Madolie i dieselbilen og statsbudgettet?
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-04-08 11:01

Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker. Med det jeg har
læst mig frem til kan man allerede nu købe rapsolie fra jyske bønder
for 4 kroner literen ... bortset fra at staten forlanger afgifter så
man skal betale otte kroner literen for rapsolie til brændstof (hvis
man altså ønsker at overholde loven!).

Hvorfor? I disse tider hvor alle skændes om global opvarmning er der
ikke andet end økologiske fordele ved at gro brændstoffet på
markerne.
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/argumenter/

Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
mener, nu, her, i dag, i går!

Med undtagelse af at hele verden skulle være slaver af en
sammensværgelse fra oliebranchen a la Michael Moore, så har jeg kun
fået én anden forklaring af folk jeg har snakket med om emnet:
Statbudgettet. Politikerne forhindrer denne udvikling, fordi staten
pt. tjener så meget på brændstofsafgifterne, at statskassen vil miste
milliarder om året når/hvis vi allesammen begynder at proppe
koldpresset rapsolie i dieselbilen. Og fordi der er et populært
princip pt. i dansk politik der hedder 'skattestop', kan regeringen
ikke bare sætte skatterne op for at korrigere tabet.

Kan det virkelig passe, at en sådan ekstremt miljøgavnende udvikling,
som kan gøres landsdækkende med det samme, bliver holdt tilbage, fordi
staten ellers ikke kan få budgettet til at hænge sammen? Har
regeringen udmeldt en officiel holdning til skidtet?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-04-08 18:42

"C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg

Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende land,
vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )

http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg

http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-04-08 21:46

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende land,
> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )

Kommer lige i tanke om at de 2 ovenstående charts
jo ikke har en fis at gøre med brændstofafgifterne, men
kun er indtjeningen fra nordsøen, og skulle det nationale forbrug falde
så er der mere til export.

Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?

Jan Rasmussen

Fra : Notion

Dato : 12-04-08 22:25

http://www.skm.dk/tal_statistik/provenuoversigter/672.html

Fra : Jim

Dato : 13-04-08 15:26

> [...]
> så er der mere til export.
>
> Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?

Jeg skal gerne lede efter tallene i den sidste årsrapport, men den er at
finde her:
http://shareholders.maersk.com/NR/rdonlyres/3A45E8B1-CEAC-49F2-874A-172F848D94DD/0/AnnualReport2007DK.pdf

Fra : Jim

Dato : 13-04-08 15:29

> [...]
> så er der mere til export.
>
> Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?

Side 28 i årsrapporten står det.
Årsresultatet før skat: 30,4 mia.
Skat af årets resultat: 21,5 mia.

Og heraf kan man udlede, at virksomhedsskatten åbenbart ikke er 28% men
langt højere, når man taler om olie og gas.

Fra : Jim

Dato : 13-04-08 15:32

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og heraf kan man udlede, at virksomhedsskatten åbenbart ikke er 28% men
> langt højere, når man taler om olie og gas.
Og så er det kun fra APM-Mærsk.
Så kommer der alle afgifterne fra den danske forbruger.

Fra : Jim

Dato : 13-04-08 15:16

> [...]
> land,
> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )

Vi skal være glade for, at Danmark er selvforsynende med olie, og at
APM-Mærsk har investeringskronerne til at søge efter de dyre dråber.
Desuden betaler APM-Mærsk masser af dineros til den danske statskasse. Havde
det ikke været for Arnold, havde den danske olie været på tyske hænder, og
den danske statsgæld været det dobbelte af, hvad Anker pålagde os.

Fra : Jesper

Dato : 12-04-08 20:17

C. H. Engelbrecht <c.h.engelbrecht@gmail.com> wrote:

> [...]
> staten ellers ikke kan få budgettet til at hænge sammen? Har
> regeringen udmeldt en officiel holdning til skidtet?

Hvorfor ikke bare hælde olie på dieselbilen direkte fra dieseltræet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Copaifera_langsdorfii
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-04-08 21:33

Jesper wrote:

> Hvorfor ikke bare hælde olie på dieselbilen direkte fra dieseltræet?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Copaifera_langsdorfii

Der må vi så vente til den globale opvarming slår mere igennem på vores
breddegrader.

/F

Fra : Jim

Dato : 13-04-08 15:37

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Der må vi så vente til den globale opvarming slår mere igennem på vores
> breddegrader.

Jeg ville da foreslå, at man udnytter genteknologien og udvikler denne type
vækster, så de kan gro i vort klima.
Så ville fødevarepriserne falde betydeligt, når vi ikke er afhængige af
konsum-agronomiske (fødevarer fra agerbrug) varer til fremstilling af
biodiesel.

Fra : @

Dato : 14-04-08 09:39

On Sat, 12 Apr 2008 10:01:03 -0700 (PDT), "C. H. Engelbrecht"
> [...]

>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg

fordi den nuværende som den forrige regering har den helt klare
opfattelse at miljø er da rigtig godt,

men kroner i statskasen ER altså bedre

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og