Hver femte røver er under 15 år -
Fra : Patruljen

Dato : 28-03-08 16:35

Ny opgørelse fra justitsministeriets forskningsenhed -

2/3 dele af alle røverier der opklares er foretaget af unge under 20
år.

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 29-03-08 00:28

Patruljen skrev:

> Ny opgørelse fra justitsministeriets forskningsenhed -
>
> 2/3 dele af alle røverier der opklares er foretaget af unge under 20
> år.

Lidt forvirrende ift. overskriften men budskabet er forstået :)
Så sænker vi den kriminelle lavalder til 12 år opnår vi hvilket ? Endnu
flere kriminelle ? :)
Alle ved (fordi de kan læse og studere udviklingen i USA) at straf kun
har EN virkning: sålænge folk sidder inde laver de ikke kriminalitet der
har betydning for samfundet! Præventiv effekt eksisterer ikke -
tværtimod - så lærer de unge en masse hårdkogte kriminelle at kende mens
de sidder inde og bliver selv endnu værre kriminelle.
Så kan man indføre princippet med at 3. gang du dømmes ryger du ind for
livet. Det bruger de i USA. Det har absolut ingen præventiv effekt men
hjælper selvfølgelig med at beskytte samfundet mod de kriminelle.
Vil man lave en præventiv indsats skal der satses på at opfange de unge
inden de kommer for langt ud. Dvs. intensivere SSP samarbejde,
intensivere indsatsen i de belastede boligområder, være hurtigere til at
fjerne børn og unge når der er store problemer i familien f.eks.
misbrugs og overgrebs problematikker. Det er de muligheder man har ...
alternativt skulle man forbedre deres sociale forhold reelt .... ingen
har endnu prøvet det .... så ingen ved om det hjælper....

Fra : Malene P

Dato : 29-03-08 02:00

"Jan Erik Hansen" <jeh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lidt forvirrende ift. overskriften men budskabet er forstået :)
> Så sænker vi den kriminelle lavalder til 12 år opnår vi hvilket ? Endnu
> flere kriminelle ? :)

Muligheden for at stoppe røverne før de vokser op til at blive rovmordere?

> Alle ved (fordi de kan læse og studere udviklingen i USA) at straf kun
> har EN virkning: sålænge folk sidder inde laver de ikke kriminalitet der
> har betydning for samfundet!

Det er vel også en fordel, der er værd at tage med?

>Præventiv effekt eksisterer ikke -

OK, vi lægger os ned på ryggen og logrer med halen og tisser på gulvet?

> tværtimod - så lærer de unge en masse hårdkogte kriminelle at kende mens
> de sidder inde og bliver selv endnu værre kriminelle.

Du er altså et af de sædvanlige fjolser, der ikke evner/vil se alternative
straffe/forholdsregler overfor de fremadstormende kriminelle unge?

> Så kan man indføre princippet med at 3. gang du dømmes ryger du ind for
> livet. Det bruger de i USA.

Og hvis forbrydelsen er grov nok for 3. gang, bør vi også overveje at bruge
princippet her.

> Det har absolut ingen præventiv effekt

Jo, det har det da bestemt -akkurat som du jo selv har skrevet ovenfor.

> men
> hjælper selvfølgelig med at beskytte samfundet mod de kriminelle.

Hvad har du dog imod den effekt?

> Vil man lave en præventiv indsats skal der satses på at opfange de unge
> inden de kommer for langt ud.

Ja

> Dvs. intensivere SSP samarbejde,
> intensivere indsatsen i de belastede boligområder, være hurtigere til at
> fjerne børn og unge når der er store problemer i familien f.eks.
> misbrugs og overgrebs problematikker.

Ja -og udelukker det ene det andet?

> Det er de muligheder man har ...

Ja -og så sænke den kriminelle lavalder, så man juridisk kan standse de
fremadstormende unge kriminelle

> alternativt skulle man forbedre deres sociale forhold reelt .... ingen
> har endnu prøvet det .... så ingen ved om det hjælper....

Altså økonomisk belønning for ikke at lave "blade"? Ja, det skal nok
hjælpe.................

Malene P

Fra : Steen Johansen

Dato : 29-03-08 08:35

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jan Erik Hansen" <jeh@gmail.com> skrev i en meddelelse

Kriminalitet bør medføre udvisning så ville en del af problemet være løst
Det ville have den virkning at ikke danskere ville tænke sig om en ekstra
gang

Fra : Malene P

Dato : 29-03-08 09:59

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det ville have den virkning at ikke danskere ville tænke sig om en ekstra

Det forudsætter naturligvis, at der er tale om fremmede. Men det er nok også
mest sandsynligt ved denne slags forbrydelser. Eventuelle statsborgerskaber,
der jo alligevel er kastet i grams, bør kunne fratages disse fremmede
forbrydere lige så let og gnidningsløst, som de er givet.

Malene P

Fra : jan Erik Hansen

Dato : 29-03-08 13:44

Malene P skrev:
> [...]
> der jo alligevel er kastet i grams, bør kunne fratages disse fremmede
> forbrydere lige så let og gnidningsløst, som de er givet.

Sidste sag vi så omtalt i medierne var altså etniske danskere.... og det
var ligesom den jeg kommenterede implicit. Der hjælper
udvisningsretorikken altså ikke! Der er man nødsaget til at alvorligt
vurdere de sociale vilkår der ligger til grund for kriminaliteten:
dårlig skolegang, psykisk ustabile og svage forældre (tit
eneforsørgere!), dårligt socialt fungerende nærmiljø (tit en almennyttig
afdeling der nærmest kan betegnes som en
ghetto!),arbejdsløshed,manglende voksenkontakt,generel fattigdom. Men
idag vil man hellere fokusere på ikke etniske danskere og de problemer
de afstedkommer. Lad nu være at glemme de mange etniske danskere der
også har store problemer!!!!!!!

Fra : Patruljen

Dato : 28-03-08 17:40

On 29 Mar., 00:28, Jan Erik Hansen <j...@gmail.com> wrote:

> [...]
> alternativt skulle man forbedre deres sociale forhold reelt .... ingen
> har endnu prøvet det .... så ingen ved om det hjælper....

:)
Godt gået - meningen er forstået.

Jow - ingen ved om det hjælper.
Der er nok ingen tvivl om, at socialt belastede miljøer er mere
udsatte end i - Søllerød :) Mon ikke statistikken er med os, der.

Og resten, SSP, præventivt arbejde, hurtigere og grundigere indsatser
osv. kunne formentlig godt opfattes som et udtryk for lappeløsninger
-

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 29-03-08 01:13

Patruljen skrev:

> [...]
>
> Og resten, SSP, præventivt arbejde, hurtigere og grundigere indsatser
> osv. kunne formentlig godt opfattes som et udtryk for lappeløsninger

Problemet er så hvordan vil du gøre det uden det koster en
skattestigning på en 20-30% ?
Derfor det ikke bliver gjort.

Så vi har ikke den politiske vilje til seriøst at gøre op med de sociale
problemer der ligger til grund for kriminalitet.

Tilbage er kun at behandle sygdommen når den er opstået: straf!
Selv om det havde været bedre at forebygge med reel behandling:
forbedring af de sociale forhold for de belastede børn og unge!

Fra : Egon Stich

Dato : 31-03-08 11:21

"Jan Erik Hansen" <jeh@gmail.com> skrev i en meddelelse news:47ed8983$0$1981$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> Selv om det havde været bedre at forebygge med reel behandling:
> forbedring af de sociale forhold for de belastede børn og unge!

Et eklatnt resultat af den borgerlige "værdikamp", som desværre mange danskere er faldet for.
Borgerlige foretrækker jo til enhver tid symptombehandling, i stedet for behandling af den egentlige "sygdom".
Hvis følger de jo sjældent selv mærker, i deres beskyttede reservater.

Egon

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 01:13

Fra : Patruljen

Dato : 30-03-08 08:43

On 29 Mar., 03:00, "Malene P" <malenek...@hotmail.com> wrote:

> Muligheden for at stoppe røverne før de vokser op til at blive rovmordere?

Den mulighed findes iforvejen.

> Det er vel også en fordel, der er værd at tage med?

Problemet er at de hovedsageligt er endnu mere marginaliserede, når de
kommer ud -
Eller vil du idømme 3 gange lidstid ?

> OK, vi lægger os ned på ryggen og logrer med halen og tisser på gulvet?

Det stod der vist ikke -

> Du er altså et af de sædvanlige fjolser, der ikke evner/vil se alternative
> straffe/forholdsregler overfor de fremadstormende kriminelle unge?

Det stod der vist heller ikke - der stod noget om " bivirkningerne "
ved fængselsophold, som vi kender dem - men bortset fra den ting.
Hvilke alternative straffe/forholdsregler forestiller du dig
egentlig ?

> Og hvis forbrydelsen er grov nok for 3. gang, bør vi også overveje at bruge
> princippet her.

Hvis du vil beholde folk i fængsel i 19 gange livstid 3.gang, de
foretager en lovovertrædelse skal du nok have et ret stort fængsel
bygget i en fart. Og vel at mærke, et af den slags, der kan fastholde
mennesker, der ingenting mere har at miste -

Har vi nu også lyst til det ?

Alt statistik fortæller os, at kriminaliteten aftager jo længere op i
årgangene vi kikker -
Det vil medføre, at du vil fastholde nogle mennesker, der ellers ville
have ændret adfærd. Syntes du det er iorden, som i hvor der handles,
der spildes ?

Og er du egentlig sikker på, at det er en samfundsøkonomisk profitabel
løsning ?

> Jo, det har det da bestemt -akkurat som du jo selv har skrevet ovenfor.

Kan du påvise en mindre kriminalitet som følge af øgede straffe ?

> Hvad har du dog imod den effekt?

Nu har fyren jo lige skrevet, at det har da i det mindste en gavnlig
effekt. Så hivs han formulerer sig sådan, at " det hjælper " og "
beskytte " hvordan kan du da mene, at han har noget imod effekten,
egentlig ?

Det er ikke småting, du kan læse ind i en tekst er det ?

> Ja

> Ja -og udelukker det ene det andet?

> Ja -og så sænke den kriminelle lavalder, så man juridisk kan standse de
> fremadstormende unge kriminelle

Prøv at fortæl om, hvad du mener, der kan opnåes ?

> Altså økonomisk belønning for ikke at lave "blade"? Ja, det skal nok
> hjælpe.................

Sociale forhold er andet og mere end kontanter i hånden.

Fra : Patruljen

Dato : 31-03-08 05:28

On 31 Mar., 12:21, "Egon Stich" <stich-f...@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
> Hvis følger de jo sjældent selv mærker, i deres beskyttede reservater.

Hej Egon -

Jo - den problematik er somend en ret morsom del af
seminarieundervisningen, som jeg husker det - for så ender vi op i en
diskussion om politiske ideologier.
Vi taler jo netop om - symptom behandling. Vi føjer endnu en lap til
kludetæppet -

Argumenterne bliver til noget i retning af - det vi også ser her i
tråden. " Skal vi nu også til at belønne mennesker, som udøver
kriminalitet i den ene eller anden variation -
Men med en generel forbedring af Danmarks befolknings sociale vilkår,
kan vi næppe formulere spørgsmålet på den måde.

Et banalt eksempel -

Hvis du som pædagog på en daginstution forsøger at skaffe støttemidler
til et barn med ADHD vil du kunne finde en plads til en psykiatrisk
udredning til et sted mellem 1/2 år og 2 års ventetid. Der kan nå at
ske en del på så lang tid :/

Der er denne sag, som vil blive ganske spændende at følge -

"50 af de mest hærdede unge kriminelle på den sikrede
ungdomsinstitution Egely på Fyn vil i 2008 blive tilbudt undersøgelse
for psykisk sygdom. Det sker i forbindelse med et nyt
forskningsprojekt mellem den sociale institution Egely og den børne-
og ungdomspsykiatriske afdeling ved Odense Universitetshospital.

Der er en voksende erkendelse af, at udviklingsmæssige og psykiatriske
forstyrrelser kan udgøre en væsentlig del af årsagen til grov vold og
anden kriminalitet. Flere mindre undersøgelser har vist, at op mod
40-50 procent af børn og unge med svær ADHD (Damp) senere i livet
dømmes for kriminalitet.
Der er også en voksende erkendelse af, at eventuelle psykiske lidelser
opdages alt for sent hos misbrugende, kriminelle unge - simpelthen for
de ikke målrettet undersøges for det.

Projektet skal udover at indsamle relevant viden til forskningsmæssig
brug føre til konkrete forslag til et tværfagligt behandlingstilbud
til den enkelte unge.

Projektet ledes af psykiatere og skal endvidere bidrage til at
opkvalificere medarbejderne på Egely i psykiatrisk sygdomslære med
henblik på, at de kan medvirke til tidlig opsporing, udredning samt
behandling af gruppen af unge kriminelle." http://www.regionsyddanmark.dk/wm232868

Den slags kunne give anledning til en smule optimisme på deher ungers
vegne - og der er iøvrigt flere grupper, hvorom det kunne tyde på at
der er sådanne ting i spil. Hvis tingene er så forudsigelige, at op
mod halvdelen af en gruppe mennesker med en bestemt diagnose vil begå
kriminalitet -

Hvem har så "ansvaret" for den kriminalitet der vil opstå, når vi
ikke tilvejebringer de nødvendige betingelser, støtte og viden
iøvrigt ?