Sluk lyset.
Fra : Poul E Hansen

Dato : 29-03-08 16:21

Lyset slukkes i flere byer:

http://politiken.dk/tjek/bolig/energi/article487907.ece

''Flere danske kommuner slutter lørdag aften op om Verdensnaturfondens
kampagne''
''I København slukkes gadebelysningen fra Gothersgade over
Rådhuspladsen og Vesterbros Torv til Christiansborg. Kun lyskurvene
vil være tændt. Samtidig er kommunens 50.000 medarbejdere blevet
opfordret til at slukke al unødvendig lys, skriver gratisavisen 24
timer.''

Og der står ikke noget om at det skabte problemer:

http://politiken.dk/indland/article488710.ece

Så hvorfor normalt have så meget gadebelysning? CO2 besparelse bliver
måske en bigevinst i forhold til det at man ville kunne opleve nattens
mørke i byen - og fra sin lejlighed selvom der ikke er skodder for
vinduerne - hvis vi slipper for lyset. Det behøver dog ikke gøres så
drastisk som at slukke alle gadelygter og lys i butikker. Mindre og
lavtplacerede lygter ville lyse lokalt og ikke hvor der ikke er brug
for det.

Fra : Kim2000

Dato : 29-03-08 23:25

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--------svar:

Nej, men det kan du læse om i kriminalstatistikkerne.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 05:30

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
>
> Og der står ikke noget om at det skabte problemer:
>

> --------svar:
>
> Nej, men det kan du læse om i kriminalstatistikkerne.

Måske. Politiet har i hvert fald indsat ekstra ressourcer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivar

Dato : 30-03-08 14:08

Poul E Hansen skrev:

> Så hvorfor normalt have så meget gadebelysning?

Fordi det vil sænke sikkerheden, og har igen reel praktisk betydning
for det totale energiforbrug.

"Det ligner en normal lørdag aften med et jævnt faldende forbrug. Vi
kan ikke registrere noget nævneværdigt fald omkring kl. 20, og på
samme måde kan det heller ikke ses, at en hel masse har tændt for de
elektriske installationer efter kl. 21, lyder meldingen fra Dongs
netcenter."
http://www.fyens.dk/article/965380:Indland-Fyn--Danmark-slukkede-tre-millioner-sparepaerer

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Poul E Hansen

Dato : 30-03-08 15:10

On 30 Mar., 05:30, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Måske. Politiet har i hvert fald indsat ekstra ressourcer ...

men mente dog ikke der ville blive brug for dem.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 30-03-08 15:13

On 30 Mar., 14:07, Ivar <dilb@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Fordi det vil sænke sikkerheden,

Nej ikke hvis der kom en lavere og svagere belysning. Endda er der
mange veje hvor der slet ikke er belysning.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-09-08 16:12

On 2008-03-29 23:21:23 +0100, Poul E Hansen <ook@ofir.dk> said:

> [...]
> drastisk som at slukke alle gadelygter og lys i butikker. Mindre og
> lavtplacerede lygter ville lyse lokalt og ikke hvor der ikke er brug

Stenløse Kommune troede også at de kunen være smarte og spare på
budgettet for nogle år tilbage ved at slukke gadebelysningen i
nattetimerne.

Resultatet var en eksplosion af indbrud i folks ejendomme. De kom
hurtigt fra den ide igen (men erstatning for deres idioti så de berørte
borgere intet til).

Fra : Egon Stich

Dato : 06-09-08 14:26

"Peter Bjørn Perlsø" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse news:2008090517122822503-ingen@emaildk...
> [...]
>
> Resultatet var en eksplosion af indbrud i folks ejendomme. De kom
> hurtigt fra den ide igen (men erstatning for deres idioti så de berørte

Man bør mærke sig, fra hvilken samfundsgruppe sådanne lalleglade påfund stammer---

Egon

Fra : Stig Christensen

Dato : 06-09-08 15:15

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> borgere intet til).

Man bør mærke sig, fra hvilken samfundsgruppe sådanne lalleglade påfund

Komunnen var på det tidspunkt -såvidt jeg husker- konservativt styret
med en politimand som borgmester,

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 15:20

Stig Christensen wrote:

> Komunnen var på det tidspunkt -såvidt jeg husker- konservativt styret
> med en politimand som borgmester,

Så kan det heller ikke blive værre.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-08 11:02

"Stig Christensen" <stigc-fjernmig-@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:48c2907e$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> stammer---
>
> Egon
> Komunnen var på det tidspunkt -såvidt jeg husker- konservativt styret

Skulle det være i modstrid med mit udsagn?

Egon

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-09-08 12:47

On 5 Sep., 17:12, Peter Bjørn Perlsø <in...@email.dk> wrote:

> [...]
>
> Resultatet var en eksplosion af indbrud i folks ejendomme. De kom
> hurtigt fra den ide igen (men erstatning for deres idioti så de berørte

Jeg siger ikke lyset skal slukkes over det hele. En gade i bymidte er
da også noget man forventer at der er oplyst -mere eller mindre.
Anderledes - hvis en alene cykelsti skal være oplyst er der som regel
ingen grund til at ligterne sidder højt oppe. Måske er oplysning slet
ikke nødvendigt.

Ang. Stenløse - måske var det bare rygtedes at de hade mørklagt
Stenløse, så tyvene rejste dertil og prøvede at få udbytte af det. En
tilsvarende landsomfattende varig slukning af nogle af lysene, ville
ikke have samme virkning.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-08 11:04

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:e1d1ceaa-39d8-4c41-82c1-26709631a874@r66g2000hsg.googlegroups.com...

> [...]

Stenløse, så tyvene rejste dertil og prøvede at få udbytte af det. En
tilsvarende landsomfattende varig slukning af nogle af lysene, ville

______________________________--

Du har aldrig hørt om begrebet: Lysgarage?
Parkering under gadelyset.
Har en yderst gavnlig virkning overfor hærværk.

Hvorfor tror du forøvrigt, at man taler om: Mørkets gerninger?

Egon

Fra : alexbo

Dato : 07-09-08 11:44

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i

>Hvorfor tror du forøvrigt, at man taler om: Mørkets gerninger?

Fordi de foregår om dagen måske.

Ifølge forsikringsoplysningen er de fleste indbrud om dagen.
08-16 53%
16-00 36%
00-08 11%

Hvis jeg var indbrudstyv ville jeg fravælge en mørk villavej til et indbrud,
man kan jo ikke se en skid inde i huset, så enten skal man tænde lyset eller
rende rundt med en lommelygte.

Næh, et hus med en stor gadelygte lige udenfor er meget bedre, det er lyst
nok til at se inde i huset, og for dem udenfor ser huset mørkt ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Egon Stich

Dato : 08-09-08 12:41

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:48c3b149$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Næh, et hus med en stor gadelygte lige udenfor er meget bedre, det er lyst
> nok til at se inde i huset, og for dem udenfor ser huset mørkt ud.

Tjah---
Jeg er jo ikke så bekendt med tyvepakkets foretrukne arbejdsmilieuer
Så måske har du ret.

Derimod mener jeg, at exempelvis hærværksmænd foretrækker at hærge, hvor de kun svært kan ses.

Egon

Fra : Poul E Hansen

Dato : 08-09-08 12:45

On 8 Sep., 13:41, "Egon Stich" <stich-f...@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
> Så måske har du ret.
>
> Derimod mener jeg, at exempelvis hærværksmænd foretrækker at hærge, hvor de kun svært kan ses.

Nå ja dem må du jo kende bedre ... :)
Men frygt for hærværk skal ikke sådan kunne afgøre hvor der skal være
oplysning og hvor der skal være mørkt.