/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Passiv rygning er dødsensfarligt
Fra : Jesper


Dato : 13-04-08 09:38

Kronik i Berlingske:

<http://www.berlingske.dk/article/20080412/kronikker/704120028/>
79.000 dør af passiv rygning hvert år i EU. Alligevel tror de fleste, at
tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt. Danskerne har
krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv rygning i
virkeligheden er.
Af Martin Døssing - Overlæge dr.med og charlotta pisinger -
Afdelingslæge ph.d. Master of Public Health
Lørdag den 12. april 2008, 22:30
Der dør årligt flere mennesker af passiv rygning end af trafikuheld i
Danmark. Alle forældre frygter, at deres barn bliver kørt over, når det
selv begynder at cykle i skole, men mange mener stadig, at det er rent
hysteri at indføre røgfrie hjem og henvise familie og venner til at ryge
udenfor. Også folketingsmedlemmer udtaler sig skeptisk i offentligheden
med hensyn til helbredsskaden ved passiv rygning.
Det må slås fast, at der er stærk videnskabelig dokumentation for, at
de, der udsættes for tobaksrøg, har øget risiko for lungekræft,
lungesygdom og hjertesygdom. Der foreligger desuden en række
undersøgelser, der giver begrundet mistanke om en sammenhæng mellem
passiv rygning og livmoderhals- og brystkræft samt kræft i hjerne,
hoved/hals, næse/bihuler, nyrer, mave og endetarm. Astmatikere, der
udsættes for passiv rygning, har dårligere livskvalitet, nedsat
lungefunktion, flere indlæggelser på grund af astmaanfald, og bruger
mere astmamedicin. En af de væsentligste årsager til, at børn indlægges
på hospital, er forældrenes rygning. Børnene får oftere astma og en lang
række infektionssygdomme som halsbetændelse, lungebetændelse,
mellemørebetændelse og kroniske mellemøreproblemer. Vuggedød er mere end
dobbelt så hyppig i hjem, hvor mindst en af forældrene ryger, end i hjem
hvor ingen af forældrene ryger.
Tobaksindustrien har bevidst miskrediteret disse forskningsresultater.
Det store tobaksselskab Philip Morris startede for årtier siden et
projekt kaldet 'White-coat', hvis formål var: »At koordinere og betale
så mange videnskabsfolk internationalt, at spørgsmålet om passiv rygning
blev ved med at være kontroversielt«. Dette projekt lykkedes desværre
overmåde godt. Det er derfor ikke så mærkeligt, at befolkningen er
dårligt informeret om de alvorlige sundhedsproblemer, der knytter sig
til udsættelse for passiv røg. Man kunne dog nok ønske, at medlemmer af
Folketinget, som tilmed udtaler sig med stor autoritet i medierne, var
bedre orienteret.
Mange vil spørge, om man overhovedet kan måle mængden af den røg, en
person ufrivilligt udsættes for, i løbet af sit liv. Kan det hele ikke
forklares med sociale forskelle, mellem dem der er udsat, og dem der
ikke er det? Kan overdødeligheden ikke skyldes, at de, der er udsat for
passiv røg, bor mere forurenede steder? Eller måske drikker de mere
alkohol, eller spiser mere usundt, end de der ikke er udsat for røg?
Disse mange spørgsmål er naturligvis taget med i beregningerne for ikke
at drage forhastede konklusioner. For at besvare spørgsmålet om
helbredsskade ved passiv rygning har mange hundrede videnskabelige
undersøgelser benyttet sig af blandt andet målinger af røg i lokalet,
målinger af nikotin i støv, og bærbare instrumenter, der måler den luft,
som personen indånder, samt af blod-, hår-, urin- og spytprøver. Den
første mistanke om helbredsskade kom fra dyreforsøg. Man viste, at mus,
der udsættes for passiv røg, udvikler lungekræft. Andre forsøg har
f.eks. vist, at når dyr udsættes for passiv røg, føder de mindre unger
med nedsat modning af knogler og indre organer.
Fem nyere undersøgelser fortjener særlig omtale:
Den første undersøgelse blev udført i et italiensk tog. I rygervognen
fandt man, at koncentrationen af stærkt sundhedsskadelige ultra-små
partikler (som findes i tobaksrøg) var 17 gange over det niveau, som
anses for sundhedsfarligt. I ikke-rygernabovognen var grænseværdien
overskredet 13 gange – røgen var sivet ind i ikke-rygervognen. Der er
altså god grund til, at rygning nu er blevet forbudt i danske tog.
Den anden undersøgelse er en sammenligning af koncentrationen af
sundhedsskadelige røgpartikler i småbørnshjem. Undersøgelsen viste, at
selv i de hjem, hvor forældrene aldrig røg i hjemmet, var
koncentrationen af partikler 3-8 gange højere end i hjem med
ikke-rygende forældre. Hensynsfulde, betænksomme forældre, som ryger
uden for hjemmet, bringer altså mange stærkt sundhedsskadelige partikler
med ind til deres børn i deres tøj, hår osv.
Den tredje undersøgelse målte intelligens?niveauet hos over 4.000
amerikanske børn og unge i 6-16-års alderen. Undersøgelsen viste, at jo
mere børnene var udsat for passiv rygning, jo dårligere klarede de
intelligenstestene. Det stemmer overens med, at cigaretrøg indeholder en
lang række stoffer med kendt giftvirkning på hjernen, bl.a. organiske
opløsningsmidler og bly. Undersøgelsen er dog den første af sin art, og
resultatet må efterprøves i andre store undersøgelser.
Den fjerde undersøgelse så på, om passiv rygning eller forurening med
bilos er farligst. En nyere dieselbil blev anbragt i en garage på 60
kubikmeter. Motoren kørte i tomgang i 30 minutter. Koncentrationen af de
sundhedsskadelige, kræftfremkaldende røgpartikler i luften blev målt.
Der blev luftet ud i fire timer. En ryger satte sig ind i garagen og røg
tre filtercigaretter i træk på 30 minutter. Det viste sig, at den ene
ryger med sine tre cigaretter havde frembragt mere end 10 gange så mange
skadelige partikler som bilen. En ryger forurener altså 10 gange mere
end en bil.
Den femte undersøgelse stammer fra en lille by, Helena, i USA. I de seks
måneder, hvor et rygeforbud varede, blev der indlagt 40 pct. færre
patienter på grund af blodprop i hjertet på byens hjerteafdeling, mens
der var en beskeden stigning i antallet af patienter med blodprop i
hjertet, som kom fra området uden for Helena, hvor der ikke var
rygeforbud (en slags kontrolgruppe). Siden har resultater fra andre
lande bekræftet, at antallet af patienter med blodprop i hjertet falder
umiddelbart efter, at rygeforbud er indført, og at det blandt andet er
ikke-rygerne, der får færre blodpropper i hjertet.
Siden september sidste år har vi i Danmark haft rygeforbud i offentligt
rum. Desværre er loven behæftet med en del undtagelser, der bl.a. gør,
at de socialt mest udsatte ikke bliver beskyttet mod passiv røg.
Danskerne har krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv
rygning i virkeligheden er. Politikerne må se i øjnene, at rygernes
argument om, at 'rygning er en privatsag', ikke holder, når det er årsag
til så stor risiko for alvorlig sygdom hos dem, der bliver udsat for
passiv rygning. Det må ganske enkelt være en menneskeret, at ingen –
heller ikke hjemløse eller psykisk syge – mod deres vilje tvinges til at
være udsat for andres tobaksrøg og derigennem være udsat for
kræftfremkaldende stoffer. Vi er godt på vej med rygeforbudet i
offentligt rum, men loven bør beskytte alle danskere.
Og endelig skal vi selv lære at tage mod til os og sige fra over for
passiv rygning. For passiv røg dræber.
n Litteratur (de fem undersøgelser refereret i kronikken):
1. Invernizzi G, Ruprecht A, Mazza R, Marco C De, Boffi R. Transfer of
particular matter pollution from smoking to non-smoking coatches: the
explanation for the smoking ban on Intalian trains. Tobacco Control
2004;13:319-20
2. Matt GE, Quintana PJE, Hovell MF, Bernert JT, Song S, Novianti N,
Juarez T, Floro J, German C, Garcia M, Larson S. Households contaminated
by environmental tobacco smoke: sources of infant exposures. Tobacco
Control 2004;13:29-37
3. Youlton K, Dietricht K, Auinger P, Lanphear BP, Hornung R. Exposure
to environmental tobacco smoke and cognitive abilities among U.S.
children and adolescents. Environmental Health Perspectives
2005;113:98-103
4. Invernizzi G, Ruprecht A, Mazza R, Sasco A, Nardini S, Boffi R.
Particulate matter from tobacco versus diesel car exhaust: an
educational perspective. Tobacco Control 2004;13:219-21
5. Sargent RP, Shephard RM, Glantz SA. Reduced incidence of admissions
for myocardial infarction associated with public smoking ban: before and
after study. British Medical Journal 2004;328:977-80
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.
htp://theextract.blogspot.com/

 
 
Tveskaeg (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Tveskaeg


Dato : 13-04-08 10:33

On Sun, 13 Apr 2008 10:37:50 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:


Husk på det kære skvadderhoved, når du fyrer op i din brændeovn eller
tager bilen ned til bageren.


http://ing.dk/artikel/85121



>Kronik i Berlingske:
>
><http://www.berlingske.dk/article/20080412/kronikker/704120028/>
>79.000 dør af passiv rygning hvert år i EU. Alligevel tror de fleste, at
>tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt. Danskerne har
>krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv rygning i
>virkeligheden er.
>Af Martin Døssing - Overlæge dr.med og charlotta pisinger -
>Afdelingslæge ph.d. Master of Public Health
>Lørdag den 12. april 2008, 22:30
>Der dør årligt flere mennesker af passiv rygning end af trafikuheld i
>Danmark. Alle forældre frygter, at deres barn bliver kørt over, når det
>selv begynder at cykle i skole, men mange mener stadig, at det er rent
>hysteri at indføre røgfrie hjem og henvise familie og venner til at ryge
>udenfor. Også folketingsmedlemmer udtaler sig skeptisk i offentligheden
>med hensyn til helbredsskaden ved passiv rygning.
>Det må slås fast, at der er stærk videnskabelig dokumentation for, at
>de, der udsættes for tobaksrøg, har øget risiko for lungekræft,
>lungesygdom og hjertesygdom. Der foreligger desuden en række
>undersøgelser, der giver begrundet mistanke om en sammenhæng mellem
>passiv rygning og livmoderhals- og brystkræft samt kræft i hjerne,
>hoved/hals, næse/bihuler, nyrer, mave og endetarm. Astmatikere, der
>udsættes for passiv rygning, har dårligere livskvalitet, nedsat
>lungefunktion, flere indlæggelser på grund af astmaanfald, og bruger
>mere astmamedicin. En af de væsentligste årsager til, at børn indlægges
>på hospital, er forældrenes rygning. Børnene får oftere astma og en lang
>række infektionssygdomme som halsbetændelse, lungebetændelse,
>mellemørebetændelse og kroniske mellemøreproblemer. Vuggedød er mere end
>dobbelt så hyppig i hjem, hvor mindst en af forældrene ryger, end i hjem
>hvor ingen af forældrene ryger.
>Tobaksindustrien har bevidst miskrediteret disse forskningsresultater.
>Det store tobaksselskab Philip Morris startede for årtier siden et
>projekt kaldet 'White-coat', hvis formål var: »At koordinere og betale
>så mange videnskabsfolk internationalt, at spørgsmålet om passiv rygning
>blev ved med at være kontroversielt«. Dette projekt lykkedes desværre
>overmåde godt. Det er derfor ikke så mærkeligt, at befolkningen er
>dårligt informeret om de alvorlige sundhedsproblemer, der knytter sig
>til udsættelse for passiv røg. Man kunne dog nok ønske, at medlemmer af
>Folketinget, som tilmed udtaler sig med stor autoritet i medierne, var
>bedre orienteret.
>Mange vil spørge, om man overhovedet kan måle mængden af den røg, en
>person ufrivilligt udsættes for, i løbet af sit liv. Kan det hele ikke
>forklares med sociale forskelle, mellem dem der er udsat, og dem der
>ikke er det? Kan overdødeligheden ikke skyldes, at de, der er udsat for
>passiv røg, bor mere forurenede steder? Eller måske drikker de mere
>alkohol, eller spiser mere usundt, end de der ikke er udsat for røg?
>Disse mange spørgsmål er naturligvis taget med i beregningerne for ikke
>at drage forhastede konklusioner. For at besvare spørgsmålet om
>helbredsskade ved passiv rygning har mange hundrede videnskabelige
>undersøgelser benyttet sig af blandt andet målinger af røg i lokalet,
>målinger af nikotin i støv, og bærbare instrumenter, der måler den luft,
>som personen indånder, samt af blod-, hår-, urin- og spytprøver. Den
>første mistanke om helbredsskade kom fra dyreforsøg. Man viste, at mus,
>der udsættes for passiv røg, udvikler lungekræft. Andre forsøg har
>f.eks. vist, at når dyr udsættes for passiv røg, føder de mindre unger
>med nedsat modning af knogler og indre organer.
>Fem nyere undersøgelser fortjener særlig omtale:
>Den første undersøgelse blev udført i et italiensk tog. I rygervognen
>fandt man, at koncentrationen af stærkt sundhedsskadelige ultra-små
>partikler (som findes i tobaksrøg) var 17 gange over det niveau, som
>anses for sundhedsfarligt. I ikke-rygernabovognen var grænseværdien
>overskredet 13 gange – røgen var sivet ind i ikke-rygervognen. Der er
>altså god grund til, at rygning nu er blevet forbudt i danske tog.
>Den anden undersøgelse er en sammenligning af koncentrationen af
>sundhedsskadelige røgpartikler i småbørnshjem. Undersøgelsen viste, at
>selv i de hjem, hvor forældrene aldrig røg i hjemmet, var
>koncentrationen af partikler 3-8 gange højere end i hjem med
>ikke-rygende forældre. Hensynsfulde, betænksomme forældre, som ryger
>uden for hjemmet, bringer altså mange stærkt sundhedsskadelige partikler
>med ind til deres børn i deres tøj, hår osv.
>Den tredje undersøgelse målte intelligens?niveauet hos over 4.000
>amerikanske børn og unge i 6-16-års alderen. Undersøgelsen viste, at jo
>mere børnene var udsat for passiv rygning, jo dårligere klarede de
>intelligenstestene. Det stemmer overens med, at cigaretrøg indeholder en
>lang række stoffer med kendt giftvirkning på hjernen, bl.a. organiske
>opløsningsmidler og bly. Undersøgelsen er dog den første af sin art, og
>resultatet må efterprøves i andre store undersøgelser.
>Den fjerde undersøgelse så på, om passiv rygning eller forurening med
>bilos er farligst. En nyere dieselbil blev anbragt i en garage på 60
>kubikmeter. Motoren kørte i tomgang i 30 minutter. Koncentrationen af de
>sundhedsskadelige, kræftfremkaldende røgpartikler i luften blev målt.
>Der blev luftet ud i fire timer. En ryger satte sig ind i garagen og røg
>tre filtercigaretter i træk på 30 minutter. Det viste sig, at den ene
>ryger med sine tre cigaretter havde frembragt mere end 10 gange så mange
>skadelige partikler som bilen. En ryger forurener altså 10 gange mere
>end en bil.
>Den femte undersøgelse stammer fra en lille by, Helena, i USA. I de seks
>måneder, hvor et rygeforbud varede, blev der indlagt 40 pct. færre
>patienter på grund af blodprop i hjertet på byens hjerteafdeling, mens
>der var en beskeden stigning i antallet af patienter med blodprop i
>hjertet, som kom fra området uden for Helena, hvor der ikke var
>rygeforbud (en slags kontrolgruppe). Siden har resultater fra andre
>lande bekræftet, at antallet af patienter med blodprop i hjertet falder
>umiddelbart efter, at rygeforbud er indført, og at det blandt andet er
>ikke-rygerne, der får færre blodpropper i hjertet.
>Siden september sidste år har vi i Danmark haft rygeforbud i offentligt
>rum. Desværre er loven behæftet med en del undtagelser, der bl.a. gør,
>at de socialt mest udsatte ikke bliver beskyttet mod passiv røg.
>Danskerne har krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv
>rygning i virkeligheden er. Politikerne må se i øjnene, at rygernes
>argument om, at 'rygning er en privatsag', ikke holder, når det er årsag
>til så stor risiko for alvorlig sygdom hos dem, der bliver udsat for
>passiv rygning. Det må ganske enkelt være en menneskeret, at ingen –
>heller ikke hjemløse eller psykisk syge – mod deres vilje tvinges til at
>være udsat for andres tobaksrøg og derigennem være udsat for
>kræftfremkaldende stoffer. Vi er godt på vej med rygeforbudet i
>offentligt rum, men loven bør beskytte alle danskere.
>Og endelig skal vi selv lære at tage mod til os og sige fra over for
>passiv rygning. For passiv røg dræber.
>n Litteratur (de fem undersøgelser refereret i kronikken):
>1. Invernizzi G, Ruprecht A, Mazza R, Marco C De, Boffi R. Transfer of
>particular matter pollution from smoking to non-smoking coatches: the
>explanation for the smoking ban on Intalian trains. Tobacco Control
>2004;13:319-20
>2. Matt GE, Quintana PJE, Hovell MF, Bernert JT, Song S, Novianti N,
>Juarez T, Floro J, German C, Garcia M, Larson S. Households contaminated
>by environmental tobacco smoke: sources of infant exposures. Tobacco
>Control 2004;13:29-37
>3. Youlton K, Dietricht K, Auinger P, Lanphear BP, Hornung R. Exposure
>to environmental tobacco smoke and cognitive abilities among U.S.
>children and adolescents. Environmental Health Perspectives
>2005;113:98-103
>4. Invernizzi G, Ruprecht A, Mazza R, Sasco A, Nardini S, Boffi R.
>Particulate matter from tobacco versus diesel car exhaust: an
>educational perspective. Tobacco Control 2004;13:219-21
>5. Sargent RP, Shephard RM, Glantz SA. Reduced incidence of admissions
>for myocardial infarction associated with public smoking ban: before and
>after study. British Medical Journal 2004;328:977-80

Jesper (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 13-04-08 18:22

Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:

> On Sun, 13 Apr 2008 10:37:50 +0200, spambuster@users.toughguy.net
> (Jesper) wrote:
>
>
> Husk på det kære skvadderhoved, når du fyrer op i din brændeovn eller
> tager bilen ned til bageren.
>
>
> http://ing.dk/artikel/85121
>
Den historie var en and:

http://ing.dk/artikel/87173

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 18:54

Jesper forklarede:
> Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:
>
>> On Sun, 13 Apr 2008 10:37:50 +0200, spambuster@users.toughguy.net
>> (Jesper) wrote:
>>
>>
>> Husk på det kære skvadderhoved, når du fyrer op i din brændeovn eller
>> tager bilen ned til bageren.
>>
>>
>> http://ing.dk/artikel/85121
>>
> Den historie var en and:
>
> http://ing.dk/artikel/87173

Hvor er du ond, nu havde de "stakkels" rygere lige noget at kaste med,
og så piller du det ned.

--
mvh.

Free Tibet!



Henrik Eriksen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Eriksen


Dato : 13-04-08 20:53

>> Husk på det kære skvadderhoved, når du fyrer op i din brændeovn eller
>> tager bilen ned til bageren.
>>
>>
>> http://ing.dk/artikel/85121
>>
> Den historie var en and:
>
> http://ing.dk/artikel/87173

Ja, læs selv overskriften:

"Det er skrupforkert, når flere medier viderebringer oplysninger om, at op
til 3.400 årligt dør af røgen fra brændeovne OG AF PASSIV RYGNING. Trafikken
er den største partikel-dræber herhjemme, fastslår professor. "

Så brændeovne er naturligvis lige så ufarlige som passiv rygning. Dejligt at
du er enig i det, Jesper.



Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 20:52

Henrik Eriksen tastede følgende:
>>> Husk på det kære skvadderhoved, når du fyrer op i din brændeovn eller
>>> tager bilen ned til bageren.
>>>
>>>
>>> http://ing.dk/artikel/85121
>>>
>> Den historie var en and:
>>
>> http://ing.dk/artikel/87173
>
> Ja, læs selv overskriften:
>
> "Det er skrupforkert, når flere medier viderebringer oplysninger om, at op
> til 3.400 årligt dør af røgen fra brændeovne OG AF PASSIV RYGNING. Trafikken
> er den største partikel-dræber herhjemme, fastslår professor. "
>
> Så brændeovne er naturligvis lige så ufarlige som passiv rygning. Dejligt at
> du er enig i det, Jesper.

<citat>
»Brændeovne koster lige så mange liv som passiv rygning«, lyder
gratisavisens overskrift på en artikel, der nævner et tal på 3.400 for
tidligere dødsfald årligt.

Det er ifølge avisen samme antal, som dør på grund af passiv rygning,
og avisen fremhæver, at Danmarks brændeovne står for størstedelen af
partikeludledningen herhjemme.
</citat>

Du mener ligeså farlig.

--
mvh.

Free Tibet!



Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 20:55

Ludvig Nielsen. har bragt dette til verden:

:Lige en tilføjelse.

> Du mener ligeså farlig.

Og dog, da det er brændeovnene der udleder mest, men passiv rygning
dræber lige så mange, så må passiv rygning bestemt være værre end
brændeovne.

--
mvh.

Free Tibet!



pm (13-04-2008)
Kommentar
Fra : pm


Dato : 13-04-08 10:36


"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
news:1ifc03d.14vsmrr1sptrv2N%spambuster@users.toughguy.net...
> Kronik i Berlingske:
>
>Har et familiemedlem, der ikke bliver betalt for at oplyse og forske med et
>bestemt resultat i sigte.
Han blev irriteret over sin hoste og åndedrætsbesvær, alderen er 68 år.
Fejlede ellers ikke noget.

Stoppede sin rygning ( kold tyrker) og nu hoster han satadigvæk, har
åndedrætsbevær og som noget
helt nyt..sukkersyge og forhøjet blodtryk..??? Er det den manglende tobaks
skyld ??

Jeg ser i et af de omtalte forsøg, at hjertetilfældene på rekordtid faldt i
en lille by.

Mig bekendt ser man IKKE resultater i DK af de mange rygestop.

Og med hensyn til, at flere får astma ( på grund af rygning, formoder jeg)
så er det noget vrøvl. Jeg er MEGET sikker på, at der i min barndom blev
røget en del mere end i dag.... mener faktisk de fleste var rygere..
Jeg tror du skal se på tilsætningsstofferne eller overdreven hygiejne...
pm



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 03:56

On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> Alligevel tror de fleste, at
> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.

Dokumentation?

N_B_DK (13-04-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 13-04-08 11:14

Poul E Hansen wrote:
> On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
>
>> Alligevel tror de fleste, at
>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
>
> Dokumentation?

Sådan er det jo bare, rygere er dumme, det er ihvertfald antirygernes
argumentation.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)



Jesper (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 13-04-08 11:44

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
>
> > Alligevel tror de fleste, at
> > tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
>
> Dokumentation?

Læs fodnoterne.
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.
htp://theextract.blogspot.com/

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 13:30

Jesper sendte dette med sin computer:
> Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
>
>> On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
>>
>>> Alligevel tror de fleste, at
>>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
>>
>> Dokumentation?
>
> Læs fodnoterne.

Du er oppe i mode noget selv guderne må tage sig til hovedet over, de
rygere du finder på usenet er simpelhen mindre oplyste end mennesker er
i almindelighed.

Men glæd dig som jeg, over politikernes konstante arbejde på at bringe
den passiverygning til ophør, et totalt forbud er på vej.

--
mvh.

Free Tibet!



Pernille (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 13-04-08 19:01


"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
news:1ifc03d.14vsmrr1sptrv2N%spambuster@users.toughguy.net...
> Kronik i Berlingske:
>
> <http://www.berlingske.dk/article/20080412/kronikker/704120028/>
> 79.000 dør af passiv rygning hvert år i EU. Alligevel tror de fleste, at
> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt. Danskerne har
> krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv rygning i
> virkeligheden er.

Jeg synes ikke, at der er så megt nyt i det...
Det som jeg ikke forstår er, hvorfor rygere ikke forstår!
Det er da helt utroligt, at de ikke vil høre på fornuft!





Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 19:06

Pernille frembragte:
> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
> news:1ifc03d.14vsmrr1sptrv2N%spambuster@users.toughguy.net...
>> Kronik i Berlingske:
>>
>> <http://www.berlingske.dk/article/20080412/kronikker/704120028/>
>> 79.000 dør af passiv rygning hvert år i EU. Alligevel tror de fleste, at
>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt. Danskerne har
>> krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv rygning i
>> virkeligheden er.
>
> Jeg synes ikke, at der er så megt nyt i det...
> Det som jeg ikke forstår er, hvorfor rygere ikke forstår!
> Det er da helt utroligt, at de ikke vil høre på fornuft!

Ja for skal man tro på det de selv siger, så er de jo ikke dummere end
andre mennesker, jeg vil jo blot mene at deres totale manglende evne
til at fatte de fakta der er om rygning, peger i den modsatte retning.

--
mvh.

Free Tibet!



Pernille (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 13-04-08 19:51


"Ludvig Nielsen." <lunielsen @ yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:mn.6cb57d84c4bca41f.89857@RENT-A-PRICK...
> Pernille frembragte:
>> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
>> news:1ifc03d.14vsmrr1sptrv2N%spambuster@users.toughguy.net...
>>> Kronik i Berlingske:
>>>
>>> <http://www.berlingske.dk/article/20080412/kronikker/704120028/>
>>> 79.000 dør af passiv rygning hvert år i EU. Alligevel tror de fleste, at
>>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt. Danskerne har
>>> krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv rygning i
>>> virkeligheden er.
>>
>> Jeg synes ikke, at der er så megt nyt i det...
>> Det som jeg ikke forstår er, hvorfor rygere ikke forstår!
>> Det er da helt utroligt, at de ikke vil høre på fornuft!
>
> Ja for skal man tro på det de selv siger, så er de jo ikke dummere end
> andre mennesker, jeg vil jo blot mene at deres totale manglende evne til
> at fatte de fakta der er om rygning, peger i den modsatte retning.
>

De er så afhængige, at de ikke tør se sandheden i øjnene.
- Og, hvis ikke det er det, der er tilfældet, så er de bare for dumme.





Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 19:52

Pernille tastede følgende:
> "Ludvig Nielsen." <lunielsen @ yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:mn.6cb57d84c4bca41f.89857@RENT-A-PRICK...
>> Pernille frembragte:
>>> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
>>> news:1ifc03d.14vsmrr1sptrv2N%spambuster@users.toughguy.net...
>>>> Kronik i Berlingske:
>>>>
>>>> <http://www.berlingske.dk/article/20080412/kronikker/704120028/>
>>>> 79.000 dør af passiv rygning hvert år i EU. Alligevel tror de fleste, at
>>>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt. Danskerne har
>>>> krav på en ordentlig oplysning om, hvor farlig passiv rygning i
>>>> virkeligheden er.
>>>
>>> Jeg synes ikke, at der er så megt nyt i det...
>>> Det som jeg ikke forstår er, hvorfor rygere ikke forstår!
>>> Det er da helt utroligt, at de ikke vil høre på fornuft!
>>
>> Ja for skal man tro på det de selv siger, så er de jo ikke dummere end
>> andre mennesker, jeg vil jo blot mene at deres totale manglende evne til at
>> fatte de fakta der er om rygning, peger i den modsatte retning.
>>
>
> De er så afhængige, at de ikke tør se sandheden i øjnene.
> - Og, hvis ikke det er det, der er tilfældet, så er de bare for dumme.

Jeg satser på det sidste.

--
mvh.

Free Tibet!



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 12:22

On 13 Apr., 12:43, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> > On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
>
> > > Alligevel tror de fleste, at
> > > tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
>
> > Dokumentation?
>
> Læs fodnoterne.

De indeholder henvisninger til de fem undersøglser - ingen af dem er
om folks tro på farligheden af passiv rygning.

Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 12:25

On 13 Apr., 14:29, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> Jesper sendte dette med sin computer:
>
> > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> >> On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
>
> >>> Alligevel tror de fleste, at
> >>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
>
> >> Dokumentation?
>
> > Læs fodnoterne.
>
> Du er oppe i mode noget selv guderne må tage sig til hovedet over, de
> rygere du finder på usenet er simpelhen mindre oplyste end mennesker er
> i almindelighed.
>
> Men glæd dig som jeg, over politikernes konstante arbejde på at bringe
> den passiverygning til ophør, et totalt forbud er på vej.

Hold nu kæft med dit evnesvage snak. Og lad være med at kalde mig
ryger.

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 19:29

Poul E Hansen kom med denne ide:
> On 13 Apr., 14:29, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
>> Jesper sendte dette med sin computer:
>>
>>> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>>
>>>> On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
>>>>> Alligevel tror de fleste, at
>>>>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
>>>> Dokumentation?
>>
>>> Læs fodnoterne.
>>
>> Du er oppe i mode noget selv guderne må tage sig til hovedet over, de
>> rygere du finder på usenet er simpelhen mindre oplyste end mennesker er
>> i almindelighed.
>>
>> Men glæd dig som jeg, over politikernes konstante arbejde på at bringe
>> den passiverygning til ophør, et totalt forbud er på vej.
>
> Hold nu kæft med dit evnesvage snak. Og lad være med at kalde mig
> ryger.

Nu var det slet ikke dig jeg skrev til, så hvad flæber du over, stik du
bare piben ind lille ven.

--
mvh.

Free Tibet!



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 12:41

On 13 Apr., 20:29, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> Poul E Hansen kom med denne ide:
>
>
>
>
>
> > On 13 Apr., 14:29, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> >> Jesper sendte dette med sin computer:
>
> >>> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> >>>> On 13 Apr., 10:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:
> >>>>> Alligevel tror de fleste, at
> >>>>> tobaksrøg kun er et spørgsmål om, at det lugter grimt.
> >>>> Dokumentation?
>
> >>> Læs fodnoterne.
>
> >> Du er oppe i mode noget selv guderne må tage sig til hovedet over, de
> >> rygere du finder på usenet er simpelhen mindre oplyste end mennesker er
> >> i almindelighed.
>
> >> Men glæd dig som jeg, over politikernes konstante arbejde på at bringe
> >> den passiverygning til ophør, et totalt forbud er på vej.
>
> > Hold nu kæft med dit evnesvage snak. Og lad være med at kalde mig
> > ryger.
>
> Nu var det slet ikke dig jeg skrev til, så hvad flæber du over, stik du
> bare piben ind lille ven.

Nå, men synes du selv dine indlæg er sandfærdige og gennemtænkte?

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 19:44

Følgende er skrevet af Poul E Hansen:

> Nå, men synes du selv dine indlæg er sandfærdige og gennemtænkte?

Ja, rygeloven eksistere skam, og der arbejdes skam også på at stramme
den yderligere, og det var det jeg anbefalede Jesper at glæde sig over.

--
mvh.

Free Tibet!



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 13:17

On 13 Apr., 20:44, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> Følgende er skrevet af Poul E Hansen:
>
> > Nå, men synes du selv dine indlæg er sandfærdige og gennemtænkte?
>
> Ja,

Imponerende!

rygeloven eksistere skam, og der arbejdes skam også på at stramme
> den yderligere,

Der er gennemført vigtige stramninger. Er det et problem for dig at
der findes enkelte små værtshuse hvor der stadig må ryges? Ja jeg kan
da ikke udelukke det kunne være et problem, det er bare ikke min
erfaring.

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 20:18

Poul E Hansen formulerede spørgsmålet:
> On 13 Apr., 20:44, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
>> Følgende er skrevet af Poul E Hansen:
>>
>>> Nå, men synes du selv dine indlæg er sandfærdige og gennemtænkte?
>>
>> Ja,
>
> Imponerende!
>
> rygeloven eksistere skam, og der arbejdes skam også på at stramme
>> den yderligere,
>
> Der er gennemført vigtige stramninger. Er det et problem for dig at
> der findes enkelte små værtshuse hvor der stadig må ryges? Ja jeg kan
> da ikke udelukke det kunne være et problem, det er bare ikke min
> erfaring.

Rygeloven er ikke stram nok.

--
mvh.

Free Tibet!



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 13:20

On 13 Apr., 21:18, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> Poul E Hansen formulerede spørgsmålet:
>
>
>
>
>
> > On 13 Apr., 20:44, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> >> Følgende er skrevet af Poul E Hansen:
>
> >>> Nå, men synes du selv dine indlæg er sandfærdige og gennemtænkte?
>
> >> Ja,
>
> > Imponerende!
>
> > rygeloven eksistere skam, og der arbejdes skam også på at stramme
> >> den yderligere,
>
> > Der er gennemført vigtige stramninger. Er det et problem for dig at
> > der findes enkelte små værtshuse hvor der stadig må ryges? Ja jeg kan
> > da ikke udelukke det kunne være et problem, det er bare ikke min
> > erfaring.
>
> Rygeloven er ikke stram nok.

Nej, det ville du vil heller ikke synes, hvis folk kun måtte ryge på
store parkeringspladser?

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 20:23

Poul E Hansen formulerede spørgsmålet:

>
> Nej, det ville du vil heller ikke synes, hvis folk kun måtte ryge på
> store parkeringspladser?

Nej, de kan ryge hjemme ved dem selv.

--
mvh.

Free Tibet!



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 13:46

On 13 Apr., 21:22, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> Poul E Hansen formulerede spørgsmålet:
>
>
>
> > Nej, det ville du vil heller ikke synes, hvis folk kun måtte ryge på
> > store parkeringspladser?
>
> Nej, de kan ryge hjemme ved dem selv.

Her får du næppe din vilje.

Ludvig Nielsen. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ludvig Nielsen.


Dato : 13-04-08 20:47

Poul E Hansen har bragt dette til os:
> On 13 Apr., 21:22, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
>> Poul E Hansen formulerede spørgsmålet:
>>
>>
>>
>>> Nej, det ville du vil heller ikke synes, hvis folk kun måtte ryge på
>>> store parkeringspladser?
>>
>> Nej, de kan ryge hjemme ved dem selv.
>
> Her får du næppe din vilje.

Vent og se.

--
mvh.

Free Tibet!



Poul E Hansen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 13-04-08 14:10

On 13 Apr., 21:54, Ludvig Nielsen. <lunielsen @ yahoo.com> wrote:
> Ludvig Nielsen. har bragt dette til verden:
>
> :Lige en tilføjelse.
>
> > Du mener ligeså farlig.
>
> Og dog, da det er brændeovnene der udleder mest, men passiv rygning
> dræber lige så mange, så må passiv rygning bestemt være værre end
> brændeovne.

Mon ikke udskiftning af gamle brændeovne samt korrekt opfyrring ville
gøre dem næsten uskadelige?
Det er i hvert fald helt forkert og skadeligt at lægge lidt i om
aftenen, lukke for luften, og så lade det ulme natten igennem. Ikke
mindst af hensyn til dem der bor i huset.
Så skal vi også have med, at rygere forhindrer ikke-rygere i fornødne
ting med deres røg - eller gjorde.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste