Muslimsk kommunalpolitiker foreslår tørklæ~
Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 10:49

I dagens JP kan man på:

<http://jp.dk/indland/indland_politik/article1306743.ece>

se at Medhat Khattab, der er medlem af Svendborg Byråd for Ny Alliance,
forslår at kommunen forbyder hovedtørklæde for piger under 18.

Det må da vist siges at være lidt af en nyhed, men heldigvis for ham så
er der allerede faldet domme ved Den europæiske Domstol, der gør sådanne
forbud lovlige.

Personligt mener jeg dog kun at noget sådant efter danske normer vil
kunne gøres ved at indføre skoleuniformer for skoleelever fra 0.-13.
klassetrin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 13:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> se at Medhat Khattab, der er medlem af Svendborg Byråd for Ny Alliance,
> forslår at kommunen forbyder hovedtørklæde for piger under 18.

Og nu bakker Ny Alliances landsformand, Naser Khader, ham så op:

<http://jp.dk/indland/indland_politik/article1306813.ece>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-03-08 13:16

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det må da vist siges at være lidt af en nyhed, men heldigvis for ham så
> er der allerede faldet domme ved Den europæiske Domstol, der gør sådanne

Hvor har du det fra?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 14:02

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor har du det fra?

Aviserne. Det drejer sig om domme vedrørende Tyrkiet, der jo i årevis
har haft forbud mod brug af tørklæder og lignende i skoler og på
universiteterne.

Når en elev ifører sig islamistisk påklædning, så er det en krænkelse af
hendes skolekammeraters rettigheder til at blive fri for en så
påtrængende gøren opmærksom på islamismen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 31-03-08 13:47

> [...]
>
> se at Medhat Khattab, der er medlem af Svendborg Byråd for Ny Alliance,
> forslår at kommunen forbyder hovedtørklæde for piger under 18.

Nej - det er ikke det han gør:

"Teksten, som Medhat Khattab vil have byrådet til at tage stilling til,
lyder:
"Svendborg Byråd kommer med en henstilling til indvandrerfamilierne og
folkeskoler i Svendborg om, at vi frabeder anvendelse af hovedtørklæde for
piger under 18 år i folkeskolerne i Svendborg." "

Der er forskel på en henstilling og et forbud.

> Det må da vist siges at være lidt af en nyhed, men heldigvis for ham så
> er der allerede faldet domme ved Den europæiske Domstol, der gør sådanne
> forbud lovlige.

Jeg mener da at kunne huske at det tyrkiske tørklædeforbud på universiteter
er ok:

http://politiken.dk/udland/article89431.ece

Og jeg havde ret(tm).

Mvh
Frank
--
"Det er helt rigtigt at dømme folk til døden. når de forlader islam".
- Abdul Wahid Petersen (Præsteforeningens Blad nr. 42)

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 14:25

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> Jeg mener da at kunne huske at det tyrkiske tørklædeforbud på universiteter
> er ok:

Er det ikke det jeg skriver?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 31-03-08 14:31

> Er det ikke det jeg skriver?

Jo - der var smuttet et 'u' for meget ind i min læsning - sorry.

Mvh
Frank

Fra : Peter

Dato : 31-03-08 14:20

"Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Betyder det i dag, at alle må f.eks sidde med hue på i timerne ?
Det måtte vi bestemt ikke, husker jeg.

Og hvis ikke, er det jo diskrimination overfor danskerne,
og særrettigheder der igen gives den muhamedanske
del befolkningen i danmark.
- ja danskere kan man vel næppe kalde dem.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 15:20

Peter <pgh@wer.nn> wrote:

> "Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Betyder det i dag, at alle må f.eks sidde med hue på i timerne ?
> Det måtte vi bestemt ikke, husker jeg.

Næh, det blev jo opfattet som »uopdragent« at have noget på hovedet
indendørs, i timen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pernille

Dato : 31-03-08 15:55

> [...]
>
> Personligt mener jeg dog kun at noget sådant efter danske normer vil
> kunne gøres ved at indføre skoleuniformer for skoleelever fra 0.-13.

Det er jeg enig i.
En skoleuniform ville også gøre det lettere at være barn. Børn og unge, i
dag, går alt for højt op i mærkevarer. Mange børn bliver direkte mobbet,
fordi de ikke går i de dyre mærkevarer.
Så, ja, det ville være en god idé med skoleuniform.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 16:37

"Pernille" <Hovedst@den> wrote:

> [...]
> fordi de ikke går i de dyre mærkevarer.
> Så, ja, det ville være en god idé med skoleuniform.

Så kan du jo se hvadan en sådan kan se ud:

<http://www.aitken-niven.co.uk/shop/products.asp?RootCategoryID=1&Catego
ryID=5&borg=M>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 31-03-08 17:13

> Så kan du jo se hvadan en sådan kan se ud:

Der er ikke hjemmel i loven for at påbyde skoleuniformer i
Danmark i den almindelige folkeskole.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 17:37

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Der er ikke hjemmel i loven for at påbyde skoleuniformer i
> Danmark i den almindelige folkeskole.

Er der et decideret forbud imod dem?

Den almindelige 'lærde skole' havde op til en gang i 1800-tallet
skoleuniformer, og jeg tror ikke at lovgrundlaget er ændret.

Men det er nok ikke op til den enkelte skole; det skal nok ind over
kommunalbestyrelserne, når vi taler om folkeskolen.

En googling på 'skoleuniform danmark' giver i øvrigt 14.500 hits. Og så
kan man her se en livlig debat om emnet:

<http://www.skole-samfund.dk/sw18704.asp>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 31-03-08 19:03

> Er der et decideret forbud imod dem?

Nej da, men man kan jo ikke indføre skoleuniformer i en
skoleklasse eller på en hel skole uden at forældrene siger ok
til det, vel? Det er trods alt en udgift, og hvis eleverne
ikke ønsker at gå i skoleuniform eller forældrene ikke har råd
til at købe en sådan, så bliver det ikke til noget, da det
ikke er et krav.

> Den almindelige 'lærde skole' havde op til en gang i
> 1800-tallet
> skoleuniformer, og jeg tror ikke at lovgrundlaget er ændret.

Deri tager du helt fejl. Du kan ikke forlange at forældre skal
klæde deres børn på i skoleuniformer. Undervisningen er gratis
og derfor kan man heller ikke forlange noget af forældrene der
er udgiftskrævende. Hvis et par forældre erklærer at de ikke
har råd til skoleuniformer, så kan man ikke udelukke deres
børn af den grund, da skolen er for alle uanset indkomst.

> Men det er nok ikke op til den enkelte skole; det skal nok
> ind over
> kommunalbestyrelserne, når vi taler om folkeskolen.

Nej, det vil være grundlovsstridigt at forlange at forældrene
skal betale for at deres børn går i skole i skoleuniform, så
med mindre at kommunen betaler for børnenes beklædning, kan
det ikke lade sig gøre.

> En googling på 'skoleuniform danmark' giver i øvrigt 14.500
> hits. Og så
> kan man her se en livlig debat om emnet:
>
> <http://www.skole-samfund.dk/sw18704.asp>

Skole og samfund kan ikke -uanset hvor gerne de måtte ønske
det - forlange skoleuniformer indført uden en
grundlovsændring.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 21:14

> [...]

> Skole og samfund kan ikke -uanset hvor gerne de måtte ønske det - forlange
> skoleuniformer indført uden en grundlovsændring.

Jeg kan altså ikke se at man skal ind over grundloven her, og det har da
også altid været sådan, at der altid har været udgifter forbundet med at
have børn i skole, som forældrne betaler.

Tænk bare på skoletaske, penalhus, bogbind, passer, blyantspenciler ...

Men naturligvis kræver det en jurist at svare endeligt på. Skal vi ikke
lade det blive ved det ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 01-04-08 09:17

Hej

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse

> Så, ja, det ville være en god idé med skoleuniform.

Sådan en 'katolsk skolepige'-uniform ville være en god ide.....

Og også gerne i gymnasier ect...

Mvh
Frank

Fra : Wilstrup

Dato : 01-04-08 10:18

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> "Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse

> Sådan en 'katolsk skolepige'-uniform ville være en god
> ide.....
>
> Og også gerne i gymnasier ect...

Du længes efter at gøre Kofoed kunsten efter?

Fra : Frank

Dato : 01-04-08 11:19

Hej

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Du længes efter at gøre Kofoed kunsten efter?

Du mener: At have et forhold til en pige/kvinde der ikke overtræder nogen
lovgivning?

Det har jeg hver dag.....

Der er visse praktiske forhold og fysiske forskelle der gør at jeg nok ikke
vil få mulighed for at hoppe i seng med en 15-årig pige.

Jeg er f.eks. i et parforhold og en 15-årig pige ville nok hellere løbe
skrigende væk end at hoppe i en seng med mig..... Så meget ligner jeg heller
ikke Jeppe Kofod......

Mvh
Frank

Fra : Wilstrup

Dato : 01-04-08 11:27

> Hej
>
> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Du mener: At have et forhold til en pige/kvinde der ikke
> overtræder nogen lovgivning?

En pige der ikke overtræder nogen lovgivning? eller hvad?

> Det har jeg hver dag.....

med en pige der ikke overtræder nogen lovgivning?

> [...]
> hellere løbe skrigende væk end at hoppe i en seng med
> mig..... Så meget ligner jeg heller ikke Jeppe Kofod......

Den tror jeg på.

Men i øvrigt er det ikke særlig præcist det pressen oplyser.
Jeppe Kofoed kunne sagtens have været anklaget i en sådan sag,
for straffeloven gør det ikke automatisk i orden at man som
34-årig hopper i kassen med en 15-årig. Det fremgår faktisk af
straffeloven at man alligevel godt kan straffes af den grund.