af, slet ikke nu hvor GPS er
indbygget i den version vi rent faktisk kan få lov til at købe.

Og Garmin har software til Mac, men dog kun til at administrere
enhenden, lægge kort ind osv.

Og RouteBuddy er et navigations program som har fået gode anmeldelser,
mener anda du kan bruge visse Garmin Bil enheder som GPS modtager til
det ...

> Det er din påstand, så det må stå for din egen regning! - Jeg er så
> gammel, at jeg er fra den tid, hvor vi _lærte_ noget, og når vi lærte
> det, var det meningen, det skulle huskes!

Tro mig, jeg kommer ikke bare med påstande uden rent faktisk at vide
hvad jeg snakker om, jeg ville ikke holde ret længe i mit job hvis jeg
gjore ....

Men ang. BluRay tager vi lige Macworld igen:

"Blu-ray video discs can't be played on the Mac, but with this new
software you can burn AVCHD video, for example, that you can play back
on a Blu-ray Disc player, such as a Sony PlayStation 3."

<http://www.macworld.com/article/132446/2008/03/toast9.html>

Så det er ikke bare noget jeg "slynger ud" ... men jeg fuldt klar til at
indrømme at hvis nogen rent faktisk har fået det til at virke så vil jeg
gerne æde mine ord igen .... fair ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-06-08 23:58

> Og Garmin har software til Mac, men dog kun til at administrere
> enhenden, lægge kort ind osv.

Retfærdigvis skal det siges, at Garmin faktisk arbejder en del på at
kunne tilbyde programmer og tjenester, der er kompatible med Mac. De har
et projekt Bobcat, der er i beta. Det er et program, man bl.a. kan
planlægge ruter med. Det virker meget godt, men enten er det meget
besværligt, eller også har jeg ikke forstået det rigtigt. Så sent som i
går fik jeg det til at planlægge en rute til Belgien, så det virker
skam. Det er bare lidt bøvlet.

<http://www8.garmin.com/macosx/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 00:09

Henrik Münster wrote:

> <http://www8.garmin.com/macosx/>

Fedt link. Jeg har gøglet lidt rundt med min GPS og har været lidt
muggen over, at Garmin ikke rigtig lavede software til Mac - det var jo
helt ubegrundet ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 17:10

> Fedt link. Jeg har gøglet lidt rundt med min GPS og har været lidt
> muggen over, at Garmin ikke rigtig lavede software til Mac - det var jo
> helt ubegrundet ;)

Det var det nu ikke indtil for kort tid siden. Det var vist først i
løbet af sidste år, det begyndte at hjælpe. Bobcat blev først
præsenteret til Expo i januar, og det er stadig i beta. Det er også
først i år, kortmateriale kan installeres via en Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 18:34

Henrik Münster wrote:

> [...]
> præsenteret til Expo i januar, og det er stadig i beta. Det er også
> først i år, kortmateriale kan installeres via en Mac.

Jeg har først fået GPS i Marts eller sån', så et eller andet må jeg da
ha' gjort forkert da jeg googlede det ;)

Men det er rigtig fedt, at de laver det. Jeg har ikke haft tid til at
lege med kort endnu, men har kun lige prøvet Bobcat. Det er meget sjovt
at deres elendige navigation fra Windows programmet har fået lov til at
overleve i Mac versionen. Flytning af kortet og scroll er jo på ingen
måde intuitivt :(

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 22:54

> Jeg har først fået GPS i Marts eller sån', så et eller andet må jeg da
> ha' gjort forkert da jeg googlede det ;)

Jeg tror såmænd ikke, de andre har mere Mac-understøttelse. Garmin har i
det mindste i lang tid (to år vist nok) sagt, at de vil understøtte Mac.
Det har bare taget lidt længere tid end beregnet.

> [...]
> at deres elendige navigation fra Windows programmet har fået lov til at
> overleve i Mac versionen. Flytning af kortet og scroll er jo på ingen

Jeg synes også, det er lidt tungt, men jeg har nu heller ikke så meget
brug for det. Man kan jo lave en rute i en adresse direkte på GPS'en i
bilen. Derimod bruger jeg en Garmin Forerunner 305, når jeg løber. Efter
mine løbeture lægger jeg ruten ind i Garmin Training Center (endnu et
program til Mac) og kan på den måde få en dagbog over min træning.
Ruterne kan lægges over i Bobcat, hvor kortet er større og nemmere at
se.
Det skal siges, at man ikke får andet end et mildt sagt groft
oversigtskort med, hvis man bare henter de nævnte programmer. Når jeg
har et rigtigt kort, skyldes det, at jeg har købt en dvd med kort for
kr. 600,- tidligere i år, som jeg lagde ind i GPS'en i bilen. Kortene
bliver jo opdateret med mellemrum. Man lægger kortet over i GPS'en via
sin computer, og kortet bliver også installeret på computeren, så man
kan bruge dem i de førnævnte programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 22:59

Henrik Münster wrote:

> Jeg synes også, det er lidt tungt, men jeg har nu heller ikke så meget
> brug for det. Man kan jo lave en rute i en adresse direkte på GPS'en i
> bilen. Derimod bruger jeg en Garmin Forerunner 305, når jeg løber. Efter

Nah, men det er meget smart, hvis man vil oprette POI'(s/er?), synes
jeg. Det er en fin feature, hvis jeg er en tur på herrens mark og skal
nå at finde vej til alle fire hjørne af den inden for kort tid.

> [...]
> sin computer, og kortet bliver også installeret på computeren, så man
> kan bruge dem i de førnævnte programmer.

Mmmh. Det har jeg også købt. Jeg har bare ikke nået at importere det til
Mac'en endnu. Det er vist nok noget med at det skal konverteres og sån',
hvis man har installeret det fra PC.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 23:16

> Nah, men det er meget smart, hvis man vil oprette POI'(s/er?), synes
> jeg. Det er en fin feature, hvis jeg er en tur på herrens mark og skal
> nå at finde vej til alle fire hjørne af den inden for kort tid.

OK. Det er ikke så tit, jeg er på Herrens mark (hvor den så ligger?)
Laver du så POI (point of interest) hjemmefra og lægger dem over på din
GPS? For du slæber vel ikke computeren med i bilen. Garmin laver også en
POI-loader til Mac, men jeg har aldrig brugt den.

> Mmmh. Det har jeg også købt. Jeg har bare ikke nået at importere det til
> Mac'en endnu. Det er vist nok noget med at det skal konverteres og sån',
> hvis man har installeret det fra PC.

Det nyeste kort, som er City Navigator Europe NT 2008 er kompatibelt med
Mac. DVD'en kan sættes i en Mac, og derefter kan man overføre det til
sin GPS. Det udkom i starten af året (eller var det december?), og jeg
gav vist kr. 600,-. Desværre ville det ikke installeres på min GPS
hverken under Mac eller Windows. Til sidst måtter jeg sende den ind til
Garmin, som ordnede det. Det var vist GPS'en, der drillede.
Det forrige kort City Navigator Europe NT v9, som kom i
efteråret 2006, samt tidligere versioner, skal installeres fra en pc med
Windows. Garmin har dog lavet et program nu, så man kan brænde kortet
ned på en cd på en Windows-pc, så det bliver kompatibelt med Mac. Det
har jeg nu ikke prøvet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-06-08 08:44

Henrik Münster wrote:

> [...]
> GPS? For du slæber vel ikke computeren med i bilen. Garmin laver også en
> POI-loader til Mac, men jeg har aldrig brugt den.

Ja. Det synes jeg er meget fedt, hvis jeg er i et ukendt sted. Så kan
man google 'places to see' og ligge dem ind på GPS'en med det samme.

POI loaderen kendte jeg faktisk godt og den er afprøvet. Det virker lidt
bøvlet, for man skal jo have en fil med POI'er i det helt rigtige
format. Det inkluderede eksport af POI fra Google Maps, konvertering med
en eller anden converter og så endelig import - meget bøvlet.

> [...]
> hverken under Mac eller Windows. Til sidst måtter jeg sende den ind til
> Garmin, som ordnede det. Det var vist GPS'en, der drillede.

Nå ok. Det tænkte jeg slet ikke på at tjekke. Jeg downloadede
MapConverter til PC og konverterede kortet til et Mac-venligt format.
Det virker fint og det er tilgængelig i Bobcat nu.

Endnu en gang tak for linket. Det er fedt at slippe af med de der
Windows programmer ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-08 14:35

Henrik Münster wrote:
> OK. Det er ikke så tit, jeg er på Herrens mark (hvor den så ligger?)

Det har jeg faktisk været. - Det ligger (nu) lige i udkanten af
Betlehem i Israel. Det kaldes også for 'Hyrdernes Mark' (Shepherd's
fileds) og er det sted, hvor englene forkyndte Jesus fødsel for
hyrderne... - Det ligger nu som dengang som et utroligt øde og
klippefyldt sted med lidt græsning hist og her. Men i modsætning til for
de ca. 2000 år siden, hvor det lå ca. 8 km uden for landsbyen Betlehem,
ligger det nu som en parklignende naturområde nærmest i udkanten af det
moderne Betlehem - ca. 5 km fra Fødselskirken.

- Og så findes der ihvertfald to steder her i Danmark, der også hedder
'Herrens Mark'. Det ene sted ligger på sydsjælland ud mod - hm... Køge
Bugt hedder det vel selv dernede i 'hjørnet', og det andet sted ligger
over lidt nordøst for Ribe. - Betegnelsen/navnet har de fået, fordi det
er totalt øde og menneskeforladte områder....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-08 15:06

> [...]
> over lidt nordøst for Ribe. - Betegnelsen/navnet har de fået, fordi det
> er totalt øde og menneskeforladte områder....

Nu du siger det, så dæmrer der noget om, at jeg engang har hørt, at der
er et sted, der hedder Herrrens Mark. Ellers er det jo mest et begreb.
Nu fortæller du, at det ligger kun lidt syd for Esbjerg, så måske skulle
jeg prøve at tager derned engang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-08 16:27

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er et sted, der hedder Herrrens Mark. Ellers er det jo mest et begreb.
> Nu fortæller du, at det ligger kun lidt syd for Esbjerg, så måske skulle

Jeg véd godt, det mest er et begreb. - Men det er faktisk ret sjovt
at vide, at der er et par lokaliteter, der hedder det i virkelighedens
verden. Jeg har ikke kunnet finde det angivet som stednavne topografisk
set herhjemme, - ligesåvel som 'Sibirien' heller ikke figurerer i et
dansk stednavneregister, men ikke desto mindre er der et område på Mors
ca. 3 km sydvest for en landsby, der hedder Vejerslev, der har heddet
det gennem mere end 150 år. - Det er et nærmest totalt fladt og øde
område med kun lyng og små forkrøblede træer. - Og det ligger kun ca. 5
km fra en landsby, der rent faktisk hedder Centrum - kun ca. 3 km fra
det sted, mene forældre havde en gård..-) - Forresten kun ca. 70 km fra
Rom og ca. 80 km fra Hamborg nu, hvor vi er igang med de danske
stednavne.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-08 00:00

On 2008-06-12 00:16:28 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> GPS? For du slæber vel ikke computeren med i bilen. Garmin laver også en
> POI-loader til Mac, men jeg har aldrig brugt den.

Jeg kan ikke overfør PIO til min Edgde 305 med Garmins dedikerede
værktøj. Det virker fint på windows. Med Bobcat'en kan jeg dog luske
POI ind.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-08 15:06

> Jeg kan ikke overfør PIO til min Edgde 305 med Garmins dedikerede
> værktøj. Det virker fint på windows. Med Bobcat'en kan jeg dog luske
> POI ind.

Jeg ved heller ikke, om POI-loader egentlig er beregnet til andet end
GPS'erne til biler. Men man skulle jo kunne lægge ruter ind på Edge og
Forerunner, så vidt jeg ved. Jeg har godt nok aldrig prøvet det. Måske
skulle jeg prøve at lege lidt med det en dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 23:06

> [...]
> der bruges i bl.a. Apple. - Jeg har også forsøgt at forklare dig,
> hvordan man definerer fx. lyd, men det afviste du uden videre.

Ukorret. Jeg udbad mig specifikke forklaringer, og det endte i
udenomssnak og viften med armene.

> - så det
> er ikke mig, der har et forklaringsproblem. Det er derimod dig, der ikke
> véd noget om lyd.

Korrekt, jeg aner ikke hvad "klangfarve" er. Det indrømmer jeg blankt.

> [...]
> jeg skrev, at jeg ville komme med kommentarer og uddybninger. - At du så
> ikke får et svar, er minsandten helt din egen skyld!

Jaja.

> [...]
> - inkl. iPhone! Desuden har der rent faktisk i både dansk, svensk og
> tysk TV været reklamer for lige netop Garmin til Mac og iPhone! - men du

Nej, det gør jeg faktisk ikke.

Iøvrigt er links fra versiontracker ikke hvad jeg beder om. Jeg beder om
links til producenter af *hardware* som giver reel GPS-funktionalitet på
iPhone. Det er egentligt ikke en urimelig forespørgsel, men istedet for
bare at vise at du har ret ryger debatten så ude i det her, og det siger
en del.

> [...]
> ikke selv gider finde de ting, der nævnes, men vil have det hele
> serveret på et fad - og et sølvfad er ikke nok, nej, det skal dælme være

Jaja. Jeg kender smøren.

> Jeg synes, det er sørgleigt at se, at tendensen fra politik, - at man
> går efter manden og ikke idéen - efterhånden også gør sig endda meget
> gældende her i gruppen.!

Nogle gange er manden problemet. Når du binder folk historier på ærmet
om at Mac'en, eller Apple's produkter, elle rnoget helt tredie kan gøre
noget, som det reelt ikke kan, så risikerer du at folk køber noget i
forventning om at få et produkt der opfylder deres behov. Tager de et
fejlagtigt råd fra dig, spilder de således deres tid og penge.

Igen, jeg formulerer mig meget diplomatisk her.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-08 22:00

On 2008-06-09 15:58:01 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> købte min MacPro, så alene det gør, jeg ikke kan afspille BR film. -
> Og da jeg ikke har noget BR drev, har jeg heller ingen intension om at

Jeg donner gerne et blue-ray drev og de 30$ til en licens såfremt du
får det til at virke.

Hvis du tilmed kan bevise at du kunne købe din Mac Pro fra Apple med
blue-rey drev skal jeg også punge ud såfremt du mod (din) forventning
alligevel ikke kan afspille Harry Potter bule-ray filmen fra Fona.

Det tilbud kan du vel ikke afslå?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 22:08

> [...]
> blue-rey drev skal jeg også punge ud såfremt du mod (din) forventning
> alligevel ikke kan afspille Harry Potter bule-ray filmen fra Fona.

Jeg tror det er en "lost cause" ....

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-08 22:54

On 2008-06-09 23:07:37 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg tror det er en "lost cause" ....

Lad os nu se. Jeg lader tilbudet stå åbent i 14 dage fra i dag af. Jeg
vil endda udvide det med at jeg vil tilbyde ham at montere drevet for
ham på hans bopæl selv om jeg bor i københavn. Jeg jo ved at Erik
grundet sit syn ikke er glad for at montere hardware selv.

For Erik er det en enestående mulighed for at bevise at han han ret
uden at det kommer til at koste ham noget. Tværtimod kan han få en
blue-ray drev + en licens til Roxios Blue-ray authoring plugin kvit og
frit. Sidst men ikke mindst kan han få lejlighed til at grine af hvor
dum jeg var.

imho er det da et tilbud han ikke kan afslå.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 23:06

> [...]
> mvh. Morten Reippuert Knudsen
>
> "Besides, if you can't get a decent kernal panic
> or two in a month, what's the point of living?"

Jeg vil gerne bidrage med penge til indsamlingskurven. Jeg vil nemlig
gerne have muligheden for at rippe BluRay film på Mac'en.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-08 23:18

On 2008-06-10 00:06:09 +0200, ask@me.com (PeterBP) said:

> Jeg vil gerne bidrage med penge til indsamlingskurven. Jeg vil nemlig
> gerne have muligheden for at rippe BluRay film på Mac'en.

mit tilbud omhandler ikke ripping (det kan såvidt jeg ved allerede lade
sig gøre)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-08 00:37

PeterBP wrote:

> Jeg vil gerne bidrage med penge til indsamlingskurven. Jeg vil nemlig
> gerne have muligheden for at rippe BluRay film på Mac'en.

Spar jeres penge... - Jeg har ingen intentioner om at anskaffe BluRay
hverken nu eller senre. Havde jeg haft det, havde jeg nok gjort det, da
jeg blev spurgt i forb. med købet af min MacPro!

mvh. Erik Richard

Fra : PeterBP

Dato : 10-06-08 10:39

> [...]
> hverken nu eller senre. Havde jeg haft det, havde jeg nok gjort det, da
> jeg blev spurgt i forb. med købet af min MacPro!

Så du vil altså forbigå chancen for at sætte MRK og undertegnede solidt
på plads?

Det må da siges at være storsindet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-08 13:41

Erik Richard Sørensen skrev den 09-06-2008 14:13:
> SE DA FOR HULEN AT LÆSE DET, DER BL.A. STÅR OMK. BRUGEN AF TOAST
> TITANIUM 9 OG BLURAY PÅ MAC OG DEN PLUGIN, DER I GIVET FALD SKAL BRUGES!!!
>
> Toast 9 kan afspille *ALLE* typer Bluray diske!

Har du egentligt prøvet?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-08 13:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> Toast 9 kan afspille *ALLE* typer Bluray diske!

Er det bare mig eller gentager I jer selv? Jeg mener, at samme emne blev
diskuteret til hudløshed i tråden, hvor Lyrik fortalte om alle
herlighederne ved HP/Vista.

Hvis jeg ikke tager fejl, kan I spare en masse tid ved bare at poste
henvisninger til gamle indlæg ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-08 13:44

> [...]
> herlighederne ved HP/Vista.
>
> Hvis jeg ikke tager fejl, kan I spare en masse tid ved bare at poste

tja .. good point .. måske man bare skulle lade den ligge ...

/thomas

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 16:52

> [...]
>
> SE DA FOR HULEN AT LÆSE DET, DER BL.A. STÅR OMK. BRUGEN AF TOAST
> TITANIUM 9 OG BLURAY PÅ MAC OG DEN PLUGIN, DER I GIVET FALD SKAL BRUGES!!!

Muligvis, men det er så i 1/4 opløsning af fuld BR opløsning.

> Toast 9 kan afspille *ALLE* typer Bluray diske!

Men det kræver så at man køber Toast 9...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-08 21:55

On 2008-06-09 14:13:09 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> !!!
>
> Toast 9 kan afspille *ALLE* typer Bluray diske!

fat det nu.

1)   Out of the box kan mac osx læse data bluerey skiver.
2)   Med 3.parts software kan du afspille bluerey film der /ikke/ er krypterede.

= uanset hvilken software du installerer på din Mac OS X kan du ikke
afspille de film du køber i fona eller lejer hos blockbuster. Uden
denne funktionalitet er bluerey ikke særlig sjov.

....jeg er efterhånden i tvivl om du virkelig tror på de digterier du
gang på gang giver dig i kast med eller om du blot er ualmindelig
usympatisk.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 16:52

> Og hvad så? - Du kan jo allerede nu cracke de bestående Mac GPS
> systemer, så de kan bruges på en iPhone

Integreret er næsten med sikkerhed mere elegang indført, og så sparer
man merudgiften til ekstreudstyr.

> MacWorld har været ude med noget lignende, dog uden at nævne, at det
> ikke vil understøtte PPC...

> BluRay er allerede understøttet, så det er bare om at købe et drev...

Ikke som standard. Kan det overhovedet fås som BTO hos Apple? Ikke svjv.

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 16:52

I can joine iChat kanalen "wwdc" for at deltage i debatten live.

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 19:56

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> [...]
>
> http://www.macrumorslive.com/
>
> Klokken 19.00 Dansk tid, DUT!
>
> macplanet.dk opdateres ikke for tiden, hvilket jeg beklager.

Kort fortalt:

Dagen var i iPhone's navn.

Nyheden er iPhone 3G, som navnet antyder - med 3G teknologi, den har
GPS, nye egenskaber, bedre udviklerværktøjer, flere store firmaer der
anvender den (ebay fx), flere professionelle programmer.

Og...

LAVERE PRIS.

Startede som 599$
faldt til 399$

8 GB udgaven kommer til en pris af 199$ den 11. Juli og fremefter.

Prisen i Danmark bliver efter mit estimat omkring 1400 kr.

Nu må vi bare se hvilke serviceaftaler der følger med.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 10-06-08 22:16

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> 8 GB udgaven kommer til en pris af 199$ den 11. Juli og fremefter.

Forskellen mellem $199 (ca. d.kr. 955) og dit estimat på d.kr. 1400 er
jo ikke afskrækkende. Men hvad kommer 16 Gb udgaven til at koste? Jeg
har ikke set nogen pris noget sted. Min iPod Nano på 8GB er næsten fyldt
med musik og film, så jeg vil naturligvis gerne have en større
iPod/telefon/og alt det andet ekstra.

> Prisen i Danmark bliver efter mit estimat omkring 1400 kr.

Jeg ser jo, at du skriver, at det er dit estimat. Så det er fint nok,
men kan du rimeliggøre det? Jeg tænker på, at det - vistnok - kun skal
være Telia, der kan sælge iPod G3 i Danmark (og levere den nødvendige
forbindelse?). Hvad vil deres pris i DK blive? Jo, jeg har søgt rundt,
men ikke fundet noget.

> Nu må vi bare se hvilke serviceaftaler der følger med.

Ja, det er jo en rigtig betragtning. Er det ikke sådan, at det alene er
Telia, der udbyder G3 i Danmark? Så den billige G3 iPhone kommer til at
koste dyrt i omkostninger (=drift) ?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-08 22:20

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
>
> Ja, det er jo en rigtig betragtning. Er det ikke sådan, at det alene er
> Telia, der udbyder G3 i Danmark? Så den billige G3 iPhone kommer til at

nej, TDC og 3 har også 3G netværk ... det kommer til at koste mellem 299
og 399 om mdr. Jeg håber bare inkluderer "fri" trafik.

Det bliver også sjovt hvilke erhvervs løsninger de tilbyder da de jo kan
binde erhvervs kunder længere end de 6 mdr. hvis de har lyst ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-06-08 22:27

Thomas von Hassel wrote:

> nej, TDC og 3 har også 3G netværk ... det kommer til at koste mellem 299
> og 399 om mdr. Jeg håber bare inkluderer "fri" trafik.

Tror du virkelig, at det bliver så billigt? Jeg tipper ~600,-/md. for
den helt store pakke. Det er fuldstændig ubegrundet - altså bare et gæt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-08 22:38

> Tror du virkelig, at det bliver så billigt? Jeg tipper ~600,-/md. for
> den helt store pakke. Det er fuldstændig ubegrundet - altså bare et gæt.

jeg tager udgangspunkt i hvad 3 tager for mobil bredbånd ... men ja, det
er "wild ass guess"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-08 23:05

Thomas von Hassel skrev den 10-06-2008 23:37:

> jeg tager udgangspunkt i hvad 3 tager for mobil bredbånd ... men ja, det

3 lader til at mene at de gerne vil læsse penge i det danske marked.
Man må undres hvorfor, for de får da aldrig de penge hjem igen.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-06-08 22:25

Mich Ottosen wrote:

> Men hvad kommer 16 Gb udgaven til at koste?

$299

> Ja, det er jo en rigtig betragtning. Er det ikke sådan, at det alene er
> Telia, der udbyder G3 i Danmark? Så den billige G3 iPhone kommer til at
> koste dyrt i omkostninger (=drift) ?

Nej. Jeg mener at alle udbyderne har 3G (Telia er derimod vist nok de
eneste, der har et rimeligt EDGE netværk og 3 er dem der har den bedste
3G dækning). Den kan næsten ikke andet end at blive dyr i drift ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-06-08 23:58

> Nej. Jeg mener at alle udbyderne har 3G (Telia er derimod vist nok de
> eneste, der har et rimeligt EDGE netværk og 3 er dem der har den bedste
> 3G dækning). Den kan næsten ikke andet end at blive dyr i drift ;)

Jeg har forstået det sådan, at Telia vil benytte iPhone som anledning
til at udrulle deres Turbo 3G netværk over hele landet. Mon ikke
dækningen bliver ganske god?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 00:15

Henrik Münster wrote:

> Jeg har forstået det sådan, at Telia vil benytte iPhone som anledning
> til at udrulle deres Turbo 3G netværk over hele landet. Mon ikke
> dækningen bliver ganske god?

Det har jeg ikke læst noget om. Hvis du har et link, må du gerne poste
det. Hvis man kigger Telias dækningskort i dag ser det i hvert fald ikke
alt for lovende ud - en iPhone 1.0 ville vist være 'fin nok' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 08:02

> Det har jeg ikke læst noget om. Hvis du har et link, må du gerne poste
> det. Hvis man kigger Telias dækningskort i dag ser det i hvert fald ikke
> alt for lovende ud - en iPhone 1.0 ville vist være 'fin nok' ;)

Så er det jo godt at Telia har EDGE netværk ;)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 08:30

Thomas von Hassel wrote:

> Så er det jo godt at Telia har EDGE netværk ;)

He he ja. Du fangede ikke referencen til iPhone 1.0!? Jeg bliver helt i
tvivl. Pointen er i al fald, at det ikke er sjovt, at bruge noget, der
ifølge Apple kunne være 2.8x hurtigere.

Er jeg forresten den eneste, der har undret mig over deres måde at
præsentere den slags data. På keynoten viset de ét eksempel og smækker
straks en stor splash med '2,8x' på projekteren. Antager vi bare, at der
er tale om en form for statestik med mange data bag (det gør jeg i al
fald) eller tager vi det blot som et enkelt eksempel?! De gjorde
fuldstændig det samme, da den nye version af Safari blev præsenteret.

Jeg har desuden undret mig over de hastigheder Telia nævner
(http://telia.dk/privat/produkter/mobiltbredbaand/hastighed/). De
skriver at Turbo 3G har en teoretisk hastighed på 3Mbit. Hos 3
(http://privat.3.dk/mobiltbredbaand/Hastighed/) har Turbo 3G en
teoretisk hastighed på 7,2Mbit. Hvad går det ud på?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-06-08 08:43

On Wed, 11 Jun 2008 09:29:51 +0200, <Peter Farsinsen> wrote:
> [...]
> (http://privat.3.dk/mobiltbredbaand/Hastighed/) har Turbo 3G en
> teoretisk hastighed på 7,2Mbit. Hvad går det ud på?

det kommer an på implementasjonen av HSDPA.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-Speed_Downlink_Packet_Access

Skal ikke være vanskelig å oppgradere til høyere downlink, men resten av
nettet bør dimensjoneres før dette gjøres.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 09:03

Tor Einar Samdahl wrote:

> det kommer an på implementasjonen av HSDPA.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/High-Speed_Downlink_Packet_Access

Arh. Tak.

> Skal ikke være vanskelig å oppgradere til høyere downlink, men resten av
> nettet bør dimensjoneres før dette gjøres.

Det er jo så spændende om de har planer om at gøre det ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 08:44

> [...]
> (http://privat.3.dk/mobiltbredbaand/Hastighed/) har Turbo 3G en
> teoretisk hastighed på 7,2Mbit. Hvad går det ud på?

blot at 3 har opdateret deres HSDPA udstyr til 7.2Mbit .. og telia
halter lidt bagefter .. og mht. teoretisk hastighed så ryger der jo
altid noget til overhead ...

Med 3's 7.2 Mbit modem har jeg målt ca. 5Mbit/sec ... enda kørende i en
bil .. med 80kmh .. ret godt synes jeg

/thomas

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 09:05

Thomas von Hassel wrote:
> halter lidt bagefter .. og mht. teoretisk hastighed så ryger der jo
> altid noget til overhead ...

Mmh. Selvfølgelig.

> Med 3's 7.2 Mbit modem har jeg målt ca. 5Mbit/sec ... enda kørende i en
> bil .. med 80kmh .. ret godt synes jeg

Jeg antager at du ikke selv kørte - ellers lyder det virkelig som et
dumt forsøg ;)

Kan iPhone eventlig erstatte et modem? Har den PAN eller noget i den stil.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 09:40

> Mmh. Selvfølgelig.

> Jeg antager at du ikke selv kørte - ellers lyder det virkelig som et
> dumt forsøg ;)

oh nej .. slet ikke, på passager sædet, det skulle jeg måske have sagt
fra starten ;)

> Kan iPhone eventlig erstatte et modem? Har den PAN eller noget i den stil.

nix .. det er en af de "kritiske mangler" som "folk" brokker sig over,
nemlig at den ikke vil virke som modem ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 09:57

Thomas von Hassel wrote:

> nix .. det er en af de "kritiske mangler" som "folk" brokker sig over,
> nemlig at den ikke vil virke som modem ..

Jeg har slet ikke tænkt over det før i dag, men vel egentlig bare
antaget, at det ville virke. Det lyder godt nok underligt, at den ikke
er er blevet fanget i deres samarbejde med enterprise brugere. Nå, men
øv. Nu synes jeg slet ikke at den er så smart alligevel.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 10:15

> [...]
> er er blevet fanget i deres samarbejde med enterprise brugere. Nå, men
> øv. Nu synes jeg slet ikke at den er så smart alligevel.

Det er en af de "småting" som man nogen gange undrer sig over Apple ikke
bare "slår til" ... men hvis man spørger dem har de nok en pisse god
grund til at det ikke er slået til .. for funktionen er garanteret
indbygget i chipsettet.

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-06-08 12:15

On Wed, 11 Jun 2008 11:15:02 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:
> [...]
> bare "slår til" ... men hvis man spørger dem har de nok en pisse god
> grund til at det ikke er slået til .. for funktionen er garanteret

det er sikkert operatørene som har blitt enige med Apple om dette
ettersom iPhone generelt sett har jo blitt fulgt med et "billig" fri
bruk datatrafikkabonnement (evt. høye grenseverdier for inkludert bruk).

Har du behov for datatrafikk på din pc så må du ha et eget abonnement
for dette. Tenker de sikkert.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 15:05

Thomas von Hassel skrev den 11-06-2008 11:15:

> [...]
> bare "slår til" ... men hvis man spørger dem har de nok en pisse god
> grund til at det ikke er slået til .. for funktionen er garanteret

Fri trafik for et helt netværk bag en enkelt iPhone? Næppe :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 15:05

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Fri trafik for et helt netværk bag en enkelt iPhone? Næppe :)

Det kan du da gøre med et 3 usb modem og internet sharing ;)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 15:15

Thomas von Hassel wrote:

> Det kan du da gøre med et 3 usb modem og internet sharing ;)

3 sælger sågar en 3G router:
https://secure.3.dk/MBS/?csref=vaelg_routertilflere&product=router&spead=72

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 15:24

> 3 sælger sågar en 3G router:
> https://secure.3.dk/MBS/?csref=vaelg_routertilflere&product=router&spead=72

jep i know ..

Vi har selv brugt internet sharing tricker da tdc klippede adsl'en på
kontoret ... det var langsomt men det gjore da at vi kunne arbejde
videre :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 17:04

Thomas von Hassel skrev den 11-06-2008 16:04:

> Det kan du da gøre med et 3 usb modem og internet sharing ;)

Formentlig ja, men det er åbenbart ikke nowet Apple er interesseret i.

Fred være med det :)

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-06-08 14:36

> nix .. det er en af de "kritiske mangler" som "folk" brokker sig over,
> nemlig at den ikke vil virke som modem ..

Vil det sige at den ikke kan forbinde til min MacBook med Blutooth og jeg så
kan være online med MacBook? Det kan jeg i dag med min gamle mobiltelefon.

mvh. Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 14:37

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Vil det sige at den ikke kan forbinde til min MacBook med Blutooth og jeg så
> kan være online med MacBook? Det kan jeg i dag med min gamle mobiltelefon.

korrekt

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-06-08 14:51

On Wed, 11 Jun 2008 15:37:00 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:

> korrekt

det finnes visst måter på en jailbreaket iPhone å kunne gjøre dette, men
så vidt jeg forstår så er ikke dette gjort på 1-2-3.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 14:55

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
>
> det finnes visst måter på en jailbreaket iPhone å kunne gjøre dette, men
> så vidt jeg forstår så er ikke dette gjort på 1-2-3.

som altid når det drejer sig om jailbreak så er der meget bøvl, meget
"måske virker det" og slet ikke noget der vil kunne anbefales til prof.
brug.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 17:10

> Med 3's 7.2 Mbit modem har jeg målt ca. 5Mbit/sec ... enda kørende i en
> bil .. med 80kmh .. ret godt synes jeg

Kørte du mod sendemasten eller væk fra den?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 23:07

> Kørte du mod sendemasten eller væk fra den?

ingen anelse .. men jeg havde fin forbindelse hele vejen .. ca. 70 km
tværs over jylland

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 23:27

> ingen anelse .. men jeg havde fin forbindelse hele vejen .. ca. 70 km
> tværs over jylland

Jeg tænkte bare på, at hvis man kører mod sendemasten, så må hastigheden
stige, og kører man bort fra den, falder den. Det kaldes
Doppler-effekten. Man er vel ultralydmand

<http://da.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt>

Christian Doppler kom fra Salzburg ligesom Mozart. Konditoriet Fürst,
der skabte Mozart-kuglen, har også lavet en fyldt chokolade, der hedder
Doppler-konfekt. Jeg HAR været der! De er nævnt nederst på siden om
Mozart-kugler.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Doppler>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Mozartkugel>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 00:22

Henrik Münster skrev den 12-06-2008 00:27:

> Jeg tænkte bare på, at hvis man kører mod sendemasten, så må hastigheden
> stige, og kører man bort fra den, falder den. Det kaldes
> Doppler-effekten. Man er vel ultralydmand
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt>

Nu er det jo som sådan elektromagnetiske bølger og de udbreder sig ikke
som lydbølger (med mindre du mener Thomas bruger akustisk modem). Her
vil frekvensen så i stedet ændre sig, men jeg tror ikke det er nok til
at forvirre kræet (vil du regne på tallene?)

Samme manglende Doppler-effekt var iøvrigt noget man brugte en del tid
på at fundere over indtil Einstein kom på banen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-08 00:33

> [...]

> vil frekvensen så i stedet ændre sig, men jeg tror ikke det er nok til
> at forvirre kræet (vil du regne på tallene?)

Ellers tak. Det var nu også ment lidt i sjov.

> Samme manglende Doppler-effekt var iøvrigt noget man brugte en del tid
> på at fundere over indtil Einstein kom på banen.

Einstein? Har han også fået et stykke chokolade opkaldt efter sig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 00:46

Henrik Münster skrev den 12-06-2008 01:33:

> Einstein? Har han også fået et stykke chokolade opkaldt efter sig?

Jow jow, ham og hans bror har en biks der blandt andet sælger Chocolate
Chip Bagels. http://www.einsteinbros.com/

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-06-08 23:35

> Kørte du mod sendemasten eller væk fra den?

Hvis han kørte mod sendemasten med 80 km/t, var han helt sikkert ikke i
stand til at skrive her i gruppen? Eller hvad véd jeg, der er måske en
rigtig god mulighed fra det hinsides? I Machimlen må alt vel kunne lade
sig gøre?

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 17:10

> Det har jeg ikke læst noget om. Hvis du har et link, må du gerne poste
> det. Hvis man kigger Telias dækningskort i dag ser det i hvert fald ikke
> alt for lovende ud - en iPhone 1.0 ville vist være 'fin nok' ;)

Hvad jeg efterhånden har lært, er at udviklingen går hurtigt. Hvis man
er lidt utilfreds med noget indenfor computer og elektronik, så skal man
blot være lidt utålmodig. Så løser det sig. Synes du f.eks. at der er
for lidt hukommelse i en iPhone, så vent lidt. Den kommer med 32 GB
inden længe. Det samme gælder netværk. Det nytter ikke at se på det
nuværende og så købe gammel teknologi. Om f.eks. et halvt år ser verden
helt anderledes ud, og så vil du fortryde ikke at have 3G.

<http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=19475>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 18:54

> Hvis man
> er lidt utilfreds med noget indenfor computer og elektronik, så skal man
> blot være lidt utålmodig. Så løser det sig.

Så hvis man er utålmodig, skal man blot være tålmodig, ja?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 22:54

> Så hvis man er utålmodig, skal man blot være tålmodig, ja?

Netop. Bare se på mig: Jeg har ventet med at få en iPhone i stedet for
at skaffe en fra udlandet. Nu kan jeg få en udgave med 3G, længere
batteritid, GPS og andre funktioner til den halve pris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 11-06-08 21:58

> $299

Tak, det var dejligt, at du kunne finde prisen. Jeg kunne jo ikke. Det
lyder som en 16GB til mig - for en lille femhundredemand oveni.
Men, OK, det er faktisk slet ikke mit problem, jeg er blevet lovet den
som gave fra en US-ven.

> Nej. Jeg mener at alle udbyderne har 3G (Telia er derimod vist nok de
> eneste, der har et rimeligt EDGE netværk og 3 er dem der har den bedste
> 3G dækning). Den kan næsten ikke andet end at blive dyr i drift ;)

Ja, det bliver det måske. For kranen herhjemme har en 1. generations
iPhone med Edge. Så hun skal vel på Telia - og jeg skal så finde en
anden udbyder: 3 ?

Har i mange år været tdc-kunde og været tilfreds med deres dækning på
tripletelefon (siden Motorola og senere Siemens og i dag en SonyEricsson
t68 - den gemmer jeg, den har nærmest kultstatus, eller?)

Men tdc og gennemskuelighed på aftaler er nærmest uforenelige
størrelser. Og det er fuldstændigt til grin, at man ikke kan ringe til
et telefonselskab og få _kyndig_ vejledning, når man efter uendelige
ventetider endelig kommer igennem. Ja, undskyld, jeg skulle altså bare
af med det

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-08 23:03

Mich Ottosen skrev den 10-06-2008 23:16:

> være Telia, der kan sælge iPod G3 i Danmark (og levere den nødvendige

En iPod G3 må være den gamle model med CRT-skærm?

> Ja, det er jo en rigtig betragtning. Er det ikke sådan, at det alene er
> Telia, der udbyder G3 i Danmark? Så den billige G3 iPhone kommer til at
> koste dyrt i omkostninger (=drift) ?

Det er vist meget, meget tys tys et stykke tid endnu. Jeg er klart i
målgruppen og mangler faktisk en telefon :)

Fra : PeterBP

Dato : 12-06-08 11:38

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Forskellen mellem $199 (ca. d.kr. 955) og dit estimat på d.kr. 1400 er
> jo ikke afskrækkende. Men hvad kommer 16 Gb udgaven til at koste?

$299 US i Kroner +40%.

> [...]
> iPod/telefon/og alt det andet ekstra.

> Jeg ser jo, at du skriver, at det er dit estimat.

- uden abbonnement & binding, forstås.

Estimatet er baseret på at danske priser på Apple-produkter, direkte
sammenlignet mellem Dansk og US APple Store, - er +40%.

Se tråd andetsteds omkring dette.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 23:16

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> [...]
>
> Startede som 599$
> faldt til 399$
>
> 8 GB udgaven kommer til en pris af 199$ den 11. Juli og fremefter.

Jeg synes, der står alle steder, at iPhone 3G kan købes fra 11. juli
også i USA. Vil det så sige, at man slet ikke kan købe en iPhone i over
en måned? Den er jo udsolgt alle steder i hvert fald i USA. Det er da
lidt underligt, at Apple sådan fejlberegner produktionen. Og hvad var
der så i de 188 mystiske contaniere med anonyme papæsker, som Apple fik
sendt til USA, og som ikke måtte åbnes i butikkerne?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-06-08 08:47

Henrik Münster wrote:

> [...]
> der så i de 188 mystiske contaniere med anonyme papæsker, som Apple fik
> sendt til USA, og som ikke måtte åbnes i butikkerne?

Rolig nu. 10.5.4, iPhone OS 2.0, MobileMe og AppStore skal jo lige kodes
færdigt - jeg tror at Apple bider over en rigtig stor mundfuld denne gang ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-08 23:36

> Rolig nu. 10.5.4, iPhone OS 2.0, MobileMe og AppStore skal jo lige kodes
> færdigt - jeg tror at Apple bider over en rigtig stor mundfuld denne gang ;)

Det har du helt ret i. Det må ikke være nemt at få alt til at klappe.
Det undrer mig bare lidt alligevel. Forretningsmæssigt er det jo dårligt
planlagt, at et produkt bliver udsolgt 1-2 måneder før, afløseren er
klar. Det ligner ikke Apple at regne så forkert. Bevares, så kan der jo
sagtens være sket noget uforudset, som de ikke fortæller om. Noget
software kan have drillet, så det ikke blev klar til tiden, eller en
forhandling med et andet firma kan havet trukket ud. Det er jo meget
kompliceret at udvikle hardware, få produktionen i gang og også udvikle
software, der skal koordineres med det. Det er jo både Mac OS X, iPhone
software, internetsoftware til Appstore og MobileMe, der skal være på
plads.
Det andet er de meget omtalte containere med papkasser, som
skulle være kommet ud i butikkerne. Det blev vist billeder på nettet af
en kasses indhold, men det blev vist afsløret som fup. Containerne og
kasser skulle derimod være rigtige nok, så vidt jeg ved. Der er altså
ikke nogen, der har hørt mere til dem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-06-08 02:51

Henrik Münster skrev den 15-06-2008 00:36:

> [...]
> planlagt, at et produkt bliver udsolgt 1-2 måneder før, afløseren er
> klar. Det ligner ikke Apple at regne så forkert. Bevares, så kan der jo

Det er da meget godt. De har ramt det faktisk salg rimeligt godt på et
helt nyt produkt, hvis det skulle have rakt til 12 måneder men kun
lykkedes til 10½. Hellere for få end for mange.

Pyt, nu skal de have solgt alle de nye. Lad os se hvor lang tid dët
tager - nu må du ikke købe for mange - der skal være til alle!

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-06-08 15:01

> [...]

> helt nyt produkt, hvis det skulle have rakt til 12 måneder men kun
> lykkedes til 10,5. Hellere for få end for mange.

Det er da rigtigt, at det er svært at beregne det. Var der ikke engang,
Apple måtte fylde en masse computere ned i et hul i jorden, fordi de
ikke kunne sælges? Eller var det bare et rygte? Ellers er det jo svært
at gøre alle glade. Når der kommer en ny spillekonsol på markedet er
alle jo helt oppe at køre. Folk står i kø, og journalisterne skriver
stolpe op og stolpe ned. Hvis der ikke er nok til alle, så er det galt.
Hvis der er nok til alle, skriver journalisterne om, hvordan salget er
gået dårligt, for der er stadig maskiner på hylderne. Det må altså være
et flop, som man skal være varsom med at købe. Da Xbox 360 blev
lanceret, gik der rygter om, at Microsoft med vilje kun lod nogle få
komme ud på markedet i starten. De ville sikre sig, at alle maskiner
blev revet væk, så det virkelig lignede en succes.

> Pyt, nu skal de have solgt alle de nye. Lad os se hvor lang tid dët
> tager - nu må du ikke købe for mange - der skal være til alle!

Ja, hele familien står på nakken af hinanden for at få en. Desværre er
der jo kun to farver. Det kan nu godt være, det slet ikke er så dumt, at
der er et hul, hvor man ikke kan købe en iPhone. På den måde bliver
markedet måske sultent igen. Ellers har nogle jo talt om, at markedet
nok var mættet. Apple slipper jo også for alle de, der brokker sig over,
at nu kommer der en ny model, hvor de lige har købt i sidste uge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-06-08 09:31

> [...]
> der så i de 188 mystiske contaniere med anonyme papæsker, som Apple fik
> sendt til USA, og som ikke måtte åbnes i butikkerne?

hvis det er iPhones så må de vel være pre-loaded med iPhone v. 2 ... så
det er vel AppStore der hænger ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-06-08 15:42

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> [...]
>
> http://www.macrumorslive.com/
>
> Klokken 19.00 Dansk tid, DUT!
>
> macplanet.dk opdateres ikke for tiden, hvilket jeg beklager.

Ingen designopgradering af MacBook? Michelle bliver skuffet.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-08 17:51

Morten Lind skrev den 10-06-2008 16:41:

> Ingen designopgradering af MacBook? Michelle bliver skuffet.

Så kan Michelles far slippe lidt billigere, det vil nok gøre ham glad....

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 15:02

> Så kan Michelles far slippe lidt billigere, det vil nok gøre ham glad....

Næeh, men muligvis kan en /meget lidt/ brugt MacBook Pro gøre det. Så
kan den gamle jo overtage den, når hun skal have en ny, hvem véd - må
nok hellere spørge

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 17:06

Morten Lind skrev den 11-06-2008 16:01:

> Næeh, men muligvis kan en /meget lidt/ brugt MacBook Pro gøre det. Så
> kan den gamle jo overtage den, når hun skal have en ny, hvem véd - må
> nok hellere spørge

Eller en /meget lidt/ brugt Mac Pro plus en rulleskøjte. Går den så går
den!

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 17:11

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Eller en /meget lidt/ brugt Mac Pro plus en rulleskøjte. Går den så går
> den!

Jamen er hun da ikke for længst blevet konfirmeret? Det er min søn da.
Var det ikke en konfirmationsgave?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 17:42

Henrik Münster skrev den 11-06-2008 18:11:

> Jamen er hun da ikke for længst blevet konfirmeret? Det er min søn da.
> Var det ikke en konfirmationsgave?

Kan være hun fik et tilgodehavendebevis?

Man ved aldrig med Morten - en mac sparet er en mac tjent.

Hun vil nok også hellere have en Pink iPhone.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 18:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Kan være hun fik et tilgodehavendebevis?

Næsten, he, he.....jeg pakkede tøsernes Pismo ind og lagde en flot
tegning ved, de sagde: "Når jeg bliver stor, bliver jeg til en rigtig
computer".

Hun tog det fint, da vi jo havde diskuteret det på forhånd

> Man ved aldrig med Morten - en mac sparet er en mac tjent.

Pladder, Thorbjørn - med Mac sidder mine penge løst. Jeg var med i den
allerførste bølge med DVDbrænder. I en 733MHz G4, DA til kr.: 40.000,- i
2001.

> Hun vil nok også hellere have en Pink iPhone.

Næ, jeg spurgte hende, om hun ikke ville ha´ min iPod Touch med på
sommerferie, for så kunne vi vente at se, om designet kom, men hun trak
på det og mente, at skærmen var for lille til "sex & the city",
hmm.........

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-08 22:54

> [...]
> computer".
>
> Hun tog det fint, da vi jo havde diskuteret det på forhånd

Vi gav også bare vores søn et tilgodehavebevis. Der gik vist en måneds
tid, før han fik sin iMac. Den er til gengæld også bare lækker. Vauw for
en skærm. World of Warcraft er en ren fornøjelse. Han kom i level 70 i
forgårs. Vi fik hurtigere processor og systembus, større harddisk og
bedre grafikkort. Samtidig faldt prisen næsten kr. 3.000,-. Det kan godt
betale sig at vente, hvis man altså ikke har brug for computeren nu og
her. De sparede penge brugte vi på en Time Capsule, og den funker også
bare. Det er selvfølgelig blevet en del langsommere at hente filer i
Time Machine, men til gengæld bliver den nok ikke stjålet, hvis vi har
indbrud. Den er nemlig gemt væk til forskel fra de eksterne harddiske,
vi havde før.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 18:36

> Jamen er hun da ikke for længst blevet konfirmeret? Det er min søn da.
> Var det ikke en konfirmationsgave?

Jo, Henrik, men rygtet gik jo, at Apple måske ville designopgradere
MacBook´erne til børstet stål, så de matchede MacBook Pro & MacBook Air.
Dét syntes Michelle var så fedt, at hun gerne ville vente til juni - nu
må jeg fortælle, at hun enten yderligere skal vente, kan (måske) få en
/meget lidt/ brugt MacBook Pro, eller få den hvide MacBook nu.

Jeg har lige talt med hende, og hun er måske (nok) til en /meget lidt/
brugt MacBook Pro, når farmand nu står inde for den(?).

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 18:45

Morten Lind wrote:
> Jeg har lige talt med hende, og hun er måske (nok) til en /meget lidt/
> brugt MacBook Pro, når farmand nu står inde for den(?).

Medmindre man er totalt debil er det ret nemt at holde en MBP. Den får
ridser under bunden, hvis man har den med på farten, men ellers kan det
altså være virkelig svært at se, hvor gammel den er.

Min er knapt halvandet år nu og bortset fra at trackpad'en er lidt blank
og at overfladen på den ene cmd knap er slidt af, kan man ikke se, at
den er 'gammel'.

En brugt MBP er i min mening et meget federe køb end en MacBook - de
hvide dimser der bliver så let nussede.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 18:59

> [...]
> den er 'gammel'.
>
> En brugt MBP er i min mening et meget federe køb end en MacBook - de

Tak for opbakningen, Peter - dét prøver jeg jo også at overbevise hende
om, samtidig med, at jeg fortæller vidt & bredt om dedikeret grafikkort,
mere RAM og jeg skal komme efter dig, men: "/den er jo ikke ny/" -
Peter, hun er knap seksten

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 19:08

Morten Lind wrote:

> Tak for opbakningen, Peter - dét prøver jeg jo også at overbevise hende
> om, samtidig med, at jeg fortæller vidt& bredt om dedikeret grafikkort,
> mere RAM og jeg skal komme efter dig, men: "/den er jo ikke ny/" -

Det må være din retorik den er gal med. Hun er da - formentlig -
fuldstændig ligeglad med alt det der teknikdimmer. Hun får en flot
aludims, multitouch-ting og en større skærm til Sex and the city.
Alternativet er en ny men lidt mere kedelig hvid dims.

Hun fedter selfølgelig for at få en ny MBP, men det har du vel regnet
ud?! ;)

> Peter, hun er knap seksten

Det har jeg også være en gang :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 19:16

> [...]
> aludims, multitouch-ting og en større skærm til Sex and the city.
> Alternativet er en ny men lidt mere kedelig hvid dims.

Får hun mulititouch og nedsænket tastatur, hvis den er fra late 2006?

> Hun fedter selfølgelig for at få en ny MBP, men det har du vel regnet
> ud?! ;)

Ja, men det gør intet, da prisen i så fald er den samme.

(to minutter efter svar): Undskyld, nu så jeg lige, at du har skrevet
MBP Nej, /det/ fedter hun i hvert fald ikke for, for det véd hun
godt, ikke er på budgettet

> Det har jeg også være en gang :)

Også jeg
(Men det var inden computere var hvert menneskes eje (1972)).

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 19:25

Morten Lind wrote:

> Får hun mulititouch og nedsænket tastatur, hvis den er fra late 2006?

Hmm, multitouch kom vist først her i foråret. Nedsænket tastatur er jeg
ikke helt med på. Det har de - så vidt jeg ved - ikke ændret på længe
(ud over at nogle af hjælpetasterne er blevet flyttet lidt rundt).

> (to minutter efter svar): Undskyld, nu så jeg lige, at du har skrevet
> MBP Nej, /det/ fedter hun i hvert fald ikke for, for det véd hun
> godt, ikke er på budgettet

Må man spørge /hvad/ budgettet er? 8-10-12K?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 19:29

Peter Farsinsen wrote:

> Hmm, multitouch kom vist først her i foråret. Nedsænket tastatur er jeg
> ikke helt med på. Det har de - så vidt jeg ved - ikke ændret på længe
> (ud over at nogle af hjælpetasterne er blevet flyttet lidt rundt).

26. Februar faktisk:
http://www.macrumors.com/2008/02/26/apple-releases-penryn-based-macbook-pros-with-multitouch/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 19:41

> 26. Februar faktisk:

> <http://www.macrumors.com/2008/02/26/apple-releases-penryn-based-macbook
> -pros-with-multitouch/>

Tak - det vigtigste er ikke mulitouch, selvom det er fedt , men
baggrundsbelysningen i tastaturet er vel med i den gamle? Det mener jeg
har været der længe?

Den større skærm tæller også voldsomt opad.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 19:51

Morten Lind wrote:

> Tak - det vigtigste er ikke mulitouch, selvom det er fedt , men
> baggrundsbelysningen i tastaturet er vel med i den gamle? Det mener jeg
> har været der længe?

Du får vist heller ikke en med MT til 10K. Baggrundsbelysning har der i
hvert fald været længe (jeg er jo stadig ny i gamet og endnu på min
første Mac).

> Den større skærm tæller også voldsomt opad.

Jeg ville altså købe en MacBook til hende.

Hvis du køber en MBP fra sidste år eller 2006 er batteriet med garanti
halvvissent - et nyt koster mig bekendt >1K og batterilevetid er vel
vigtigt, hvis hun går i skole. Nogle modeller (før sommer 2007) tager
'kun' 3GB RAM, har ikke LED skærme og harddiskene er ikke meget større
end, hvad der sidder i de nye MacBooks.

De nye MacBooks har store fede CPU'er, store diske og understøtter 4GB RAM.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 20:00

> Jeg ville altså købe en MacBook til hende.

Problemet er, at MacBook´en er hvid. Og den sorte er uforholdsmæssig
dyr.

> Hvis du køber en MBP fra sidste år eller 2006 er batteriet med garanti
> halvvissent - et nyt koster mig bekendt >1K og batterilevetid er vel
> vigtigt, hvis hun går i skole.

Ja, men modellen, jeg har kig på har fået et helt nyt batteri.

> Nogle modeller (før sommer 2007) tager
> 'kun' 3GB RAM, har ikke LED skærme og harddiskene er ikke meget større
> end, hvad der sidder i de nye MacBooks.

Modellen har 3GB RAM og en 120GB HD. Det er OK.

> De nye MacBooks har store fede CPU'er, store diske og understøtter 4GB RAM.

Det er en 2,3GHz dual core Intelfidus

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 20:52

Morten Lind wrote:
> Problemet er, at MacBook´en er hvid. Og den sorte er uforholdsmæssig
> dyr.

Mmmh. Pardon my french, men jeg synes efterhånden, at den hvide er ved
at være lidt kitsch.

> Ja, men modellen, jeg har kig på har fået et helt nyt batteri.

Hmm. Det vejer rigtig tungt på min vægtskål. Nu stemmer jeg MBP.

> Modellen har 3GB RAM og en 120GB HD. Det er OK.

Jeg ville gerne have 4GB eller mere. Har hun brug for virtualisering
(XP/Vista)? Det æder nemlig ondt af rammene, hvis man kører sådan noget
i længere tid af gangen.

> Det er en 2,3GHz dual core Intelfidus

Core Duo eller Core 2 Duo? Core Duo er 32bit og Core 2 Duo er 64bit ...
altså er førstnævnte ikke helt så sjov, når man har 64bit understøttelse
i OS'et. Slet ikke når hun vil ha' Snow Leopard på den om 'cirka et år'.

Kan du få den for ~10 click? Den lyder nemlig til at være stort set
identisk med min og jeg skal vist snart lave en bytter, så det er rart
nok lige at vide, hvad en ægte krejler vil gi' :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 15:05

> Mmmh. Pardon my french, men jeg synes efterhånden, at den hvide er ved
> at være lidt kitsch.

Muligt, men Michelle bryder sig ikke om den, og i vores samtale skal vi
holde os for øje, at det er hende og hendes behov, det drejer sig om.

> Hmm. Det vejer rigtig tungt på min vægtskål. Nu stemmer jeg MBP.

Tænkte jeg nok

Yep - den adresserer /kun/ 3GB RAM og skærmen er en TFT, 15,4".

> Jeg ville gerne have 4GB eller mere. Har hun brug for virtualisering
> (XP/Vista)? Det æder nemlig ondt af rammene, hvis man kører sådan noget
> i længere tid af gangen.

Det har hun ikke - måske i skolen, men derhjemme kan hun bruge mors
Vistadims.

> Core Duo eller Core 2 Duo? Core Duo er 32bit og Core 2 Duo er 64bit ...
> altså er førstnævnte ikke helt så sjov, når man har 64bit understøttelse
> i OS'et. Slet ikke når hun vil ha' Snow Leopard på den om 'cirka et år'.

2,33 GHz Intel Core 2 Duo (T7600).

Du kan få et indtryk her:

<http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=mbp_late_06&performa=o
ff&sort=family&order=DESC>

> Kan du få den for ~10 click? Den lyder nemlig til at være stort set
> identisk med min og jeg skal vist snart lave en bytter, så det er rart
> nok lige at vide, hvad en ægte krejler vil gi' :)

Den /skal/ ligge under, for ellers er det ikke mig, der køber den

Men du skal så også tænke på, at det er til min ældste datter. Hvis jeg
bød på den til mig selv, kom jeg ikke i nærheden af seksethalvt kilo,
for så smed jeg hellere 60% oveni til en ny.

Det tror jeg vist, alle er klare over, he, he

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-06-08 15:26

Morten Lind wrote:

> Muligt, men Michelle bryder sig ikke om den, og i vores samtale skal vi
> holde os for øje, at det er hende og hendes behov, det drejer sig om.

Så er vi enige. I min bog er kitsch ikke nødvendigvis noget positivt.
Med andre ord synes jeg, den hvide er grim.

> Yep - den adresserer /kun/ 3GB RAM og skærmen er en TFT, 15,4".

Mmmh. Skærmen er sådan set det eneste negative, jeg kan komme på. LED
skærmere på de nye modeller virker lidt mere lysstærke og bruger efter
sigende en del mindre støm. Min har for nyligt fået ombyttet batteriet
og holder - trods den er totalt teknisk forældet :) - stadig små fire
timer på en opladning.

> 2,33 GHz Intel Core 2 Duo (T7600).

Den er fjong.

> Du kan få et indtryk her:
>
> <http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=mbp_late_06&performa=o
> ff&sort=family&order=DESC>

....sån' en jeg har - den er fin.

> Den /skal/ ligge under, for ellers er det ikke mig, der køber den

Arh. Jeg har først lige set tråden i d.m.p.e.mac :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 15:39

> Så er vi enige. I min bog er kitsch ikke nødvendigvis noget positivt.
> Med andre ord synes jeg, den hvide er grim.

Njaeh, men den bliver det hurtigt - siger en superforbruger af "hvide"
tastaturer

> [...]
> sigende en del mindre støm. Min har for nyligt fået ombyttet batteriet
> og holder - trods den er totalt teknisk forældet :) - stadig små fire

Ja, LED er bedre, men det koster også mere, ikke sandt?

> Arh. Jeg har først lige set tråden i d.m.p.e.mac :)

OK Tråden løber ugen ud, som jeg har forstået.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 17:00

Morten Lind skrev den 12-06-2008 16:05:

> Men du skal så også tænke på, at det er til min ældste datter. Hvis jeg
> bød på den til mig selv, kom jeg ikke i nærheden af seksethalvt kilo,
> for så smed jeg hellere 60% oveni til en ny.

Æh, bare fordi du ikke selv skal bruge den, vil du godt give mere for den?

Er det rigtigt forstået?

> Det tror jeg vist, alle er klare over, he, he

Jojo, en Mac sparet er en Mac tjent. Ingen slinger i valsen der.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 17:20

> Æh, bare fordi du ikke selv skal bruge den, vil du godt give mere for den?

> Er det rigtigt forstået?

Ja, sådan kan du egentlig godt udlægge det, men du focuserer på mig,
hvilket er en meget stor fejl.

Prøv at sætte dig ind i min rolle som far, der forærer sin datter en
bærbar computer.

Denne computer har et totalbudget på maksimum Xantal kroner, der matcher
lillesøsterens gave.

Er du ved at være med?

Så måske skulle du prøve - for en gangs skyld - at abstrahere fra mig
som person og sætte dig ind i substansen i emnet?

Jeg gider gerne denne form for ping-pong, når det begrænser sig til dig
og mig.

> Jojo, en Mac sparet er en Mac tjent. Ingen slinger i valsen der.

Som jeg svarede, da du senest skrev det samme: "Pladder".

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 18:34

Morten Lind skrev den 12-06-2008 18:20:

> Ja, sådan kan du egentlig godt udlægge det, men du focuserer på mig,
> hvilket er en meget stor fejl.

Pjat da, den unge dame skriver ikke her.

> Er du ved at være med?

Jow jow. Det er fordi der er et maksimumbeløb, ikke fordi det ikke er dig.

> Så måske skulle du prøve - for en gangs skyld - at abstrahere fra mig
> som person og sætte dig ind i substansen i emnet?

Det er alt andet lige mindre sjovt. Husk vi er gamle gnavne mænd der
fortæller dårlige vitser - nu er det din tur.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-08 03:01

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er alt andet lige mindre sjovt. Husk vi er gamle gnavne mænd der
> fortæller dårlige vitser - nu er det din tur.

Nåeh ja - det havde jeg et øjeblik glemt

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 19:35

> [...]
> (ud over at nogle af hjælpetasterne er blevet flyttet lidt rundt).

> Må man spørge /hvad/ budgettet er? 8-10-12K?

Budgettet er på maksimum 10.000,- kr. alt incl., helst kun kr.: 9.000,-.

For det første er det dét, jeg har - for det andet skal det matche
lillesøsters gave, for det tredie passede det med en MacBook + ekstra
RAM + en Officepakke, sådan cirka.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 19:47

Morten Lind skrev den 11-06-2008 19:59:

> [...]
> om, samtidig med, at jeg fortæller vidt & bredt om dedikeret grafikkort,
> mere RAM og jeg skal komme efter dig, men: "/den er jo ikke ny/" -

Har du ikke lært hende nøjsomhed? "Du kan arve fars når far får en ny!"

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 19:50

> Har du ikke lært hende nøjsomhed? "Du kan arve fars når far får en ny!"

Jo da Både hun og søsteren er nøjsomme - men far har jo ikke én, hun
kan arve, vel? (Far havde faktisk fremtidsplanlagt at arve Michelles,
når hun skal ha´ en ny).

M.