Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændring af størrelse i PHS
Fra : Erik Aalund

Dato : 20-07-01 08:30

Hej alle,
Jeg er stødt på et problem i PHS Elements.
Når jeg vælger at lave et 1200x1600Pixels digitalt billede mindre i fysisk
størrelse, således at det hele kan ses på skærmen, f.eks.ca. 21 x 28 cm.
Dette gør jeg via Imagesize og ændre dukoment size uden resampling, således
at ppi bliver højere og billedets opløsning egentling bliver bedre, da det
jo indeholder samme antal pixels (1200x1600) med med en mindre fysisk
størrelse end orginalen.

Men når jeg så vælger at se billedet i min browser, fylder det stadig enormt
meget, som orginalen. Hvorfor nu det?

--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 08:31

fordi en skærm ikke viser cm men lige netop pixels - 1200x1600.
Skærmopløsning er 72dpi - den kan ikke "presse" prikkerne sammen på en
bestemt areal som printeren kan.

Du er derfor nødt til at lave 2 kopier, en til print og en til skærm.

:Pia

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-07-01 08:41

Hej Pia,
Det er jeg helt med på
Hvad så med billeder til WEB. Der ønsker jeg jo at billederne har den bedste
opløsning.
Der skal jeg så vælge 72ppi og så ændre i pixelsstørrelsen? (hvilke
pixelstørrelse er bedst?)
--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 08:56

da folk jo har forskellig skærmstørrelse og det er fuldstændig umuligt at
bedømme et billede som skal scrolles, bør det i hvert fald kunne være på en
800x600 skærm minus det område selve browseren fylder. Det ideelle ville
måske endda være max. 600 i bredden, men så mister man en del detaljer.

Du kan med fordel bruge et unsharp filter (som gør billedet skarpere!) inden
du gemmer, da billederne bliver lidt uldne af at blive formindsket.

De fleste med modem sætter også pris på, at det enkelte billede ikke er over
100 kB når det nu er til fremvisning, mindre hvis det er en del af en
webside.

Man må derfor finde den bedste kombo af dimensioner og filstørrelse uden at
skulle komprimere sin jpg til ukendelighed. Rødt fylder fx mere end andre
farver! Røde billeder er næsten umulige at få ned i størrelse uden at miste
kvalitet.

:Pia

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-07-01 09:01

Tak.

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 08:54

On Fri, 20 Jul 2001 09:41:24 +0200, "Erik Aalund" <aalund@esenet.dk>
wrote:

>Der skal jeg så vælge 72ppi og så ændre i pixelsstørrelsen? (hvilke
>pixelstørrelse er bedst?)

Tror nok at de fleste foretrækker du vælger 800x600.

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Erling C. Hollmann B~

Dato : 20-07-01 09:34

Hej alle...

Lige for at aflive en generel misforståelse. DPI / PPI har KUN med
printstørrelse at gøre. Når vi taler om skærmbilleder, er det udelukkende
dimensionerne i pixels der afgør, hvor stort billedet er på skærmen. Man kan
sagtens have et billede i 300 DPI, 800 x 600 pixels og et i 72 DPI, 800 x
600 og de vil begge være lige store på skærmen. De fylder så osse lige
meget på harddisken...

Hilsen Erling

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 10:01

Man kan
> sagtens have et billede i 300 DPI, 800 x 600 pixels og et i 72 DPI, 800 x
> 600 og de vil begge være lige store på skærmen. De fylder så osse lige
> meget på harddisken...

jep - men printer i forskellig størrelse - men jeg syntes ikke det var
nødvendigt med en længere redegørelse :)

:Pia

Fra : Erik Aalund

Dato : 21-07-01 09:15

Jeg takker på hjælpen.

Fra : Erik Aalund

Dato : 21-07-01 09:15

Så du bruger kun 300 dpi 800x600 pixels til udprint?

--
Erik Aalund
Esbjerg