Tema musik / klassisk musik?
Fra : Hr Nielsen

Dato : 18-06-08 22:33

Hej NG!

Nu er jeg normalt ikke den helt store fan af klassisk musik, men jeg har
ofte drømt om, at hvis jeg nogensinde skulle opleve og høre sådan noget, så
skulle det være til alle de kendte temasange.
Tænker for eksempel på E.T., Superman, Indiana Jones, Jurassic Park, Star
Wars, Stargate, o.s.v.

Jeg ved at John Williams laver / dirregere en masse musik. Men fra hans
officielle hjemmeside ser det mest ud som om han holder sig til USA.
Så hvor kan man her i Danmark (eller Europa for den sags skyld) høre det
fede musik, live???

Er der måske andre kunster/dirigenter man skal holde øje med? Eller er der
rent faktisk nogle her hjemme der spiller "theme music"??

Hilsen Allan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-06-08 08:11

Hr Nielsen skrev bl.a.:

> [...]
>
> Er der måske andre kunster/dirigenter man skal holde øje med? Eller
> er der rent faktisk nogle her hjemme der spiller "theme music"??

Der er vist ikke så meget af slagsen i Danmark, men prøv at
holde øje med "DR RadioUnderholdningsOrkestret". De giver
fx en koncert hver sommer i Ledreborg slotspark.

Her er et link til RUO:

http://www.dr.dk/Orkestre/DR+RadioUnderholdningsOrkestret/Om+RUO/index.htm

--
Herluf :·)

Fra : Holst

Dato : 19-06-08 08:28

Hr Nielsen wrote:

> Er der måske andre kunster/dirigenter man skal holde øje med? Eller er der
> rent faktisk nogle her hjemme der spiller "theme music"??

Ja, du kan sikkert godt finde lidt herhjemme, men det er mit indtryk, at
de fleste symfoniorkestre (og så ved jeg altså heller ikke mere om
danske symfoniorkestere) mest holder sig til det "gamle".

Men Radiounderholdsningsorkesteret spiller jo forskelligt. For eksempel
kunne følgende side måske interesse dig meget:

<http://www.dr.dk/Orkestre/DR%20RadioUnderholdningsOrkestret/Koncerter/2008-2009/Lord%20of%20the%20Rings/20080415133557.htm>

Men ellers prøv at stil dit spørgsmål i news:dk.kultur.musik.klassisk -
folk i den gruppe kunne tænkes at vide mere om sådant.

Men ellers finder der nu også fabelagtigt "gammelt" musik. Jeg havde for
eksempel for 15 år siden en fantatisk oplevelse over tre aftener med
Moskvas Statssymfoniorkester med seks symfonier af Tchaikovsky (eller
hvordan det nu staves).