Ni socialdemokratiske teser
Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 05:48

På:

<http://jp.dk/indland/indland_politik/article1306110.ece>

lancerer Mette Frederiksen ni teser, hvoraf JP dog kun omtaler tre
punkter:

* En differentieret folkepension. Men har vi ikke allerede det, i og med
at vi har såvel et gundbeløb som nogle tillæg? Men måske skulle man helt
afskaffe grundbeløbet, og i stedet lade tillægget stige til dagpengemax,
/kombineret med at kollektive, obligatoriske pensionsordninger på
arbejdsmarkedet indføres per lov/.

* Total omlægning af landbruget til økologisk produktion. Er det muligt
inden for EUs system? Jeg tror det ikke.

* En skatteomlægning. Det er regeringen allerede i gang med, idet den
har nedsat en skattekommission med Carsten Kock, tidligere
socialdemokratisk skatteminister, som formand; den forventes at komme
med en rapport i løbet af næste år, så en skattereform vil kunne træde i
kraft eksempelvis primo 2011; den nuværende lille skattereform vil være
fuldt udmøntet i 2010, og DF har naturligvis vetoret for ændringer frem
til næste valg, som sandsynligvis kommer i løbet af 2010 ...

De øvrige punkter synes at bestå af varm luft, som opsange til borgerne
om at pligter er vigtigere end rettigheder, at undgå at smide affald på
gaderne, og at undgå sort arbejde og skattesnyd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 30-03-08 06:47

> [...]
> om at pligter er vigtigere end rettigheder, at undgå at smide affald på
> gaderne, og at undgå sort arbejde og skattesnyd.

Det hun siger er i og for sig meget fornuftigt, men er vel et udtryk for
socialdemokraterne de sidste i særdeleshed 4-5 år, nemlig at hvert medlem
"forsøger at lave noget" på egen hånd, men der ikke er en samlet styring på
noget som helst. Soc. kom med velfærdsrettighederne sidste år lige op til
valget efter valget har man ikke hørt noget som helst om dem overhovedet. Er
de droppet? Eksisterer de? Stortset alle tiltag bliver ikke fuldt op, men
lanceret og så kommer der noget nyt efter et par måneder. Man aner
simpelthen ikke hvad de står for, fordi de er skrækslagen for at mene noget
som helst.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 07:49

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> lanceret og så kommer der noget nyt efter et par måneder. Man aner
> simpelthen ikke hvad de står for, fordi de er skrækslagen for at mene noget

Teserne skulle være godkendt af ledelsen, som hun i øvrigt udgør en del
af.

Men bortset fra de tre nævnte synes det bare at være småprut, som »lad
være med at være et skovsvin«, og det midterste kan ikke engang indføres
uden om EU.

Skatteomlægningen er allerede i gang, under ledelse af den
regeringsudnævnte Carsten Kock, og så er der den »differentierede
folkepension« vi jo i og for sig allerede har i dag; kunne hun ikke bare
have foreslået at grundbeløbet omdannes til et [forhøjet?] tillæg?

Men det havde måske været for præcist, og dermed skabt for megen
modstand.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 30-03-08 11:49

> [...]
> måneder. Man aner simpelthen ikke hvad de står for, fordi de er
> skrækslagen for at mene noget som helst.

Jeg tror egentlig Mette Frederiksen skulle tage sig sammen og erobre
formandstitlen.

Socialdemokratiet er i bund og grund et arbejderparti eller i hvert fald for
almindelige mennesker. Helle Thorning stinker af overklasse. Ikke at der er
noget i vejen med det - hun kunne sikker være konservativ, men Mette virker
mere ægte som socialdemokrat. Med Thorning kan de lige så godt skifte navn
til Suicidaldemokraterne!

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 13:03

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Socialdemokratiet er i bund og grund et arbejderparti eller i hvert fald for
> almindelige mennesker. Helle Thorning stinker af overklasse.

Husk nu på at hun er vokset op som barn af en enlig mor i Ishøj ...

Ganske vist læge, og ganske vist hele barndommen igennem med kontakt til
sin ligeledes akademiker-far med direktør-job, men alligevel, man bør
have en fortravlet enlig mor i baghovedet, der sidder bag kasseapparatet
i Netto ...

> Ikke at der er noget i vejen med det - hun kunne sikker være konservativ,
> men Mette virker mere ægte som socialdemokrat. Med Thorning kan de lige så
> godt skifte navn til Suicidaldemokraterne!

Ingen tvivl om at går Socialdemokraterne tilbage også efter næste valg,
så får Helle Thorning silkesnoren. Hun kunne såmænd have fået den
allerede nu, hvis der altså havde været nogen der havde ønsket at blive
formand på nuværende tidspunkt.

Med en Mette Frederiksen som formand, og hun er da vist foreløbig det
eneste bud, så må man til gengæld tvivle på om hun vil kunne fastholde
mere end 15% af stemmerne til Socialdemokratiet ... og statsminister?
Uddannelsesmæssigt er hun bachelor i administration og samfundsfag ...
samtidig lyder hun som en fra et studenterkollegium fra 70erne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 31-03-08 10:45

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1iembzv.itd2n0lq2w9nN%per@RQNNE.invalid...

> Husk nu på at hun er vokset op som barn af en enlig mor i Ishøj ....

Om hun så havde været et Vajsenhusbarn, ændrer det jo ikke på hendes øjeblikkelige fremtræden og åndelige habitus?
Tværtimod viser århundredes historisk erfaring jo, at netop de, der bliver "løftet", viser sig som de værste stakkelhadere.
"Konen i muddergrøften"
"gør en stor mand ud af ham, men langsomt".

Ikke sandt?

> [...]
> sin ligeledes akademiker-far med direktør-job, men alligevel, man bør
> have en fortravlet enlig mor i baghovedet, der sidder bag kasseapparatet

Tror du virkelig?
Næppe.

...>
> [...]
> Uddannelsesmæssigt er hun bachelor i administration og samfundsfag ....
> samtidig lyder hun som en fra et studenterkollegium fra 70erne.

Atter træder snobben igennem, ikke sandt?
For en politiker betyder uddannelsen mindre end intet.
Derimod er social indignation og solidaritet med andre end sig selv et stort aktiv.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 12:51

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Atter træder snobben igennem, ikke sandt?

Man er altså en snob hvis man forlanger at få sine tænder behandlet af
en cand.odont., eller ordnet sit badeværelse af en uddannet VVSer?

> For en politiker betyder uddannelsen mindre end intet.

Og det er derfor det sidste halve århundredes socialdemokratiske
statsministre stort set alle har været cand.polit.er?

Viggo Kampmann.
Jens Otto Krag.
Poul Nyrup Rasmussen.

Sammenlign med katastrofen Anker Jørgensen.

> Derimod er social indignation og solidaritet med andre end sig selv et
> stort aktiv.

Så må du jo glæde dig til at Mette Frederiksen erstatter Helle Thorning
Schmidt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-03-08 13:53

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Sammenlign med katastrofen Anker Jørgensen.

> Så må du jo glæde dig til at Mette Frederiksen erstatter Helle Thorning

Skærebrænder-Mette brænder ikke igennem til det bredere publikum.

Mvh
Martin

Fra : Kert Rats

Dato : 30-03-08 20:19

> [...]
> måneder. Man aner simpelthen ikke hvad de står for, fordi de er
> skrækslagen for at mene noget som helst.

Men ca. 20% af de stemmeberettigede stemmer på sosserne - dét er da
beskæmmende!

Venligst

Kert Rats

Fra : Jesper

Dato : 30-03-08 09:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> afskaffe grundbeløbet, og i stedet lade tillægget stige til dagpengemax,
> /kombineret med at kollektive, obligatoriske pensionsordninger på

Det eneste forslag med nogen substans overhovedet.

> * Total omlægning af landbruget til økologisk produktion. Er det muligt
> inden for EUs system? Jeg tror det ikke.

En smuk tanke, og det er alt hvad det er.

> [...]
> om at pligter er vigtigere end rettigheder, at undgå at smide affald på
> gaderne, og at undgå sort arbejde og skattesnyd.

Hvor bliver punkterne af med at reformere og nedskære størrelsen af det
offentlige?
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 09:29

> Hvor bliver punkterne af med at reformere og nedskære størrelsen af det
> offentlige?

Hvis vi holder os til dine idéer om at /nedskære/ størrelsen af det
offentlige? Så i enkelte konservative som Lars Borfods - hoveder.

Og i partiet Liberalisterne, som ikke er opstillingsberettigede, og
heller ikke bliver det.

Og vistnok også hos Ny Alliance - tror du i øvrigt de kommer ind næste
gang?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens G

Dato : 30-03-08 09:48

On Sun, 30 Mar 2008 10:18:34 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Det eneste forslag med nogen substans overhovedet.

Man kan især hæfte sig ved:"Vi har en situation i dag, hvor en
tredjedel af vores pensionister ikke har kunnet spare op til
alderdommen i løbet af deres arbejdsliv."

Det er en interessant anskuelse, hvor det må blive livsindtægten der
er bestemmende for hvor stor folkepensionen kan blive.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 10:56

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er en interessant anskuelse, hvor det må blive livsindtægten der
> er bestemmende for hvor stor folkepensionen kan blive.

Naturligvis kan man ikke fjerne folkepensionen for folk, der har haft
høje indtægter, men ikke haft nogen pensionsopsparing. Derfor er det
tvungne pensionsopsparinger der skal til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 31-03-08 10:54

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1iem6e7.99vcpp1y9t0knN%per@RQNNE.invalid...
> [...]
> høje indtægter, men ikke haft nogen pensionsopsparing. Derfor er det
> tvungne pensionsopsparinger der skal til.

Muligt.
Men under indførelsen af denne del af liberalismen, har man bekvemt overset de dele af befoklningen, der alene har folkepensionen at leve for.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 12:51

> [...]

> Men under indførelsen af denne del af liberalismen, har man bekvemt
> overset de dele af befoklningen, der alene har folkepensionen at leve for.

Man taler altså udelukkende om at fjerne også folkepensionens grundbeløb
for folk, der har en egenpension på godt over dagpengemax.

Det vil så være økonomisk overkommeligt at hæve folkepensionens tillæg
til niveau med dagpengemax, men altså med modregning af anden indkomst
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 01-04-08 09:57

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1ieo5xr.5m7r531n6dnbfN%per@RQNNE.invalid...

> [...]
>
> Det vil så være økonomisk overkommeligt at hæve folkepensionens tillæg
> til niveau med dagpengemax, men altså med modregning af anden indkomst

Så længe der er tale om anden indkomst, kan det vel være rimeligt nok.
Men de fremtidige regler kan vi jo alene gætte på.

Det der interesserer mig mere, og som burde interesserer alle, er hvad der sker med de mennesker, der for tiden befinder sig i gråzonen mellem gammelt og nyt.
Mange af denne gruppe bliver gegederligt svigtet og mishandlet, som tingene ser ud i dag.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 14:16

> [...]

> gammelt og nyt.
>
> Mange af denne gruppe bliver gegederligt svigtet og mishandlet, som

De kommer i hvert fald ikke til at blive stillet ringere end i dag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 01-04-08 17:14

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1ieq4ii.1nmv0vi1cz3o95N%per@RQNNE.invalid...

> De kommer i hvert fald ikke til at blive stillet ringere end i dag ...
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Er det at opfatte som en slags "trøst" for staklerne?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 18:49

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Er det at opfatte som en slags "trøst" for staklerne?

Trøst? Har de da behov for »trøst«?

Enten forbedres deres kår [mest sandsynligt] eller også vil deres kår
være uændrede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 31-03-08 10:53

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse news:47ef530a.87719000@dtext.news.tele.dk...

> [...]
>
> Det er en interessant anskuelse, hvor det må blive livsindtægten der
> er bestemmende for hvor stor folkepensionen kan blive.

Som så ofte før, misforstår du jo ganske.

Vi ligger i en overgangsfase, hvor arbejdsmarkedpensioner er ved at blive almindelige.
I nogen tid har de yngre dele af befolkningen, der er omfattede af de nyere regler, helt som vanligt for unge uvidende og egoistiske fjolser, forlangt, og har fået, gennemført nedskæringer for folkepensionisterne.
Hvoraf jo en del IKKE har omtalte tillægsordninger..!!

I vanviddet har man så indført grundveløb samt tillæg.
Hvilket medfører, at de, der har været kloge nok til at spare et beskedent beløb op, af en ofte ringe løn, i den grad bliver taget i røven..!!

Politikere og højere middelklasse har ikke fantasi, eller vilie, til at gennemtænke lovene, men henholder sig alene til det, der er fordelagtigst for egen klasse.

Her stikker M.F. ud, idet hun faktisk tillader sig at erkende virkeligheden.

Egon

Fra : Jens G

Dato : 31-03-08 16:45

On Mon, 31 Mar 2008 11:52:41 +0200, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Som så ofte før, misforstår du jo ganske.

Er du sikker?

> [...]
>Hvoraf jo en del IKKE har omtalte tillægsordninger..!!

Det er helt korrekt.

>I vanviddet har man så indført grundveløb samt tillæg.
>Hvilket medfører, at de, der har været kloge nok til at spare et beskedent beløb op, af en ofte ringe løn, i den grad bliver taget i røven..!!

Jeg kender det.
Og så er der dem som har haft en rimelig løn, men har undladt at spare
op. De kan også få fuldt tillæg, mens andre med samme løn har levet
mere beskedent i arbejdslivet, men har sparet sammen til alderdommen,
ikke kan få nogen tillæg.
Derfor forestillede jeg mig at "ikke har kunnet spare op til
alderdommen i løbet af deres arbejdsliv" indebar at man også kiggede
på livsindtægten når folkepensionen skulle udregnes.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-08 16:50

> [...]

> alderdommen i løbet af deres arbejdsliv" indebar at man også kiggede
> på livsindtægten når folkepensionen skulle udregnes.

Det skal du ikke regne med. Regn med at en reform som udgangspunkt ikke
vil betyde at nuværende pensionister mister grundbeløbet, men at
fremtidige ikke skal regne med det - dem der har arbejdet mens der var
obligatoriske pensionopsparingsordninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 01-04-08 09:53

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse news:47f10595.198962109@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> alderdommen i løbet af deres arbejdsliv" indebar at man også kiggede
> på livsindtægten når folkepensionen skulle udregnes.

Jeg finder ikke dette forslag rimeligt.
I henhold til min opfattelse, drejer folkepension sig om at sikre, at alle kan opretholde en rimelig levestandard.
Hvad en person gar haft af livsindkomst, samt sparet op eller ej, kan kun have relevans i rent regnearkslogik.
Der er så mange andre parametre for hver enkelts liv, at sådanne beregninger aldrig kan komme til at være hverken rimelige eller relevante.

Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 30-03-08 10:40

> En smuk tanke, og det er alt hvad det er.

Har skærebrænder-Mette nogensinde sagt noget konkret og brugbart, stillet et
lovforslag fx?

Floskler om social arv - who cares?

Glistrups partiprogram var om afskaffelse af psykologisk lovgivning der blot
sender "signaler" - vi skal væk fra stor selvmodsigende lovjungle og have
nogle få klare , entydige, forståelige regler, der kan sikres overholdt.