/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Motor olie MD5
Fra : Carlo Gabelgaard \(~


Dato : 09-06-08 19:50

I manualen står der at man skal bruge SAE 20W/30 i CD kvalitet.

Kan man bruge 5-40W CF, eller bliver det for tyndt/tyk ?

M-V-H

Carlo Gabelgaard


 
 
Leon Hulstrøm (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 09-06-08 21:49


"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
news:484d7b23$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I manualen står der at man skal bruge SAE 20W/30 i CD kvalitet.
>
> Kan man bruge 5-40W CF, eller bliver det for tyndt/tyk ?

Hejsa...

I teorien kan du bruge alt olie, men i virkelighedens verden er der ikke
altid for smart at komme topmoderne syntetisk olie på en motor der er 20+
år.

Viskositet er at udtryk for en "tykfylde-enhed" ved forskellige
temperaturer, i dette tilfælde ved -18 & ved 100gr.C. (SAE)
En olies smøreevene er proportional med viskositeten, dvs. jo højere
viskositet jo bedre evne til at holde afstand imellem metaller. Men jo
tungere vil en motor også være, at få i gang, da olien er tykkere.

Hvis du sejler meget vinter-sejlads så er 5w-40 fint, det giver højere
olietryk og bedre smøring ved lav temperatur og kun marginalt ændret
olietryk ved høj temp.
Jeg ville vælge mineral olie 15w/40 (skiftes hvert år), det er en fin
standard olie til danske forhold i en båd og så er den til at betale.


Mvh
Leon





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste