Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder til kritik...
Fra : Keld Petersen

Dato : 20-07-01 08:35

Hej i gruppen.

Må jeg ha' lov at sige dav og præsentere mig selv...

Jeg hedder Keld Petersen, og har lurpasset i ikke ret lang tid her i
gruppen, og kan godt lide hvad jeg ser.

Jeg er 31, og bor i Vestsjælland.

Jeg er ny i fotografering (udover at jeg som alle andre har haft adskillige
snapshotkams), og har først i juni 2001 skaffet mig et ordentlig kamera. Jeg
har valgt at gå digital fra starten med et HP Photosmart C500, som jeg er
helt glad for.

Jeg har lagt mine bedste billeder ud på
http://members.tripod.com/kingkeld/c500/pictures.htm og vil meget gerne høre
kommentarer fra jer.

Størstedelen af billederne er taget på min sommerferie i Texas og Mexico.

Håber på mange hyggelige stunder her i gruppen.

Venligst,
Keld.

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 08:51

det er såmænd slet ikke så tosset for en begynder! Så jeg vil sige, hvad der
faldt mig ind af kritik, så du kan komme igang med at blive endnu bedre...

Jeg kunne godt have brugt noget mere lys på Jesus bag hegnet - jeg bruger
stort set altid blitz, eventuel på halv kraft, når jeg skyder i modlys.

Prøv at stille skarpt på dit motiv men flyt derefter søgeren lidt rundt og
se om du kan finde en spændende beskæring - du har det med at skyde motivet
lige i centrum af billedet, og det giver en lidt statisk virkning i de
fleste tilfælde. Fx dine blomsterbilleder, øllen og de 2 nederste statuer.
Ved søjlegangen gør det ikke noget, da linierne ligesom zoomer dig ind i
billedet. Dog er der alt for meget kedelig væg til højre, som du godt kan
skære væk. Prøv at læse om det gyldne snit, det er altid et godt
udgangspunkt, når man så mestrer det, kan man begynde at bryde reglerne...
Kort sagt går det ud på at inddele billedet i tredjedele på langs og tværs
og derefter placere motivet i et af knudepunkterne eller linierne. 328 og
117 er eksempler på dette.

Når du alligevel har gang i digital behandling, så prøv at skære hist og
pist i nogen af dem! Jeg kunne også godt tænke mig at de bredeste billeder
kunne ses på ET skærmbillede, da jeg sjældent surfer på min store skærm -
jeg tror mange herinde er enige.

:Pia

Fra : Keld Petersen

Dato : 20-07-01 09:05

Hej Pia.

Tak for de fine ord.

Faktisk er jesus taget med blitz, men jeg ku' ikke komme tæt nok på ham til
at det ku' hjælpe...

Jeg vil øve mig mere og blive bedre, ka' du tro...

Jeg har før haft billederne i mindre format på nettet, men er bla. i
US-NG'erne blevet punket over at man ikke kan se billedet i fuld opløsning.
Det kommer nok mest an på på hvilken måde man er en nørd Er det udfra
teknologi eller indhold. Jeg prøver at holde mig til begge dele...

Keld.

Fra : lehd

Dato : 20-07-01 09:05

"Keld Petersen" <remove.this.to.email.kingkeld@person.dk> skrev i en
meddelelse news:T9R57.41$xP1.1085@news.get2net.dk...

Hej Keld.
Jeg syntes du har øje for gode motiver, men kunne måske gøre dem mindre så
jeg kan se dem på skærmen ?
Det med damen og blomsterne kan jeg godt lide, men kunne tænke mig en bedre
neskæring. Den mand uden hoved i baggrunden skulle nok skæres så meget væk
som muligt.
Men jeg glæder mig til at se mere fra dig.

Kirsten Lehd
En glad amatør.
www.slaegt.dk
www.kirsten-lehd.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 09:05

On Fri, 20 Jul 2001 09:35:04 +0200, "Keld Petersen"
<remove.this.to.email.kingkeld@person.dk> wrote:

Hej Keld.

Flotte billeder, nu har jeg valgt en skærm opløsning på 1024x768 så
hos mig gør det ikke noget at dine billeder "fylder", men af en eller
anden grund, tror jeg ikke folk her i gruppen syntes om det.
De vil heller sidde og fedte med nogle små kopier i 800x600.

Lov mig en ting, fjern billedet med de tomme dåser, hvis Sven Auken
ser det billede, kunne har jo finde på at bruge det i hans provoganda
og sige " der kan _i_ se, jeg havde ret "

Ellers flotte billeder, bliver misundelig

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : lehd

Dato : 20-07-01 10:02

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden grund, tror jeg ikke folk her i gruppen syntes om det.
> De vil heller sidde og fedte med nogle små kopier i 800x600.

Hej
Jeg bruger samme skærmopløsning, og har 17 tommer skærm.
Hvis man ikke kan se hele billedet på en' gang, kan man da heller ikke se
det som en helhed !!!!! og det har da vist ikke meget med fedteri at gøre
)

Det er lidt underligt at DIGIFOLKET tror alle billeder bliver bedre jo
større de er !!!

mvh Lehd

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 10:15

enig, det er fuldstændig håbløst at bedømme komposition og helhedsindtryk,
hvis man ikke kan se både BUND og højre side. Det bliver istedet noget
med... ja, det var vel nok et SKARPT billede!

Hvis man så har nogen vildt fede detaljer, kan man jo vedlægge disse
beskåret, så man kan "zoome ind" forskellige steder i billedet!

:Pia

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 10:53

On Fri, 20 Jul 2001 11:02:17 +0200, "lehd" <lehd@slaegt.dk> wrote:

> [...]
>det som en helhed !!!!! og det har da vist ikke meget med fedteri at gøre
så glemmer du nok at trykke på F11, så ser billedet pludseligt
anderledes ud.

>Det er lidt underligt at DIGIFOLKET tror alle billeder bliver bedre jo
>større de er !!!
Gør de da ikke det, har da ellers lært, at jo størrer et negativ er,
dets bedrer.
24x36 i forhold til 6x6 negativer, hvem er det der foretrækker 6x6 ?
og hvorfor er det netop de foretrækker 6x6 ?

Fra : emj

Dato : 20-07-01 13:01

U. Pedersen skrev i <bovfltgee7av4dtne6lnir8usn0apo46u7@4ax.com>:

>Gør de da ikke det, har da ellers lært, at jo størrer et negativ er,
>dets bedrer.

Nu er det jo ikke negativerne, vi skal kikke på her.
Selvfølgelig bliver billederne på skærmen ikke bedre af at fylde 4
storskærme, når de fleste kun kan se 1024x768 pixels på deres skærm.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : lehd

Dato : 20-07-01 13:24

> Gør de da ikke det, har da ellers lært, at jo størrer et negativ er,
> dets bedrer.

Hej
Det har emj allerede svaret på, og det er jo det det drejer sig om, de
billeder vi ser på nettet.
At dit grundmateriale er bedre i stort format, giver da mulighed for at lave
nogle gode billeder i en' størrelse vi kan se.
mvh Lehd
--
Kirsten Lehd
www.slaegt.dk

Fra : Keld Petersen

Dato : 20-07-01 11:18

Faktisk er det sådan, at hvis man downloade Explorer 6 fra Microsofts
hjemmeside, så er problemet løst. Der kan du selv vælge om billeder skal
fylde skærmbillede eller være i fuldt format...

Jeg håber ikke jeg fik startet en diskussion om billedestørrelser. Det er
jeg sikker på at der har været mange gange før.

Jeg kan godt lide STORE billeder, fordi jeg bedre kan se detaljer, men
naturligvis er det sandt at det er sværere at bedømme kompositionen af et
billede hvis man ikke kan se det hele på een gang.

Best of both worlds er for mig enten explorer 6 eller yahoo - omend de har
pladsbegrænsning, hvilket som standard irriterer mig grænseløst.

Keld.

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 10:13

tja, UP, jeg kører også 1024 på min mindste skærm, men skal alligevel
scrolle...

jeg har også ADSL men derfor lægger jeg stadig ikke 500 kB billeder op med
mindre der bliver spurgt. (og lige nu lægger jeg slet ikke noget op men af
ganske andre årsageer :)

:Pia

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 10:54

On Fri, 20 Jul 2001 11:12:52 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

>tja, UP, jeg kører også 1024 på min mindste skærm, men skal alligevel
>scrolle...

du skulle også prøve F11

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 11:19

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message > du skulle også prøve
F11

smart - men der mangler stadig 1/3...

Fra : Lærke Borch Posselt

Dato : 21-07-01 21:14

U. Pedersen skrev:
> Lov mig en ting, fjern billedet med de tomme dåser, hvis Sven Auken
> ser det billede, kunne har jo finde på at bruge det i hans provoganda
> og sige " der kan _i_ se, jeg havde ret "

"Provoganda" - hæ hæ - den har jeg sgu aldrig hørt før :)

> Ellers flotte billeder, bliver misundelig

Enig!

- Lærke.

Fra : Christian Michael Da~

Dato : 20-07-01 11:03

til keld petersen
fra Christian Danvill
Ps skriver dansk /norsk

Du kan uploade dine foto "Yahoo foto"

med stort format 2.7 Mb så er det smarte at du kan vise dem i med i 3 små
formater som slidshow og når først brugeren trykker på fotoet kommer det
store format frem

ALSÅ dit billedet er altid gemt i stor format men bliver vist i lille format
så at små modemer også kan få glæde herad.

Læs mer på min hjemmeside under forto storformat
http://home19.inet.tele.dk/danvill/