En toer - spørgsmål til bilvalg
Fra : Morsing

Dato : 08-06-08 19:58

Hallo i gruppen,

Vi (hustruen) er blevet enige om at nu er det tid for bil nummer 2. Det er
jo en opgave, man kærkomment tager op og selv med et skrabet budget er der
mange muligheder.

Måske kan I hjælpe med et par gode ideer.

Vi leder efter en bil i 20-30.000 kroners klassen, som gerne skal have god
plads, være nem / billig at vedligeholde og have et anhængertræk, brændstof
økonomi er ikke så vigtigt, bilen kommer max til at køre 10.000 km / år.
Helst en stationcar, og eftersom bilen skal transportere hjemmets virkelige
aktiver rundt, gør det ikke noget at dem har en hvis størrelse (ville man
kalde det passiv sikkerhed?)

Jeg har fundet et eksempel på noget, der umiddelbart virker interessant
(størrelse osv)...
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Volvo-940-2,3-5d.-GL-st.car_ID244684.htm

* Men jeg har ingen erfaring med at købe og vedligeholde ældre biler, ville
en 940 eller 740 være overkommeligt at servicere og hvad skal men se efter,
når man skal handle?
* Er der andre gode ideer? (Jeg er ikke Volvo fanatiker)

På forhånd tak for hjælpen

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:15

Morsing skriver:

> [...]
> når man skal handle?
> * Er der andre gode ideer? (Jeg er ikke Volvo fanatiker)

Et hold af vore gode Venner havde en Mazda 626 som bil nummer 2.

En ellers pålidelig bil af årgang "midt-sluthalvfemser". På den var der
dog altid lige et eller andet, så skulel den til syn, så til eftersyn,
så, så, så.... til trods for en kompetent lokal mekaniker passede bilen
til rimeligt billige penge, så gik de en dag økonomien igennem på bilen
og den blev skiftet ud til en Citroen C1, da den kunne holdes kørende
for det samme årligt - incl afdrag på lån, var billigere i brændstof og
skulle ikke så tit transporteres på værksted.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morsing

Dato : 08-06-08 20:30

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> for det samme årligt - incl afdrag på lån, var billigere i brændstof og
> skulle ikke så tit transporteres på værksted.

Tak for indspark Klaus,
Det er en god pointe og vi tænker en del over noget tilsvarende; men vi skal
bruge en større bil og med anhængertræk, så C1'eren er ude af billedet. Skal
trække svigermekanikkens Campingvogn i løbert af sommeren (lang og ikke
relevant historie, tror jeg).

Fik en ting mere at tænke over - der skal laves en alliance med en god
mekaniker og et falck abonnement

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:38

Morsing skriver:

> [...]
> trække svigermekanikkens Campingvogn i løbert af sommeren (lang og ikke

Jo relevant for valget af bil........

Kan "primærbilen" ikke klare den opgave ?

> Fik en ting mere at tænke over - der skal laves en alliance med en god
> mekaniker og et falck abonnement

Åh, ja.

Fra : Morsing

Dato : 08-06-08 22:25

> Morsing skriver:

> Jo relevant for valget af bil........
>
> Kan "primærbilen" ikke klare den opgave ?

Ikke helt - det koster cirka lige så meget at få træk på den primære som
toeren skal købes for (ca. 19.000 for et træk), i øvrigt bliver den primære
først leveret om 1½ måned og den gamle primære er lige skudt af til en
fornuftig pris, så der skal tænkes både kreativt, kort- og langsigtet

Mvh Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-08 13:07

> Skal

Kan den campingvogn ikke lånes med trækker ?
Virker voldsomt at købe en "stor gammel bil" for at lejlighedsvis at trække
en campingvogn.

Måske svigerfamilien kan "nøjes" med en lille bil i bytte når i låner
bil/campingvogn.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-06-08 20:33

> [...]
> for det samme årligt - incl afdrag på lån, var billigere i brændstof og
> skulle ikke så tit transporteres på værksted.

Puhadada... Jeg var ved at foreslå en 626ér, netop fordi der aldrig er noget
pis med den. Den kører og kører og kun rusten kan slå den ihjel. Og så siger
du at nogen har skiftet sådan en ud med en fransker!!! Det er jo
himmelråbende vanvid.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:41

Martin Bak skriver:

> [...]
> pis med den. Den kører og kører og kun rusten kan slå den ihjel. Og så siger
> du at nogen har skiftet sådan en ud med en fransker!!! Det er jo

Well, jeg kan jo ikek bestemme hvilken bil de køber. De kunne også have
valgt den som en "yoda", men den lokale forhandler med et _godt_ tilbud
kunne kun skaffe citroner hjem til den rette pris.

At de så også har en "forlæns og baglæns2" (C4) som primærbil er vel
deres sag....men det siges at den er praktisk når man har 2 mindre børn
fultids og 2 teenagere på deltid.

Fra : Brian

Dato : 08-06-08 20:51

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> At de så også har en "forlæns og baglæns2" (C4) som primærbil er vel
> deres sag....men det siges at den er praktisk når man har 2 mindre
> børn fultids og 2 teenagere på deltid.

Nu må du lige træde ud i den friske luft, og stoppe med at indånde malingen
fra dit Märklin togsæt. Forlæns/baglæns bilen er Xsara Picasso, ikke C4.

C4 er tidligere beskrevet her i gruppen, som en hund der står med krum ryg,
og er ved at besørge.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:56

Brian skriver:

> Nu må du lige træde ud i den friske luft, og stoppe med at indånde malingen
> fra dit Märklin togsæt.

Sådan noget legetøj bruger jeg ikke.

> Forlæns/baglæns bilen er Xsara Picasso, ikke C4.

Undskyld mig da!

> C4 er tidligere beskrevet her i gruppen, som en hund der står med krum ryg,
> og er ved at besørge.

Jeg troede blot det var baglæns der var ved at kaste op.

Fra : Brian

Dato : 08-06-08 21:01

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Sådan noget legetøj bruger jeg ikke.

Nåhh... et tog er vel et tog

> Undskyld mig da!

Det er så iorden...

> Jeg troede blot det var baglæns der var ved at kaste op.

LOL - naa, jeg synes nu at C4 er en ganske pæn bil.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 21:59

Brian skriver:

> Nåhh... et tog er vel et tog

Märklig tog er at sammenligne med Ford/PSA biler (undtagen på prisen).
Teknikken er god nok, omend en del gammeldags. Pålideligheden er
egentlig okay, men de sære tekniske og halvdyre løsninger der bruges for
at få det til at virke som alle de andres modeller, gør at det bliver
dyrt og sårbart, hvis der sker noget (PSA). Man hænger dog stadigvæk ved
i den helt gamle teknik for at kunne tilbyde noget som "legetøj" til
børnene (Hov, det var en Ford Ka!) - men det er ikke samme kvalitet som
det man havde for 20 år siden og svar det folk husker som kvalitet
(Peugeot 504).

> Det er så iorden...

Altså at jeg ikke kan korrekte øgenavne på en citron opvejes vidst
ganske godt af din manglende viden på modeltog........

Fra : OZ3BTO

Dato : 08-06-08 23:46

> [...]
> skulle ikke så tit transporteres på værksted.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Man kan være uheldig

Vi havde en sunny2.0 D fra start 90erne med hele 300Kkm på klokken
Kørte 100Kkm i den på 3 år

Enste det kostede penge på den var et tandrems skift 2 nye fordæk klodser
i for 2 forlygte pære og 2 olie/filter skift

Bilen kostede 25.000 ny synet og solgte den igen for 12.000 med et par mdr.
til syn

OK fik også afvide flee steder fra at jeg var heldig.. Jeg kalder det selv
at passe lidt på tingene og ikke mishandle det.. Kun service er jeg ikke god
til at overholde.. Så længe det kan smøre bliver det ikke skiftet..
Ihvertfald ikke på den
Min nye terrano (98er med kun 150Kkm på klokken) bliver dog kørt til
service efter foreskrifterne

Fra : Morsing

Dato : 14-06-08 19:49

Hejsa,

Blot en opdatering - det endte med en Volvo 940 fra 1991 kørt 390.000 km, så
det er en moden vogn, men den fik lov at trille fra det Østjyske tilbage til
det Sjællandske og det gik rigtigt fint - ingen racer; men når den kører, så
ruller det bare.

Nu skal der findes et hundegitter, sommerhjul og frem for alt en fornuftig
mekaniker.

Så nogle spørgsmål:
* Er der nogen, der ved, hvor man bedst køber volvo reservedele til en
rimelig pris?
* Kan det betale sig at købe og reparere i Sverige?
* Er der nogen der kender en god Volvo mekaniker i det Nordsjællandske?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Martin