De mærkværdge 29.000 kroner
Fra : Kim2000

Dato : 01-05-08 17:46

En gennemsnits sygeplejerske tjener 29.000 lyder det, lad os da lige tage 2
lønsedler:

http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00338/L_nseddel-a_338409a.jpg

http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00338/L_nseddel-b_338410a.jpg

Og her har vi de højtlønnede dagplejermødre, timeløn 95 kroner. Men så får
man også lov til at slide på sine egne møbler og heldigvis så kan partneren
heller ikke ryge i sit eget hjem.

http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00338/l_nseddel-c_338513a.jpg

mvh
Kim

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-05-08 17:55

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev:

> En gennemsnits sygeplejerske tjener 29.000 lyder det, lad os da
> lige tage 2 lønsedler:
>
> http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00338/L_nseddel-a_3384
> 09a.jpg

Ja lønnen er 24819,08 men hertil skal lægges pensionen på 13%.
Så får vi 28045,60-/måned for den pågældende sygeplejerske.

> http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00338/L_nseddel-b_3384
> 10a.jpg

30-timer kan vi ikke bruge til noget.

> [...]
> Men så får man også lov til at slide på sine egne møbler og
> heldigvis så kan partneren heller ikke ryge i sit eget hjem.

Ja men de har til gengæld et særligt skattefradag.

Der er tale om grov manipulation som EB iøvrigt er blevet gjort
opmærksom på og de er blevet opfordret til at ophøre med
manipulationen. Da der desværre er en del mennesker der hopper i med
begge ben som du lige gjorde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 01-05-08 18:33

"Morten Bjergstrøm " skrev i en meddelelse

> [...]

> opmærksom på og de er blevet opfordret til at ophøre med
> manipulationen. Da der desværre er en del mennesker der >hopper i med

Hmmm .. mener du de får for meget eller er det et passende beløb for deres
arbejde ?.

Er den løn du selv får passende eller er den for meget eller for lidt ?
Ens egen løn er jo sjældent for stor !?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-05-08 21:41

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev:

> Hmmm .. mener du de får for meget eller er det et passende beløb
> for deres arbejde ?.

Deres løn er på ingen måde specielt dårlig og at strejke for nogle
ganske få procent finder jeg ret tåbeligt.

> Er den løn du selv får passende eller er den for meget eller for
> lidt ? Ens egen løn er jo sjældent for stor !?

Jeg er pænt tilfreds med min løn - den ligger lidt over gennemsnittet
for tilsvarende virksomheder, så det jo fint nok.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 02-05-08 11:32

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er pænt tilfreds med min løn - den ligger lidt over gennemsnittet
> for tilsvarende virksomheder, så det jo fint nok.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
> Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Og mon ikke det er der, hele køteren ligger begravet?
Stakkelhad og misundelse.
Man måler sig på, om "man ligger bedst"--
Og gud nåde de stakler, der forsøger at minimerer forskellen.
Så ryger hele værdigrundlaget for egen selvhævdelse.
Ikke sandt?

Egon

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 14:34

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:

> [...]
> Og gud nåde de stakler, der forsøger at minimerer forskellen.
> Så ryger hele værdigrundlaget for egen selvhævdelse.

Jeg har ikke noget problem med, at de offentligt ansatte får noget mere
i løn. Der er et efterslæb i forhold til det private også når man tager
goderne med som eksempelvis betalt barselsorlov i væsentligt længere
tid end i det private mv. (Der er så grupper der har et væsentligt
større eftersløb end Sundhedskartellets medlemmer)

Mit problem med FOA og nogle af de andre fagforeninger der især
organiserer offentligt ansatte er, at de manipulerer med tallene for at
få det til at se værre ud end det rent faktisk er.

De fleste privatansatte med en 3-årig uddannelse tænker sikkert, at det
var da godt nok ikke meget når de ser, at en sygeplejerske får 24.000
om måneden og de selv får 30.000.
Problemet her er, at det er to vidt forskellige tal der bliver
sammenlignet, da der skal lægges 13% pension til de 24.000 mens der
ikke skal ligges noget til de 30.000.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 03-05-08 12:56

> [...]
> organiserer offentligt ansatte er, at de manipulerer med tallene for at
> få det til at se værre ud end det rent faktisk er.

Mener du virkelig det?
Jeg finder tværtom, at det er politikere og arbejdsgivere, der konsekvent,
ikke alene manipulerer, men direkte lyver.
Den eneste reelle måde at anskue på, er ved at betragte tallet på lønsedlen.
Der hvor der står: Til udbetaling.

Selv dette kan endog være vildledense, idet offentlige stillinger jo er
kemisk rensede for frynsegoder, der jo florerer i det private.

Hele miseeren i den aktuelle strid er forøvrigt, at politikere i sin tid har
indplaceret forskellige grupper i et lønheiraki.
Og ikke på nogen måde viol tillade, at der rokkes ved dette.

De såkaldte "forhandlinger" som FOA er ude i, er jo direkte blålys pog
bedrag, idet regeringen jo reelt har blokeret for en aftale.
Systemets "forhandlere" er intet andet og mere end marionetter.
Man erindrer Pinoccio

> [...]
> Problemet her er, at det er to vidt forskellige tal der bliver
> sammenlignet, da der skal lægges 13% pension til de 24.000 mens der

De "sammenligninger" det åbenbart er så yndet at forsøge sig med, er jo
intet andet end skrupskørt.
Æbler og pærre, du ved--

Egon

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 04-05-08 17:49

On Sat, 3 May 2008 13:55:53 +0200, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Den eneste reelle måde at anskue på, er ved at betragte tallet på lønsedlen.
>Der hvor der står: Til udbetaling.

Sludder og vrøvl.... Det kan da ikke bruget til noget som helst...

Hvis jeg nu var direktør til 200.000kr om måneden og "kun" havde
8.000kr "til udbetaling" (og resten på en pensionsopsparing eller som
aktier i firmaet), er jeg så lavt-lønnet...???

Den mest reelle måda at sammenligne på er at lægge løn, pension, alle
tillæg, personaleaktier, fri computer/telefon/motionscenter og alt det
andet fryns sammen og dele det beløb med antallet af arbejdstimer...

Det vil give en timeløn, der kan sammenlignes....

Fra : Egon Stich

Dato : 05-05-08 10:07

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 8.000kr "til udbetaling" (og resten på en pensionsopsparing eller som
> aktier i firmaet), er jeg så lavt-lønnet...???

Naturligvis er du ikke det.
Sådanne forhold er jo ikke usædvanlige, i kraft af selskabs og skatteregler.
Så hold vensligt sådanne tiul tilføldet konstruerede forhold udenfor.

Og lad så de enkelte faggrupper få fred til at kæmpe for egne forhold.

Vil altid give en falsk sammenligning.
Jævnfør din nævnte direktør.

Egon

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 05-05-08 11:44

On Mon, 5 May 2008 11:07:29 +0200, "Egon Stich"

>Naturligvis er du ikke det.

Men du skrev jo lige "Den eneste reelle måde at anskue på, er ved at
betragte tallet på lønsedlen. Der hvor der står: Til udbetaling"...???

>Sådanne forhold er jo ikke usædvanlige, i kraft af selskabs og skatteregler.
>Så hold vensligt sådanne tiul tilføldet konstruerede forhold udenfor.

"tiul tilføldet"...???

>Og lad så de enkelte faggrupper få fred til at kæmpe for egne forhold.

Men du kan jo ikke sammenligne faggrupper, hvis du kun focuserer på
"Til udbetaling"....

>Vil altid give en falsk sammenligning.
>Jævnfør din nævnte direktør.

Det ville det da netop IKKE...!!!

Han ville jo have 200.000kr/md = ca.50.000kr/uge og med en arbejdsuge
på f.eks. 50 timer, en timeløn på 1.000kr... Om han får de 200.000kr
(minus skat) som "penge i hånden", aktieoptioner, fri bil, pension
eller andet, er jo ligegyldigt....

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-05-08 16:33

> Mener du virkelig det?

Ja og det er fakta.

> [...]
> Den eneste reelle måde at anskue på, er ved at betragte tallet på
> lønsedlen. Der hvor der står: Til udbetaling.

Nej det tal kan du netop ikke bruge til noget som helst. Det er endnu
dårligere end at bruge nettolønnen, da du her får blandet skatteforhold
ind i billedet.

> De såkaldte "forhandlinger" som FOA er ude i, er jo direkte blålys
> pog bedrag, idet regeringen jo reelt har blokeret for en aftale.

Selvfølgelig kan FOA/sundhedskartellet ikke få mere end de 12,8%. Der
er jo ingen rimelighed i, at dem der har sagt ja skal straffes mens dem
der brokker sig får mere.

> Systemets "forhandlere" er intet andet og mere end marionetter.
> Man erindrer Pinoccio

Sådan er det at være underlagt et politisk system.

> De "sammenligninger" det åbenbart er så yndet at forsøge sig med,
> er jo intet andet end skrupskørt.
> Æbler og pærre, du ved--

Ja men netop bruttolønssammenlignen er ikke at sammenligne æbler og
pærer. Det er en reel sammenligning der giver det bedste
sammenligningsgrundlag.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-05-08 10:04

> [...]
> der brokker sig får mere.

> Sådan er det at være underlagt et politisk system.

I et land, hvor man har bildt befolkningen ind, at der hersker frihed, og at
arbejdsforhold er noget, parterne selv finder ud af.
På rigtig god liberal vis---
"Den danske model", som folk plejer at bryste sig af.
I virkeligheden ikke existerende som andet og mere end et politisk skjold,
der skal camouflerer den herskende klasses manipulationer.
Herunder diktat af arbejdsforhold og lønninger.

Højrefløjen elsker det
Se blot denne tråd, hvor aldeles for sagen uvedkommende personer fremfører
deres uforlignelige trang til at dikterer faggrupper deres forhold.
Alt imedens de fægter med et skjold, hvorpå der står "markedskræfter" og
"liberalisme".

Hykleri og magtbrynde i verdensklasse.

> Ja men netop bruttolønssammenlignen er ikke at sammenligne æbler og
> pærer. Det er en reel sammenligning der giver det bedste
> sammenligningsgrundlag.

Vrøvl.
Kun delvist rigtigt i en regnearksverden.

I den virkelige verden bør sammenligninger foretages udfra arbejdets værdi
for samfundet.
Hvad dette angår, kniber det jo ganske gevaldigt, mog ligner
overklasseovergreb, al den stund lønrammerne er politisk vedtaget.
Ikke udfra rimelige kriterier, men alene udfra klassemæssige.
Hvilket er årsagen til, at man kan se komplet undværlige grupper skrabe
langt mere til sig, end de grupper, vi bestemt ikke kan undvære.
Samme snyltere er dem, der så ofte har erklæret klassekampen død.
Hvilket vi jo kan se, på ingen måde er tilfældet.

Egon

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-05-08 17:38

> [...]

> I et land, hvor man har bildt befolkningen ind, at der hersker
> frihed, og at arbejdsforhold er noget, parterne selv finder ud af.

Ja det er en illusion på det offentlige arbejdsmarked. Pengeposen der
er til rådighed er i den sidste ende bestemt af Christiansborg.

> På rigtig god liberal vis---
> "Den danske model", som folk plejer at bryste sig af.

Den er jo også et blålys.
Fagforeningerne er jo utroligt glade for modellen når det ubetinget er
til deres fordel, men når de har svært ved at komme igennem ved at
bruge modellen ja så vil de meget gerne have at der lovgives.
Tænk bare hvor svært det er at komme af med lukkeloven - noget man ikke
har kendt noget til i de fleste andre lande vi sammenligner os med i en
del år. Men den vil fagbevægelsen ikke af med.

> Vrøvl.
> Kun delvist rigtigt i en regnearksverden.

Nej for eksempelvis skatten afhænger af gammel skattegæld, gæld der
inddrives af SKAT, og et hav af andre ting der er komplet irrellevante.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 01-05-08 18:19

On Thu, 1 May 2008 18:45:47 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>En gennemsnits sygeplejerske tjener 29.000 lyder det, lad os da lige tage 2
>lønsedler:
>
>http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00338/L_nseddel-a_338409a.jpg

Pensionsordningen på 3.226kr mangler...!!!

Fra : Ole

Dato : 01-05-08 18:51

S. A. Thomsen wrote:

> Pensionsordningen på 3.226kr mangler...!!!

Og den kan man jo sagtens betale de daglige udgifter med.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Peter

Dato : 01-05-08 18:53

Ole wrote:

> Og den kan man jo sagtens betale de daglige udgifter med.

Ikke idag nej, men er stadigvæk en del af lønpakken. Hele sandheden
skal frem.

Fra : Jens G

Dato : 01-05-08 19:12

On Thu, 01 May 2008 19:50:37 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>Og den kan man jo sagtens betale de daglige udgifter med.

Jamen så lad os dog afskaffe pensionen og lægge de 13% til lønnen,
hvis det skaber større tilfredshed.
Så må de jo føle at de pludselig har fået en stor lønforhøjelse.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : @

Dato : 01-05-08 19:16

>Og den kan man jo sagtens betale de daglige udgifter med.

ganske underordnet, da det er folkene selv der har (for)handlet sig
frem til at de hellere vil have pensionskroner end herognu-kroner,

det hjælper ike at hyle over forhold man selv frivilligt har skabt

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : Ole

Dato : 02-05-08 12:16

@ wrote:

> det hjælper ike at hyle over forhold man selv frivilligt har skabt

De prøver jo netop at skabe bedre forhold, frivilligt,
at der så er nogle der /overhovdet/ ikke aner en skid om hvordan
deres hverdag er, men samtidig fægter med arme ben for at dokumentere
hvor fantastisk deres hverdag og løn er, det er jo set før.

At så tumberne ikke bare siger op alle sammen, så der efter en måned
er nul plejepersonale, /det/ er sgu for trist!

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : @

Dato : 02-05-08 13:24

On Fri, 02 May 2008 13:16:25 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>De prøver jo netop at skabe bedre forhold,

du skyder lidt forbi det jeg skrev,

man kan ikke først (for)handle sig frem til en "stor" pensionsandel af
lønnen for efterfølgende at beklage sig over at den udbetalte del af
lønnen er for lille

man må vælge

> [...]
>deres hverdag er, men samtidig fægter med arme ben for at dokumentere
>hvor fantastisk deres hverdag og løn er, det er jo set før.

der kan sikkert findes plusser og minuser ved stort set alle former
for arbejde,
og at forsøge på sammenligning af hvilket atbejde der er det mest
krævende kan kun blive at sammenligne pærer med bananer,

men ingen er tvunget til at være f.eks. SOSU'er

der er masser af andet arbejde at få,
og begynder der at blive alvorlig mangel på SOSU'er så vil udbud og
efterspørgsel føre til både bedre løn og bedre arbejdsforhold på
SOSU-området

>At så tumberne ikke bare siger op alle sammen, så der efter en måned
>er nul plejepersonale, /det/ er sgu for trist!

netop

jeg ville ikke være ret mange timer på en arbejdsplads hvor jeg både
var utilfred med arbejdstider, tempo OG løn på samme tid

Fra : Ole

Dato : 02-05-08 18:39

@ wrote:

> [...]
>
> man kan ikke først (for)handle sig frem til en "stor" pensionsandel af
> lønnen for efterfølgende at beklage sig over at den udbetalte del af

Pensionen, som jeg husker det, kom gerne med rettelser, var efter
et regeringsindgreb, for mange år siden hvor /alle/ ansatte i stat
og kommuner blev tvunget til af tage den som en del af deres løn,
jeg ville sgu heller have pengene udbetalt, så kunne jeg selv bestemme
hvor jeg sparede op, og ikke mindst /hvornår/ jeg ville have pengene
udbetalt, som det er i dag, bestemmer vi ikke selv over vores pension.

> [...]
> krævende kan kun blive at sammenligne pærer med bananer,
>

> men ingen er tvunget til at være f.eks. SOSU'er

Nææ det jo rigtigt, men nogle kan godt lige at passe
mennesker, præcis som nogle kan lige at arbejde med
biler.

> der er masser af andet arbejde at få,
> og begynder der at blive alvorlig mangel på SOSU'er så vil udbud og
> efterspørgsel føre til både bedre løn og bedre arbejdsforhold på
> SOSU-området

HA.. du følger sgu ikke med.

Der er faktisk en massiv mangel på plejepersonale, men lige netop
inden for det fag vil politikerne ikke respektere deres elskede
"udbud og efterspørgsel", netop derfor håber jeg at plejerne
denne gang sætter hårdt mod hårdt.

Der er større efterspørgelse efter uddannet plejepersonale
end akademikere.

> netop
>
> jeg ville ikke være ret mange timer på en arbejdsplads hvor jeg både
> var utilfred med arbejdstider, tempo OG løn på samme tid

De fleste ansatte i de jobs er kvinder, de har ikke altid samme
logik som mænd, og tak for det!

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-05-08 19:54

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i meddelelsen

> Nææ det jo rigtigt, men nogle kan godt lige at passe
> mennesker, præcis som nogle kan lige at arbejde med
> biler.

Mener du "lide" her? ellers forstår jeg ikke dit indlæg.

> HA.. du følger sgu ikke med.

Nej, det gør han ikke - og han har aldrig gjort det. Han
sidder fra en vinderposition og rakker ned på alt og alle,
akkurat som tumben "Notrabajo" som bistandsnasser rakkede ned
på de fremmede fordi de fik bistand.
Han overser ganske at det for det første tager tid at uddanne
folk til sosuer, og for det andet er det ikke attraktivt at få
folk til at arbejde med mennesker, når man opdager hvor hårdt
arbejdet er og hvor lidt man får i løn.

> [...]
> denne gang sætter hårdt mod hårdt.
>
> Der er større efterspørgelse efter uddannet plejepersonale

ja - det er sandt.

> De fleste ansatte i de jobs er kvinder, de har ikke altid
> samme
> logik som mænd, og tak for det!

Ja, kvinder har en idelig dårlig samvittighed når det gælder
deres job i plejesektoren. Det er den arbejdsgiverne lever
højt på, desværre.

Havde de gjort som i Norge hvor sygeplejerskerne deponerede
deres opsigelser en bloc hvorefter de pludselig fik deres
lønforhøjelse, så havde vi ikke været i den situation i dag,
men den danske model giver desværre ikke mulighed for noget
sådant -eller også er man alt for bange for konsekvenserne.

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 11:39

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i meddelelsen
>
> Mener du "lide" her? ellers forstår jeg ikke dit indlæg.

Trist..

> Nej, det gør han ikke - og han har aldrig gjort det. Han
> sidder fra en vinderposition og rakker ned på alt og alle,
> akkurat som tumben "Notrabajo" som bistandsnasser rakkede ned
> på de fremmede fordi de fik bistand.

Og så lidt mudder.

> [...]
> men den danske model giver desværre ikke mulighed for noget
> sådant -eller også er man alt for bange for konsekvenserne.

Det var da vist Finland.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : @

Dato : 02-05-08 20:30

On Fri, 02 May 2008 19:39:29 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

> [...]
>
>Nææ det jo rigtigt, men nogle kan godt lige at passe
>mennesker, præcis som nogle kan lige at arbejde med

og --

stadigvæk

hvis forholdene bliver for dårlige, så må man jo tage en beslutning,

enten udholde lugten - eller forlade bageriet

>HA.. du følger sgu ikke med.

jo da

>Der er faktisk en massiv mangel på plejepersonale,

jeg ER i stand til at lave et opslag på f.eks. jobnet

https://job.jobnet.dk/jobbanken/Frame/FramesetMiddleRes.aspx?action=set&res=1024x768&d=32

> men lige netop
>inden for det fag vil politikerne ikke respektere deres elskede
>"udbud og efterspørgsel", netop derfor håber jeg at plejerne
>denne gang sætter hårdt mod hårdt.

manglen må jo ikke være stor nok endnu

>Der er større efterspørgelse efter uddannet plejepersonale
>end akademikere.

>De fleste ansatte i de jobs er kvinder, de har ikke altid samme
>logik som mænd, og tak for det!

det er mærkeligt at når først kvinder komer ind på en arbejdsplads, så
bliver arbejdspladsen ringere

der er snart ikke flere mandlige postbude og folkeskolelærere tilbage

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 10:36

@ wrote:

> [...]

Der skal naturligvis ikke stå "lige" men "lide", sådan lige
for at hjælpe overvildmanden.

Rart at du kunne forstå meningen.

> og --
>
> stadigvæk
>
> hvis forholdene bliver for dårlige, så må man jo tage en beslutning,
>
> enten udholde lugten - eller forlade bageriet

Ja, eller kæmpe for at ændre forholdene, det er det
der sker pt.

> jeg ER i stand til at lave et opslag på f.eks. jobnet
>
> https://job.jobnet.dk/jobbanken/Frame/FramesetMiddleRes.aspx?action=set&res=1024x768&d=32

Og ?

> manglen må jo ikke være stor nok endnu

> det er mærkeligt at når først kvinder komer ind på en arbejdsplads, så
> bliver arbejdspladsen ringere

Det har jeg så ikke erfaring med.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-08 14:13

> Der skal naturligvis ikke stå "lige" men "lide", sådan lige
> for at hjælpe overvildmanden.

Jeg har nu ingen hjælp behov, hr. Onslow - men det er da rart
at du kender figuren, så bliver alting meget nemmere når man
skal forestille sig dig. Mon du er privatansat?

> Rart at du kunne forstå meningen.

Det kan han heller ikke, men han skyr ingen midler for at være
modsat mig. Jeg læser ham dog ikke så tit, da han ligger i mit
filter.

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 01-05-08 20:11

>Og den kan man jo sagtens betale de daglige udgifter med.

Jo, når du bliver gammel... Det er jo en del af de penge du får, for
at "sælge" din arbejdskraft...

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-05-08 21:11

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Jo, når du bliver gammel... Det er jo en del af de penge du får, for
> at "sælge" din arbejdskraft...

Pension er ingenting Man undres bestandig over de rødliges
voodoo-økonomi.

Mvh
Martin

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-05-08 21:43

Ole <I_R_Onslow@c.dk> skrev:

> Og den kan man jo sagtens betale de daglige udgifter med.

Det er ganske enkelt det dårligste argument. Sygeplejerskerne har selv
valgt, at de skal have en pensionsordning som en del af deres
overenskomst.
Hvis de ikke er interesseret i dette må få deres fagforening til at
forhandle en ændring af overenskomsten på dette område.
Hvad enten man vil det eller ej er og bliver pensionen en del af den
samlede lønpakke.

Problemet ved ikke at tælle pensionen med når der laves sammenligninger
med det private er, at man ikke sammenligner det samme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-05-08 07:12

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
meddelelsen news:Xns9A91E735BC129.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Problemet ved ikke at tælle pensionen med når der laves
> sammenligninger
> med det private er, at man ikke sammenligner det samme.

Det er naturligvis korrekt, men hvis man skræller den af i
sammenligningerne, så vil folks gennemsnitsløn i det private
stadig være en betragtelig del over de 13 procent - og selvom
man skal forudsætte at folk på det private arbejdsmarked selv
betaler deres pensionsordninger (hvad det langt fra er alle
der gør), så får de også i det daglige betragteligt mere end
en sygeplejersker eller en sosu-assistent.

Med andre ord, selvom man sammenligner lige vilkår (og her
glemmer du at der også er nattevagter for sosu-assistenter og
sygeplejersker som kun udløser et beskedent ulempetillæg), så
er det ikke en stor løn de får for et kæmpemæssigt ansvar for
syge og gamle.

Jeg er sikker på at du ikke ville bryde dig om at gå på
arbejde og have et kæmpemæssigt ansvar for liv og død samtidig
med at du blev spist af med brutto kr. 25.000 mdl.

Fra : Jens G

Dato : 02-05-08 07:57

On Fri, 2 May 2008 08:11:55 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Jeg er sikker på at du ikke ville bryde dig om at gå på
>arbejde og have et kæmpemæssigt ansvar for liv og død samtidig
>med at du blev spist af med brutto kr. 25.000 mdl.

En lav løn kan til en vis grad kompenseres med gode arbejdsforhold og
interessant arbejde, samt respekt om arbejdet fra andre.

Jeg tror alle tre ting er dalet gennem de senere år, og så træder
trangen til at få samme løn som andre i samfundet med samme
uddannelsesniveau mere frem.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-05-08 08:10

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> træder
> trangen til at få samme løn som andre i samfundet med samme

Jeg kender edb-folk der nu er yderst utilfredse med at de
spises af med kun "50.000 kr. pr. måned" fordi de har så meget
arbejde og det er så krævende.

Jeg fatter ikke hvorfor man så mener at en sygeplejerskes
arbejde. der også er yderst krævende og som hyppigst indebærer
et ansvar for liv og død end det gør for en edb-medarbejder,
ikke skal værdsættes ved at man giver en tilnærmelsesmæssig
samme løn.

Hvorfor skal det pludselig være illegitimt at forlange en
ordentlig løn for en sygeplejerske eller en skolelærer fordi
du og andre mener at den løn de får er god nok, når du ikke
selv ville gå til den løn de får?

Naturligvis skal offentligt ansatte have en løn der kan måle
sig med det private arbejdsmarkeds, hvorfor skal det være en
ulempe at være offentligt ansat, når samfundet ikke kan
undvære sådanne?

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-08 08:15

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> Naturligvis skal offentligt ansatte have en løn der kan måle sig med det
> private arbejdsmarkeds, hvorfor skal det være en ulempe at være offentligt
> ansat, når samfundet ikke kan undvære sådanne?

Fordi kravene der stilles i det offentlige typisk er lavere end i det
private. Der er flere fridage ("omsorgsdage" kalder de det vist) og bedre
pensionsvilkår.

/Kim

Fra : Frank

Dato : 02-05-08 09:17

Hej

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i meddelelsen news:481abf76$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Fordi kravene der stilles i det offentlige typisk er lavere end i det
> private. Der er flere fridage ("omsorgsdage" kalder de det vist) og bedre
> pensionsvilkår.

Det med kravene kan jeg ikke genkende. Det er andre, men ikke mindre krav.

Og disse omsorgsdage - kan du ikke gøre rede for dem, hvad er de, hvem får
dem og hvordan udmyntes de?
Det lyder som om du kender meget til dem.

Vedr. pensionen: Så er der private overenskomster der giver 15.75%, så
bedre....?

Mvh
Frank

Fra : @

Dato : 02-05-08 12:51

On Fri, 2 May 2008 10:17:26 +0200, "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote:

> [...]
>i meddelelsen news:481abf76$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

>Det med kravene kan jeg ikke genkende. Det er andre, men ikke mindre krav.

en sammenligning af de krav der stilles til personer som har med
(syge) mennesker, små børn osv. at gøre er jo vidt forskellige fra de
krav der stillet til folk der gør rent eller producerer
unødvendighedartilker i industrien

>Og disse omsorgsdage - kan du ikke gøre rede for dem, hvad er de, hvem får
>dem og hvordan udmyntes de?
>Det lyder som om du kender meget til dem.

ditto,

har offentligt ansatte flere arbejdsgiverfinancierede fridage end folk
som er ansat på det private arbejdsmarked?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-05-08 19:34

> [...]
> end i det private. Der er flere fridage ("omsorgsdage"
> kalder de det vist) og bedre pensionsvilkår.

Du aner ikke hvad krav der stilles i det offentlige, og våset
med at kravene skulle være lavere der, kan du slet ikke
dokumentere.

Der er hverken flere fridage eller bedre pensionsvilkår - men
de private kan jo sagtens betale en ekstra pension med alle de
mange penge de får uden at lave noget særligt.

Enhver der har en arbejdstid på 37 timer ugentlig, og det har
de fleste også på det private arbejdsmarked, arbejder altså
ikke mere end folk i det offentlige. Men lønnen hos det
private arbejdsmarked er altså væsentligt højere.

Fra : Jens G

Dato : 02-05-08 08:36

On Fri, 2 May 2008 09:10:05 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Hvorfor skal det pludselig være illegitimt at forlange en
>ordentlig løn for en sygeplejerske eller en skolelærer fordi
>du og andre mener at den løn de får er god nok, når du ikke
>selv ville gå til den løn de får?

Jeg vil lige pointere at jeg ikke mener de får en god løn.

Min deltagelse her i debatten har udelukkende gået på hvad jeg mener
der skal regnes med i lønnen. Og der mener jeg at sygeplejerskerne
udelader nogle ting med værdi når de fortæller hvad de tjener. Og det
er selvfølgelig for at skabe sympati.

Samtidig oplyser arbejdsgiverne nogle gennemsnitslønninger hvor de
helt sikkert tager nogle aften-, nat- og weekendtillæg med som jeg
ikke mener skal regnes med. Og det gør de for at flytte sympatien over
på deres side.

Samtidig mener jeg ikke at man kan sammenligne lønninger for
forskellige uddannelser med samme uddannelseslængde. Forskellige fag
lønnes forskelligt.

Fra : Frank

Dato : 02-05-08 09:20

Hej

> Pensionsordningen på 3.226kr mangler...!!!

Hvor af kun 2/3-dele er arbejdsgiverbetalt.

Mvh
Frank

Fra : Jens G

Dato : 02-05-08 09:46

On Fri, 2 May 2008 10:20:26 +0200, "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote:

>Hej
>
>"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i meddelelsen
>
>Hvor af kun 2/3-dele er arbejdsgiverbetalt.

Sådan er det som regel på det private arbejdsmarked.
Men for sygeplejerskerne er det 3/3 der er arbejdsgiverbetalt.

Fra : Frank

Dato : 02-05-08 12:36

Hej

Jens G skrev:
> On Fri, 2 May 2008 10:20:26 +0200, "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote:
>
> Sådan er det som regel på det private arbejdsmarked.
> Men for sygeplejerskerne er det 3/3 der er arbejdsgiverbetalt.

Nej - det oplyses blot på en anden måde:

"Ved overenskomstforhandlingerne 2002 blev der foretaget en
sammenlægning af dit eget og arbejdsgivers pensionsbidrag.
Sammenlægningen af pensionsbidragene medfører, at det samlede
pensionsbidrag af din løntrinsløn
fremgår af tabellerne på de foregående sider. Hvis der står et
egetbidrag på din lønseddel, skal det svare til 1/3
af det samlede pensionsbidrag. Det skal fremgå af din lønseddel, at
egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag".

Sygeplejeskerne betaler stadig 1/3 af pensionen selv.

Mvh
Frank

Fra : @

Dato : 02-05-08 13:31

On Fri, 02 May 2008 13:35:47 +0200, Frank <frank@nosnap.dk> wrote:

>Hej

>Nej

hvis ikke arbejdsgiveren betaler

hvem gør så

julemanden måske?

> [...]
>egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag".
>
>Sygeplejeskerne betaler stadig 1/3 af pensionen selv.

med penge de har modtaget hvorfra??

at en del af lønnen spares op til pension ændrer ikke det mindste ved
at både hele lønnen og hele pensionen udredes af arbejdsgiveren

Fra : Frank

Dato : 02-05-08 13:40

Hej

"@" <1@invalid.net> skrev i meddelelsen

> julemanden måske?

Det er tandfeen og påskeharen der deles om betalingen.

Pengene kommer naturligvis oprindeligt fra arbejdsgiveren, men er ikke en
del af lønnen.

Det er en udgift for arbejdsgiveren på samme måde som personaleforsikringer.

Og det ændre ikke på at der er en fordelingsnøgle ifm. pension der siger 1/3
til medarbejder og 2/3 til arbejdsgiver.

Mvh
Frank

Fra : @

Dato : 02-05-08 14:13

On Fri, 2 May 2008 14:40:11 +0200, "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote:

>Hej
>
>"@" <1@invalid.net> skrev i meddelelsen

>Det er tandfeen og påskeharen der deles om betalingen.
>
>Pengene kommer naturligvis oprindeligt fra arbejdsgiveren,

fint

og når vi så endelig er blevet enige om at det eneste sted hvorfra
pengene kommer som bruges til løn, pension, SH-betaling,
feriegodtgørelse er arbejdsgiveren

så bliver alt efterfølgende kun til en strid om kejserens skæg

da det jo er et resultat af forhandlinger mellem arbejds- giver og
tager hvorledes pengene fordeles til henholdsvis løn eller pension

jegt har f.eks. en privattegnet tillægspension,(som ikke har noget som
helst med min arbejdsgiver at gøre)
dette kan aldrig blive til et argument for at min løn er for lav,

ligeledes kan det heller ikke blive til et argument for at lønnen er
for lav at nogle har valgt at spare en del af deres løn op til pension
via et system der gør at pensionen trækkes på lønsedlen, dette er og
bliver blot en teknikalitet

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 11:51

@ wrote:

> jegt har f.eks. en privattegnet tillægspension,(som ikke har noget som
> helst med min arbejdsgiver at gøre)
> dette kan aldrig blive til et argument for at min løn er for lav,

Og du får pengene til pensionen fra tandfeen ?

Jeg ville, som statsansat, meget gerne have pengene i hånden,
så jeg selv kunne lave en pension som du har, jeg er /tvunget/
til at spare op i det pensionsselskab som min *fagforening*
har en aftale med.

Jeg kan ikke opsige den.
Jeg kan ikke som feks 55 årig få den udbetalt mod at betale skat af den.

Det er en del af min løn som jeg bestemt /ikke/ har bedt om!

> [...]
> for lav at nogle har valgt at spare en del af deres løn op til pension
> via et system der gør at pensionen trækkes på lønsedlen, dette er og

Nej.

Som jeg har skrevet, nogle er /tvunget/ til det.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : @

Dato : 03-05-08 14:52

On Sat, 03 May 2008 12:51:19 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

> [...]
>så jeg selv kunne lave en pension som du har, jeg er /tvunget/
>til at spare op i det pensionsselskab som min *fagforening*

nu er der for laængst faldet dom for at eksklusivaftaler og anden
tvang er ulovligt,

så det står dig frit for at organisere dig et andet sted

>Nej.

jo

lønnen kommer fra arbejdsgiver

om man sætter ølse for eller ølse bag

pølsen beholder dog sin smag

>Som jeg har skrevet, nogle er /tvunget/ til det.

nej

tiderne med tvunget medlemskab af bestemt fagforening er ovre

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 19:00

@ wrote:

> nu er der for laængst faldet dom for at eksklusivaftaler og anden
> tvang er ulovligt,
>
> så det står dig frit for at organisere dig et andet sted

Jamen det har jeg gjort, så nu spare jeg bare op i et andet
pensionselskab.

> jo
>
> lønnen kommer fra arbejdsgiver
>
> om man sætter ølse for eller ølse bag
>
> pølsen beholder dog sin smag

> nej

Jo

> tiderne med tvunget medlemskab af bestemt fagforening er ovre

Er stadig tvunget til det, pengene går bare til den pensionskasse
som fagforeningen har en aftale med.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Jens G

Dato : 02-05-08 15:37

> [...]

>egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag".
>
>Sygeplejeskerne betaler stadig 1/3 af pensionen selv.

Hvis du ser på de inscanende lønsedler der var link til i starten af
denne tråd, er der ikke trukket 1/3 af pensionen fra lønnen.

Men det kommer selvfølgelig alt sammen an på hvordan man vælger at se
tingene. Hvis vi nu siger at de 13% er en del af lønnen, så betaler
sygeplejerskerne selv det hele.

Fra : @

Dato : 02-05-08 12:59

On Fri, 02 May 2008 10:45:54 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

>Sådan er det som regel på det private arbejdsmarked.

såh!!!!

er det så julemanden der kommer med den sidste 1/3??

at arbejdstager lader en del af sin løn gå til pensionsopsparing
ændrer ikke ved at det hele kommer fra arbejdsgiveren

Fra : @

Dato : 02-05-08 12:58

On Fri, 2 May 2008 10:20:26 +0200, "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote:

>Hej
>
>"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i meddelelsen
>
>Hvor af kun 2/3-dele er arbejdsgiverbetalt.

hvem "betaler" så den sidste 1/3 ???

hvis jeg ikke er helt forkert orienteret så kommer al løn, pension,
feriegodtgørelse, søn- og helligdagsgodtgørelse plus evt. fryns kun
fra et sted nemlig fra arbejdsgiveren, uanset om denne er offentlig
eller privat,

hvor stor en del af denne bruttoindkomst forskellige faggrupper så
vælger at spare op til alderdommen må da være fuldstændig irellevant,
når man debaterer hvad folk får i løn,

hvis nogle faggrupper har valgt en høj pensionsandel lyder det
temmelig hult i mine ører hvis samme fagruppe efterfølgende beklager
sig over at deres _udbetalte_ løn er lidt for lav,

de har jo selv (for)handlet sig frem til denne tingenes tilstand

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 11:11

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev:

> Det er naturligvis korrekt, men hvis man skræller den af i
> sammenligningerne, så vil folks gennemsnitsløn i det private
> stadig være en betragtelig del over de 13 procent

Er den det?
Beklageligvis kræver det login at se statistikken for privatansatte
sygeplejersker hos DSR, men jeg tvivler mildest talt på, at forskellen
er voldsom stor.

> [...]
> der gør), så får de også i det daglige betragteligt mere end
> en sygeplejersker eller en sosu-assistent.

Mange af dem har jo ofte også en længere uddannelse, og det er da
klart, at det skal belønnes.

> [...]
> sygeplejersker som kun udløser et beskedent ulempetillæg), så
> er det ikke en stor løn de får for et kæmpemæssigt ansvar for

Du synes ikke små 29.000,-/måned er en pæn løn?

> Jeg er sikker på at du ikke ville bryde dig om at gå på
> arbejde og have et kæmpemæssigt ansvar for liv og død samtidig
> med at du blev spist af med brutto kr. 25.000 mdl.

Det afgørende for mig er, at jeg kan lide mit job - lønnen er ikke det
vigtigste. Den er i top 10 men ikke som nummer 1.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank

Dato : 02-05-08 13:28

Hej

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i meddelelsen

> Beklageligvis kræver det login at se statistikken for privatansatte
> sygeplejersker hos DSR, men jeg tvivler mildest talt på, at forskellen
> er voldsom stor.

Ifølge JP.DK

http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article1332540.ece

er forskellen på 10.000 kr. pr. måned. I min begrebsverden er det en voldsom
stor forskel.

Mvh
Frank

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-05-08 19:47

> [...]
meddelelsen news:Xns9A927C11DDA4B.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Mange af dem har jo ofte også en længere uddannelse, og det

Jeg har længere uddannelse end dig, men derfor bliver jeg ikke
betalt betragteligt mere.

> Du synes ikke små 29.000,-/måned er en pæn løn?

De får ikke 29.000/måned- det gælder kun visse områder inden
for sygeplejen, hvor der er tale om oversygeplejersker og
andre specialiserede grupper. En sygeplejerskes løn må
nødvendigvis danne sammenligning med begyndelseslønnen. En
akademiker får ikke ret meget mere end en sygeplejerske på
begyndelsestrinnet, men en akademiker stiger hurtigt og
væsentligt mere efter blot to-tre år.

De 29.000 ved jeg ikke hvor du har fra, men det er ikke en
sygeplejerskes gennemsnitsløn i almindelighed. >

> Det afgørende for mig er, at jeg kan lide mit job - lønnen
> er ikke det
> vigtigste. Den er i top 10 men ikke som nummer 1.

Det er et arbejdsgiverargument. Den sidste gang jeg hørte det
med at det drejede sig om at man kunne lide jobbet, var i for
mere end 10 år siden, hvor en anden Karl Smart der arbejdede
for Rovsing sagde noget lignende. Hans indtjening dengang var
omkring 40.000 om måneden (mange penge dengang) og ud fra
dette sagde han at det ikke var så vigtigt så længe man var
glad for jobbet.

Da Rovsing brød sammen og måtte lukke, så fik han endelig
langt om længe et job han var glad for igen, men han brokkede
sig så pludselig over lønnen der var en smule mere end
halvdelen af hvad han havde tjent før.

Selvfølgelig vil du da ikke gå for det halve blot fordi du er
glad for jobbet. Det kan du ikke bilde mig ind.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 11:13

"Frank" <frank@nosmap.dk> skrev:

> Hvor af kun 2/3-dele er arbejdsgiverbetalt.

Nej. Alle 13% er arbejdsgiverbetalt.
Så de 13% skal tillægges nettolønnen for at give bruttolønnen (dog uden
tillæg).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank

Dato : 02-05-08 13:25

Hej

> Nej. Alle 13% er arbejdsgiverbetalt.

Nej - se her:

For syge- og sundhedsplejersker oprettes en pensionsordning med virkning fra
ansættelsen
i Pensionskasse for Sygeplejersker, PKA.
Det samlede pensionsbidrag udgør 13% af de pensionsgivende løndele.

http://www.kl.dk/_bin/098a34d3-6b2f-4760-b4f3-7adf78d78520.pdf

> Så de 13% skal tillægges nettolønnen for at give bruttolønnen (dog uden
> tillæg).

Nope - det er kun 1/3 af pensionen der skal det.

Mvh
Frank

Fra : @

Dato : 02-05-08 14:06

On Fri, 2 May 2008 14:24:36 +0200, "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote:

>Hej
>
>"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i meddelelsen

>Nej -

jo

og det er helt 100% sikkert

det eneste sted man i et arbejdsforhold får penge fra er fra
arbejdsgiveren

hvordan man efterfølgende posterer og deler op på lønsedlen er aldeles
underordnet

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 11:59

@ wrote:

> [...]
> arbejdsgiveren
>
> hvordan man efterfølgende posterer og deler op på lønsedlen er aldeles

Nu må du snart blive enig med dig selv om hvad du mener:

Fra : @

Dato : 03-05-08 14:54

On Sat, 03 May 2008 12:58:56 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>Nu må du snart blive enig med dig selv

det er jeg skam også

løn pensionsindbetaling feriepenge SH-godtgørelse

alt sammen kan kun komme et sted fra

nemlig fra arbejdsgiveren

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 14:40

"Frank" <frank@nosmap.dk> skrev:

> http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article1332540.ece
>
> er forskellen på 10.000 kr. pr. måned. I min begrebsverden er det
> en voldsom stor forskel.

Der har man vist igen udeladt pensionen.

Jeg fandt lidt hos DSR

"Stor lønforskel på offentligt og privatansatte sygeplejersker

Offentligt ansatte sygeplejersker tjener i gennemsnit 175 kr. i timen
inklusive pension. Det er 23 procent mindre end de privatansatte
sygeplejersker, der tjener 227 kr. i timen inklusive pension."

http://www.dsr.dk/PortalPage.aspx?MenuItemID=1459&M1895=aXRlbWtleQ%3D%3
D%3ANDA5NDE2MQ%3D%3D%26bW9kZQ%3D%3D%3AMzAw

Til dette er der flere kommentarer:
1) Sygeplejerskerne er her oppe på niveau med den løn en privatansat
akademiker får med en uddannelse der er minimum 2 år kortere.
Det er et problem, da det ikke vil tilskynde folk til at uddanne sig,
hvilket rent faktisk er det Danmark skal leve af.
Konsekvensen er at vi kommer ind i en ubehagelig lønspiral som gør det
svært at konkurrere med udlandet

2) Forskellen bliver ca. 8000 og ja det er mange penge, men hvordan er
arbejdsvilkårene? Er de sammenlignelige?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 14:43

"Frank" <frank@nosmap.dk> skrev:

> Nej - se her:

Jo!

> [...]
> Det samlede pensionsbidrag udgør 13% af de pensionsgivende
> løndele. Egetbidraget
> udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag.

Ja i princippet er det sådan men tallene opgøres på den måde at
nettolønnen er eksklusiv egetbidraget.

"Gennemsnitslønnen for en sygeplejerske (uden specialuddannelse) i en
basisstilling på et sygehus var i februar 2007 23.678 kr. Denne løn
inkluderer den ovenfor anførte faste grundløn samt eventuelt centralt
eller lokalt forhandlede tillæg. Sygeplejersker har dertil en 13 %"
http://www.dsr.dk/PortalPage.aspx?MenuItemID=59&M91=aXRlbWtleQ%3d%3d%3a
NDA4ODk2OQ%3d%3d%26bW9kZQ%3d%3d%3aMzAw

> Nope - det er kun 1/3 af pensionen der skal det.

Nu bliver det værre og værre. Hvis din påstand endelig skulle stå til
troende var det 2/3.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 14:47

"@" <1@invalid.net> skrev:

> hvem "betaler" så den sidste 1/3 ???

Ja det kan man også undre sig lidt over, men jeg er virkelig bange for,
at der er en del der seriøst tror, at pensionspengene er noget der
kommer dumpende ned fra himlen.

Problemet i den her sammenhæng er, at der rent teknisk er tale om, at
1/3 er egetbidrag og de 2/3 er arbejdsgiverbidrag.
Men de nettolønningerne som fagforeninger arbejder med er eksklusiv
egetbidraget, hvorfor der skal tillægges 13% til nettolønnen for at få
en "brutto"løn inkl. pension og ikke kun 8,67%

> hvor stor en del af denne bruttoindkomst forskellige faggrupper så
> vælger at spare op til alderdommen må da være fuldstændig irellevant,
> når man debaterer hvad folk får i løn,

Ja lige netop. Det er jo også derfor, at Danmarks Statistik arbejder
med et bruttolønsbegreb i deres lønstatistikker. Om nogen ved
statistikere, hvordan man sammenligner tal.

Lige netop.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 12:21

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ja det kan man også undre sig lidt over, men jeg er virkelig bange for,
> at der er en del der seriøst tror, at pensionspengene er noget der
> kommer dumpende ned fra himlen.

Så den pension du betaler til kommer ikke fra din arbejdsgiver ?

Der kan jo bare se.

> Lige netop.

Nej det har vi jo lige netop ikke, det er sgu' blevet
ned over hovedet på os.

Årsag, tjaa, prøv at forestille jer to personer med samme
uddannelse, samme arbejde, den ene ansat inden for staten, den anden
i det private.

Personen fra staten kan hæve en pension, penge der har manglet
hver måned i bugettet.

Den privat ansatte har kunne bruge /hele/ lønnen, har ikke
været tvunget til at spare op.

Hvem tror I der har mulighed for at få mest hjælp fra staten,
briller, tandlæge osv.

Den fra det private, som har haft flere penge i hånden hver
måned, eller den som er tvunget til en pension, men har manglet
pengene hver måned.

Jo, vi er fandeme heldig med den pension.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : @

Dato : 03-05-08 14:57

On Sat, 03 May 2008 13:20:58 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>Så den pension du betaler til kommer ikke fra din arbejdsgiver ?
>
>Der kan jo bare se.

>Nej det har vi jo lige netop ikke, det er sgu' blevet
>ned over hovedet på os.

at DU ikke lige har flertal i din fagforening for dine synspunkter
ændrer ikke ved at det er din repræsentant samt nogel fra
arbejdsgiverside som er nået frem til hvordan din overenskomst skal se
ud

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 14:47

Frank <frank@nosnap.dk> skrev:

> [...]
> egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag".
>
> Sygeplejeskerne betaler stadig 1/3 af pensionen selv.

Ja men nettolønnen er opgjort uden egetbidraget. Derfor er det rent
teori at tale om en egenbetaling.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 22:20

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev:

> Der er hverken flere fridage eller bedre pensionsvilkår - men
> de private kan jo sagtens betale en ekstra pension med alle de
> mange penge de får uden at lave noget særligt.

Tror du seriøst at privatansatte ikke skal lave noget særligt?
Hvordan tror du en virksomhed der skal tjene penge overlever?

> [...]
> ikke mere end folk i det offentlige. Men lønnen hos det
> private arbejdsmarked er altså væsentligt højere.

Der er mange vilkår i det offentlige der er væsentligt bedre end på det
private arbejdsmarked generelt. Barsel, barnets anden sygedag, betalt
frokost, 6. ferieuge, omsorgsdage osv. osv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-08 00:11

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
meddelelsen news:Xns9A92ED6A9B6F7.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Tror du seriøst at privatansatte ikke skal lave noget
> særligt?
> Hvordan tror du en virksomhed der skal tjene penge
> overlever?

Tror du seriøst at offentligt ansatte ikke laver noget
særligt? hvordan skal man kunne administrere et moderne
samfund, sørge for folk der er syge og gamle,hvis de
> [...]
> private arbejdsmarked generelt. Barsel, barnets anden
> sygedag, betalt
> frokost, 6. ferieuge, omsorgsdage osv. osv.

Det afhænger af overenskomsten - betalt frokost? Nej, man får
betalt 20 minutter hvor man skal kunne lade sig tilkalde, og i
modsætning til det har det private arbejdsmarked ofte kantiner
hvor man kan nyde billig mad -og dertil er lønnen en hel del
højere. 6. ferieuge har man også på det private arbejdsmarked,
atter afhængigt af overenskomsten, omsorgsdage ligeledes - så
det er noget snak at de privatansatte har dårligere vilkår end
de offentlige.

Min kone er som nævnt ansat i det private. Hun har væsentlig
højere løn end jeg, pensionsordninger, 6.ferieuge, barnets 2.
sygedag , frokost uden tilkaldepligt og billig mad i en
moderne kantine. Omsorgsdage har hun også osv. osv. Men hvis
du er så misundelig på de offentligt ansatte, så kan du jo
bare lade dig ansætte der.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-05-08 08:53

Arne H. Wilstrup skrev den 03-05-2008 01:10:

> Tror du seriøst at offentligt ansatte ikke laver noget
> særligt? hvordan skal man kunne administrere et moderne
> samfund, sørge for folk der er syge og gamle,hvis de
> offentligt ansatte ikke laver noget?

Lad bare Morten forblive i sin vildfarelse om, at offentligt ansatte
laver ingenting. Uanset hvor mange af dine pædagogiske evner du
anvender, så er han så fastlåst på privatansatte arbejder kummerlige
forhold mod at få en højere løn vs. de offentligt ansattes arbejder i
landet hvor honningen flyder i gaderne, men tilgengæld må affinde sig
med en kummerlig løn

Mange af de goder som han fortæller offentlig ansatte har....Det har
mange privatansatte nemlig også....han har bare ikke været heldig at
arbejde i sådanne virksomheder, men må tage sig til takke for hvad han
nu er blevet ansat i.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 10:40

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er mange vilkår i det offentlige der er væsentligt bedre end på det
> private arbejdsmarked generelt. Barsel, barnets anden sygedag, betalt
> frokost, 6. ferieuge, omsorgsdage osv. osv.

Omsorgsdage, jeg er ansat i staten, jeg har ingen, men kan
du skaffe dem til mig, du siger jo at jeg har dem, så
vil det da være fint

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ole

Dato : 03-05-08 10:50

Ole wrote:

> Omsorgsdage, jeg er ansat i staten, jeg har ingen, men kan
> du skaffe dem til mig, du siger jo at jeg har dem, så
> vil det da være fint
>
> Ole Mogensen

Og jeg bør lige dokumentere det:
Hvem er omfattet
Ovenstående regler gælder for medarbejdere, der er blevet ansat i staten
den 1. oktober 2005 eller senere. Reglerne gælder, uanset om barnet er
født/modtaget før eller efter 1. oktober 2005 og før eller efter,
medarbejderen blev ansat i staten.

Er du ansat i staten inden den 1. oktober 2005, gælder de nye regler kun
i forhold til børn, der er født den 1. oktober 2005 eller senere.

Så det er ikke ansatte der er omfattet.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 22:29

> Jeg har længere uddannelse end dig,

Har du det?
Du er folkeskolelærer ikke? Så er svaret nej.

> men derfor bliver jeg ikke
> betalt betragteligt mere.

Tja jeg tjener formentligt mere end dig - men det er der nu nok også en
hel del gode grunde til

> De får ikke 29.000/måned- det gælder kun visse områder inden
> for sygeplejen, hvor der er tale om oversygeplejersker og
> andre specialiserede grupper.

Passer ikke.

"Så meget tjener en sygeplejerske!

I dag tjener en sygeplejerske ansat i en region 23.953 kr. om måneden.
Hvis hun er ansat i

en kommune, er tallet 25.187 kr. Lønnen er nettoløn og dækker månedsløn
eksklusiv ulempetillæg, eget og arbejdsgiverbetalt pensionsbidrag samt
særlig feriegodtgørelse."

http://www.dsr.dk/PortalPage.aspx?MenuItemID=1459&M1895=aXRlbWtleQ%3D%3
D%3ANDA5NDE2MQ%3D%3D%26bW9kZQ%3D%3D%3AMzAw

Dvs. en løn på 27067 - 28461 inkl. pension.

"Stor lønforskel på offentligt og privatansatte sygeplejersker

Offentligt ansatte sygeplejersker tjener i gennemsnit 175 kr. i timen
inklusive pension."

Dvs. 160,33*175=28059

> [...]
> akademiker får ikke ret meget mere end en sygeplejerske på
> begyndelsestrinnet, men en akademiker stiger hurtigt og

Hvornår har du sidst kigget på hvad offentligt ansatte akademikere får
i løn?

> De 29.000 ved jeg ikke hvor du har fra, men det er ikke en
> sygeplejerskes gennemsnitsløn i almindelighed. >

Når det mener Dansk Sygeplejeråd nu ellers. (Ja ja 1000,- mindre om
måneden i gennemsnit)

> Det er et arbejdsgiverargument.

Næh det er et arbejdstagerargument.
Hvis man ikke bryder sig om sit job holder man ikke ret længe.

> Selvfølgelig vil du da ikke gå for det halve blot fordi du er
> glad for jobbet. Det kan du ikke bilde mig ind.

Jeg tror ikke du kender mig godt nok til at vide det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-08 01:26

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
meddelelsen news:Xns9A92EF12DC092.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Har du det?
> Du er folkeskolelærer ikke? Så er svaret nej.

Jeg er folkeskolelærer, cand.pæd., B.A. i engelsk, så jow, jeg
har længere uddannelse end dig.

> Tja jeg tjener formentligt mere end dig - men det er der nu
> nok også en
> hel del gode grunde til

Ja, du er privatansat- jeg er offentligt ansat. Jeg har en
længere uddannelse end dig - læreruddannelsen er 4 år.,
kandidatuddannelsen 5½ år, B.A. uddannelsen 3. år ialt 13½ års
uddannelse EFTER studentereksamen som jeg har to af: sproglig
og matematisk.
Dertil kommer en række kurser og efteruddannelser uden at det
af den grund har medført væsentligt højere løn.

Havde jeg været ansat i det private med disse uddannelser,
ville jeg have fået betydeligt mere.

> Passer ikke.

jo, det passer.

> "Så meget tjener en sygeplejerske!

vås!

> I dag tjener en sygeplejerske ansat i en region 23.953 kr.
> om måneden.
> Hvis hun er ansat i

altså langt fra de 29.000 du taler om.

> en kommune, er tallet 25.187 kr. Lønnen er nettoløn og
> dækker månedsløn
> eksklusiv ulempetillæg, eget og arbejdsgiverbetalt
> pensionsbidrag samt
> særlig feriegodtgørelse."

Du kan ikke medregne ulempetillæg for det er ikke en del af
lønnen som indgår i en gennemsnitsberegning, for ellers kan vi
jo bare tage en privatansat der får 40-50.000 kr. og dertil
pension og overarbejdstillæg som de offentligt ansatte ikke
får hvis det kan afspadseres.

> http://www.dsr.dk/PortalPage.aspx?MenuItemID=1459&M1895=aXRlbWtleQ%3D%3
> D%3ANDA5NDE2MQ%3D%3D%26bW9kZQ%3D%3D%3AMzAw
>
> Dvs. en løn på 27067 - 28461 inkl. pension.

Selv med den påstand - som altså dækker over at der er mange
der får langt mindre, en ny sygeplejerske fx, - er der et godt
stykke fra 29.000 som påstanden er, og vel at mærke er
påstanden at det er en gennemsnitsløn at man får 29.000 - det
er altså en løn der dækker over store forskelle -og i øvrigt
er der stor lønforskel på offentligt ansatte og privatansatte.

> "Stor lønforskel på offentligt og privatansatte
> sygeplejersker
>
> Offentligt ansatte sygeplejersker tjener i gennemsnit 175
> [...]

Det er heller ikke korrekt. Gennemsnit dækker over store
forskelle, og offentlig ansatte sygeplejersker tjener ikke
29.000 kr. mdl. med mindre du regner pensionen med, og det
svarer til at privatansatte kan erhverve sig en særdeles
attraktiv pension der er skattebegunstiget og som stadig
betyder at deres nettoløn - altså den de får udbetalt -ligger
væsentligt over en offentligt ansats løn.

175 kr. i timen er INKLUSIVE pension og giver altså ikke mere
end godt 25.000 mdl.

> Hvornår har du sidst kigget på hvad offentligt ansatte
> akademikere får
> i løn?

Det er ikke så længe siden - jeg er medlem af DM og modtager
derfor magisterbladet. Her kan jeg se at
akademikere -offentlige som private - får en betydelig højere
løn end jeg på trods af at jeg også er højtuddannet og får et
kvalifikationstillæg - så jeg har mindre end en nyuddannet
akademiker på det private arbejdsmarked på trods af mine 22 år
som lærer.

Lad os netop se på nogle lønstatistikker: På de offentlige
arbejdspladser har akademikere to-tre funktioner:
adjunktstillinger, lektorstillinger og professorstilinger.

Nyansættelser af akademiske lærere sker efter overenskomsten
fo akademikere i staten. Nyansættelser for ikke-akademiske
lærere sker efter overenskomst for ledere og lærere ved en
række videregående uddannelsesinstitutioner.
Ved professionshøjskoler på det pædagogiske og det social-og
sundhedsfaglige områder gælder følgende:

En adjunkt har et grundbeløb på 26.000 og dertil kommer et
pensionsgivende tillæg på 2737, 89 mdl = 28737,89 kr.

Efter 4 år bliver man normalt lektorbedømt og har så et
grundbeløb på 40.000 kr. , et pensionsgivende tillæg på
4.212,13 mdl. Dertil kommer evt. funktionstillæg på 1990,23
mdl.

Dette er pr. 1.april 2008.

For lærerseminarier er lønnen 26.000 som adjunkt plus et
tilæg på 2,737,89 der efter 3 år stiger til 33.500 - plus et
tillæg på 3527,66 -

En lærer fx stiger godt 400 kr. mdl. hverandet år. INKLUSIVE
pension.

> Når det mener Dansk Sygeplejeråd nu ellers. (Ja ja 1000,-
> mindre om
> måneden i gennemsnit)

Ja, inklusive pension - det kan den privatansatte rigeligt
matche og stadig have mere i lønningsposen end den offentligt
ansatte.

> Næh det er et arbejdstagerargument.
> Hvis man ikke bryder sig om sit job holder man ikke ret
> længe.

Pladder- tror du fx at en rengøringsassistent nyder sit
arbejde generelt set? Næppe, men vedkommende spises alligevel
af med en yderst ringe løn for et opslidende arbejde.

en privatansat DM'er fra fx 1990 tjente i gennemsnit 49668 kr.
mdl. inklusive pension. Har man været uddannet siden 1983 -
altså efter 25 år er tallet i gennemsnit for salg og
marketing/reklame 65885 kr. og gennemsnittet for alle
lønninger (med det laveste: inform./journalistik - og det
højeste: reklame/salg/marketing) er gennemsnitslønnen 52072
fra den årgang.

En kandidat uddannet i 2002 som arbejdede med IT tjente i
september 2007 42.244 om måneden inklusive pension.

Lad os se på sygeplejerskernes argumenter fra DSR som du jo er
så glad for at citere:

"I dag tjener en sygeplejerske i det offentlige sundhedsvæsen
kun 73 kr., hver gang en privatansat med samme
uddannelseslængde – f.eks. en journalist – tjener 100 kr.

Arbejdsgiverne vil kun give os en lønstigning på 12,8 procent
over de næste tre år. Det er slet ikke nok. Vi skal op på 15
procent, for at vi kan hale ind på de privatansatte.

Sygeplejersker har en mellemlang videregående uddannelse, og
vores kvalifi kationer er afgørende for, at patienterne får
kvalificeret sygepleje – hvad enten vi er ansat i en
basisstilling eller er ledende sygeplejerske. Det vil vi
lønnes for. Vores faglige omdømme og anerkendelse hænger
sammen med lønnen.

I den offentlige sektor er der ansat flest kvinder, mens der
er flest mænd i den private sektor. Derfor er
sygeplejerskernes uligeløn et kæmpe ligestillingsproblem. Det
er en samfundsopgave at løse dette problem

Der mangler i dag mere end 1.500 sygeplejersker. Derfor skal
arbejdsgiverne sørge for, at vi får en markant bedre løn.
Ellers bliver det endnu sværere at rekruttere nye til faget og
fastholde de erfarne sygeplejersker i det offentlige
sundhedsvæsen. Det vil gå ud over patienterne og forringe
sygeplejerskernes arbejdsmiljø.

Regeringen har et ansvar for at fremtidssikre sundhedsvæsenet.
Hvis ikke sygeplejerskerne får markant bedre løn og
arbejdsforhold, vil det få sygeplejerskerne til at søge væk
fra det offentlige sundhedsvæsen. Regeringen skal gøre to ting
for at leve op til sit ansvar: Øge rammen, så sygeplejerskerne
kan få en lønstigning på 15 procent de næste tre år. Og
nedsætte en Ligelønskommission, der kan bane vej for, at
sygeplejerskerne får ligeløn.

[...]

Bemærk, der er ikke tale om "løn efter skat", som i daglig
tale forveksles med begrebet nettoløn".

Sygeplejerskernes lønefterslæb i forhold til privatansatte
på samme uddannelsesniveau (mellemlang videregående
uddannelse) er på 27 procent.
Kilde: Danmarks Statistik.
Lønforskellen til det private er størst for dem med mellemlang
uddannelse
Lønforskellen til de privatansatte er størst for de
offentligt ansatte, der har en mellemlang videregående
uddannelse – eksempelvis sygeplejersker. For offentligt
ansatte med enten en kort eller en lang uddannelse er
lønforskellen betydeligt mindre.
Kilde: Danmarks Statistik.

Stor lønforskel på offentligt og privatansatte sygeplejersker
Offentligt ansatte sygeplejersker tjener i gennemsnit 175 kr.
i timen inklusive pension.

[bemærk hvad jeg skrev tidligere: de 175 er inklusive
pension - de privatansatte har også pensionsordninger, men
nogle betaler de selv. Men det nytter ikke noget at
sammenligne privatansatte med mellemlang uddannelse uden
pension med sygeplejerskernes uddannelse MED pension, da de
privatansatte så tjener så meget mere at de stadig tjener
væsentligt mere end sygeplejerskerne hvis man lagde den
tilsvarende pension til. Og så betaler sygeplejerskerne jo
selv en del af den opgivne pension]

Det
er 23 procent mindre end de privatansatte sygeplejersker, der
tjener 227 kr. i timen inklusive pension.
Kilde: Danmarks Statistik.

Hver femte sygeplejerske overvejer at forlade sit job
30 pct. af de sygehusansatte sygeplejersker svarer i en ny
undersøgelse, at de i ’meget høj
grad’ eller i ’høj grad’ overvejer enten at forlade faget
eller søge et job i det private sundhedsvæsen.

På et år skal en fuldtidsansat sygeplejerske yde 1.924 timer
svarende til 160,33 timer i gennemsnit pr. måned.

Afdelingssygeplejersker/-radiografer har en pensionsordning
på 13,0 %.

Grundlønnen for sygeplejersker ansat i kommunerne er 20.432,75
hvortil der kommer et pensionstillæg på 2656,26 - så
sygeplejerskernes løn - hvis de ikke er afdelingsledere eller
radiografer, er altså omkring 23.000 INKLUSIVE PENSION og
altså ikke 29.000 som du påstod. Sygeplejersker med mindre
end 4 års anciennitet indplaceres i trin 4 - har man mere end
4 års anciennitet indplaceres man i trin 6.

> Jeg tror ikke du kender mig godt nok til at vide det.

Det er en gratis påstand, du kommer med her. Hvis du virkelig
mener at du vil gå for det halve, så søg ansættelse i det
offentlige -især når du nu mener at de offentlige er forkælede
og ikke laver noget. Du kunne så vise de offentligt ansatte
hvad det vil sige at bestille noget og så til den løn de får.
Men det gør du ikke og derfor er det en gratis påstand.

Nej, du - der er ikke hold i at en sygeplejerske får 29.000 i
gennemsnit. Det gælder for nogle sygeplejersker der er på
løntrin 8 og som i øvrigt har afdelingslederfunktioner eller
oversygeplejerskefunktioner og som også har diverse
kvalifikationskurser/funktioner -og det kan man opnå efter
mere end 4 års ansættelse.

Til sammenligning er min bruttoløn -inklusive pension - en
lille smule mere end en sygeplejerskes, men det er efter 22 år
som lærer - min kones løn er mere end 10.000 højere end
min -hun har en mellemlang uddannelse, men arbejder i det
private erhvervsliv.

Jeg har altså
1.en højere uddannelse end hende - og dig
2.får en ringere løn end privatansatte
3.får en ringere løn end akademikere med samme uddannelse og
ansat i det offentlige, blot fordi jeg ikke har en stilling
der er akademisk - men uddannelsesmæssigt har jeg en akademisk
uddannelse. Og udgangspunktet var jo også at det var i orden
at man fik en højere løn fordi man havde en større uddannelse,
ikke sandt? Det gælder ikke for mit vedkommende, så du kan
ikke danne den kobling.

Alt i alt: de offentligt ansatte er ikke "forkælede" og de
laver en masse som ikke viser sig i lønnen - det indebærer
altså at jobbene ikke er særligt attraktive, vi mangler folk
der vil påtage sig opgaverne, også fordi lønnen er for ringe i
forhold til de private med samme uddannelseslængde. Og nok så
mange besværgelser om pension og påstande om frynsegoder -
goder som også findes i massevis af de privatansattes
overenskomster - ændrer ikke på det forhold at de offentligt
ansatte er sakket betragteligt bagud i forhold til det private
arbejdsmarked.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-05-08 10:26

> Tror du seriøst at offentligt ansatte ikke laver noget
> særligt?

Nej og det har jeg da heller aldrig påstået.
Så hvor kom den lige ind i billedet?

> [...]
> atter afhængigt af overenskomsten, omsorgsdage ligeledes - så
> det er noget snak at de privatansatte har dårligere vilkår end

Jeg siger ikke, at de privatansatte nødvendigvis har dårligere vilkår.
Men du bliver nødt til at tage det hele med for at få det rette
billede.

Jeg er ikke misundelig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-05-08 10:27

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev:

> Lad bare Morten forblive i sin vildfarelse om, at offentligt
> ansatte laver ingenting.

Vil du ikke være rar at vise, hvor jeg har påstået det?

> [...]
> ansattes arbejder i landet hvor honningen flyder i gaderne, men
> tilgengæld må affinde sig med en kummerlig løn

Du har ganske enkelt ikke forstået, hvad jeg og nogle andre skriver.

> [...]
> heldig at arbejde i sådanne virksomheder, men må tage sig til
> takke for hvad han nu er blevet ansat i.

Tja du kender jo ikke noget til mine vilkår.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-05-08 10:55

> Jeg er folkeskolelærer, cand.pæd., B.A. i engelsk, så jow, jeg
> har længere uddannelse end dig.

Det ville jo forudsætte at du var Ph.D. så nej du har ikke en længere
uddannelse end mig. Du har flere uddannelser, men det er en anden ting.

> [...]
> af den grund har medført væsentligt højere løn.

> Havde jeg været ansat i det private med disse uddannelser,

Men det står dig jo frit for at skifte til det private.

Det der et eller andet sted undrer mig mest i den her diskussion er, at
hvis folk virkelig er så utilfredse med deres arbejde, hvorfor skifter
de så ikke. Lige nu er jo netop et rigtigt godt tidspunkt at gøre det
på.
Det må jo være fordi folk dybest set er glade for det arbejde de har,
og så er vi igen tilbage til min påstand om, at det i den sidste ende
er højere placeret end lønnen på en top ti liste.

Dermed ikke sagt, at det ikke er fair nok at kæmpe for bedre vilkår
derunder bedre løn - for der er næppe nogen der seriøst vil påstå, at
de offentligt ansatte ikke halter lønmæssigt bagud i forhold til en del
privatansatte.

Det der bliver opponeret mod er, at løngabet skulle være så stort som
bl.a. Sundhedskartellet påstår ved at udelade så stor en post som
pensionsindbetalinger i deres sammenligninger.

> jo, det passer.

Nej det gør det ikke.

> vås!

Øh har du bemærket at kilden er Dansk Sygeplejeråd?

> altså langt fra de 29.000 du taler om.

Du skal lægge 13% til. Dvs. lønnen er 27067.

> Du kan ikke medregne ulempetillæg for det er ikke en del af
> lønnen som indgår i en gennemsnitsberegning,

Det gør jeg jo netop heller ikke. Læser du rent faktisk det du svarer
på?

> [...]

> Selv med den påstand - som altså dækker over at der er mange
> der får langt mindre, en ny sygeplejerske fx, - er der et godt

Forskellen er 539,- - 1933,-
Det er vist ikke just det man kan kalde en stor forskel slet ikke når
vi tænker på, at vi er oppe i det topbeskattede indtægtsområde
(indtægter over ca. 28.000/måned).

> [...]
> er altså en løn der dækker over store forskelle -og i øvrigt
> er der stor lønforskel på offentligt ansatte og privatansatte.

Gennemsnittet omfatter kun offentligt ansatte sygeplejersker så igen må
jeg bede dig læse de ting der bliver henvist til.

> Det er heller ikke korrekt.

Har du bemærket min kilde til tallene? Det er Dansk Sygeplejeråd!

> Gennemsnit dækker over store
> forskelle, og offentlig ansatte sygeplejersker tjener ikke
> 29.000 kr. mdl. med mindre du regner pensionen med,

Pensionen skal regnes med. Ellers kan du ikke lave en sammenligning.
Her må jeg iøvrigt igen henvise til beregningsmetoden som Danmarks
Statistik bruger.
Ydermere lever du også i den illusion, at pensionspengene kommer
dumpende ned fra himlen.

> [...]
> betyder at deres nettoløn - altså den de får udbetalt -ligger
> væsentligt over en offentligt ansats løn.

De offentligt ansattes pensioner er såmænd også skattebegunstigede på
præcis samme måde som de privatansattes pensioner.

> 175 kr. i timen er INKLUSIVE pension og giver altså ikke mere
> end godt 25.000 mdl.

Dine regneevner er ikke imponerede. Jeg håber bestemt ikke, at du
underviser i matematik.

> [...]
> kvalifikationstillæg - så jeg har mindre end en nyuddannet
> akademiker på det private arbejdsmarked på trods af mine 22 år

Skift arbejde!

> [...]
> grundbeløb på 40.000 kr. , et pensionsgivende tillæg på
> 4.212,13 mdl. Dertil kommer evt. funktionstillæg på 1990,23

Nu får du det til at se ud som en lektor har 40.000/måned plus tillæg.
Det er ikke tilfældet. Der er tale om et årligt kvalifikationstillæg.

Folk kan selv tjekke tallene på:
http://www.dm.dk/ (der er ret åbne med deres lønstatistik=
og hos Økonomistyrelsen.

> [...]
> tillæg på 3527,66 -

> En lærer fx stiger godt 400 kr. mdl. hverandet år. INKLUSIVE

Hvis du er utilfreds må du jo skifte job.

> Ja, inklusive pension - det kan den privatansatte rigeligt
> matche og stadig have mere i lønningsposen end den offentligt
> ansatte.

Ja der er da heller ingen der har påstået andet. Forskellen er bare
ikke så stor som nogen prøver at gøre det til ved at udelade så stor en
løndel som pensionen.

> Pladder- tror du fx at en rengøringsassistent nyder sit
> arbejde generelt set? Næppe, men vedkommende spises alligevel
> af med en yderst ringe løn for et opslidende arbejde.

Igen så må de finde sig et andet job.
Kassedamen i Netto nyder det sikkert heller ikke. Carsten Riis ved
hvordan lønnen er der.

> [...]
> sammenligne privatansatte med mellemlang uddannelse uden
> pension med sygeplejerskernes uddannelse MED pension,

Man skal sammenligne bruttoløn med bruttoløn.

To eksempler

En sygeplejersker der har en månedsløn på 24.000 + 13% pension har en
bruttoløn på:
24,000*1,13=27,120

En privat ansat der selv skal sørge for pensionsindbetalinger har en
månedsløn på:
30.000

Du vil sikkert påstå, at den privatansatte har en løn der 6000,- højere
pr. måned end sygeplejersken.
Det rigtige tal er en løn der er 2.880 højere end sygeplejersken pr.
måned.
Det er i øvrigt denne måde Danmarks Statistik regner på - skægt nok
fordi det er den rigtige måde at regne på. For de er godt klar over, at
pensionspengene ikke opstår af ingenting og vokser på træerne.

> [...]
> væsentligt mere end sygeplejerskerne hvis man lagde den
> tilsvarende pension til. Og så betaler sygeplejerskerne jo

Nej sygeplejerskerne betaler ikke selv en del af deres pension. De
opgivne nettolønninger er eksklusiv eget og arbejdsgivers
pensionsbidrag.
Teoretisk set er der tale om 1/3 egetbidrag og 2/3 arbejdsgiverbidrag
men det er uden betydning når nettolønnen bliver opgivet uden 1/3
egetbidrag.

> Det er en gratis påstand, du kommer med her. Hvis du virkelig
> mener at du vil gå for det halve, så søg ansættelse i det
> offentlige

Hvorfor skulle jeg droppe et job jeg er glad for?

> -især når du nu mener at de offentlige er forkælede
> og ikke laver noget.

Det der jo ingen her i tråden der har påstået - så *det* er en billig
påstand.

> [...]
> at man fik en højere løn fordi man havde en større uddannelse,
> ikke sandt? Det gælder ikke for mit vedkommende, så du kan

Igen. Hvis du er utilfreds kan du skifte job. Stavnsbåndet og hvad
deraf fulgte er ophævet for pænt lang tid siden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : @

Dato : 03-05-08 14:48

On 03 May 2008 09:55:07 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Men det står dig jo frit for at skifte til det private.

kan du finde en privat arbejdsgiver som vil ansætte AHW???

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-08 15:16

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
meddelelsen news:Xns9A93795E236D0.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Det ville jo forudsætte at du var Ph.D. så nej du har ikke
> en længere
> uddannelse end mig. Du har flere uddannelser, men det er en
> anden ting.

Du er ikke ph.d.'er og jow, jeg har en længere uddannelse end
dig. Om den så består af flere uddannelser, så er den dog
inden for nær det samme felt. Min projektopgave handler om
undervisning i engelsk som fremmedsprog - altså en
pædagogisk -didaktisk opgave.

En ph.d.'er beskæftiger sig med en ting gennem tre år, men det
består også af delelementer. Jeg er cand.pæd. i pædagogik - en
uddannelse som består af en række delelementer - og som jeg
skrev: jeg har en længere uddannelse end dig - jeg har ikke
hævdet at den var "større", blot længere.

> Men det står dig jo frit for at skifte til det private.

nej, det gør det ikke, for jeg har alderen imod mig. Ingen vil
ansætte en gammel knark som mig - de grå guld er kun en
talemåde.

> [...]
> hvorfor skifter
> de så ikke. Lige nu er jo netop et rigtigt godt tidspunkt at

Det er fordi du lever i et elfenbenstårn- man kan ikke blot
"skifte arbejdsplads" uden videre.
For det første skal der være job man kan søge. Dernæst skal de
job man søger være inden for det felt der modsvarer ens
kompetencer og så¨er der lige alderen og etniciteten.

Alt er ikke lige, selvom du i din verden tror at det forholder
sig sådan.

Hvis der var arbejde nok at få, havde jeg ikke været
skolelærer i dag, men været ansat på et seminarium eller
lignende.

Og en ph.D. uddannelse, hvis det var det jeg havde lyst til,
kræver enten at man har råd til det (det koster rundt regnet
25.000 årligt som selvstuderende, og man skal stadigvæk
optages) eller også kan man få den forærende via sit job. Man
ansætter ikke folk til en ph.D.-uddannelse når man er
folkeskolelærer -og tro mig, jeg har forsøgt.

Jeg kunne så skrive en doktorafhandling - det ville så være en
ikke alene længere uddannelse end dig, men en højere -
alligevel ville den ikke give flere penge i lønningsposen hvis
man har passeret de 30.

På det private arbejdsmarked skal man både have 20 års
erfaring og ikke være mere end 25 år, for nu at sige det lidt
hurtigt. Det er det samme som man har været inde på i
medierne: man mangler arbejdskraft i det private, siger
arbejdsgiverne, men de vil hellere ansætte folk der allerede
er uddannet via det offentlige system fremfor selv at bekoste
en sådan uddannelse. Og der findes massevis af arbejdskraft,
hvis arbejdsgiverne gad ansætte folk der er "gamle" eller
"fremmede", men det vil de ikke. Det er derfor man gerne vil
have lempet reglerne for at folk udefra kan komme ind og
arbejde til en billig skat, fremfor at arbejdsgiverne bekoster
en løn der er attraktiv selv når skatten er betalt.

> [...]
> og så er vi igen tilbage til min påstand om, at det i den
> sidste ende
> er højere placeret end lønnen på en top ti liste.

Nej, det er folk ikke, men det er ikke altid muligt at skifte
job. Havde det været det, havde jeg skiftet forlængst, men når
man qua sin uddannelse har søgt 100-vis af jobs inden for sit
felt, og fået afslag hver gang - nogle gange med en
begrundelse som at man har en politik med at ansætte yngre
medarbejdere af hensyn til gruppen på stedet eller ligefrem
får at vide at alderen er et problem på trods af at man har
udmærkede kvalifikationer, så ser det altså sløjt ud.

> [...]
> bl.a. Sundhedskartellet påstår ved at udelade så stor en
> post som
> pensionsindbetalinger i deres sammenligninger.

Sundhedskartellet påstår ikke noget sådant. Man hævder med
rette at man halter bagefter de privatansatte på
lønningsområdet, og det er inklusive pension.
Pensionen er ikke altid noget man får i det private
erhversliv, men til gengæld får man en betydelig højere løn
som reelt modsvarer de ting. Når man skal sammenligne må man
naturligvis både forholde sig til den reelle løn og til
pensionsmulighederne. En offentlig ansat kan ikke få
pensionstillægget udbetalt og selv betale sin pension, så det
er altså en bunden sum penge, hvor arbejdsgiveren betaler 2/3
af den og lønmodtageren 1/3.
Som jeg har anført så er det stadig ikke så mange penge som du
påstår og jeg har da også dokumenteret de faktiske forhold

områder inden

> Nej det gør det ikke.

Jeg har dokumenteret det modsatte.

> Øh har du bemærket at kilden er Dansk Sygeplejeråd?

Ja, jeg har bemærket det og har dokumenteret dine
fejlopfattelser og modbevist din tolkning flere gange.

> Du skal lægge 13% til. Dvs. lønnen er 27067.

Nej, jeg skal ikke lægge 13 % til, men alene det
pensionstillæg som angives i de lønningsmæssige skemaer som
DSR har angivet på deres hjemmeside. At de så udgør 13 procent
hhv. 16 % er alt inklusive

Jeg citerer præcis DSRs hjemmeside.

> [...]

> Det er vist ikke just det man kan kalde en stor forskel slet
> ikke når
> vi tænker på, at vi er oppe i det topbeskattede

Du bliver ved med at misinformere - jeg angiver en ny
sygeplejerske i løntrin 4. Det fremgår udtrykkeligt af DSRs
hjemmeside hvilken løn de har inklusive pension, og den er
IKKE 29000 -endda langt fra - læser du ikke hvad der står på
den side?

> Gennemsnittet omfatter kun offentligt ansatte sygeplejersker
> så igen må
> jeg bede dig læse de ting der bliver henvist til.

Jeg må så bede dig om at læse mine henvisninger som direkte
findes på DSRs hjemmeside.

> Har du bemærket min kilde til tallene? Det er Dansk
> Sygeplejeråd!

Du begår den fejl at antage at de 175 kr. i timen er
eksklusiv pension - det er ikke korrekt antaget. Læs du kilden
igen.

> [...]
> Danmarks
> Statistik bruger.
> Ydermere lever du også i den illusion, at pensionspengene

Så skal pensionen også regnes med i det private - og det er jo
sådan at massevis af private med mellemlange videregående
uddannelser også har en pensionsordning. Hvis du sammenligner
privatansatte med offentligt ansatte hvor de første ikke har
en pension og de sidste har en pension, så bliver tallet
naturligvis skævt. Så skal du sammenligne privatansatte uden
pension i forhold til offentligt ansatte uden pension. Eller
også må du lægge tilsvarende pensionsordninger til hos den
privatansatte så tallene bliver sammenlignelige. Og når det
er sket må du naturligvis sammenligne tallene på bundlinjen,
og her har de offentligt ansatte godt 27 procent i efterslæb i
forhold til de privatansatte med samme mellemlange
videregående uddannelser.

> De offentligt ansattes pensioner er såmænd også
> skattebegunstigede på
> præcis samme måde som de privatansattes pensioner.

Det er ikke korrekt. Jeg skal betale skat af min pension og
kan ikke trække den fra som jeg kunne hvis jeg selv betalte
til en pensionsordning.

> Dine regneevner er ikke imponerede. Jeg håber bestemt ikke,
> at du
> underviser i matematik.
'
Jeg håber så sandelig ikke at du har med miljøundersøgelser
at gøre, for dine evner til at læse skemaer er ikke
imponerende.
Jeg tager udgangspunkt i DSR EGNE TAL, som du åbenlyst har
overset, selvom jeg minutiøst har beskrevet dem for dig i
sidste indlæg.

> Skift arbejde!

Hvem vil ansætte en +55 ? Jeg kunne ikke engang få job ift.
min uddannelse som +40 med samme begrundelse som jeg allerede
har forklaret tidligere: jeg havde alle de ønskede
kvalifikationer, men var for gammel.

> Nu får du det til at se ud som en lektor har 40.000/måned
> plus tillæg.
> Det er ikke tilfældet. Der er tale om et årligt
> kvalifikationstillæg.

Gennemsnitslønnen for en privatansat DM'er der har været ansat
i 4 år er efter kandidatgraden ligger for 90 procents
vedkommende på 41551 kr. i gennemsnit og den dækker over
nettomånedslønnen eksklusive eget og arbejdsgivernes
pensionsbidrag og inklusive alle tilllæg og inkl.
arbejdsgivers bidrag til ATP og feriegodtgørelse.

Med andre ord er de 40.000 et grundbeløb pr. 1.10.97 - som i
dag pr.1.april 2008 er blevet til 50.545, 60 årlig eller 4,212
månedligt.
Dertil kommer et evt. funktionstillæg på 23.883,80 årligt
eller 1990,23 månedligt - det skal så lægges til lektorens
løn, og da man normalt bliver lektorbedømt efter tre år, så
vil det indebære at man får de nævnte 41.000 i runde tal
(Gælder for 90 procent af kandidaterne, der blev ansat i
2004 - og selvom vi regner med kun tre år vil beløbet være
38.593 hvorefter man så som lektor scorer de årlige tillæg som
ovenstående dertil evt. funktionstillæg.

Man når altså op på mere end 42.000 mdl. som lektor, hvilket
jeg forsigtigt mente blot var 40.000 inklusive pension men
uden tillæg.

Du kan tjekke det i DM-bladet. nr. 7 19.april 2008.

Dine evner til at læse lønstatistik er ikke imponerende.

> Folk kan selv tjekke tallene på:
> http://www.dm.dk/ (der er ret åbne med deres lønstatistik=
> og hos Økonomistyrelsen.

> Hvis du er utilfreds må du jo skifte job.

Det er dog formidabelt så hoven du er her. Jeg kan ikke skifte
job når jeg ikke kan få ansættelse som følge af min høje
alder, vel? Tag dig dog sammen, Karl Smart.

> [...]
> er bare
> ikke så stor som nogen prøver at gøre det til ved at udelade

Forskellen er ifølge DSR omkring 23 procent. Det vil jeg kalde
en stor del.

> Igen så må de finde sig et andet job.

Det er dog mageløst som du fremturer- det er da ikke sådan at
man uden videre kan skifte job blot fordi man er utilfreds med
lønnen. Der står jo ikke et job parat til enhver der vil
skifte job, vel?

> Kassedamen i Netto nyder det sikkert heller ikke. Carsten
> Riis ved
> hvordan lønnen er der.

Næ, men hvorfor skifter hun så ikke job? fordi en studentikos
person som dig, uden noget forhold til virkeligheden blot
mener at hun kan skifte job, så sker det jo ikke, vel? Prøv at
forholde dig til virkelighedens verden.

Hvis du -som tjener 50.000 månedlig er utilfreds og gerne vil
tjene 100.000 mdl., går du da ikke bare ud og finder et sådant
job, vel?

> Man skal sammenligne bruttoløn med bruttoløn.

Og hvis man sammenligner det, så falder den klart ud til den
privatansattes fordel.

> To eksempler
>
> En sygeplejersker der har en månedsløn på 24.000 + 13%
> [...]

Dine tal er helt hen i vejret. Min kone tjener væsentligt mere
end 30.000 mdl. og hun er privatansat- Selv jeg - som er
offentligt ansat - har efter godt 22 år omtrent det beløb som
du angiver, så ´jeg tjener væsentligt mere end en
sygeplejerske. Og i forhold til min kones løn, kan du sagtens
lægge mere end 20.000 kr. til mdl. -

> [...]
> 6000,- højere
> pr. måned end sygeplejersken.
> Det rigtige tal er en løn der er 2.880 højere end

Tal er taknemmelige - en privatansat med en mellemlang
videregående uddannelse kan sagtens tjene mere end 30.000 kr.
mdl. i begyndelsesløn hvis vedkommende har det rigtige job.

> [...]
> klar over, at
> pensionspengene ikke opstår af ingenting og vokser på

Prøv at se på DSRs egne løntabeller.

> [...]
> egetbidrag.

> Hvorfor skulle jeg droppe et job jeg er glad for?

> Det der jo ingen her i tråden der har påstået - så *det* er

jo, det er der faktisk - og det er ikke mere "billigt" end dit
evindelige: så søg et andet job.

Ja, jeg vil da gerne have et job som direktør i Den Danske
Bank til nogle "få" millioner om året, men mon jeg vil få det?
næppe!

> Igen. Hvis du er utilfreds kan du skifte job. Stavnsbåndet
> og hvad
> deraf fulgte er ophævet for pænt lang tid siden.

Nej, jeg kan ikke skifte job når der ikke job at få, Karl
Smart - den studentikose og billige argumentation du fremfører
her er jo fuldkommen hinsides virkelighedens verden. Du aner
jo ikke hvad du taler om.

Hvis der fandtes et job som matchede min uddannelse, tror du
så ikke at jeg ville springe til med det samme? Men sagen er
jo den at de gerne ansætter en som mig, men blot med 25 år
mindre på bagen, for det er billigere og så er det jo også
sådan at man foretrækker et "ungt" team fremfor nogle
halvgamle sutter som mig.
Hold nu op med dit uvirkelige vås og forhold dig til
virkeligheden. Du ved jo godt at man sjældent ansætter folk
over 50 til ret meget. Så det...

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-05-08 17:29

Ole <I_R_Onslow@c.dk> skrev:

> Så den pension du betaler til kommer ikke fra din arbejdsgiver ?

Jo det gør den forskellen fra min ansættelsesaftale til de offentlige
overenskomster er, at der er mindre tvang i forbindelse med min
pensionsordning.
5% af min løn bliver indbetalt til en pensionsordning. Hvad jeg gør med
resten af min løn er op til mig.

Til forskel herfor har de offentligt ansatte ofte tvungne
pensionsordninger i størrelsesordenen 12-17%.

Men det var slet ikke pointen. Pointen er, at du ikke kan tage en
nettoløn hos en offentlig ansat der i tilgift til nettolønnen får
indbetalt pension i ovennævnte størrelsesorden med en privat ansats
bruttoløn.

> Nej det har vi jo lige netop ikke, det er sgu' blevet
> ned over hovedet på os.

Ja det føles nok sådan, men det er jo en helt anden diskussion - nemlig
om fagforeninger i dagens Danmark har den berettigelse som de tidligere
havde haft.

> [...]
> hver måned i bugettet.
>
> Den privat ansatte har kunne bruge /hele/ lønnen, har ikke

Det jo en kamp folk må tage med deres fagforening. Og jeg er enig i, at
den tvungne pension er problemetisk.
Hvis man er medlem af Dansk Magisterforening og man bliver
overenskomstansat er der tvungen indbetaling til Magistrenes
Pensionskasse. Det er bestemt ikke lykken, da de er inkompetente og
ikke er i stand til at hive fornuftige afkast hjem.

Men det er og bliver en anden diskussion.

> [...]
>
> Den fra det private, som har haft flere penge i hånden hver
> måned, eller den som er tvunget til en pension, men har manglet

Ja hvis den privatansatte har soldet sine penge op før han blev
pensioneret vil han få flere tilskud, men det vil jo nok ikke være så
sjovt at være pensionist uden egen pensionsordning slet ikke når den
pågældende har været vant til et stort (over)forbrug.
Og folk på min alder skal nok ikke forvente, at folkepensionen
eksisterer når det bliver aktuelt.

I praksis indbetaler de fleste privatansatte betragtelige beløb til
pensionsordninger pga. topskatten.

> Jo, vi er fandeme heldig med den pension.

Det kan diskuteres men en del af lønnen det er det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 01-05-08 18:51

Kim2000 wrote:

> [...]
> så får man også lov til at slide på sine egne møbler og heldigvis så
> kan partneren heller ikke ryge i sit eget hjem.

Jeg forstår ikke hvorfor man tager et arbejde som er så dårligt betalt.
Kunne de ikke have tænkt sig om inden de tog uddannelsen og gik ind i
branchen - måske valgte at være politimand eller et andet højtlønnede
job?

Fra : @

Dato : 01-05-08 19:13

wrote:

>En gennemsnits sygeplejerske tjener 29.000 lyder det, lad os da lige tage 2
> [...]

enten er der fiflet med de to billeder, eller også må den
arbejdsgiverbetalte pension til en værdi af 13% af lønnen figurere
andetsteds

lad os i stedet se en årsopgørelse hvor man kan se hvad den
skattepligitige bruttoindkost andrager

endvidere

hvis jeg ellers har forstået hvad der står på de to billeder

grundsats 153,64 + natsats 46,86
giver 210,50 kr X 37 timer X 52 uger(JO x 52 uger) da derellers ville
fugrere xxantal % feriepenge på lønsedlen så

så en sygeplejerske på fuld tid nat vil have en årlig bruttoindkomst

457.652 kr.

jeg vil godt påtage mig at finde faglærte metalarbejdere som ikke
tjener så meget på natarbejde

>Og her har vi de højtlønnede dagplejermødre, timeløn 95 kroner.

vi lever i et frit land,

det står enhver dagplejemor frit for at finde sig et bedre job i det
private

gad vide hvorfor ikke flere af dem gør det?

er de alligevel tilfredse nok med tingenes tilstand?