20% går til specialundervisning
Fra : Kim2000

Dato : 13-04-08 18:05

Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til
specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så er
det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5%
til 20% på blot ti år.

Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele samfundsstrukturen.
Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års forsøg, hvor man
konstanterede (og reagerede) at børn opvokset i store fysiske rammer havde
langt færre psykiske lidelser end andre. I Danmark er det sådan at et barn
skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man ser
børn lege midt i luften eller på loftet).

mvh
Kim

Fra : Notion

Dato : 13-04-08 18:24

Kim2000 skrev:
> [...]
> skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man ser
> børn lege midt i luften eller på loftet).

Var det amtet som adm. havde pengepungen til det områder før reformen
tilblivelse?

Fra : pm

Dato : 13-04-08 18:27

> [...]
> skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man
> ser børn lege midt i luften eller på loftet).

Så kan jeg undre mig over de mange tusinde børn, som op til midt 70 boede
med forældre i en toværelses lejlighed.
Hvad gik der galt siden de klarede sig ... eller gjorde de ????
Jeg giver ikke meget for forskning, den er ofte betalt med et bestemt
resultat for øje.
Mon ikke vi taler om fejldiagnosticering.. forkælede unger ??? Ved et par i
omgangskredsen der "roser af af DAMB-børn", hvor omgivelserne ser noget helt
andet. Eksempelvis..ingen julegaver under 1.000 kr.
pm

Fra : Ralph

Dato : 13-04-08 18:44

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Så kan jeg undre mig over de mange tusinde børn, som op til midt 70 boede
> med forældre i en toværelses lejlighed.
> Hvad gik der galt siden de klarede sig ... eller gjorde de ????

F.eks. pladsen! I en alm. 2 værelses er der vel 60 m2 og mindst 210 cm til
loft, det giver: 126 m3, med 2 voksne og 2 børn er det: 31,5 m3 pr. person,
altså 10 gange så meget som lovkravet i dag (Jeg tager Kim2000s ord for gode
varer, har IKKE chekket)

--
Ralph

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 13-04-08 18:33

On Sun, 13 Apr 2008 19:05:08 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5%

Det passer vel meget godt sammen med ophævelsen af revselsesretten...

Fra : @

Dato : 14-04-08 10:50

On Sun, 13 Apr 2008 19:32:48 +0200, S. A. Thomsen
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Det passer vel meget godt sammen med ophævelsen af revselsesretten...

eller store årgange af 2. 0g 3. generation af muhamedanske
indvandreryngel

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-04-08 19:01

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så
> er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget

Muhamsere...
Og tilmed er pengene spildt. 90% af han-araberne går ud af skolen som
analfabeter.

Mvh
Martin

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-04-08 19:28

> [...]
> skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man
> ser børn lege midt i luften eller på loftet).

Det er såmænd meget let at forklare. netop de handicaps der er eksploderet
indenfor de sidste 10 år er jo netop handicaps der er kendetegnet ved at
være primært sociale handicaps. Når så den rummelige folkeskole vælger at
satse så hårdt på gruppearbejde og "ansvar for egen læring" samt
værdibaseret ledelse frem for regler i skolen, ja så vil disse børn netop
falde igennem.

hvad angår de "adfærdsvanskelige" så vil jeg vove den påstand at laaaaaaangt
hovedparten af dem i virkeligheden er udianostiserede børn, som enten skolen
ikke har været vakse nok til at opdage, eller kommunen har mere eller mindre
aktivt forhindret dem i at blive dianosticerede.

Peter

Fra : Notion

Dato : 13-04-08 22:06

Kim2000 skrev:
> [...]
> skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man ser
> børn lege midt i luften eller på loftet).

det var førhen en Amtlig udgift, som nu er blevet kommunalt.

Center for kommunikation, Center for specielpædagogik, Amtslige
specielinstitutter osv. som havde specielundervisning, er alle overtaget
af kommunerne. Kommunerne har dog fået penge til drift indtil 2008, men
oplægget var at de omkringliggende kommuner som førhen brugte disse
centrer eller specielinstitutter skulle forsætte med at bruge dem og
betale for ydelserne, men det er ikke gjort. Derved stiger prisen på
specielundervisningen i nogle kommuner, særligt de kommuner som har
forpligtigede sig at køre videre med specielinstitutter / institution/
osv.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-08 21:38

> [...]
> diagnose, så er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er
> dette beløb steget fra 5% til 20% på blot ti år.

Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste problem
er, at de har totalt uduelige forældre.

> Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele
> samfundsstrukturen.

Diagnoserne er fup og fidus. Vi sygeliggører mere og mere i vort samfund. Nu
er det børnene, der skal sygeliggøres. "Nogen" ønsker et behandlersamfund,
hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for noget som helst, og hvor
alle problemer altid er andres/systemets/sygdommens skyld.

> Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års
> forsøg

Man kan starte med at bruge sin sunde fornuft, men det er jo efterhånden
forbudt ved lov.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-04-08 22:03

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste problem
> er, at de har totalt uduelige forældre.

du lyder som om du ved hvad du taler om. Kan du sansynliggøre den
påstand????

> [...]
> behandlersamfund, hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for
> noget som helst, og hvor alle problemer altid er

kan du sandsynliggøre din påstand om fup og fidus????

> Man kan starte med at bruge sin sunde fornuft, men det er jo efterhånden
> forbudt ved lov.

er det derfor du skrev detr indlæg??

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-08 07:34

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i en meddelelse

> du lyder som om du ved hvad du taler om. Kan du sansynliggøre den
> påstand????

Ja, det er rigtigt let at sandsynliggøre. Kim2000 gjorde det faktisk i sit
oprindelige indlæg, men den fangede du ikke?

> kan du sandsynliggøre din påstand om fup og fidus????

Ja. Se ovenfor. Og tal evt. med nogle læger under fire øjne. Du kan også
tale med sagsbehandlere, pædagoger og andre, der beskæftiger sig med dén
slags børn. Husk at gøre det under fire øjne eller i festligt lag, da disse
faggrupper har problemer med at kalde en spade for en spade, når kollegaer
og "systemet" lytter med.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : erling hansen

Dato : 15-04-08 08:54

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> faggrupper har problemer med at kalde en spade for en spade, når kollegaer

Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager til
dysleksi. I Finland og Tyskland, hvor bogstaveringen er en ren
lydskrift i praksis, er det et omtrent ukendt fænomen, hvorimod Danmark
og England, som begge excelerer med en stavning der bogstavelig talt
ligger så langt væk fra det talte sprog som overhovedet muligt,
samtidigt er førende med hensyn til ordblindhed.
Der er tusindvis af børn som plages med specialundervisning (man
finder ud af hvad barnet ikke kan klare, og så tvinges det til at
deltage i yderligere en fordobling at det emne). Det er ganske
vanskeligt at påvise nogen tydelig forbedring af børnenes læseevne så
længe de går i de små klasser, og i hvert tilfælde sjældent en
forbedring, der retfærdiggør de store udgifter, men der sker så en
drastisk forbedring når puberteten er godt i gang, og somme tider sker
forbedringen endda selv om børnene på det tidspunkt ikke længere får
specialundervisning.
mvh
erling

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-08 18:05

"erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
> til dysleksi.

Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, der
kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får påhæftet
diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem med amfetamin
(Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: Forældrene og
deres manglende evner til at være... forældre.

Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med
psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld år.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 15-04-08 19:28

> [...]
>
> Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med
> psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld

Nu stod der specialundervisning, så det er altså ligeledes dysleksi og andre
indlæringsvanskeligheder. Nogle gange har man dog tanken at man laver
specialundervisning af hensyn til forældrene fremfor elevernes læring. Andre
elever trænger til ganske almindelig opdragelse og konsekvens, men det er
altid disse elevers forældre der konsekvent tager elevernes parti uanset
hvad pokker de har lavet.

Fra : Notion

Dato : 16-04-08 10:26

Kim2000 skrev:

> [...]
> altid disse elevers forældre der konsekvent tager elevernes parti uanset

Så må du dele dit spørgsmål op i 2 områder

1 Alm. specielundervisning

2 Vidtgående specialundervisning

Da der er tilført omkring 5.500 nye "elever" som førhen var amtlig
finansieret, så er det logik at udgiften stiger på det område.
Som Jens siger er der fra 90'er sket en stor stigning af psykologisk
diagnoser, men der mangler ligeledes undersøgelser omkring sammenhæng
mellem, socialdårlige børnefamilier og specielundervisningsstøtte tiltag.

Kan du udlede, der er sammenhæng mellem stigning af dårlige stillede
familier i danmark og stigning i udgifterne på specialundervisningen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-04-08 18:37

"Notion" <notion_dk2006@yahoo.com.ph> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Kan du udlede, der er sammenhæng mellem stigning af dårlige stillede
> familier i danmark og stigning i udgifterne på specialundervisningen.

Nu kommer jeg så med en udokumenteret påstand: jeg tror ikke der er en
sammenhæng hvis vi taler om vidtgående special undervisning.

Nej årsagen til stigningen skal ses i samfundsudviklingen, hvor en stor
andel af børn "falder" igennem, på grund af de sociale krav som samfundet
stiller idag. Mange af disse kunne sagten klare sig i det samfund vi havde
for 50 år siden, hvor der blev stillet langt færrer krav til ens sociale
evner end man gør idag. derfor blev de ikke opdaget dengang. (nogle af dem
blev måske bare betragtet som sære)

husk på at et handicap først er et handicap når omgivelserne stiller nogle
krav som man ikke kan opfylde. dvs det er ikke nødvendigvis et handicap at
være blind (omend det oftest er det) således var disse mennesker heller ikke
handicappede i gamle dage.

minder mig om en pudsighed jeg hørte Ole Sylvester komme med. han sagde: der
findes ikke mennesker med autismediagnose på Sumatra

Peter

Fra : Notion

Dato : 16-04-08 19:36

Peter K. Nielsen skrev:

> Nu kommer jeg så med en udokumenteret påstand: jeg tror ikke der er en
> sammenhæng hvis vi taler om vidtgående special undervisning.

Sammenhænh var mellem social dårligt stillet familier og alm
specielundervisning. Jeg er helt med på at vidtgående
specielundervisning er "tildelt" på baggrund af en grundig vurdering.

> [...]
> krav til ens sociale evner end man gør idag. derfor blev de ikke opdaget
> dengang. (nogle af dem blev måske bare betragtet som sære)

I gamle dage kunne man komme i mesterlærer for dem som var skoletrætte,
i dag findes mesterlæreruddannelser så godt som ikke og derved ved man,
at der skal iværksættes yderlige tiltag for den enkelte elev (nogle få
set på antal af landet folkeskoleelever), hvis der skal være mulighed
for eleven, senere at komme helskinnet igennem ungdomsuddannelsen.

Igen vil jeg påpege den manglende undersøglse mellem misbrug i
graviditeten ( social dårlige stillede familier) og specialundervisningen.
Er det sådan at der er flere med misbrug der bliver gravid?
Er der flere svage familier som ikke "orker" børnenes skolegang?

> [...]
> handicap at være blind (omend det oftest er det) således var disse
> mennesker heller ikke handicappede i gamle dage.

Enhver med dysfunktion har et handicap, da vi søger at opnå, at have den
"perfekte" verden, men kan man kompencerer for alle dysfuntioner?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-04-08 18:52

"Notion" <No@post.dk> skrev i meddelelsen

> Enhver med dysfunktion har et handicap, da vi søger at opnå, at have den
> "perfekte" verden, men kan man kompencerer for alle dysfuntioner?

Nej det er et gammeldags handicap begreb som man ikke oprererer med i dag

DH (tidligere DSI) opererer med det relative handicapbegreb.

Man taler om funktionsnedsættelser i stedet for handicap.

Peter

Fra : Notion

Dato : 17-04-08 19:55

Peter K. Nielsen skrev:

> [...]

> DH (tidligere DSI) opererer med det relative handicapbegreb.
>
> Man taler om funktionsnedsættelser i stedet for handicap.

Ja "vi" udlovende 6 flasker rødvin til den som kunne finde et "fælles"
navn i stedet for handicap. Ordet funktionsnedsættelser blev ikke
accepteret af de handicappede, da de følte sig mere handicappede ved
dette ordbrug.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-04-08 18:31

> [...]
> (Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: Forældrene
> og deres manglende evner til at være... forældre.

Det er simpelthen utroligt at du kan få dig selv til at skrive den slags
udokumenterede vrøvl

> Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med
> psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld
> år.

jo netop mennesker med sund fornuft accepterer at et stigende antal børn
diagnosticeres og du har også fået en forklaring her i tråden, men i stedet
for at forholde dig til den, så fremturer du gladeligt videre med dit ævl

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-04-08 17:07

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er rigtigt let at sandsynliggøre. Kim2000 gjorde det faktisk i sit
> oprindelige indlæg, men den fangede du ikke?

Nej og jeg tvivler på at Kim er kkompetent til at vurdere om en psykiatrisk
diagnose er korrekt eller ej

> [...]
> slags børn. Husk at gøre det under fire øjne eller i festligt lag, da
> disse faggrupper har problemer med at kalde en spade for en spade, når

Hvis du med læger mener praktiserende læger, så er jeg nødt til at fortælle
dig at disse faggrupper heller ikke har faglige kompetancer til at
afdiagnosticesere

så tilbage står at du stadig mangler at sansynliggøre (læg mærke til at jeg
ikke beder om dokumentation) dine påstande

PEter