Ytringsfrihed i Gentofte
Fra : Thomas M

Dato : 24-03-08 21:41

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/03/24/182754.htm

Håber der er flere, som så Gentofte's borgmester prøve at tale sig ud af
deres fadæse, i TV Avisen her kl. 21. (Hint: Gentofte's borgmester er et
fjols af rang).

"Fyret efter kritik af radiosystem
24. mar. 2008 18.52 Penge

Gentoft Kommune har fyret en ambulanceredder, som gjorde opmærksomhed på
alvorlige problemer med brandvæsnets radiosystem, der kunne koste
menneskeliv, oplyser TV Avisen.

Den officielle begrundelse er samarbejdsvanskeligheder, men Michael
Brandt er ikke i tvivl om, at han blev fyret, fordi han blev ved med at
påpege problemerne.

- Jeg har ytret mig om et radiosystem, som ikke fungerer. Det er et
system, som har flere menneskeliv på samvittigheden, siger Michael Brandt.

Svigtet flere gange
Gentofte kommune købte radiosystemet i 2005. Nu - næsten tre år senere -
mener adskillige ansatte i kommunen, at systemet har svigtet mindst tre
gange, hvor det har kostet menneskeliv

Flere andre kommuner har også forsøgt sig med systemet, bl.a. København,
som holdt op på grund af problemerne. Ved den store terrorøvelse i
København sidste år viste systemet sig også at være særdeles ustabilt.
..
Michael Brandt gjorde opmærksom på problemer og ville have undersøgt
fejl og mangler ved systemet. Stedet blev han suspenderet. Ifølge
kommunen fordi han sløsede med sine ambulancejournaler. Det
dokumenterede de efter at have skaffet sig adgang til hans private skab.

Ny drejning
Men kommunernes Landsforening afgjorde, at det ikke kunne danne grundlag
for en personalesag, så Michael Brandt beholdt sit job

Herefter tog sagen en ny drejning. Nu blev Michael Brandt beskyldt for
at være aggressiv over for sin nærmeste overordnede.

Samtidig fik Michael Brandt støtte af sine kolleger. En af dem var
Mikkel Kjær, som i en skrivelse til kommunen gør opmærksom på, at hans
udsagn er blevet misbrugt, og beskriver desuden Michael Brandt som en
god kollega.

Fortsætter kampen
Også brandmændenes organisation mener, at Michael Brandt er blevet fyret
på et forkert grundlag.

Organisationen mener, at kommunen forsøger at dække over, at det var en
forkert beslutning at indføre systemet.

Og Michael Brandt er rede til at gå hele vejen, fordi det for ham ikke
kun handler om hans et job.

- Jeg er ikke noget offer. Jeg vil kæmpe for ytringsfriheden, siger han."

Fra : Egon Stich

Dato : 25-03-08 09:34

"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er flere, som så Gentofte's borgmester prøve at tale sig ud af
> deres fadæse, i TV Avisen her kl. 21. (Hint: Gentofte's borgmester er et

Det er da længe siden, man har set en sådan fuldblods psykopat i jakkesæt.
Han er af den type, der burde tæves ud af sit kontor.
Hellere døde mennesker, end indrømme en fejlinvestering.

MVH
Egon

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-03-08 14:03

On Tue, 25 Mar 2008 09:33:30 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
>Han er af den type, der burde tæves ud af sit kontor.
>Hellere døde mennesker, end indrømme en fejlinvestering.

Ja, og så kan man ikke aflytte TETRA med en politiscanner... ;-(

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-08 15:35

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da længe siden, man har set en sådan fuldblods psykopat i
> jakkesæt. Han er af den type, der burde tæves ud af sit kontor.
> Hellere døde mennesker, end indrømme en fejlinvestering.

Du har tydeligvis ikke det fjeneste kendskab til begrebet "loyalitet". Det
var noget, man satte højt i gamle dage, og det indebar bl.a., at man ikke
luftede sit beskidte tøj offentligt. I vore dage, hvor de fleste er
offentligt ansatte, skider man på alt og alle så længe, man selv kan få lidt
opmærksomhed.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-08 03:06

Jens Bruun skrev:
> [...]
> luftede sit beskidte tøj offentligt. I vore dage, hvor de fleste er
> offentligt ansatte, skider man på alt og alle så længe, man selv kan få lidt

Hvis manden internt har forsøgt at gøre opmærksom på at systemet er
fejlbehæftet, uden at blive hørt, og han mener at det ligefrem koster
liv at have det kørende, hvilke muligheder er der så tilbage, bortset
fra at henvende sig til pressen?

- cep

Fra : N_B_DK

Dato : 26-03-08 07:45

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> fejlbehæftet, uden at blive hørt, og han mener at det ligefrem koster
> liv at have det kørende, hvilke muligheder er der så tilbage, bortset

Well jeg hører præcis samme opråb om Tetra systemet fra kilder hos politiet,
og de fatter heller ikek det system er blevet valgt.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-03-08 08:37

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fejlbehæftet, uden at blive hørt, og han mener at det ligefrem koster
> liv at have det kørende, hvilke muligheder er der så tilbage, bortset

Problemerne med TETRA har været kendt i årevis, og har været diskuteret i
offentligheden mange gange. Manden har med sin illoyalitet alene opnået at
gøre en masse borgere bekymrede over noget, der allerede arbejdes med på at
udbedre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-08 09:28

Jens Bruun skrev:
> "Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Problemerne med TETRA har været kendt i årevis,

Ligefrem "årevis"?

I denne artikel fra d. 24 januar, 2007, fremgår at bekymringen dengang
var af økonomisk art, i hvertfald fra brandmændenes side.

http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/441/2/

Så vidt jeg kan læse var det først omkring april/maj, altså for mindre
end et år siden, at man begyndte at diskutere egentlige mangler og fejl
ved systemet.

Denne artikel er fra d. 4 juli, 2007, og den første jeg kan finde hvor
brandmanden udtaler sig kritisk til pressen.

http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/725/2/

> [...]
> gøre en masse borgere bekymrede over noget, der allerede arbejdes med på at

Komunen, eller snarere borgmesteren, var virkelig ikke særligt behændig
i den sag, her en artikel fra 14. oktober 2007:
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Gentofte/2007/10/14/094815.htm

Denne artikel er fra d. 27 november 2007, og den tidligste jeg fandt
vedrørende omtalte brandmands fyring:
http://www.version2.dk/artikel/5207?rss

Antallet af artikler jeg kunne google mig frem til var begrænset, men ud
fra dem jeg fandt, virker det som om at han er den første der offentligt
står frem og påpeger at der er mangler og risici ved systemet, samt at
der ikke blev taget hånd om sagen før brandmanden havde udtalt sig til
pressen.
Det får efter min mening manden til at fremstå som oprigtigt bekymret
fremfor illoyal.

- cep

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-08 09:46

Claus E. Petersen skrev:

> [...]
> pressen.
> Det får efter min mening manden til at fremstå som oprigtigt bekymret

Jeg overså denne artikel fra d. 7 juli, 2007, der giver et indtryk af at
det har været særdeles svært, hvis ikke umuligt, at komme igennem med
intern kritik af systemet.

http://ekstrabladet.dk/112/article126933.ece

"..Mange medarbejdere på Gentofte Brandstation har, siden Tetra blev
indført for lidt over et år siden, gjort opmærksom på dets mange
problemer. Men det eneste, de har fået ud af det, er trusler og
ubehagelige samtaler på Gentofte Rådhus. En intern redegørelse foretaget
af Hans Toft og hans stab har sågar givet medarbejderne på
brandstationen skylden for dødsfaldene. Tilmed har borgmesteren og hans
konservative bagland nægtet at få foretaget en uvildig undersøgelse af
Tetra-systemet. En undersøgelse, som oppositionen og medarbejderne på
Gentofte Brandstation længe har spurgt efter.."

Lidt mere om den uvildige undersøgelse, fra d. 23 juli, 2007:

http://www.computerworld.dk/art/40489?a=rss&i=0

"..Brandchefen indrømmede desuden at der havde været problemer med
skærmbilledet ved dødsfaldet i Lyngby, og at det ikke var
ambulancefolkenes fejl, at de kørte til en forkert adresse. Samtidig
åbnede brandchefen ifølge avisen op for muligheden for at lave en ny
redegørelse.
Men de indrømmelser har brandchef Carl Suhr-Jessen senere skabt tvivl
om. Overfor blandt andet lokalavisen Villabyerne forklarer han, at
indrømmelserne er noget Ekstra Bladet har fundet på, og at han ikke har
kommentarer til, om sagen eventuelt bør genåbnes af kommunalbestyrelsen,
skriver Politiken.."

Efter min mening lugter sagen langt væk af regulær komunal indspisthed.

- cep

Fra : N_B_DK

Dato : 26-03-08 13:42

> Efter min mening lugter sagen langt væk af regulær komunal
> indspisthed.

Nope, det er længere oppe i systemet, motorola (det står bag tetra), har
solgt et fint system (mener dem der i sin tid valgte det), og kommer til at
ende som AMANDA sagen.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-08 14:20

N_B_DK skrev:
> [...]
> solgt et fint system (mener dem der i sin tid valgte det), og kommer til at

Borgmesteren er chef for beredskabet, og har, antager jeg, i den rolle
anbefalet at Gentofte købte systemet.
Som jeg har læst det deltog konsulenten fra den virksomhed der
anbefalede Gentofte at anskaffe systemet, og, hvis jeg forstod det ret,
også var hyret til at hjælpe med implementationen, i samme borgmesters
interne undersøgelse, der frikendte systemet for fejl.
Jeg må tilstå at jeg ikke vil blive overrasket hvis en journalist
pludselig kan fortælle at konsulenten og borgmesteren er bon-kammerater
i den lokale golfklub.
Det kunne alt andet lige forklare den agressive håndtering af sagen.

- cep

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-03-08 19:35

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Efter min mening lugter sagen langt væk af regulær komunal
> indspisthed.

Pointen er, at de tekniske problemer har været kendt i årevis. Mange med
teknisk viden spåede, at TETRA kunne ende med at blive endnu en Amanda-sag.

At kommunen har gjort i bukserne hersker der ingen tvivl om. At råbe op, som
denne ambulanceredder har gjort, har intet formål andet end ønsket om at få
opmærksomhed om sin egen person. Han har i dén grad skadet sagen og gjort,
at kommunen graver sig endnu længere ned. Kommunen er udmærket klar over
problematikken, og har været klar over den længe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-08 20:02

Jens Bruun skrev:
> [...]
> at kommunen graver sig endnu længere ned. Kommunen er udmærket klar over
> problematikken, og har været klar over den længe.

Det var så mit indtryk at borgmesteren intet ville have foretaget sig,
hvis der ikke var gået "presse" i sagen.

- cep

Fra : N_B_DK

Dato : 26-03-08 13:41

> Ligefrem "årevis"?

Ja i ca 3 år er det kendt, ihvertfald fra politiets side, i gentofte har de
2 base stationer, på landsplan skal der være ca 500 (for politiets
vedkommende), og hvis gentofte har så store problemer med bare 2 base
stationer, ja så er 500 næppe nemmere at få til at spille sammen.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-08 14:12

N_B_DK skrev:
> [...]
> vedkommende), og hvis gentofte har så store problemer med bare 2 base
> stationer, ja så er 500 næppe nemmere at få til at spille sammen.

ok. Noget kunne så tyde på at man i f.eks. københavn var mere villige
til at lytte til de kritiske røster.
I nyhedsudsendelsen fremgik det at kbh. *havde* forsøgt med TETRA, men
skrottet det igen.

- cep

Fra : N_B_DK

Dato : 26-03-08 15:41

> ok. Noget kunne så tyde på at man i f.eks. københavn var mere villige
> til at lytte til de kritiske røster.

Nej faktisk ikke, politiet er ikke glade for det system, i kritiske tilfælde
(hvor respons er meget alt afgørende), er der nogle grimme fejl ved tetra
systemet.

> I nyhedsudsendelsen fremgik det at kbh. *havde* forsøgt med TETRA, men
> skrottet det igen.

Skrottet er det ikke, (for politiets vedkommende).

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 26-03-08 12:20

> [...]
> luftede sit beskidte tøj offentligt. I vore dage, hvor de fleste er
> offentligt ansatte, skider man på alt og alle så længe, man selv kan få

jeg ville da noget hellere behandles / skæres ud af min bil af en offentligt
ansat læge / brandmand der synes at mit helbred står over "systemets" gode
omdømme!

Fra : Egon Stich

Dato : 26-03-08 13:26

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:47ea312e$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> jeg ville da noget hellere behandles / skæres ud af min bil af en offentligt
> ansat læge / brandmand der synes at mit helbred står over "systemets" gode
> omdømme!

Desværre har der jo til alle tider existeret skidderikker, der var mere interesseret i egen magt og ufejlbarlighed, end i menneskeliv.
Noget der jo i sagens natur forekommer i de såkaldte herskende klasser.

At Brun er faldet i denne grøft, kan næppe undre.

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-03-08 19:38

"Frithiof Andreas Jensen"
> [...]

> jeg ville da noget hellere behandles / skæres ud af min bil af en
> offentligt ansat læge / brandmand der synes at mit helbred står over

Også jeg. Den konkrete ambulanceredder har så med al tydelighed vist, at han
sætter sin egen person og opmærksomheden herom højere end dit og mit
helbred.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : N_B_DK

Dato : 27-03-08 07:22

> Også jeg. Den konkrete ambulanceredder har så med al tydelighed vist,
> at han sætter sin egen person og opmærksomheden herom højere end dit
> og mit helbred.

Sådan ser jeg det ikke, tværtimod, hvis folk trues til at holde mund om
problemer, så bliver problemerne blot større, men du er åbenbart af en anden
mening.

Fra : Egon Stich

Dato : 27-03-08 10:12

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:47eb3d22$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> --
> MVH. N_B_DK
> KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Tjah--
Man kan jo ikke lade være med at tænke på en hvis overlæge, der for nogle år siden blev fyret, netop for at opfører sig anstændigt.
Men han var nok også narcissicist?

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-08 11:36

> Man kan jo ikke lade være med at tænke på en hvis overlæge, der for
> nogle år siden blev fyret, netop for at opfører sig anstændigt.
> Men han var nok også narcissicist?

Næ, nok ikke. Han havde bare nogle psykiske problemer, men det har du måske
helt glemt? Ligesom Frank Grevil også havde (har).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Egon Stich

Dato : 27-03-08 10:10

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:fOOdnaMMquhzCnfanZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com...
> [...]
>
> Også jeg. Den konkrete ambulanceredder har så med al tydelighed vist, at han
> sætter sin egen person og opmærksomheden herom højere end dit og mit

Er du selv syltet ind i sagen på en eller anden led?
Det virker sådan--

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-08 11:39

> Er du selv syltet ind i sagen på en eller anden led?

Ikke en skid. Jeg har bare fulgt udviklingen af TETRA af rent faglig
interesse.

> Det virker sådan--

Nå. Man kan altså ikke have en holdning, der divergerer med din, uden at man
nødvendigvis må have skjulte motiver. Det fortæller en del om dig og hvad
man skal lægge i *dine* skriverier.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Egon Stich

Dato : 26-03-08 13:22

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:RoCdnan-4rUUkHTanZ2dnUVZ8rKdnZ2d@giganews.com...
> [...]
> luftede sit beskidte tøj offentligt. I vore dage, hvor de fleste er
> offentligt ansatte, skider man på alt og alle så længe, man selv kan få lidt

Loyalitet?
Var det ikke en lignende misopfattelse af ordet, som du her giver udtryk for, som kostede en del krigsforbrydere livet i Nürenberg?

Naturligvis forlanger en psykopat "loyalitet".
Men loyaliteten, uden anførselstegn, tilhører i dette tyilfælde samfundet..!!