"Kedsomhed er skadelig" MODSIGES AF EKSPERT-PAMPERNE
Politiken der er avis for de statsansatte, vil have blåstemplet at
undervisere kun kan lave undervisning der hades af studerende og elever, DER
KEDER SIG
http://nyhedsbreve.politiken.dk/g.php?1400899-3997953-bd677240-http%3A%2F%2Fpolitiken.dk%2Findland%2Farticle500548.ece
Det kan være nødvendigt at forlange præstationer der kræver anstrengelse og
afsavn af den, der undervises.
Det er ikke at kede sig.
Men det er altid et godt ideal at LYSTEN DRIVER VÆRKET og at man studerer,
fordi man oplever det meningsfuldt og er intenst optaget af stoffet.
Kedsomhed er et onde. Altid. Undtagen når man selv vælger inaktiv
meditation og lignende tankevirksomhed hvor man overvejer hvad skal være
næste projekt - det er også arbejde og aktivitet og altså ikke kedsomhed,
selvom den ensomme grublen er uden fysiske resultater..
En god lærer må undertiden erkende ikke at kunne gøre sin undervisning
intenst fængende for både de svage, og de kloge på hans hold. Men han eller
hun bør ikke indbildes af sine faglige læremestre fx dagspressen, at dette
er OK.
Med internettet som undervisningspartner bør det være nemt at sætte
tilhørerne i gang med et supermarkedstilbud af udfordringer, så de alle i
eget tempo kan tilnærme sig de præstationer, der er målet ifølge pensum.
Da jeg førte elever til studentereksamen i fysik og kemi fik de så høje
karakterer(i kemi, landets højeste), at socialistiske kolleger fik mig
fyret. En rektor der er en meget læserbrevsskrivende debattør dvs har ordet
i sin magt, gav som eneste forklaring at jeg skulle "vaske stoffet ind i
hovedet på eleverne". og det havde jeg ikke gjort, så de elever, der ikke
arbejde selvstændigt, var faldet fra.
Min strategi var at hjælpe eleverne til selvstudie, der engang hed
lektielæsning, og med rette opgaver og målprivatiseringer er det nemt, at
alle kan vælge et arbejdstempo og en sværhed vedr problemløsning, så de
aldrig kedede sig i timerne og de, der gad, havde meningsfuldt hjemmearbejde
og kunne bestå hvis de mente noget med lysten til at bestå eksamen.