Firma-frugt?
Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-08 19:23

Firma-frugt?

I JP 7.4 oplyses at "ISS sætter sig på firmafrugten"og jeg undres - er de
fleste firmaansatte ikke i stand til at købe den frugt i
grønthandler/supermarked som de har brug for og kan lide?

Jeg finder det en skandale at staten - allerede i min barndom - blandede sig
i skoleelevers mad-indtag i frokostpausen.

Er privat firmaindsatte virkelig interesseret i at penge, der kunne være
brugt til lønforhøjelse, bliver brugt til den politisk korrekte , stort
indkøbte

frugt, som de måske slet ikke er interesseret i at spise. Mon ikke der er
stort spild?

Centralisering er OK når noget kræver ekspertise , men hvor er fordelen ved
at der indkøbes centralt af æbler og bananer og hvor bliver det sat frem -
hvor chefen kommer? Hvor de lavestlønnede kommer?

Jeg tror ikke at danskere mangler vitaminer og dermed har et behov for
frugt. Alle får hvad de behøver - evt for meget.

Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-08 20:25

Bo Warming skrev:

> Jeg tror ikke at danskere mangler vitaminer og dermed har et behov for
> frugt. Alle får hvad de behøver - evt for meget.

Kig dig omkring. Der har aldrig været så mange fede børn som i dag.

Det er i alles interesse at fremtidens skatteborgere lever længst
muligt, så der er flest mulige danskere til at betale for vores
alderdom. Det kræver en investering i folkesundheden.

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-04-08 20:44

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Kig dig omkring. Der har aldrig været så mange fede børn som i dag.
>
> Det er i alles interesse at fremtidens skatteborgere lever længst muligt,
> så der er flest mulige danskere til at betale for vores alderdom.

De børn kan så lide at være fede - dem om det.
At bekymringen for medmennesket går på om du kan blive passet som
senildement er da både kynisk, uetisk og tåbelig.
Selvfølgelig bør folk selv sørge for fortæring - zombie-samfund har vi nok
af allerede.

Mvh
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-08 20:57

Martin Larsen skrev:

> De børn kan så lide at være fede - dem om det.

Skal vi vædde på om de kan lide det eller ej?

> At bekymringen for medmennesket går på om du kan blive passet som
> senildement er da både kynisk, uetisk og tåbelig.

Du missede fugleperspektivet. _Samfundet_ som sådan, har en interesse i
at have så sund en befolkning som mulig fordi det ganske enkelt er det
billigste - bare se hvor dyr sundhedssektoren er.

Dette gælder også om 20-30-40 år.

> Selvfølgelig bør folk selv sørge for fortæring - zombie-samfund har vi
> nok af allerede.

Hvad har du og din familie spist i dag?

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-04-08 21:48

> [...]
> at have så sund en befolkning som mulig fordi det ganske enkelt er det
> billigste - bare se hvor dyr sundhedssektoren er.

Fugleperspektiv? - det må være en blind stæreflok du taler om.
Som M Thatcher så klogt sagde: There is no such thing as society.
Jeg må henvise til hvad jeg allerede har sagt.
"bare se hvor dyr sundhedssektoren er" - er det et argument?

Mvh
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-08 04:25

Martin Larsen skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i meddelelsen

Nå, dog ikke.

> [...]
> Jeg må henvise til hvad jeg allerede har sagt.
> "bare se hvor dyr sundhedssektoren er" - er det et argument?

I Danmark er det - i modsætning til Storbritannien - fordi vi har en
velfærdsstat, som vælgerne åbenbart gerne vil have forbliver sådan.

Du kan godt se forskellen, ikke?

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-04-08 11:35

> Nå, dog ikke.

Du må undskylde at jeg ikke indlader mig på dine mere fantasifulde
digressioner.

> I Danmark er det - i modsætning til Storbritannien - fordi vi har en
> velfærdsstat, som vælgerne åbenbart gerne vil have forbliver sådan.
>
> Du kan godt se forskellen, ikke?

Din syntaks virker særpræget.

Dansk mentalitet fører mange ud i indstuderet hjælpeløshed.
At ville tvinge andre ud i samme fordærv er dog en grov sjofelhed.

Mvh
Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-04-08 22:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> muligt, så der er flest mulige danskere til at betale for vores
> alderdom. Det kræver en investering i folkesundheden.

Igen snakker Thordengse som han har forstand til. Det billigst var sgu da
folk døde lige just inden de gik på efterløn. Tussegamle pensionister med
masser af behandlingskrævende småskavaner er netop dem der koster.

/F

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-08 04:43

Frank Leegaard skrev:

> Igen snakker Thordengse som han har forstand til. Det billigst var sgu da
> folk døde lige just inden de gik på efterløn. Tussegamle pensionister med
> masser af behandlingskrævende småskavaner er netop dem der koster.

Fra fundatsen til "dk.snak.mudderkastning":

"Det er ikke tilladt at krydsposte mellem dk.snak.mudderkastning og
andre dk grupper."

Frank, mudder i mudder, høvisk tale her - er det virkeligt så svært at
forstå?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-08 21:27

Bo Warming wrote:
> [...]
> indkøbte
> frugt, som de måske slet ikke er interesseret i at spise. Mon ikke der er

Der er ikke stort spild der hvor jeg arbejder, men det er da ganske
muligt at der er det nogle steder.. Jeg har ikke det fjerneste imod
at lidt penge fra vores frokostordning går til frugt, det er kun en
fordel.

> Centralisering er OK når noget kræver ekspertise , men hvor er fordelen ved
> at der indkøbes centralt af æbler og bananer og hvor bliver det sat frem -
> hvor chefen kommer? Hvor de lavestlønnede kommer?

Hvor alle kommer.

Nu har du jo ikke selv haft noget arbejde i årevis, så du må vel
stole på dem af os der har.

// Hans

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-04-08 21:58

Bo Warming skrev:
> [...]
> fleste firmaansatte ikke i stand til at købe den frugt i
> grønthandler/supermarked som de har brug for og kan lide?

De fleste voksne vil gerne spis mere frugt, og jo lettere
det er at få fat i den jo mere spiser vi, og vi betaler også
selv. Så hvad er problemet?

> Jeg finder det en skandale at staten - allerede i min barndom - blandede sig
> i skoleelevers mad-indtag i frokostpausen.

Børn der spiser sund mad lærer mere end børn der spiser
usund mad.

> [...]
> indkøbte
>
> frugt, som de måske slet ikke er interesseret i at spise. Mon ikke der er

I firmaer med en blot rimelig størrelse (>10 ansatte) er der ikke
noget videre spild. Og ja, ansatte er interesserede i at betale
for frugten.

> Centralisering er OK når noget kræver ekspertise , men hvor er fordelen ved
> at der indkøbes centralt af æbler og bananer og hvor bliver det sat frem -
> hvor chefen kommer? Hvor de lavestlønnede kommer?

Jeg tror desværre at firma frugt ordninger er mest udbredt
blandt højtlønnede, selv om alle havde brug for det.

> Jeg tror ikke at danskere mangler vitaminer og dermed har et behov for
> frugt. Alle får hvad de behøver - evt for meget.

Hvis man spiser meget frugt bliver man ikke så let overvægtig
og man lever længere og bedre.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-08 22:54

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blandt højtlønnede, selv om alle havde brug for det.

> Hvis man spiser meget frugt bliver man ikke så let overvægtig

Du blander årsag og virkning sammen.

Er man af rige kår og har selvtillid så er man oplært til at spise frugt -
DET GIVER FORDELENE, ikke frugten

Jeg ved hvad jeg kan lide og vil nødig lade andre bruge mine penge til
indkøb efter DERES smag

Også med sport gælder at de der har godt helbred, vælger at være dydsmønstre
og aktive - det er ikke aktiviteten der gør sund

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-04-08 23:19

Bo Warming skrev:

> Du blander årsag og virkning sammen.
>
> Er man af rige kår og har selvtillid så er man oplært til at spise frugt -
> DET GIVER FORDELENE, ikke frugten

Det er det at man spiser frugt der gør forskellen.

> Jeg ved hvad jeg kan lide og vil nødig lade andre bruge mine penge til
> indkøb efter DERES smag

Langt de fleste firma-frugt ordninger er frivillige og
individuelle. Så der er ikke nogen der bruger nogens
penge efter andres smag.

> Også med sport gælder at de der har godt helbred, vælger at være dydsmønstre
> og aktive - det er ikke aktiviteten der gør sund

Du vrøvler, at sidde og tænke på et sundt helbred giver ikke
et sundt helbred, at få motion giver et godt helbred.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-08 14:47

> [...]
>
> Du vrøvler, at sidde og tænke på et sundt helbred giver ikke
> et sundt helbred, at få motion giver et godt helbred.

HVIS motion eller frugt gavnede helbredet, var der lavet en ordentlig
kontrolleret undersøgelse, der sandsynliggjorde det

Citer hvad du mener er lavet og jeg skal påpege fejlkilder, der er enorme.

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-04-08 20:16

Bo Warming skrev:

> HVIS motion eller frugt gavnede helbredet, var der lavet en ordentlig
> kontrolleret undersøgelse, der sandsynliggjorde det

Der er lavet stakkevis at videnskabelige undersøgelser der
beviser at motion og frugt gavner helbredet.

> Citer hvad du mener er lavet og jeg skal påpege fejlkilder, der er enorme.

Men disse undersøgelser er spildt på BW, for BW mener
at han er klogere end den samlede videnskab, og BW har
"politiske" motiver til at mene som han gør.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-08 21:13

> [...]
> at han er klogere end den samlede videnskab, og BW har
> "politiske" motiver til at mene som han gør.

Det er ret banalt at der er så mange variable mht hvad giver generelt godt
helbred, så en enkelt årsag-virkning sammenhæng kan hverken bevises vedr
frugt eller sport

Der er ingen politiske bagtanker i at være skeptisk imod lægevidenskabelige
forenklinger

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-04-08 21:28

Bo Warming skrev:
> [...]
> helbred, så en enkelt årsag-virkning sammenhæng kan hverken bevises vedr

Det er bevist igen og igen.

> Der er ingen politiske bagtanker i at være skeptisk imod lægevidenskabelige
> forenklinger

Der er ikke tale om at BW er "skeptisk", BW mener at han ved bedre
end videnskaben.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 08-04-08 14:28

On 7 Apr., 20:23, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> fleste firmaansatte ikke i stand til at købe den frugt i
> grønthandler/supermarked som de har brug for og kan lide?

Det er praktisk at virksomheden arrangerer det, og at de ansatte har
adgang til et stort udvalg, når de er på arbejde.

> [...]
>
> Er privat firmaindsatte virkelig interesseret i at penge, der kunne være
> brugt til lønforhøjelse, bliver brugt til den politisk korrekte , stort

Prøv at spørge de ansatte - de vil næppe erstatte det med en
lillebitte lønforhøjelse.

> [...]
> hvor chefen kommer? Hvor de lavestlønnede kommer?
>
> Jeg tror ikke at danskere mangler vitaminer

Fedtet hud omkring næsen har jeg selv registreret og det er symptom på
mangel på B6 vitamin.
Det findes i rigtig mange ting, men i mindre mængder i raffineret mel
end i hvidt mel. Og hvis noget af den kuhydrat man indtager er suker
tilsat sodavand, kan man spise mindre og får færre vitaminer. Fibre
tror du sikkert heler ikke er nødvendige? men de er vigtige for
strukturen i maven og velbefindendet og fordøjelsen og udskillensen af
skadelige stoffer.