Rødfascisme i Norge
Fra : Martin Larsen

Dato : 20-04-08 10:44

Også i Norge er der kolossal rød bias hos journalister.

Det er et sørgeligt problem for demokratiet.

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/20/533090.html

Når først den røde pest er kommet ind på en undervisningsanstalt er det
åbenbart vanskelig at få desinficeret.

Mvh
Martin

Fra : TBC

Dato : 20-04-08 13:31

> [...]
>
> http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/20/533090.html
>
> Når først den røde pest er kommet ind på en undervisningsanstalt er det

Spis nu brød til. At Europæere fortrækker en demokrat er det vel intet at
sige til, eller noget som helst overraskende ved, da det er demokraterne der
ligner os europæere mest hvad angår verdenssyn, værdier, indstillinger,
moral, og politik. Lig der forskellene i de udenrigspolitiske linjer der
tegnes af de to Amerikanske partier. Så at Europæere og folk de øvrige
verdensdele generelt fortrækker Demokraterne over Republikanerne må man alt
i alt nærmest betragte som en helt indlysende og naturlig selvfølge!

Selv om McCain i den forbindelse mere er "en ulv i langt mere tiltalende
fåreklæder" en f.eks Bush og Cheney er det, så er det altså stadig
demokraterne der f.eks. er vores centrum-højre parti Venstres søsterparti i
USA, og ikke, som hvis de to forskellige politiske midterlinjer havde været
i sync, Republikanerne. Ganske simpelt fordi Demokraternes politiske værdier
passer bedre med de liberale europæiske værdier, dermed også helt specifikt
Venstres.

At forvente at Europæere *generelt* ville syntes eller sympatisere med de
Amerikanske Republikanerne, er vel omtrent lige så usandsynligt som at
forvente at Amerikanere *generelt* skulle syntes om eller sympatisere med
det Danske parti Enhedslisten. Verdenssynet, de kulturelle og politiske
forskelle er simpelthen for store til at man med rette og åbne øjne skulle
kunne forvente nogen af delene.

TBC

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-04-08 14:11

"TBC" <sutmin@2night.fakemail> writes:

> [...]
> demokraterne der ligner os europæere mest hvad angår verdenssyn,
> værdier, indstillinger, moral, og politik.

Set med europæiske øjne, burde vi alle sidde og heppe på McCain. Der
er ikke nær så stor forskel på den demokratiske og republikanske
indenrigspolitik, som der er mellem yderpunkterne indenfor europa, og
endnu mindre end den gennemsnitlige forskel hen over atlanten. SÃ¥ det
bliver et lidt søgt argument at demokraterne ligner os mere.

Det der derimod er meget mere interessant at se på, i det mindste
efter min mening, er den internationale politik. Og her er det at
McCain er langt at foretrække for en af de to demokrater. Både Clinton
og Obama står for en protektionistisk indgangsvinkel til den
internationale samhandel, hvorimod McCain anerkender at den er kommet
for at blive.

--
// Wegge
<http://blog.wege.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-04-08 15:05

"TBC" <sutmin@2night.fakemail> skrev i meddelelsen

> [...]
> Europæere og folk de øvrige verdensdele generelt fortrækker Demokraterne
> over Republikanerne må man alt i alt nærmest betragte som en helt

Får du spist dine vitaminer. Førsteamanuensis i sammenlignende politik ved
Universitetet i Bergen, Gunnar Grendstad påpeger også denne bias.
En væsentlig forskel på amerikansk og europæisk politik er at amerikanerne
har Gud mere med i spillet, og dette træk hænger nok sammen med at
amerikanere kører mere på privat charity end statsstyret velfærd.
De fleste ædrueligt tænkende europæere ser en fordel i republikansk
lederskab med frihandel.

Mvh
Martin

Fra : TBC

Dato : 20-04-08 10:19

On 20 Apr., 15:11, Anders Wegge Jakobsen <we...@obelix.wegge.dk>
wrote:

> [...]
> og Obama står for en protektionistisk indgangsvinkel til den
> internationale samhandel, hvorimod McCain anerkender at den er kommet

Personligt er jeg også mest stemt for McCain's frihandel, mens jeg
f.eks er mere stemt for den imho moralsk og etisk overlegne
demokratiske velfærdsambition, som mere minder om størstedelen af det
øvrige civilicerede vestens velfærdssamfund.

Uanset hvilket fællesnævnere der kan findes på kryds og tværs af én
politisk midterlinje, der ikke bare uden videre lader sig frit
oversætte til en anden, så ændrer det kke en tøddel ved at vi særligt
her i norden generelt har langt større åndsfællesskab med, og langt
bedre associerer os med den liberale demokratiske vælger typisk bosat
i en amerikansk storby, end vi har med en våbenglad kristen
repuplikansk vælger i midt-vesten, og de to politiske stømninger de to
partier tilsvarende repræsenter

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-04-08 18:20

TBC <-sutmin@2night.dk> writes:

> [...]
> demokratiske velfærdsambition, som mere minder om størstedelen af
> det øvrige civilicerede vestens velfærdssamfund.

Hvorfor træffer du det valg? En ting er hvilket samfund jeg selv
kunne tænke mig at bebo, men da jeg ikke bor i USA, har jeg ikke
rigtig så meget at bruge den her varme fornemmelse i maven til. Jeg
vil til hver en tid prioritere det der betyder noget for mig her og
nu.

Fra : TBC

Dato : 20-04-08 13:33

On 20 Apr., 19:20, Anders Wegge Jakobsen <we...@obelix.wegge.dk>
wrote:

>  Hvorfor træffer du det valg? En ting er hvilket samfund jeg selv
> kunne tænke mig at bebo, men da jeg ikke bor i USA, har jeg ikke
> rigtig så meget at bruge den her varme fornemmelse i maven til.

Fordi jeg [helst ikke] ikke adskiller mine synspunkter fra min moral
og etik. Det er på det personlige plan også mig som individ i Danmark
reelt og komplet ligegyldigt for mit eget individs trivsel at man er
langt værre organiserede og indstillede rundt omkring i verdenen i
forhold til min moral, og f.eks begår folkemord i Sudan, hvordan Kina
behandler Tibet, hvordan Sadam behandlede Kurdere, eller hvordan
Mugabe har tæskehold og stjæler andres farme. Men det at det ikke lige
tilfældigvis berører mig selv som individ, idet jeg jo bor i Danmark,
og ikke i hverken USA, Iran, Kina, Irak eller Zimbabwe, udelukker ikke
det at jeg har, eller med rette kan have mig en indstilling til det,
selv om den evt. også kunne være forskellig fra indstillingerne ved et
større eller mindre befolkningssegment i de pågældende lande.

TBC

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-04-08 20:42

TBC <-sutmin@2night.dk> writes:

> [...]

> tilfældigvis berører mig selv som individ, idet jeg jo bor i Danmark,
> og ikke i hverken USA, Iran, Kina, Irak eller Zimbabwe, udelukker ikke

Nu var det jo godtnok en fæl sammenligning du laver der. Var den helt
velovervejet?

Der er jo immervæk den forskel at folk i USA selv har mulighed for at
vælge, og langt de fleste af dem er ret upåvirkede af hvad vi andre
måtte mene.

Fra : TBC

Dato : 21-04-08 12:47

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> TBC <-sutmin@2night.dk> writes:

> Nu var det jo godtnok en fæl sammenligning du laver der. Var den helt
> velovervejet?

Det jeg skrev var overvejet.
Men hvilken "fæl sammenligning" taler du om?
Som jeg skrev eksemplificerede jeg det med hvad der var [citat:] "langt
værre", og satte således ikke lighedstegn eller lavede nogen som helst
sammenligning. Jeg mener da også der er stor forskel, også af karakter, på
hvad der sker i *alle* de nævnte lande, og finder personligt at langt det
værste er hvad der er sket i Sudan. Men jeg brugte disse eksempler i det jeg
med ét eller flere af dem via at ramme en indstillingsmæssig fællesnævner
iblandt os, via empatien kunne slå forståelsen igennem om at man *selv* om
man ikke personligt er udsat for forholdene som individ, da man jo er bosat
i et andet land hvor man syntes bedre om forholdene, sagtens kan have et
moralsk og etisk engagement og standpunkt til hvordan der handles og
forvaltes andre steder i verdenen.

TBC

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-04-08 12:59

"TBC" <sutmin@2night.fakemail> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg skrev var overvejet.

Så tvivler jeg på du er værd at diskutere med.

> Men hvilken "fæl sammenligning" taler du om?

Som jeg skrev: At sætte USA i samme bås som Kina, Zimbabwe og
Nordkorea.

Fra : TBC

Dato : 21-04-08 13:12

> Så tvivler jeg på du er værd at diskutere med.

> Som jeg skrev: At sætte USA i samme bås som Kina, Zimbabwe og
> Nordkorea.

Det er et indtryk der står for din egen regning, da det blot er dig der
idiosynkratisk tror at jeg sammenligner de forskellige lande, til trods for
hvad jeg har skrevet afvisende at dette skulle være tilfældet. Siden du
altså slet ikke agter på eller overvejer hvad jeg skriver, må det da være
mig der bør tvivle om det er værd at diskutere.

TBC

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-04-08 13:24

> [...]

> der idiosynkratisk tror at jeg sammenligner de forskellige lande,
> til trods for hvad jeg har skrevet afvisende at dette skulle være

Drop feberredningen, og vend tilbage til det du skrev i
<78302c3a-88cd-4890-b69e-d82306dae663@p25g2000hsf.googlegroups.com>.

Jeg har dannet mig et indtryk af dig som bedrevidende "Nu skal jeg
redde folk fra deres forkerte meninger"-humanist. Det er muligt du
ikke ser dig selv som sådan, men det må du så lære af til en anden
gang.

Fra : TBC

Dato : 22-04-08 13:07

> Drop feberredningen, og vend tilbage til det du skrev i
> <78302c3a-88cd-4890-b69e-d82306dae663@p25g2000hsf.googlegroups.com>.

Der er ingen feberedninger da der ikke er noget der skal reddes. Det eneste
der er at gøre er at afvise dine uretmæssige og ubegrundede fantasier og
forestillinger om at jeg skulle lave "fæle sammenligninger". Men tråden og
hvad jeg har skrevet i den har hele tiden været her (jeg regner med at
ovenstående link som ikke virker hos min udbyder, er til denne tråd). I
tråden finder man også din private opfattelse af mine udsagn i tråden som du
gør krav på skulle være gældende, en
opfattelse jeg ikke selv kan genkende og som da også komplet ignorer det
forhold at jeg *ikke* har fremsat nogle sammenligninger de forskellige lande
imellem, men tværtimod har angivet at jeg finder at der er stor forskel på
landende, samt forskellig grad og *karakter* af det jeg personligt kunne
være stemt imod. (Der er også mange ting i Danmark jeg er imod, er det mon
så også utilladeligt fælt af mig?)

Det eneste jeg kan få øje på er din idiosynkratiske indstilling og
overreaktion på at jeg i argumentationen for tilfældet om at man sagtens
kunne have en holdning om forhold andre steder i verdenen, selv om man ikke
selv som individ var udsat for forholdene, nævnte nogle voldsomme og i den
forbindelse klokkeklare eksempler i forventning om at jeg kunne ramme noget
der var en fællesnævner iblandt os, og min argumentation således i den
forbindelse kunne finde en empatisk resonans, som jeg næppe kunne have
fundet med dig uden at bruge disse eksempler. ...Men hvor er de fæle
sammenligninger som du påstår der er?

Der er ingen sammenligninger, bortset fra dem der evt idiosynkratisk måtte
opstår inde i dit hovede! Ja, det eneste der der manifesterer sig i tråden
er faktisk din idiosynkrasi i forbindelse med at jeg nævnte disse
klokkeklare stærke eksempler, i min argumentation for at man sagtens kunne
have moralske og etisk baserede holdninger til hvordan man syntes om
forholdene er andre steder, i verdenen, og dermed altså *også* have en
holdning til hvad der forgår politisk f.eks. i USA, I den forbindelse
formastigede jeg mig til at nævne, hvad jeg selv fortrak fra hhv.
repuplikanerne og -uh ha da da, shame on me- demokraterne, hvilket jeg så
pludselig blev bedt om at svare for hvorfor. Men det at jeg skriver at jeg
[citat] "bor i Danmark, og ikke i hverken USA, Iran, Kina, Irak eller
Zimbabwe" og argumenterer at "det ikke udelukker at jeg har, eller kan have
mig en indstilling til hvordan man organiser sig og er indstillede rundt
omkring i verdenen, er jo ikke ensbetydende med at jeg har foretaget nogle
"fæle sammenligninger" ...Ja hvor er disse påståede "fæle sammenligninger"?

> Jeg har dannet mig et indtryk af dig som bedrevidende

Sjovt jeg ser det lige modsat, for i min optik er det dig der helt
uforbeholdent og ubegrundeligt gør dig bederevidende om hvad jeg skulle mene
og sige med det jeg skriver.

> "Nu skal jeg
> redde folk fra deres forkerte meninger"-humanist. Det er muligt du
> ikke ser dig selv som sådan, men det må du så lære af til en anden
> gang.

Hvad forestiller du dig *nu* jeg skulle have af tanker om at redde dig eller
andre fra, på baggrund af min argumentation om at det er helt fair at jeg og
alle andre forholder sig til og har en indstilling om forskellige forhold
rundt omkring i verdenen, som man ikke selv direkte er udsat for?
Mener du nu også at jeg er ude på at redde folk, ved at gøre krav på at det
er helt i orden at have en holdning til forhold man ikke selv direkte
udsættes for? Må jeg f.eks. kun have en holdning til forhold jeg selv
udsættes for, for ikke ud fra dine 'ukrænkelige sande premiser og
perspektiver' at skulle besidde hvad man må forstå som nærmest omnipotente
redningsfantasier, hvis jeg formastiger mig til at have en holdning til
disse forhold?

TBC

Fra : Ivannof

Dato : 21-04-08 08:42

> [...]
>
> http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/20/533090.html
>
> Når først den røde pest er kommet ind på en undervisningsanstalt er det

Vi er mange, også her i Danmark, som mener at det amerikanske præsidentvalg
er for alvorligt til at overlade til amerikanerne.

Og hvis de ikke vil høre efter, så må vil selv afsted og sørge for at de
vælger rigtigt. Det amerikanske valg har jo også konsekvenser for os
herovre!

Hilsen Ivan