Kulturberigerne i Helsingør
Fra : Jesper

Dato : 03-04-08 01:49

Det er unge af anden etnisk herkomst, som begår langt, langt
størstedelen af de ubehageligt mange gaderøverier, som Helsingør
oplever. Det skriver Helsingør Dagblad torsdag.

.. april 2008, 23:24

Alene siden nytår er der blevet begået 19 gaderøverier af unge under 16
år. Politiet i Helsingør fastslår nu for første gang offentligt, at
gerningsmændene til disse røverier skal findes i indvandrerkredse.

Helsingør-borgmester Per Tærsbøl lover at tage sagen op for at se, hvad
kommunen kan gøre for at løse problemet.
- Det er i kammeratskabsgrupperinger hos unge, ofte meget unge, i
indvandrermiljøerne, man finder disse gaderøvere.

Det er påfaldende få af de involverede, som ikke er af anden etnisk
herkomst... Hvorfor er der så mange af anden etnisk herkomst involveret
og så få, som ikke har anden etnisk herkomst?

Det spørgsmål er en af de talrige indikationer på, at der må sættes ind
på at løse dette problem, siger efterforskningsleder Anders Kusk fra
Nordsjællands Politi.

Til Helsingør Dagblad beskriver Helsingørs konservative borgmester Per
Tærsbøl oplysningerne fra efterforskningslederen som markante og
alarmerende.

Politikeren lover derfor nu, at Helsingør Kommune vil tage fat på
problemstillingen.
- Det er tankevækkende, at det er børn af anden etnisk herkomst, som
står bag disse ting.

Derfor vil jeg nu tage kontakt med vores SSPK-leder for at høre for, at
hvad vi skal gøre for at løse problemerne. Er det forældrene, vi skal
have fat i?

Desuden vil jeg naturligvis rejse sagen politisk i Helsingør og tage den
op i Kredsrådet, hvor borgmestrene i politikredsen mødes med politiets
ledelse, erklærer Per Tærsbøl.

Helsingør Dagblad har i talrige artikler beskrevet de mange
gaderøverier, som blandt andet i december og januar og nu igen i de
seneste uger har fundet sted i kommunen.

Politiet er ikke i tvivl om, at gerningsmændene til de nye røverier også
skal findes i indvandrermiljøet, akkurat som gerningsmændene til
røverierne i december-januar.

- Vi har dårligt nok fået afleveret de sidste sagskomplekser om
røverierne omkring årsskiftet, og de sidste af cirka 10 gerningsmænd er
dårligt nok kommet ud af varetægtsfængsling for at få en dom, før vi nu
kan se, at der bliver begået andre gaderøverier af andre gerningsmænd.

Når vi slår den ene gruppe ned, blomstrer en anden op. Den slags
gruppedannelser har der været i de seneste tre-fire år, hvor der, hver
gang vi stort set har fået has på en gruppering, dukker en ny op,
fortæller Anders Kusk.

Efterforskningslederen i straffelovssektionen vurderer, at ideen til
mange af røverierne opstår nærmest spontant - måske et tegn på »en
livsstil«, på at man skal vise sig.

- Disse unge render rundt på gader og stræder og har nok sådan en
underforstået lyst til og accept af, at man laver et røveri. Og ved
førstgivne lejlighed, hvor man kommer forbi et nemt offer, er der nogle
stykker, som tager initiativet.

Når de mest initiativrige har været i front et par gange, føler de
andre, at det er deres tur. Det er lidt som om, det er blevet en
livsstil for dem, hvis man kan sige det sådan. Det betyder også noget,
at man kan vise sig for de andre, vise at man tør at gøre det, de ældre
gør, forklarer Anders Kusk.

http://www.bt.dk/article/20080402/krimi/80402076/
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Malene P

Dato : 03-04-08 06:40

> Det er unge af anden etnisk herkomst, som begår langt, langt
> størstedelen af de ubehageligt mange gaderøverier, som Helsingør
> oplever. Det skriver Helsingør Dagblad torsdag.

Jamen dog. Hvilken epokegørende nyhed.

Malene P

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-04-08 07:46

Malene P wrote:

> Jamen dog. Hvilken epokegørende nyhed.

Det er nærmest et enkeltstående tilfælde.

Fra : Peter

Dato : 03-04-08 08:45

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen dog. Hvilken epokegørende nyhed.

Ja, den næste epokegørende nyhed i danmarks historien bliver
når regeringen "pludseligt og overraskende" er afløst af islamistiske
præster.

Fra : Henrik

Dato : 03-04-08 09:29

On Apr 3, 9:44 am, "Peter" <p...@wer.nn> wrote:

> Ja, den næste epokegørende nyhed i danmarks historien bliver
> når regeringen "pludseligt og overraskende" er afløst af islamistiske
> præster.

Hvor er det dog utrolig at venstre fløjen for en eneste stemme...