Win2k som klient
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 19-07-01 20:25

Hej

Jeg har adsl (cybercity) 384/384 med tilhørende router cisco 677. Tre
klienter skal opkobles til min nye switch, som allerede er koblet til
routeren. De to pc'er med hhv. win95 og 98 virker fint sammen med switchen.
Jeg har sat dem til at automatisk hente IP-adresse, deaktiver WINS og
deaktiver DNS.

Er der nogen, der vil give en hjælpende hånd med at sætte windows 2000 DK
op. I må gerne skære det ud i pap.

\Jesper

Fra : Henrik Walther

Dato : 19-07-01 20:42

It's rumoured "Jesper Pedersen" <jesperpe@stofanet.dk> wrote:

[Win9x]

>Er der nogen, der vil give en hjælpende hånd med at sætte windows 2000 DK
>op. I må gerne skære det ud i pap.

Det bør virke med de standard TCP/IP settings Win2K har ved en
standard installation.

--
Henrik Walther

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 19-07-01 20:49

Jeg mener ikke at jeg har pillet ved standardopsætningen.
Hvad kan der være i vejen?

Fra : Henrik Walther

Dato : 19-07-01 21:33

It's rumoured "Jesper Pedersen" <jesperpe@stofanet.dk> wrote:

>Jeg mener ikke at jeg har pillet ved standardopsætningen.
>Hvad kan der være i vejen?

Det er svært at svære exact på, men prøv nedenstående:

- Kan du pinge din router's interne ip addresse, hvis du ikke har
ændret den er den 10.0.0.1?

- Hvis du kan ovenstående kan du da pinge din eksterne ip
(212.242.x.x)?

- Kan du pinge CC's DNS servere (212.242.40.3, 212.242.40.51)?

Prøv evt. at indsætte DNS addresserne manuelt i TCP/IP settings.

--
Henrik Walther

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-07-01 13:16

Jeg kan ikke pinge nogen af computerne, heller ikke routeren. Jeg har også
prøvet at manuelt indtaste DNS, IP osv uden held.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 20-07-01 18:34

Hej Jesper

"Jesper Pedersen" <jesperpe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:9j97ck$c59$1@sunsite.dk...
> Jeg kan ikke pinge nogen af computerne, heller ikke routeren. Jeg har også
> prøvet at manuelt indtaste DNS, IP osv uden held.

Med fast IP adresse,
Kan den pinge dig selv ?
Kan den det, men ikke de andre, så check kabel m.m.
Kan den ikke pinge sig selv, så check netkort, driver, protokol m.m.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-07-01 19:20

Hej Bjarne

Jeg kan få den til at pinge sig selv+de to andre pc'er, men ikke routeren.
Hvorfor kan den mon ikke det?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-07-01 10:09

> Jeg kan få den til at pinge sig selv+de to andre pc'er, men ikke routeren.
> Hvorfor kan den mon ikke det?

Hvad siger en ipconfig i en dos-prompt?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-07-01 20:31

Jeg har manuelt givet den en ip, subnetmaske, DNS dvs. i
TCP/IP-indstillingerne har jeg følgende:

IP:10.0.0.2
Subnetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 10.0.0.1
DNS: 212.242.40.3 og 212.242.40.51

Hvis jeg trykker på avanceret, så står der:

IP-indstillinger:
IP: 10.0.0.2 Subnetmaske: 255.255.255.0
Standardgateways: 10.0.0.1 (metric =1)

DNS:
212.242.40.3 og 212.242.40.51
Prik i <tilføj primære og forbindelsesspecifikke DNS-suffikser>
Flueben ved <tilføj overordnede suffikser for det primære DNS-suffiks>
Flueben ved <registrer denne forbindelses adresser i DNS>

WINS:
Prik ved <brug netbios-indstilling fra DHCP-serveren>

I Ipconfig via kommandoprompten ses:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks: <blank>
IP-adresse: 10.0.0.2
Subnetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 10.0.0.1

Er der noget forkert i det ovenstående?

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b5946ad$0$353$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : bok

Dato : 19-07-01 23:34

> Hej
>
> Er der nogen, der vil give en hjælpende hånd med at sætte windows 2000 DK
> op. I må gerne skære det ud i pap.

Hej,

Bare sæt TCP/IP til at hente automatisk en IP adresse og en
DNS-serveradresse.
Gør følgende :

<Egenskaber> for LAN-forbindelse <Egenskaber> under Internetprotokol(TCP/IP)
og i <Generelt> sættes prik ved <Hent automatisk en IP-adresse> og <Hent
automatisk en DNS-serveradresse>.

Det virker.

Mvh
Bok

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-07-01 13:19

Der virker ikke at sætte maskinen til at hente ip og dns automastisk. Hvad
gør jeg nu?

Fra : Henrik Walther

Dato : 20-07-01 15:13

It's rumoured "Jesper Pedersen" <jesperpe@stofanet.dk> wrote:

>Der virker ikke at sætte maskinen til at hente ip og dns automastisk. Hvad
>gør jeg nu?

Har du evt. været et smut forbi:

http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/opsaetning_af_klient/klienter.phtml

Henrik Walther

Fra : Henrik Walther

Dato : 20-07-01 15:13

It's rumoured "bok" <bok@addnet.dk> wrote:

> [...]
>og i <Generelt> sættes prik ved <Hent automatisk en IP-adresse> og <Hent

Det var ligesom det jeg foreslog Jesper i første omgang... se
ktdelt85a5bhlk6rbt8j4b4lqtanru4ffc@4ax.com

Win2K er sat til dynamisk med mindre man selv angiver andet.

>Det virker.

Tilsynenladende ikke.

--
Henrik Walther

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-07-01 16:57

Nu har jeg prøvet helt forfra, installeret tcp/ip igen. Klienterne er nu sat
op manuelt med ip adresser 10.0.0.2-4, undernetmaske 255.255.255.0 osv...
I winipcfg og ipconfig ser tingene helt fornuftigt ud

Det virker bare stadig ikke. Er der ikke nogen vil komme med nogle guldkorn,
så jeg kan få løst mit problem

\Jesper

Fra : bok

Dato : 22-07-01 17:30

> [...]
> I winipcfg og ipconfig ser tingene helt fornuftigt ud
>
> Det virker bare stadig ikke. Er der ikke nogen vil komme med nogle

Jeg ved ikke om det her er nogle guldkorn, men prøv lige :

At kontroller om Netkortet er OK i "Enhedshåndtering".
Prøv et andet kabel (skal ikke være krydset), evt. bare prøv at sætte w2k
PC´en på et af de andres clienters kabel.
Hvis du vil havde "fast" IP adr. så vælg evt. IP adr. 10.0.0.2-4 og
undernetmasken 255.0.0.0 (skal være ens for alle clienter) og
standardgateway skal være routerens IP adr., Foretrukken og Alternativ DNS
Server skal være din Internets udbyders Primær/sekundær DNS.

Mvh
Bok

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-07-01 17:51

Hej Bok

> [...]
> >

> Jeg ved ikke om det her er nogle guldkorn, men prøv lige :
>
> At kontroller om Netkortet er OK i "Enhedshåndtering".

Netkortet melder ingen fejl i enhedshåndteringen

> Prøv et andet kabel (skal ikke være krydset), evt. bare prøv at sætte >w2k
> PC´en på et af de andres clienters kabel.

Jeg har prøvet at sætte PC´en på et af de andres clienters kabel uden held.
Switchen vil slet ikke acceptere dette, idet ingen af computerne så får
tildelt IP'er automatisk.

> [...]
>DNS
> Server skal være din Internets udbyders Primær/sekundær DNS.

Jeg har forsøgt mig med følgende parametre i win2k:

[...]

Dette ser jo helt fint ud, men netværket vil altså ikke virke på min
computer.

\Jesper

Fra : bok

Dato : 22-07-01 19:55

"Jesper Pedersen" <jesper-pedersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Standardgateway: 10.0.0.1
> DNS: 212.242.40.3 og 212.242.40.51
>
> Hvis jeg trykker på avanceret, så står der:

er Subnetmasken den samme på de andre PC´er og Router´en (det skal den være)
?
Normalt ved IP adresser 10.0.0.1 til 10.0.0.x vil Subnetmasken være
255.0.0.0 som Default, man andet kan bruges, derom ved jeg ikke nok om IP
adressering. Hvis det er en Router du lånt fra Cybercity så er Subnetmasken
nok sat Default til 255.0.0.0.

> [...]
>
> WINS:
> Prik ved <brug netbios-indstilling fra DHCP-serveren>

Da du ikke bruger DHCP så sæt prikken i "Aktiver NetBIOS over TCP/IP".

> [...]
> Subnetmaske: 255.255.255.0
> Standardgateway: 10.0.0.1
>

> Dette ser jo helt fint ud, men netværket vil altså ikke virke på min

Mvh
Bok

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-07-01 20:36

> [...]
> 255.0.0.0 som Default, man andet kan bruges, derom ved jeg ikke nok om IP
> adressering. Hvis det er en Router du lånt fra Cybercity så er

Subnetmasken er den samme på alle PC'er dvs 255.255.255.0. På dette
cybercity-link har jeg fulgt vejledningen
http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/opsaetning_af_klient/kli
enter.phtml
Her står at subnetmasken kan være 255.255.255.0 og det er nok standarden.

> Da du ikke bruger DHCP så sæt prikken i "Aktiver NetBIOS over TCP/IP".

OK. En prik er sat ved "Aktiver NetBIOS over TCP/IP".

Mvh. Jesper

Fra : bok

Dato : 22-07-01 17:15

> Det var ligesom det jeg foreslog Jesper i første omgang... se
> ktdelt85a5bhlk6rbt8j4b4lqtanru4ffc@4ax.com
>
> Win2K er sat til dynamisk med mindre man selv angiver andet.

Manden bad om at få det skåret ud i pap !!!

> Tilsynenladende ikke.
>
> Henrik Walther

Mvh
Bok