Pippi Langstrømpe ånd hades af Nørrebro-bø~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-08 21:36

Pippi Langstrømpe ånd hades af Nørrebro-børnehave

Lokalavisen att Ulrik Wogt jvf snak dd m CMO

Hermed debatindlæg som allerhelst ses benyttet som oplæg til research og
reportage

At lade solens stråler bage huden er en af tilværelsens gratis glæder, og en
som jeg nyder oftest muligt - men først hen ad formiddagen kommer solen ind
i min have, så i de tidlige morgentimer har jeg i 31 år taget morgenavis og
kaffe med mig til fortovet på den anden side af min gade.

Her ligger en børnehave, ved hjørnet til Stefansgade, og indtil for få år
siden var deres legeplads gemt bag et tæt plankeværk, men så erstattedes det
af åbent trådnet, måske fordi børnene skal opleve gadens liv.

Det har betydet, at børnene er begyndt at stille spørgsmål til mig, om hvad
jeg hedder, og hvorfor jeg har bare tær og korte bukser.

Pludselig sidste sommer har børnehaveledelsen pudset politiet på mig, og to
betjente banker på min villas entredør og meddeler, at hvis jeg fortsætter
at sole mig på det offentlige fortov, risikerer jeg tilhold og straf ,

Da fortovet er selvfølgelig er _*offentligt*_ , spørger jeg om nogen lov er
overtrådt ved min avislæsning i 31 år.

Politifolkene mener ikke at nogen lov er overtrådt, men er sendt ud for at
presse mig til en urimelig adfærdsændring.

Jeg skriver straks til børnehaven og politiledelsen. Sidstnævnte bekræfter,
at ingen lov er overtrådt. Børnehave og dennes borgmester og bestyrelse har
jeg sendt spørgsmål til og rykkere hver anden måned i det forløbne år, og
ingen svar har man ville sende mig. Pinligt. Et klart kriminelt brud på lov
om offentlighed i forvaltningen.

Jeg er henvist til at gætte på, hvad kan have irriteret nogle forældre, så
de har presset børnehaveledelsen til at blande politi ind i, hvad bedst have
været klaret ved en henvendelse fra dem til mig, skriftligt, telefonisk
eller personligt.

Mit "Pippi Langstrømpe hus" er opsigtsvækkende pga Christiania-agtige
selvbyggede tagterasser og haven er omgærdet af højt hegn og bevoksning, så
jeg og lejere og mine børn kan solbade frit incl nøgent, ubeset.

Ved at klemme øjet mod huller i plankeværket mod fortovet har
forbipasserende kunne konstatere dette, og så bliver en fjer til fem høns,
og der sladres og overdrives, som om jeg var en syg afviger. Folk er jo
misundelige. Alle ville gerne have mod/mulighed til at solbade naturligt og
gå i bare tær og korte bukser.

Men når jeg i 31 år læste avis på min vejs fortov - indtil vor onde stat
forbød sådan harmløs trivsel - så var jeg altid tækkelig påklædt.

Det er sket, at jeg i stedet for kaffe på en varm sommerdag har medbragt et
glas læskedrik med isterninger, og børn har spurgt gennem trådhegnet "Hvad
er det"

Jeg er pensioneret fysik-kemi-gymnasielærer, og var overrasket over, at
visse børn ikke kendte is, så jeg forklarede og gav en isterning gennem
trådnettet og en pædagog, der overvågede os, hørte mig sige "I må ikke putte
isterningen i munden, kun lege med den" og pædagogen supplerede til
ørnene "Det er rigtigt hvad han siger" dvs hun godkendte det skete.

Jeg forstår, at børnehavepædagoger og bestyrelse og borgmester skammer sig
over deres nævenyttige og urimelige forhindring af ufarlig Pippi Langstrømpe
trivsel, og jeg håber, at Lokalavisen kan bidrage til, at man svarer på de
skriftlige henvendelser. Det er skandaløst at spilde politiets tid med en
sådan bagatel, som der tilmed ikke er lovhjemmel at true med tilhold for. Vi
har åbenbart alt for mange offentlig ansatte, når de har tid til sådant.

For resten har det Ungdomshus, der i årtier forpestede kvarteret med vold og
hærværk påstået, at de havde lighed med Pippi Langstrømpe. Men denne
børnebogs-helt bryder ikke loven. Har nogen af Lokalavisens læsere et gæt
på, hvordan der kan opdigtes lighed mellem Pippis venlige kreativitet og
voldspsykopaternes rudeknusninger?

Pippi hjalp engang til, at nogle indbrudstyves knægtelse af ejendomsretten
blev stoppet af politiet. Så Ruth Evensen, der stoppede tyveri af
Ungdomshuset er en helhjertet og beundringsværdig Pippi Langstrømpe og en
Holger Danske som hele vort land står i dyb taknemlighedsgæld til, incl
BZ-bevægelsen, for man bliver dum og ond af at få lov at blive i
tyve-karrieren.

Bo Warming, cand.scient. Bjelkes Alle 46, Nørrebro, 35861000