Åbent brev til min muslimske nabo
Fra : Ivannof

Dato : 23-03-08 14:47

Jeg så denne her forleden dag. Jeg synes artiklen meget godt repræsenterer
mit synspunkt, så derfor videresender jeg den her som noget jeg selv gerne
ville have skrevet:

Af Jan Baadsgaard

Du bliver nødt til at tilpasse din kultur til den danske. Vejen dertil kan
være svær, men lykkes det, er vi mange, der står på mållinjen og byder dig
velkommen i fællesskabet

Kære muslimske nabo, vort bekendtskab har snart 30 års jubilæum. Jeg husker
endnu, da I kom til mit land. Vi kaldte jer muhamedanere - ikke af ondskab,
men af uvidenhed. Vi fik lært, at det var en krænkelse af jeres religion. I
var fra begyndelsen et samtaleemne ved aftenbordet, og jeg husker samtalerne
som en blanding af undren og nysgerrighed. Når I trådte ved siden af
normerne, blev det mødt med forståelse - vi vidste jo godt, det var svært at
begå sig i et fremmed land. Var der nogle, der blev for kritiske, var de
fleste klar til at forsvare jer.

Kære nabo, som tiden gik, blev I flere og flere - det var okay, for vi fik
at vide, at hvis ikke I blev en del af fællesskabet, så ville jeres børn
blive det. Samfundet satte diverse programmer i værk for at hjælpe jer i
gang. Om det var det rigtige, skal jeg ikke afgøre. Samtidig dukkede de
første artikler op om problemer med at integrere jer. Vi fortalte hinanden,
at det var de dårlige tiders skyld, men når vi var i enrum, dukkede tvivlen
op. Tvivlen gik på jeres vilje til fællesskabet - de fleste holdt den for
sig selv, for vi ville ikke beskyldes for racisme.

Kære nabo, vores politikere og eksperterne i integration vendte skytset mod
os danskere. Fra at være de dårlige tiders skyld blev det vendt til, at det
var os etniske danskeres manglende vilje til integration, der var årsagen.
Ja, fra den ene dag til den anden ændredes min status fra at være dansker
til at være "etnisk dansker". Uden at jeg blev spurgt, ændrede dagsordenen
sig fra "din evne til at tilpasse dig danske forhold" til et spørgsmål om
"min evne og vilje til at tilpasse mig dine behov".

Kære nabo, jeg hverken kan eller vil bebrejde dig den udvikling. Den falder
direkte tilbage på mig selv og vores politikere. Jeg skulle have reageret,
allerede da jeg vågnede op og var blevet en "etnisk dansker", men i min
naive tillid til politikerne lod jeg stå til. Jeg undskylder det over for
mig selv med, at jeg ikke ville sættes i bås med de mennesker, der ville
smide jer ud med faldskærm. De andre partier lod bare stå til. Resultatet er
ikke had, men frustration. En frustration, der næres af brændende biler og
skoler. Netop politikernes passivitet og min frustration får mig til at
henvende mig til dig.

Kære nabo, jeg ønsker ikke, du skal spise svinekød for at glæde mig. Jeg
ønsker ikke, din kone skal bade i bikini for at kunne omgås min kone. Jeg
forventer ikke, du drikker en øl med mig lørdag formiddag. Du skal ikke
komme i min kirke for at blive dansk. Du skal, hvis vi to skal få det her
til at køre, bare være dig selv og være bevidst om, at du er kommet til mit
land.

Svinekød er for mig en delikatesse, for dig urent. Lad ikke vores særheder
blive en skillelinje mellem os, lad os hver især pleje vores kultur og
vaner. Jeg kræver ikke af dig, at du skal undertrykke din kultur, på samme
måde skal du ikke undertrykke min ved at kræve særlige hensyn til din.

Kære nabo, alene på jeres misundelsesværdige smukke træk og mørke hudfarve
blandt os vinterblege nordboer vil i skille jer ud. Et faktum, som ingen
minister, ej heller det bedste integrationsprogram kan ændre. Men netop det,
at I som gruppe skiller jer ud, gør det ekstra vigtigt at tænke på jeres
ageren i samfundet. Måske ikke retfærdigt, men at bilde nogen ind, at det
ikke forholder sig således, vil være at lyve. Indvandrere i alle samfund har
til alle tider vidst det og været bevidst om, at den enkeltes handlinger
falder tilbage på gruppen. Er du i tvivl så spørg jøden.

Kære nabo, om I i jeres familie vil bruge tørklædet og andre religiøse
symboler, er jeres eget valg, men jeg skylder at fortælle dig, at symboler
også har en funktion som markering af tilhørsforhold til en lukket kreds.
Det er ikke noget, der kun gælder for jer. Således har nonnerne gennem
generationer båret deres dragt med den bevidsthed. De har også altid vidst,
at det var op til dem selv at få accept af dragten - en værdighed, der er
opnået gennem samtale og handling, aldrig som et krav.

Kære nabo, I har med jeres pizzeriaer og grøntbutikker været med til at
præge bybilledet og ikke mindst vores madkultur, for det skal I have tak.
Betragt også det som et signal til jer om, at vi er villige til at inddrage
jer i vores fællesskab. Men de samme forretningers gentagne snyderi over for
Told og Skat har desværre også været med til at danne et billede af jer som
asociale - og jo, jeg ved godt, der også er danskere, der snyder og endda
nogle, der snyder mere. Så selv om I efterhånden er mange, er I stadig nemme
at udpege blandt den store blege flok. Vi kan beklage, at det er sådan og
endda lade som om, vi ikke peger fingre ad jer, men det vil være at stikke
blår i øjnene på jer.

Kære nabo, at I danner jeres egne foreninger og opretter egne klublokaler er
forståeligt og rimeligt. At I har behov for at mødes med landsmænd, mindes
fædrelandet og følge med i udviklingen hjemme er også klart. Disse er fra
min synsvinkel også et godt sted at mødes for at hjælpe hinanden ind i det
mærkelige samfund, I er landet midt i. Men når jeres "kaffeklubber" kommer
på forsiderne med afsløring af diverse lyssky handlinger, så bliver billedet
lige pludseligt et andet. Det er ikke racisme, der ligger bag.

Kære nabo, du siger til mig, jeg ikke skal tegne din profet, fordi det
krænker dine følelser. Du brugte dine demokratiske rettigheder og gik til
domstolene for at få dem forbudt. Det lykkedes ikke, men ros skal du have
for at have prøvet.

Den eneste måde, du kan stoppe dem på, er ved at skabe så meget respekt om
jer som gruppe, at ingen føler det nødvendigt at trykke dem. En udfordring,
der er svær, men ingenlunde umulig. Der vil komme nye tegninger, men den
dag, du har samfundets respekt, vil vi være mange, der vil møde tegneren med
samme holdning, som I nu mødes med. Og helt ærligt, er det ikke bedre, at du
fjerner årsagen til tegningerne end at true med død og ødelæggelse for at
fjerne dem. Det må også tjene din profet til ære.

Kære nabo, mange af vores politikere har fortalt jer og os, at nu skulle
Danmark være et multikulturelt land. De fortalte forresten også, at vi
skulle have en fælles mønt - ja sågar en union. Og en enkelt af dem lovede
endda medvind på cykelstierne. Fælles for alle de forslag var, at de ikke
kunne indføres mod folket eller naturens vilje.

Vores fælles land har en tusindårig tradition som kristent. Ind i det
samfund skal du nu finde din plads. Din kultur er ikke ringere end vores,
den er også værdig, men ligeværdig bliver den aldrig her til lands, ligesom
min aldrig vil eller skal være det i din kulturs hjemland.

Kære nabo, jeg kender ikke den nøjagtige grund til, du er kommet, men for
mange af jer ligger der en trist historie bag. Det er aldrig nemt at skulle
etablere sig i et fremmed land, og chancen for at du snubler i forsøget er
stor. Derfor vil jeg gerne række dig en hjælpende hånd for at hindre faldet,
men for at jeg kan trække dig op, skal jeg have ordentligt fodfæste selv. I
denne situation er min kultur mit fodfæste, så underminer det ikke, for så
falder vi begge. Nede at ligge begge to bliver der kamp om at komme op at
stå, og den kamp bliver ikke køn.

Kære nabo, mens ilden i min bil brænder ud, og vore børns fælles skole
bliver genopført, skulle du tage en pause fra det hele, tænke situationen
til ende og så træffe din beslutning. Jeg har ridset situationen op efter
bedste evne, og det står hverken i din eller min magt at ændre på
betingelserne. Synes du, indsatsen er for stor eller gevinsten for lille,
forstår jeg det godt - da må vore veje skilles.

Kære nabo, du kan med god ret sige, jeg skærer alle muslimer over én kam, og
jeg erklærer mig da også skyldig med det samme. Det er et faktum, at mange
af dine brødre og søstre har ydet en kæmpe indsats for at blive en del af
fællesskabet og også fået succes med det. Det ændrer bare ikke noget, når
politikken går på tilpasning af min kultur til jeres.

Skal det lykkes, må vi sammen kræve en dagsorden, der går på et krav om
tilpasning af din kultur til den danske. Hvordan sådan en tilpasning skal se
ud, er op til dig - målet skulle være klart men vejen dertil kan være svær
at se. Jeg vil med stolthed lyse for dig, men at finde vejen er op til dig.

Kære nabo, lykkes det dig at trodse de historiske kendsgerninger og finde
vejen, vil vi være mange, der står på mållinjen og byder dig velkommen i
fællesskabet. Til en begyndelse kunne de af dine brødre og søstre for hvem
det er lykkedes at blive en del af fællesskabet, stå frem og bakke op om en
ny politik. Det ville være et eksempel for andre og samtidig give mig
mulighed for at vise, at der er mere end gode hensigter bag mine ord.

Uanset om du vælger at tage kampen eller vælger nye græsgange, ønsker jeg
dig det bedste i fremtiden.

Din danske nabo
JAN BAADSGAARD

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-08 15:01

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg så denne her forleden dag. Jeg synes artiklen meget godt repræsenterer
> mit synspunkt, så derfor videresender jeg den her som noget jeg selv gerne
> ville have skrevet:

Der er mange kloge pointer, men i den grad at yde varm sympati til
indvandrere der gider integrere sig lidt, er farlig kærlighedsromantik i
mine øjne.
Jeg har netop skevet trådstart om fake orgasm og andre farer ved overgearet
opofrelse og glemte i den at medtage følgende citater om hvordan pligtgodhed
bliver til ondskab - hvilket også er pointen i Jekyl&Hyde romanen af
Stevenson
Hinsides godt og ondt er en Nietzsche-aforismesamling som jeg har gjort brug
af i følgende mosaik

" If we could see all the evil that may spring from good,
what should we do? Luigi Pirandello

Lg Vi har fået den ide, at nogen former for tilværelse er
ukrudt. Vilhelm Grønbech

lg The strongest test of character is to
resist being ruined by the seductiveness of goodness, Goodness must be
regarded as a luxury, a refinement, a vice. Nietzsche

lg "If everybody minded their own business" the Duchess said
in a hoarse growl, "the world would go round a deal faster than it does".
Lewis Carroll

Lg "Ikke det at du løj for mig, men at jeg ikke mere tror dig,
har rystet mig." Nietzsche

Lg Any preoccupation with ideas of what is right or wrong in
conduct shows an arrested intellectual development. Oscar Wilde, Phrases
and Philosophies for the Use of the Young`, 1894

Lg Årsagen til, at vi alle så gerne tænker godt om andre, er, at
vi er bange for os selv. Optimisme beror alene på angst. Oscar Wilde

lg De giver efter, disse gode, de overgiver sig, deres hjerte
taler efter munden, de adlyder i bund og grund: men den der adlyder, lytter
ikke til sig selv!

Lg Den, som har forkastet sin dæmon, keder os med sine engle.
Henri Micheaux

Lg Der gives en uskyld i løgnen, der viser den gode tro på en
sag. Nietzsche

lg Der gives slette karakterer, som ville være mindre farlige,hvis de ikke
tillige var i besiddelse af gode egenskaber.La Rochefoucauld

lg Det er en rigtig dom fra de lærdes side, at mennesket til
alle tider har troet, at det vidste, hvad GODT OG ONDT og ros og
dadelværdigt er. Men det er en fordom hos de lærde, at vi nu ved det bedre
end enhver anden tid Nietzsche

lg Djævlen er mest djævelsk, når han er respektabel.
Elizabeth Barrett Browning

lg Egennytten taler alle Slags Sprog og spiller alle Slags
Roller,

Lg En god relativisme er for mig en relativisme, der erstatter
begreberne godt og ondt, mend rigtigt og forkert, med ideen om , at der er
noget, der er bedre end noget andet på et givet tidspunkt (Barbara Cassin) i
Information14 maj 05

Lg Et godt menneske er ét, hvis meninger og handlinger behager
dem, der har magten. Bertrand Russell

LG Gerninger gør ikke en mand god, men en god mand gør gode
gerninger. Luther

lg Godhed er dumhed. August Strindberg

lg Good people do a great deal of harm in this world Oscar
Wilde

lg Great well-being arises from comtemplating Natures
indiferrence to good and evil. Nietzsche

lg Historien handler om onde mænd, der senere blev anerkendt
som gode mænd. Nietzsche

lg Hvad der er godt og ondt, det ved endnu ingen - undtagen
vel den skabende. Nietzsche Det giver velvære at forstå
naturens ligegladhed med godt og ondt. Nietzsche

Lg If you see a man approaching you with the obvious intention
of doing you good, you should run for your life.
Thoreau's Law

lg Jeg hader renhed, jeg hader godhed. Jeg vil ikke have at
der skal findes nogen dyd nogetsteds. Jeg vil have at alle skal være
gennemfordærvede. George Orwell

lg Jeg har gjort den erfaring, at mennesker uden laster heller
ikke har nogle dyder. Lincoln

Lg Jeg troede engang, at jeg var Sct George mod dragen , og mit
liv var en kamp for livet. En dag bag billedet fandt jeg til min store
forundring et billede af en engel, der leger med sin lille ven dragen.
Anders Bak-Nielsen

Lg Kolloens bog slutter "Vi rummer alle mere skæbnessvangre
modsætninger, end vi aner"(citeret fra Politiken 14 maj 05.) -

lg Lasterne er en ingrediens i dyderne, som giften er en
ingrediens i lægemidlet,

lg -not that men are wicked , who is good ?- not that men are
ignorant - what is truth?

lg Og hvilken skade de onde end måtte gøre: de godes skade er
den skadeligste skade. Nietzsche

lg Our virtues are most frequently but vices
disguised.Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer

lg Skrab lidt på en elsker og du finder en fjende.
Dorothy Parker

Lg Take egotism out, and you would castrate the benefactors.
Ralph Waldo Emerson

Lg The Devil himself is good when he is pleased. Thomas Fuller
1618 - 1661

lg There is nothing either good or bad but thinking makes it
so.Shakespeare

lg To kilder til godheden. - At behandle alle mennesker med
ligelig velvilje og vise godhed uden persons anseelse kan lige så godt være
udslaget af dyb menneskeforagt som af grundlæggende menneskerkærlighed.
Nietzsche

Lg Vi er de gode, og I er de onde - således taler slavemoralen
og ønsker at tilføje lidelse. Nietzsche

lg We often do good in order to accomplish evil with
impunity.La Rochefoucauld

lg When one seeks to pursue virtues to extremes, vices emerge.
Blaise Pascal

lgABST Han, som har for travlt med at gøre godt, finder ikke stunder til
at være god Rabindranath Tagore, Rabindranath,
Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941

lgABST Det er tusind gange lettere at gøre det gode end at gøre det
godt. Montesquieu

LgANM If there was less sympathy in the world there would be less
trouble in the world. Oscar Wilde

Lgba Good is not good, where better is expected. Thomas Fuller
1618 - 1661

lgCh The strongest test of character is to resist being ruined by
the seductiveness of goodness. Nietzsche

lgCHARM It's absurd to divide people into good and
bad.People are either charming or tedious. Oscar Wilde

lgDD Der er folk, der er så optaget af sig selv at de, når de er
forelskede, finder udveje til at beskæftige sig med deres kærlighed uden at
beskæftige sig med det væsen, de elsker.
Rochefoucauld

lgDD Der er visse mennesker, som aldrig ville have forelsket sig
dersom de aldrig havde hørt om kærligheden, La
Rochefoucauld

lgdd Jesus døde for tidligt. Han ville have forkastet sine
doktriner, hvis han havde levet til min alder.Nietzsche

lgDUM Der er ingen anden synd end dumhed.
Oscar Wilde

lgEv "Gradually it was disclosed to me that the line seperating
good and evil passes not through states, nor between classes, nor between
political parties--but right through every human heart--and all human
hearts." Alexander Solzhenitsyn, "The
Gulag Archipelago"+HENRIK4

lgfgfoolGOOD Det er galt at gøre regning uden vært; men måske er
det værre at være vært uden at gøre regning. Ellen
Margrete Nielsen

lgfgGI Tosser betale forud, kjæltringer aldrig, skikkelige folk I
rette tid.

lgfsKm >>Vi må vogte os,<<sagde Carl Gustav Jung,>>for at tænke på
godt og ondt som absolutte modsætninger.<<

lgg Kærlighed er en sygdom. Shakespeare

lggvisa Åh, disse gode! - Gode mennesker taler
aldrig sandhed; at være således god er en sygdom for ånden. Nietzsche

lgHELv Hell is paved with good intentions. Helvede er brolagt med gode
forsætter Samuel Johnson

lghelvFb Idealisten er uforbederlig. Hvis han bliver smidt ud af sin
himmel, gør han helvede til sit ideal. Nietzsche

lghelvlgLG Himmelen og helvede er i menneskets hjerte.
Marmontel(Skillelinien mellem godt og åndt går ned igennem hver menneskes
sind Solsjenitsyn)

lghh Skrab lidt på en elsker og du finder en fjende. Dorothy
Parker

lghy Fidelty. A virtue peculiar to those who are about to be
betrayed. Ambrose Bierce 1842-1914

lgHY Visse slette mennesker ville være mindre farlige, dersom de
var ganske blottet for godhed. Rochefoucauld

LGKANT Act only on that maxim whereby you can at the same time will that it
should become an universal law. Kant

lgL "Gradually it was disclosed to me that the line seperating
[...]

lglast Vices are ingredients of
virtues just as poisons are ingredients of remedies.

lgLG Verden er en guddommelig leg hinsides godt og ondt. Det har
den indiske Vedant filosofi og grækeren Heraklit indset før jeg og deri er
de mine forgængere Nietzsche

lgLIG Man kan altid let være venlig mod mennesker, man er ligeglad
med. Oscar Wilde

lgLØ All that we do is done with an eye to something else.
Aristotle

lgLØ We often do good in order to accomplish evil with impunity.
La Rochefoucauld

lgLØ c

lgLØ If we could see all the evil that may spring from good, what
should we do?

lgLØ Our virtues are most frequently but vices disguised.
Rochefoucauld (1613-1680)(1613-1680)French Classical Writer

lgLØ What is vice today may be virtue tomorrow.
Unknown

lgLØN Gode mennesker er dem, der blir bedre af at blive behandlet
godt. Piet Hein

lgLØN If you pick up a starving dog and make him prosperous, he will
not bite you. This is the principal difference between dog and man.Mark
Twain

lgLØN Punishable, never punished. Our crime against criminals is,
that we treat them like scoundrels.Nietzsche

lgløtø Næstekærlighed skaber en mangfoldighed af synder. Nietzsche

lgM It is the function of vice to keep virtue within reasonable
bounds Samuel Butler

LGm Mange mennesker er mægtig søde, når de selv kan bestemme hvem
de vil være søde imod . Mikael Rode

lgm There is no evil unless your conscience or that of others
says that there is. Grafitti

lgm There is nothing either good or bad but thinking makes it so.
Shakespeare

lgm Visse slette mennesker ville være mindre farlige, dersom de
var ganske blottet for godhed.Rochefoucauld

lgmBØ Det bedste middel til at begynde enhver dag godt er:når man
vågner at tænke på, om man ikke i det mindste kunne gøre et enkelt menneske
en glæde på denne dag.Hvis dette fik lov at gælde som en erstatning for den
religiøse vane at bede, ville ens medmennesker havde fordel af denne
forandring. Nietzsche

lgmdjævelL Den, som har forkastet sin dæmon, keder os med
sine engle. Henri Michaux

lgmdjævlMIX We are n'er like angels till our passion dies.
Thomas Dekker

lgmfiHY Philosophers cannot lead to purity, they praise only themselves
and stigmatise others. But a Buddha has overcome all dispute, he is
indifferent to learning, he is appeased.
Buddhist

lgmkæ Det som bliver gjort av kjærlighet, skjer alltid hinsides godt
og ondt . Nietzsche

lgMr De, som ikke viser sig at være lasternes ven, bliver
menneskers uven. Pietro Aratino

lgmsyg Åh, disse gode! - Gode mennesker taler aldrig sandhed; at være
således god er en sygdom for ånden. Nietzsche Kærlighed er en sygdom.
Shakespeare

lgNÆST Næstekærlighed skaber en mangfoldighed af synder.
Oscar Wilde

lgo Whatever harm the evil may do, the harm done by the good is
the most harmful harm. Nietzsche

lgoDer gives en gammel galskab; den kaldes godt og ondt. Nietzsche

Lgondt When we quarrel, however we wish we had been blameless.
Ralph Waldo Emerson 1803-1882

lgoo Now it seems to me that love of some kind, is the only
possible explanation of the extraordinary amount of suffering, that there
is in the world. Oscar Wilde

lgpsle `If you see a man approaching you with the obvious intention
of doing you good, you should run for your life.
Thoreau's Law

lgpsle Det er for de tækkelige mennesker og for de såkaldte gode
gemytter man må tage sig vare. Holberg

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-03-08 15:11

"Ivannof" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg
> Jeg så denne her forleden dag. Jeg synes artiklen meget godt

[snip]

Mon det er påskebryggen som er blevet indtaget i lidt vel rigelige mængder
for vedkommende som har skrevet dette meget lange åbne brev ?

--
Kim Larsen
Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm

Fra : N/A

Dato : 23-03-08 15:25

Fra : Mats Löfdahl

Dato : 23-03-08 15:25

Michael Laudahn eOpposition skrev:

> og sende den også videre til NO + SE?

Nej tack. Alla svenskar som vill läsa om politik på danska hittar till
dk.politik.

Fra : N/A

Dato : 23-03-08 15:43

Fra : Mats Löfdahl

Dato : 23-03-08 15:43

Michael Laudahn eOpposition skrev:

> "Mats Löfdahl" <mats_lofdahl@yahoo.se> schrieb im Newsbeitrag

> Når selvudpegede svenske venstrefløj-censorer opdykker,

Du läser uppenbarligen inte ens swnet.svenska själv, eftersom du tror
jag finns på vänsterflygeln (och uppenbarligen tycker inte du heller jag
är tillräckligt "selvudpegede" eftersom du själv känner att du måste
peka). Och tolkar man ett välmenande förslag till självmoderering som
censur, då är man nog lite väl uppfylld av sin egen betydelse...

Fra : N/A

Dato : 23-03-08 16:31

Fra : Mats Löfdahl

Dato : 23-03-08 16:31

Michael Laudahn eOpposition skrev:
> "Mats Löfdahl" <mats_lofdahl@yahoo.se> schrieb im Newsbeitrag

> Hvad sidder du og vrøvler, hvis det hele ikke kan rage dig?

Sorry, min danska är inte vad den aldrig varit. Vet inte vad "rage"
betyder. Förutsätter att de som letar upp dina inlägg i dk.danska
behärskar danska tillräckligt för att kunna avnjuta dina odödliga rader
så som de var avsedda.

> Jeg giver dig forklaringen: Det rager dig sgu' meget, og dine
> bortforklaringer er bare løgn og bedrageri.

Bortförklaringar? Vad behöver jag bortförklara? Att jag försöker göra
dig en tjänst i all välmening? Tsk, tsk....

Fra : Anneli Halme

Dato : 23-03-08 08:49

On 23 Mar, 15:42, Mats Löfdahl <mats_lofd...@yahoo.se> wrote:

> [...]
> peka). Och tolkar man ett välmenande förslag till självmoderering som
> censur, då är man nog lite väl uppfylld av sin egen betydelse...

Den där nazisten sitter i tyskland o spammar samtliga skandinaviska
grupper o allt till vänster om honom själv är vänsterflygel.

Det är ingen idé Mats, du ger honom bara en uppmärksamhet han inte
förtjänar.

Anneli

Fra : Anneli Halme

Dato : 23-03-08 09:29

On 23 Mar, 16:08, "Michael Laudahn eOpposition"
<ch805...@yahoo.com.kz> wrote:

> Og kendsgerningen, at den
> selvdeklarerede jøde 'Halme'

Lögnare!

Jag är bekännande kristen, det vet alla som läser swnet.politik.

Det är min mor som är judinna!

Anneli Halme

Fra : Brumle Måseegg

Dato : 23-03-08 10:15

<ch805...@yahoo.com.kz> wrote:

> Hvad sidder du og vrøvler, hvis det hele ikke kan rage dig?
>
> Jeg giver dig forklaringen: Det rager dig sgu' meget, og dine
> bortforklaringer er bare løgn og bedrageri. Og kendsgerningen, at den
> selvdeklarerede jøde 'Halme' mener at måtte støtte dig, siger jo alt om,
> hvor meget i er irriteret. Et tegn på, at Sverige er ved at vågne, at
> venstrefascisterne begynder at miste deres terrorgreb om samfundet?
>
> Nu mangler vi i øvrigt kun kommentarerene fra 'Måse Brumleegg', 'Kurt
> Schrøder', 'Rom' & co, for at være fuldstændige.   >.)

Jeg kan gjerne gi deg mitt syn på brevet. Det er svært mye riktig i
det, men jeg ville i alle fall ikke skrevet samme brev til alle mine
muslimske naboer. Jeg kan ikke skrive det samme til den flittige
pakistanske butikkeier som drar på Økerntorget kl 0400 om morgenen for
å skaffe best mulig frukt og grønnsaker til meg, som til den
sudanesiske slappfisken som går med sine regninger til
sosialkontoret. Jeg kan ikke skrive det samme til den mor som sitter
i mange timer daglig og syr bunader til norske kvinner for å forsørge
sin familie, og sliter hardt for å få de til å være så korrekt som
mulig, som det jeg vil skrive til den mor som vil ta sin datter med
til hjemlandet for å kjønnslemleste henne. Jeg kan ikke skrive det
samme til den flittige skolepiken som står på for å skaffe seg en god
utdannelse, som jeg ville skrive til den ufordragelige tenåringsgutten
som elsker å spille høy musikk til alle døgnet tider.

Jeg vil også si at det forundrer meg at dette brevet ikke nevner det
som er viktigst for oss å formidle til våre nye landsmenn, nemlig
kvinnenes stilling og rettigheter.

Fra : Studo

Dato : 23-03-08 16:10

> Din danske nabo
> JAN BAADSGAARD

Godt skrevet, god læsning. Og ja det kræver to parter at lave
integration, eller tilpasning.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 24-03-08 10:09

Studo <rekvalmerNEJ@TAKgooglemail.com> declared in:
47e672aa$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :

> Godt skrevet, god læsning. Og ja det kræver to parter at lave
> integration, eller tilpasning.

Forstår jeg dig ret, når jeg læser det som at du mener, at
integration er det samme som tilpasning?

Det er jeg nemlig ikke enig i.
Tilpasning er nærmere adaption.
Integration handler om at finde plads til alle.

Fra : Ivannof

Dato : 24-03-08 15:14

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er jeg nemlig ikke enig i.
> Tilpasning er nærmere adaption.
> Integration handler om at finde plads til alle.
Nej, her snakker du om et parallelsamfund!

Ivan

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-03-08 19:28

Ivannof <ivannof@hotmail.com> declared in:
47e7b6b3$0$90268$14726298@news.sunsite.dk :
> "Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en
> meddelelse news:01e42b06$0$10947$c3e8da3@news.astraweb.com...

> Nej, her snakker du om et parallelsamfund!

Nej, parallelsamfund forstår jeg som to selvstændige samfund,
der kører sideløbende. Ved integration forstår jeg at der er
mulighed for at begge kulturer eksisterer i ét samfund.