Sprituskørsel - bøde?
Fra : Martin

Dato : 10-04-08 18:33

Nok et stort problem for mange som har været uheldige. Alt over 0,5 er
spitituskørsel. Promille-kørsel er væk.

Problemet består i at størrelsen på bøden beregnes efter indkomst, hviket
som sådan er ok. Problemet kommer ved at man beregner det udfra det indkomst
man havde den dag man blev antruffet af politiet.

Lad os tage en tilfældig lastbilchauffør. Han er letvægter men fik 2 øl til
maden få det må "man" jo godt. Kort til efter stopper politiet rutinemæssigt
ham og frakender ham førerretten i 3 år.

Han har nok tjent 350000 pr år indtil nu og dette beregnes bøden så efter.
Problemet er at han i sagens natur mister sit job og skal leve af
kontanthjælp OG betale bøden.

Var det ikke smartere hvis man idømte bøden på det indkomst -grundlag X har
fx 2 mdr efter?

Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor 2
øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.

Fra : vvv

Dato : 10-04-08 18:46

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> indkomst man havde den dag man blev antruffet af politiet.
>
> Lad os tage en tilfældig lastbilchauffør. Han er letvægter men fik 2 øl

Er tommelfingerreglen ikke en øl? det har jeg da altid troet.

> [...]
>
> Han har nok tjent 350000 pr år indtil nu og dette beregnes bøden så efter.
> Problemet er at han i sagens natur mister sit job og skal leve af

Hvis ikke han er i A-kasse er han da for dum.

> [...]
>
> Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor
> 2 øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.

Tjoo.. omvendt vil der kunne spekuleres i det hvis man har et ok forhold til
sin arbejdsgiver og og ikke lever af kørerkortet.
Fyr mig lige, og ansæt mig så igen bagefter, jeg har brug for en måned på
understøttelse.

Måske man bare skal drikke cola til frokosten hvis man lever af sit
kørekort.

vv

Fra : Martin

Dato : 10-04-08 18:58

> Er tommelfingerreglen ikke en øl? det har jeg da altid troet.

Jeg har altid fået at vide 2... men om det er 1 eller 2 er sådan set
ligemeget.

> Hvis ikke han er i A-kasse er han da for dum.

Måske. Men selv hvis han var får man jo ikke ligefrem meget mere end
kontanthjælp at leve af.

> Tjoo.. omvendt vil der kunne spekuleres i det hvis man har et ok forhold
> til sin arbejdsgiver og og ikke lever af kørerkortet.

Hvorledes?

> Fyr mig lige, og ansæt mig så igen bagefter, jeg har brug for en måned på
> understøttelse.

Øh hvad skulle det gøre godt for hvis man har fået kørekortet frakendt i 3
år? Nåhhh du mener en "stald-aftale" så bøden blev mindre? Tidligere havde
vi faste bøder på vidst nok 5000 uanset hvad. Ingen tvivl om at det er dumt
at køre hvis man er i tvivl om man har fået for meget, men det er endnu
dummere at staten definitivt ødelægger vedkommende liv totalt hvis denne må
indse at indkomsten halveres samtidigt med at bødes beregnes efter hvad man
TIDLIGERE tjente.

En jeg kender havde et mindre vognmands-firma. Han var før blevet stoppet
efter at have drukket 2 øl uden problemer. Men det var påske så de var en
smule stærkere. Lige pludseligt er der ikke bare tale om størrelsen på
bøden, men salg/lukning af firmaet, tabte arbejdspladser, og ja i sidste
ende måtte huset sælges.

> Måske man bare skal drikke cola til frokosten hvis man lever af sit
> kørekort.

Yep, men jeg er stadig utilfred med at "gråzonen" 0,5-0,8 er afskaffet. Nu
kan du i princippet gøre dig til kriminel på 1 tår øl hvis den viser 0,51 og
ikke 0,49. Der var 0,5-0,8-grænsen trods alt god til at lige give folk "en
over næsen" - uden at ødelægge deres liv totalt.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-08 19:01

"Martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og ikke 0,49. Der var 0,5-0,8-grænsen trods alt god til at lige give folk
> "en over næsen" - uden at ødelægge deres liv totalt.

Jep, det er kun hysteri. Hysteri og penge. Grænsen burde ligge ved 0,8 hvor
den lå før. Det var en passende grænse, hvor ens reaktionstid begynder at
blive påvirket.

/Kim

Fra : JensenDenmark

Dato : 10-04-08 21:05

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:47fe55c3$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Jep, det er kun hysteri. Hysteri og penge. Grænsen burde ligge ved 0,8
> hvor den lå før. Det var en passende grænse, hvor ens reaktionstid

Men hjemmesiden "Alcohol culture in Denmark" hævder at åbningen af
Øresundsbroen medførte at alt for mange svenskere på landevejene med en
grænse på 0,8 ville betyde massive dødsfald.

De bliver jo fulde derovre, blot de lugter til bremsesporene fra en
mælkebil. Fra: http://www.geocities.com/alcohol_in_denmark/index.htm

--- Citat: ---
No person with a BAC of more than 0.05% is allowed to drive. It was reduced
from the international recognized normal standard in 1998 because the
opening of the Oresund bridge would bring more Swedish drivers on Danish
roads and the population from that country had historically shown less
stamina regarding alcohol and driving. (In Sweden the limit is 0.02% due to
the same reasons)
---

Skal vi lukke broen af, så vi kan få en ordentlig og ikke mindst anstændig
grænse, der respekterer vores kultur?

Med venlig hilsen
JensenDenmark

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 11:00

> [...]
>
> Jep, det er kun hysteri. Hysteri og penge. Grænsen burde ligge ved 0,8
> hvor den lå før. Det var en passende grænse, hvor ens reaktionstid

Sikke noget sludder.
Jeg forstår ikke, at folk ikke bare lader være med at blande spiritus og
kørles med bil.
- Altså, med mindre man er alkoholiker, og ikke KAN finde ud af tingene.

Fra : Lars

Dato : 11-04-08 13:42

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørles med bil.
> - Altså, med mindre man er alkoholiker, og ikke KAN finde ud af tingene.

Hørt! - Fuldstændig enig!

/Lars

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 08:48

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> "Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske man bare skal drikke cola til frokosten hvis man lever af sit
> kørekort.

Nemlig!

Fra : Torben

Dato : 10-04-08 19:03

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor
> 2 øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.

Én månedsløn og bundløs gæld?

mvh
Torben

Fra : Martin

Dato : 10-04-08 19:11

Okay lad mig stille den på spidsen:

En eller anden har en megaløn af en eller anden grund på 800000 om året. Det
danner grundlag for bødens størrelse.

Og det på trods af at personen skal leve af kontanthjælp.

Dvs at pga det manglende kørekort blive bøde uforholdmæssigt stor i forhold
til den nye indkomstkilde.

Det er det jeg synes er problematisk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-04-08 21:01

Martin skrev den 10-04-2008 20:10:
> Okay lad mig stille den på spidsen:
>
> En eller anden har en megaløn af en eller anden grund på 800000 om året.
> Det danner grundlag for bødens størrelse.
>
> Og det på trods af at personen skal leve af kontanthjælp.

Det skal vedkommende heller ikke! Hvis man har haft en så stor
indkomst, så har vedkommende sandsynligvis en opsparing som skal
"spises" op først.

> Dvs at pga det manglende kørekort blive bøde uforholdmæssigt stor i
> forhold til den nye indkomstkilde.

Så må man tænke sig om inden den første øl hhv. sætter sig bilen!

Man kan sagtens spise mad hhv. hygge til en fest uden alkohol.

> Det er det jeg synes er problematisk.

Ikke jeg!
Det skal ikke være billigt at konvertere et køretøj om til dræberredskab!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 08:57

> Ikke jeg!
> Det skal ikke være billigt at konvertere et køretøj om til dræberredskab!

Naturligvis ikke. Men jeg synes stadig det er forkert at beregne bødens
størrelse efter indkomst på 800000 når den som følger deraf falder til under
200000. Og nej det er ikke sikkert at folk har kæmpe opsparing blot fordi de
tjener 800000. Skilsmisser, krak med firmaer og alverdens andre "ulykker"
kan forårsage masser af gæld som man må betale på.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-08 22:04

Martin skrev den 11-04-2008 09:57:

> [...]
> blot fordi de tjener 800000. Skilsmisser, krak med firmaer og alverdens
> andre "ulykker" kan forårsage masser af gæld som man må betale på.

Tja, og når man har alle disse skrækkelige ting med i bagagen, så bør
man nok tænke sig om i 345 omgange a 5 minutters varighed før man
indtager første øl og senere sætte sig bag et rat.

End ikke du kan finde på en eneste god grund til promillekørsel hhv.
spirituskørsel!
Der findes bare ingen acceptable situationer i den sammenhæng.

For min skyld burde bøden være a la skatte-systemet, hvor man også i
procent af sin indkomst betaler en højere sats, jo mere man tjener.
Har man et stor indkomst, så vil man nemmere kunne stå imod en
månedsløns bøde end en fattigrøv som har brug for alle pengene for at
få enderne til at nå sammen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 11:03

> [...]
>
> Og det på trods af at personen skal leve af kontanthjælp.
>
> Dvs at pga det manglende kørekort blive bøde uforholdmæssigt stor i

Det der er problematisk er, at folk ikke mener, at de selv har ansvar for
deres handlinger.
Hvorfor ikke bare lade være med at drikke, når man ved, at man skal køre
bil!?!

Fra : Rea721

Dato : 10-04-08 19:25

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved
> at havne der hvor 2 øl kan betyde en bundløs gæld til det
> offentlige.

Så...når man ved det.......dont drink and drive!

Det er så simpelt...at alle kn være med.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Martin

Dato : 10-04-08 19:36

Fat dog at spørgsmålet ikke handler om det.

Det handler om måden man udregner bøder på.

Fra : Rea721

Dato : 10-04-08 20:16

> Fat dog at spørgsmålet ikke handler om det.

> Det handler om måden man udregner bøder på.

Jeg fatter fint spørgsmålet....men finder det ufatteligt irelevant.
Om man så gav 10x årsløn i bøde er jeg fløjtende ligeglad.... DONT DRINK AND
DRIVE!!

Fra : @

Dato : 10-04-08 21:32

On Thu, 10 Apr 2008 20:36:04 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Fat dog at spørgsmålet ikke handler om det.
>
>Det handler om måden man udregner bøder på.

folk hvis indkomst er afhængig af at de har et kørekort kan jo blot
undlade spritkørsel

alt andet er ynk vås og barnepigeri

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : vvv

Dato : 10-04-08 21:36

> folk hvis indkomst er afhængig af at de har et kørekort kan jo blot
> undlade spritkørsel

Det vil jeg give dig helt ret i. Selv er jeg meget påpasseig med ikke at
komme over grænsen, kører aldrig på mere end en enkelt. Hvis jeg levede af
det ville jeg være ultrapåpasselig.

vv

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 18:11

> folk hvis indkomst er afhængig af at de har et kørekort kan jo blot
> undlade spritkørsel
> alt andet er ynk vås og barnepigeri
samfund.

Ok jeg prøver en sidste gang.

Vi har en lastbilchauffør som på alle måde har indrettet sit liv på at han
tjener ca 350000 om året. En dag har en kollega fødselsdag og de får derfor
"enn ekstra til fyraften. Han ryger derfor op på 0,6 og han snuppes.

Det havde han aldrig drømt om så dagen efter står han på kommunen og ansøger
om kontanthjælp. Langt under 150000 pr år. Men bødes beregnes stadig efter
de 350000 og trækker definitivt derfor "tæppet" væk.

Han har jo ikke en jordisk chanche for at betale.

Fra : Lars

Dato : 11-04-08 18:18

> [...]
> tjener ca 350000 om året. En dag har en kollega fødselsdag og de får
> derfor "enn ekstra til fyraften. Han ryger derfor op på 0,6 og han

Så har han nok ikke været voksen nok til at besidde et førerbevis

> Det havde han aldrig drømt om så dagen efter står han på kommunen og
> ansøger om kontanthjælp. Langt under 150000 pr år. Men bødes beregnes
> stadig efter de 350000 og trækker definitivt derfor "tæppet" væk.

Og?

> Han har jo ikke en jordisk chanche for at betale.
Nej, men så kan han lære det...

/Lars

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 18:30

> Nej, men så kan han lære det...

Ja "lærepenge" er fine, men burde han så ikke betale udfra en indkomst på
150000?

Fra : Lars

Dato : 11-04-08 18:41

> Ja "lærepenge" er fine, men burde han så ikke betale udfra en indkomst på
> 150000?

Det er et spørgsmål om holdning...

Min holdning er at det skal være den indkomst man har i "gerningsøjeblikket"
der bør tælle.

/Lars

Fra : @

Dato : 14-04-08 07:21

On Fri, 11 Apr 2008 19:29:37 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Ja "lærepenge" er fine, men burde han så ikke betale udfra en indkomst på
>150000?

ikke hvis reglerne foreskriver at bøden beregnes ud fra indkomst i
gerningsøjebliket,

manden har selv indtaget for meget spiritus til at køre bil, så må han
også tage den straf det giver,

at man måske synes at straffen er hård og måske burde være af en anden
størrelse er en helt anden sag

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 18:29

> [...]
> stadig efter de 350000 og trækker definitivt derfor "tæppet" væk.
>
> Han har jo ikke en jordisk chanche for at betale.

Men, hvorfor tænkte han ikke på det, inden han drak?

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 18:38

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i meddelelsen

> Men, hvorfor tænkte han ikke på det, inden han drak?

Forstå nu at jeg ikke prøver at retfærdiggøre kørsel med for mange promiller
men problemet i at det straffes skævt.

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 18:49

> "Pernille" <Hovedst@den> skrev i meddelelsen

> Forstå nu at jeg ikke prøver at retfærdiggøre kørsel med for mange
> promiller men problemet i at det straffes skævt.
Hvis man nu ikke kører med for mange promiller, så er det jo lige meget.
Lad være med at overtræde loven, og du får ingen bøde.
Det er da enkelt.

Fra : @

Dato : 14-04-08 07:11

On Fri, 11 Apr 2008 19:11:08 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>tjener ca 350000 om året. En dag har en kollega fødselsdag og de får derfor
>"enn ekstra til fyraften. Han ryger derfor op på 0,6 og han snuppes.

jajaja

han er altså afhængig af sit kørekort

så burde manden selv da være den første til at være meget påpasselig
med ikke at køre spritkørsel

>Det havde han aldrig drømt om så dagen efter står han på kommunen og ansøger
>om kontanthjælp. Langt under 150000 pr år.

der er da masser af mennesker som lever på kontanthjælp i årevis

> Men bødes beregnes stadig efter
>de 350000 og trækker definitivt derfor "tæppet" væk.

det er så hans egen skyld at han ikke har sørget for at have en
opsparing

>Han har jo ikke en jordisk chanche for at betale.

det er helt og aldeles selvforskyldt

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-08 22:09

Martin skrev den 11-04-2008 19:11:

> Ok jeg prøver en sidste gang.
>
> Vi har en lastbilchauffør som på alle måde har indrettet sit liv på at
> han tjener ca 350000 om året.

Nå, så må han vel bare indrette sit liv efter noget andet!

> En dag har en kollega fødselsdag og de får
> derfor "enn ekstra til fyraften. Han ryger derfor op på 0,6 og han snuppes.

Og?

Hvis der blandt lastbilchauffører er den holdning til alkohol og senere
kørsel, jamen så bør de alle have fjernet muligheden for at køre 30 tons
mordmaskiner!

> [...]
> ansøger om kontanthjælp. Langt under 150000 pr år. Men bødes beregnes
> stadig efter de 350000 og trækker definitivt derfor "tæppet" væk.

Er det ikke bare én 200.000kroners god grund til at undlade at drikke
bare én genstand og senere køre?

> Han har jo ikke en jordisk chanche for at betale.

Jo, der findes masser af jobs, hvor kørekort ikke er nødvendig.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : @

Dato : 10-04-08 19:27

On Thu, 10 Apr 2008 19:32:38 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor 2
>øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.

nu MÅ vi have alle de "humanistiske" "velmenere" op på barikaderne,

de siger jo at strenge straffe ikke virker, så lad os håbe på at SF EL
og S vil forsøge at få nedsat strafferammerne for spritkørsel

Fra : Martin

Dato : 10-04-08 19:42

> de siger jo at strenge straffe ikke virker, så lad os håbe på at SF EL
> og S vil forsøge at få nedsat strafferammerne for spritkørsel

Tro mig det hjælper ikke at fx sætte en alkoholiker i fængsel. Man skulle
nok snarere kigge på noget som med henblik på behandling. Man bliver kun
mere kriminel af at sidde i fængsel.

Og ja hvis jeg endeligt følte behov for at begå noget strafbart så er jeg da
ligeglad med og straffen er 2 eller 4 mdr eller 2 eller 4 år, jeg gør det
nok alligevel.

Der skal forebyggelse ind, og så skal der hjælp til dem som er på vej i det
gale spor. (fx de unge der brænder biler af i KBH)

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-04-08 21:04

> [...]
>
> Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor
> 2 øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.

Indkomstbaserede bøder er generelt et uvæsen ved mindre der er tale om
lovovertrædelser som har givet en indtægt (firmaer).

--
Kim Larsen
Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm

Fra : N_B_DK

Dato : 10-04-08 21:47

Kim Larsen wrote:

> Indkomstbaserede bøder er generelt et uvæsen ved mindre der er tale om
> lovovertrædelser som har givet en indtægt (firmaer).

Ja der er ingen lighed for loven, med forskellige bøde størrelser.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Jesper

Dato : 10-04-08 22:01

> [...]

> Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor 2
> øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.

Måske skulle lastbilchaufføren gå over til lys øl når han skal ud og
køre.
Endnu bedre ville det være om vi indførte en 0 promillegrænse, så kan
ingen være i tvivl om hvormange genstande man kan have under vesten når
man kører. 0!
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : dw

Dato : 10-04-08 22:25

Jesper skrev:

> [...]
> Endnu bedre ville det være om vi indførte en 0 promillegrænse, så kan
> ingen være i tvivl om hvormange genstande man kan have under vesten når

Og de to flasker vin man delte med konen lørdag aften, koster en kortet
søndag formiddag.

Fra : @

Dato : 10-04-08 22:59

On Thu, 10 Apr 2008 23:25:28 +0200, dw <dw@invalidespammerdyr.dk>
wrote:

>Og de to flasker vin man delte med konen lørdag aften, koster en kortet
>søndag formiddag.

ikke hvis du undlader at køre før du er ædru

Fra : Jesper

Dato : 11-04-08 05:24

dw <dw@invalidespammerdyr.dk> wrote:

> Og de to flasker vin man delte med konen lørdag aften, koster en kortet
> søndag formiddag.

Hvis manden ved at han skal ud at køre næste formiddag, så kan det godt
være at han kun skal nøjes med at dele én fl vin med konen!

Fra : dw

Dato : 11-04-08 18:47

Jesper skrev:

> Hvis manden ved at han skal ud at køre næste formiddag, så kan det godt
> være at han kun skal nøjes med at dele én fl vin med konen!

du mener der er forskel på om han har 0% eller 0,02% i blodet?

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 11-04-08 06:32

On Thu, 10 Apr 2008 23:01:05 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Endnu bedre ville det være om vi indførte en 0 promillegrænse, så kan
>ingen være i tvivl om hvormange genstande man kan have under vesten når
>man kører. 0!

Det ville være tåbeligt, da det vil være umuligt at overholde...

Eksempel:

Du er ude og spise og passer meget på KUN at drikke vand/sodavand...
På vj hjem bliver du stoppet og mister kørekortet, fordi du ikke
vidste at der var lidt rødvin i sovsen...

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 11:05

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> På vj hjem bliver du stoppet og mister kørekortet, fordi du ikke
> vidste at der var lidt rødvin i sovsen...

Er det ikke sådan, at alkoholen forsvinder under opvarmning?
Jeg forstår godt, hvad du mener.
Grænsen kunne så være 0,1. - Så er der plads til rødvinssovs.

Fra : Frank

Dato : 11-04-08 11:18

Hej

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det ville være tåbeligt, da det vil være umuligt at overholde...

Det praktiseres da i andre lande.

> Du er ude og spise og passer meget på KUN at drikke vand/sodavand...
> På vj hjem bliver du stoppet og mister kørekortet, fordi du ikke
> vidste at der var lidt rødvin i sovsen...

- Alkohols kogepunkter 70 grader, så er sovsen bragt i kog er alkoholen væk.
- Spiser du virkeligt så meget sovs at en skvat rødvin i sovsen vil kunne
ses i en test?

Mvh
Frank

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 11-04-08 11:46

On Fri, 11 Apr 2008 12:18:24 +0200, "Frank" <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
>- Spiser du virkeligt så meget sovs at en skvat rødvin i sovsen vil kunne

Hvis grænsen er 0,00 promille, så skal der jo ingenting til at
overskride den...

Fra : Frank

Dato : 11-04-08 13:18

Hej

> Hvis grænsen er 0,00 promille, så skal der jo ingenting til at
> overskride den...

Og ingenting vil være hvad der er tilbage efter et måltid med rødvinssovs.

mvh
Frank

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 11-04-08 15:42

On Fri, 11 Apr 2008 14:18:24 +0200, "Frank" <far@nosmap.dk> wrote:

>Og ingenting vil være hvad der er tilbage efter et måltid med rødvinssovs.

Det kommer vel an på hvordan den er lavet (en sjat rødvin i til
sidst)...

Fra : @

Dato : 11-04-08 16:00

On Fri, 11 Apr 2008 16:42:29 +0200, S. A. Thomsen
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Det kommer vel an på hvordan den er lavet (en sjat rødvin i til
>sidst)...

med mindre der er tale om en kold sovs vil spritten fordampe inden
sovsen spises

hvis man virkelig skal blive påvirket af mad, så er diverse desserter
med spiritus-marinerede frugter da en meget værre synder

svigermor som er enig med Mae Vest om at for meget af en god ting
simpelthen er vidunderligt,
serverede en gang whisky-marinerede grønne figner
(marinade-whisky+sukker)

men hun mente marinaden var for svag så hun brugte lige tredobbelt mål
af spritten,

svoger og jeg var da også enige om, at efter to sådanne figner skulle
man ikke køre bil

Fra : dw

Dato : 11-04-08 18:48

Frank skrev:
> [...]
> - Spiser du virkeligt så meget sovs at en skvat rødvin i sovsen vil kunne

et stykke fyldt chokolade med lidt likør.

Fra : Jesper

Dato : 11-04-08 16:21

> [...]

> På vj hjem bliver du stoppet og mister kørekortet, fordi du ikke
> vidste at der var lidt rødvin i sovsen...

Hvis du er ude og spise og sidder i 2 t, så kan du sikkert indtage 1
genstand, fordi kroppen forbrænder 1 genstand i timen.

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 11-04-08 16:51

On Fri, 11 Apr 2008 17:21:04 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Hvis du er ude og spise og sidder i 2 t, så kan du sikkert indtage 1
>genstand, fordi kroppen forbrænder 1 genstand i timen.

Det kan du da ikke være HELT sikker på...

Hvis jeg drikker en øl, så har jeg ikke en kinamands chance for at
vide hvornår min promille er tilbage på nul....

Jeg kunne selvfølgelig vente en uge, men det giver jo ingen mening...

Fra : dw

Dato : 11-04-08 18:56

Jesper skrev:

> Hvis du er ude og spise og sidder i 2 t, så kan du sikkert indtage 1
> genstand, fordi kroppen forbrænder 1 genstand i timen.

det er nærmere 1,5 time. Og det er ikke hel jævn forbrænding. optimal
forbrænding nåes ret hurtigt, men sidste sjat sprit i blodet har en
lavere omsætningsgrad end der er gældende mellem fx 0.05% og 0.02%.
Men hvorfor den fanatisme?
Der bliver slået MEGET hårdt ned på spritkørsel (fint nok), og set i
forhold til hvad vi ellers "slipper afsted med" i trafikken, hvor man
skal op på en moderat brandert for at nå samme niveau af uopmærksomhed,
så er der vidst ikke noget, som kommer i nærheden, af straffen for
spritkørsel.

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 08:46

> [...]
>
> Jeg bifalder på ingen måde spirituskørsel, men vi er ved at havne der hvor
> 2 øl kan betyde en bundløs gæld til det offentlige.
Måske bør man bare tænke sig om, inden man vælger at drikke de 2 øl.
Det er da godt gjort, at folk har brug for en barnepige (bøde) inden de
forstår budskabet.
Voksne mennesker bør vel selv kunne administrere deres alkohol indtag.

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 09:01

> Voksne mennesker bør vel selv kunne administrere deres alkohol indtag.

Så når du har indtaget noget med alkohol i så ved du altid 100% om din
promille er 0,49 eller 0,51?

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 09:55

> Så når du har indtaget noget med alkohol i så ved du altid 100% om din
> promille er 0,49 eller 0,51?
Hvis jeg skal køre bil, så ved jeg altid, om min promille er iorden.
Jeg lader være med at drikke, hvis jeg skal køre.
Så ja, jeg ved altid om den er over det tilladte.

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 10:26

> Hvis jeg skal køre bil, så ved jeg altid, om min promille er iorden.
> Jeg lader være med at drikke, hvis jeg skal køre.
> Så ja, jeg ved altid om den er over det tilladte.

Nå men ikke alle er så hellige som dig. På tusindvis af danske virksomheder
drikkes der fx en øl til fyraften. Lærlingen på 50 kg har meget større
promille end mester på 150 kg.

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 10:54

> Nå men ikke alle er så hellige som dig. På tusindvis af danske
> virksomheder drikkes der fx en øl til fyraften. Lærlingen på 50 kg har
> meget større promille end mester på 150 kg.

Jeg betragter mig ikke som værende hellig. Jeg betragter mig selv som
værende fornuftig. Som en person, der tager ansvar for sig selv og sine
handlinger.
Det kan være at du skulle prøve det...

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 12:10

> Jeg betragter mig ikke som værende hellig. Jeg betragter mig selv som
> værende fornuftig. Som en person, der tager ansvar for sig selv og sine
> handlinger.
> Det kan være at du skulle prøve det...

Så fænomenet "fyraftens-bajer" burde forbydes i dine øjne? Lol.

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 12:17

> Så fænomenet "fyraftens-bajer" burde forbydes i dine øjne? Lol.

Hvis du skal køre bil, ja. Hvorfor ikke? Det er da dejligt med en øl, - men
hver ting, til sin tid. Og øl-tid er ikke køre-tid.
Kunne man ikke indtage noget uden alkohol?
Betyder alkohol virkelig så meget for dig?
Er det af større betydning for dig, at du får alkohol, end det er for dig at
køre sikkert?

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 12:39

> Er det af større betydning for dig, at du får alkohol, end det er for dig
> at
> køre sikkert?

Vi er faktisk nogle som sagtens kan køre sikkert efter 1-2 genstande. Men du
er jo kvinde... så du kan sikkert ikke.

Fra : @

Dato : 11-04-08 13:39

On Fri, 11 Apr 2008 13:39:19 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Vi er faktisk nogle som sagtens kan køre sikkert efter 1-2 genstande. Men du
>er jo kvinde... så du kan sikkert ikke.

din tåbelige tro på egne evner kan ende med at få et andet menneske
slået ihjel

sunde og raske folk som er i gang med uddannelsen til politibetjent
prøver rent faktisk på et køreteknisk anlæg at køre efter 2 øl til
deres mad,

de bliver forbavsede over virkningen af "2 sølle bajere" som en af dem
udtrykte det

Fra : @

Dato : 11-04-08 13:36

On Fri, 11 Apr 2008 13:17:22 +0200, "Pernille" <Hovedst@den> wrote:

> [...]
>Betyder alkohol virkelig så meget for dig?
>Er det af større betydning for dig, at du får alkohol, end det er for dig at

man kan sagtens køre bil uden at have nydt alkohol

man kan også nyde alkohol og derefter køre bil, men det er at
tilsidesætte hensynet til sine medtrafikanter

forsøg HAR påvist at blot indtagelse af en genstand forlænger folks
reaktionstid

Fra : Martin

Dato : 11-04-08 18:06

> forsøg HAR påvist at blot indtagelse af en genstand forlænger folks
> reaktionstid

Det er noget pjat. jeg har EN gang lavet en mindre skade 100% ædru, men jeg
har også kørt hundredvis af gange på 1-2 genstande uden problemer. Problemet
kommer ikke før 3-5 genstande afhængigt af størrelse.

Fra : Lars

Dato : 11-04-08 18:16

> Det er noget pjat. jeg har EN gang lavet en mindre skade 100% ædru, men
> jeg har også kørt hundredvis af gange på 1-2 genstande uden problemer.

Held?

Problemet
> kommer ikke før 3-5 genstande afhængigt af størrelse.

Problemet er manglende evne til at vurdere hvornår man kan køre bil eller
ej...

/Lars

Fra : Bruno Christensen

Dato : 13-04-08 17:54

On Fri, 11 Apr 2008 19:06:23 +0200, Martin wrote:

> Det er noget pjat. jeg har EN gang lavet en mindre skade 100% ædru, men jeg
> har også kørt hundredvis af gange på 1-2 genstande uden problemer. Problemet
> kommer ikke før 3-5 genstande afhængigt af størrelse.

"En genstand" afhænger ikke af størrelsen, det er den mængde alkohol der er
i en pilsner. Som svarer til den mængde alkohol der er i en snaps eller et
glas vin.
Det er derfor der er forskel på glassenes størrelse.

--
MVH
Bruno

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 13-04-08 18:29

On Sun, 13 Apr 2008 18:54:25 +0200, Bruno Christensen
<news@lpdommer.dk> wrote:

> [...]
>glas vin.
>Det er derfor der er forskel på glassenes størrelse.

Måske mener han størrelsen på den person indtager genstanden...

Fra : @

Dato : 14-04-08 07:07

On Fri, 11 Apr 2008 19:06:23 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Det er noget pjat.

nej det er absolut ikke pjat

det er netop fakta

alkohol er et giftstof som påvirker organismen negativt på flere
områder,

et af dem er reaktionsevne

et andet er motorik

at du ønsker at bilde dig selv andet ind, tyder på at du hurtigst
muligt bør aflevere dit kørekort, inden du får lemlæstet nogen

Fra : @

Dato : 11-04-08 13:11

On Fri, 11 Apr 2008 11:25:43 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Nå men ikke alle er så hellige som dig. På tusindvis af danske virksomheder
>drikkes der fx en øl til fyraften. Lærlingen på 50 kg har meget større
>promille end mester på 150 kg.

det er HELLER ikke nogen undskyldning for spritkørsel

hvis man ikke er "stærk" nok til at sige nej til akohol bør man nok
overveje helt frivilligt at droppe kørekortet

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 14:02

> det er HELLER ikke nogen undskyldning for spritkørsel
>
> hvis man ikke er "stærk" nok til at sige nej til akohol bør man nok
> overveje helt frivilligt at droppe kørekortet

Helt enig!

Fra : @

Dato : 11-04-08 13:04

On Fri, 11 Apr 2008 10:54:49 +0200, "Pernille" <Hovedst@den> wrote:

> [...]
>Jeg lader være med at drikke, hvis jeg skal køre.
>Så ja, jeg ved altid om den er over det tilladte.

jeg kører MC og har flere gange været til Træf PÅ Toppen
(Skagenstræf)

på dette træf annonceres det i højtalerne lørdag aften at der 100%
sikkert vil være sprit-razzia et eller andet sted på den eneste vej
væk fra Skagen søndag formmidag når træffet er slut og folk skal hjem

der har været palceret STORE skilte ved udkørslerne med advarsler mod
at køre med for meget sprit i blodet

og man kan få lov til at foretage et vejledende pust i et alkometer
hvis man ikke er sikker

på trods af dette er der alligevel nogle fjolser der bliver afsløret
med for høj promille og derfor mister kørekortet

det mest grelle eksempel jeg husker var en dame MC'er som blev
"snuppet" med en promille på 1,93, hun er da selv ude om ikke at have
kørekort i en periode

Fra : Pernille

Dato : 11-04-08 14:04

> [...]
>

> det mest grelle eksempel jeg husker var en dame MC'er som blev
> "snuppet" med en promille på 1,93, hun er da selv ude om ikke at have

Enig!

Fra : dw

Dato : 11-04-08 18:59

@ skrev:

> det mest grelle eksempel jeg husker var en dame MC'er som blev
> "snuppet" med en promille på 1,93, hun er da selv ude om ikke at have
> kørekort i en periode

og det har at gøre med om grænsen skal være 0.05% eller 0.00%?

klart skal hun da have smæk.