Gandhis ånd overlapper Machiavellis ånd. Og Glistrups og Nietzsches.
 
 
 
 Nietzsches gennemtænkte, dybfølte kristendom omfattede ikke kun kærlighed 
 til den vestlige æstetik, som Wagner videreførte med rod i Bachs dramatiske 
 Mattæus-passion-oratorie. Digterfilosoffen var elev af Goethe, der var 
 pacifist i egne handlinger, men fan af Napoleon.
 
 Nietzsche var også en begejstret tilhænger af at Jesus med ikke-vold var 
 eksempel for os alle og vendte den venstre kind til og ikke flygtede fra de 
 skriftkloges korsfæstende soldater.
 
 Dette er et af de punkter, hvor Glistrup tænker helt som Nietzsche og 
 Gandhi, og det kom frem 1.MAJ .1983 kl 14 , da 200 ens uniformerede og 
 maskerede autonome under VSU-faner marcherede fra Jagtvej 69 ungdomshuset 
 til Fælledparkens afsides nordsø hvor Glistrup holdt tale for 
 Fremskridtspartiet fordi det var arbejdernes kampdag og vi var det 
 næststørste arbejderparti.
 
 Aviserne skrev, at de unge var blevet spontant vrede over vor indtrængen men 
 vi havde politiets tilladelse til mødet, og det vidste Preben Wilhjelms 
 brunskjorte-stormtropper, som var bevæbnet med ens kasteskyts og 
 malingbomber.
 
 Glistrups ansigt grønfarvedes af ætsende alkydmaling og han råbte til mig at 
 jeg skulle flygte, for jeg stod blandt tilhørerne med kone og halv år gammel 
 søn. Selv var han stor og stærk og modstod de splejsede autonomes forsøg på 
 at smide ham i søen, selvom han vendte den venstre kind til. Andre 
 fremskridtsfolk gik til modangreb imod mødeforstyrrerne - og blev smidt i 
 søen. BZ-psykopaterne kom for at slås og behøvede en kamplysten fjende , men 
 Glistrups Gandhi-agtige ånd var afvæbnende.
 
 Jagtvej69-voldspsykopaterne var oplært af kommunistiske 
 Hafenstrasse-autonome fra Hamburg, der altid har overgået de tyske nazier i 
 vold, og fra dem havde man fået kasser af elektriske pærer fyldt op med grøn 
 og sort maling. Da jeg næste dag havde besøg af en betjent for at 
 rapportere, hvad jeg så, oplyste han, at den anvendte malingtype kan  ætse 
 både hud og øjets hornhinde.
 
 
 
 Glistrup påtvang ikke sine følgere at være som Gandhi og ham selv, men han 
 har altid tangeret det tosse gode mht ikke at nedlade sig til samme moral 
 som sine modstandere.
 
 
 
 Det var denne guru-pacifisme som imponerede briterne i 1946 og fik dem til 
 extremt hurtigt at afbryde deres kolonialisme i Indien - delvis fordi 
 kolonien gav underskud, og Churchills konservative havde måtte afgive 
 regerignsmagten til tossegode socialistser.
 
 Gandhis berømte filosofi var "Bekæmp synd, ej  synder"(Bold ej mand) og "Øje 
 for øje gør verden blind"  , men han mente helt som Machiavelli, at folkets 
 ledere skal gøre, hvad tjener folkets formål - ikke være god for godhedens 
 skyld.
 
 Han var realist og en dygtig politiker, når modparten var de civiliserede 
 briter, der havde givet ham en advokat-uddannelse.
 
 Havde Stalin eller Islam været modpart var taktikken ikke lykkedes, og det 
 var en stor lykke  at hinduer myrdede Gandhi, for Islam havde i tusind år 
 søgt at gøre en milliard hinduer til deres dhimmi-slaver og var ved at 
 slippe af med det (helt som  i EU nu) , fordi Gandhi havde for travlt med at 
 imponere amerikanske medier med at han forblev sexuelt afholdende og from, 
 selvom han levede nøgent  i en ashram med en masse smukke kvinder, der alle 
 var forelsket i ham og kappedes om hans gunst og håbede at overgå 
 konkurrent-pigerne ved att skore den bentørre , magre bomulds-spindende 
 guru.
 
 
 
 Machiavelli var også en fredens mand, men beskrev kynisk og skarptseende 
 intrigerne mellem fyrsterne og deres konkurrenter i renæssance-Italien og er 
 blevet misforstået, som om han blåstemplede giftmord derved.
 
 
 
 Både Glistrup, Gandhi og Machiavelli undgik principielt at lyve og stod for 
 den jordnære sandhedssøgen, som er uden eskapistisk, sværmerisk idealisme og 
 påtrængenhed.
 
 De arbejdede alle u-egoistisk for en bedre verden med en kreativitet og 
 nytænkning, som er typisk for konfuzianere og europæere, og som Islams riger 
 sjældent har præsteret, når bortses fra omkring år 1000, da Muhameds forbud 
 mod selvstændig tænkning endnu ikke var trængt igennem.
 
 
 
  
            
             |