Biblens gode humor eller onde taknemlighed~
Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-08 15:41

Hvordan tolker du "at sanke gloende kul på en fjendes hoved" ?

Biblens gode humor eller onde taknemlighedsgæld

Var det følgende skaben skyld og taknemlighedsgæld hos fjenden, der fik
Jesus til at foreslå at vende den anden kind til når man slås og give tyven
hele kjortlen, når skjorten stjæles , elsk din fjende pis?

" Sulter din Fjende, så giv ham at spise, tørster han, giv
ham at drikke; da sanker du gloende Kul på hans Hoved, og Herren lønner dig
for det. Biblen , Salomon Salmer og Ordsprog 25 vers 21-22

Man plejer at sige at græsk og nordisk mytologi er fuld af humor (Tor i
kvindeklær fx) men at biblen er uden humor.

Måske den overdrevne tilgivelse er ment som humor?

Desværre virker Jesus flere steder helt seriøs mht at man skal elske sin
fjende - Fjernøstens konfuzianere er mere moderate:

" Den, der tilgiver, sætter sig selv på et højere Trin end
den, der har Tilgivelse behov - hvad der kan give Anledning til megen
Ukærlighed og Hovmod. Vilh. Andersen

"Den bedste hævn over fornærmeren er den ikke at ligne ham.
Marcus Aurelius

" Den bedste måde at overbevise en tåbe om, at han tager
fejl, er ved at lade ham få sin vilje. Josh Billings

" Det sletteste menneske er den, der ikke tager imod en
undskyldning, ikke slår en streg over en synd og ikke tilgiver en fejl.
Koranen

Der var en, som spurgte: "At gengælde uret med godhed, hvorledes er det?"
Mesteren sagde: "Hvor meget skulle man da gengælde godhed? Nej, med retsind
skal man gengælde uret, med godhed skal man gengælde godhed."Kung-Fu-Tse

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-03-08 16:11

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> " Sulter din Fjende, så giv ham at spise, tørster han, giv
> ham at drikke; da sanker du gloende Kul på hans Hoved, og Herren lønner
> dig for det. Biblen , Salomon Salmer og Ordsprog 25 vers 21-22

Det er en langsigtet løsning som man ikke kan bruge til noget, når man står
på slagmarken. Jf Aruna og Krishna.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-08 23:01

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Det er en langsigtet løsning som man ikke kan bruge til noget, når man
> står på slagmarken. Jf Aruna og Krishna.

Nej den flippede Jesus var også out of touch with reality når han foreslog
at vende den anden kind til og give tyven hele kjortlen når skjorten var
stjålet.
Glistrup havde dog gode erfaringer med at ignorere tyve og undgå at lade
hævnspiral blive indledt

Muhamed angreb Jesus klogt for at være for tossegod, siges det.

Gandhi sagde at barmhjertighed og medlidenhed kun er bæredygtit i små
samfund hvor man kender hinanden.
Glistrup GAD IKKE bruge tid på fnidder om at bære nag mod asociale
løftebrydere - han viste tillid og fik et godt liv ud af det

Det spilder tid at være rethaverisk og bitter - der er sjovere ting at kaste
sig over - gid jeg havde lyttet til Glistrups (og min mors!) råd om ikke at
søge amts hjælp da mine børns mor saboterede min samkvemsret med vore børn -
hun kom til fornuft og tillod børnene at se mig i ferierne selvom amtet var
passivt
Jeg vandt retssag men det var gået hurtigere med at tilgodese børnenes tarv
hvis jeg havde vist Glistr upsk=Gandhisk storsind for moderen var delvis OK
og tossegodhed havde været det klogeste.

Men det gælder ikke på slagmark mod muhamedanere. Det har du ret i.