| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Ondt i ørene i jetfly? Fra : peter | 
  Dato :  07-06-08 11:53 |  
  |   
            Hej
 
 En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 i dag?
 
 Mvh og på forhånd tak for svarene!
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jopa (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : jopa | 
  Dato :  07-06-08 19:31 |  
  |   
            "peter" <peter900000@hotmail.com> skrev
 
 
 En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 i dag?
 
 
 Jeg tror det er meget almindeligt at trykket i flyet indvirker på ørene.
 Nok mest som om man har propper i ørene.
 Har aldrig været ude for at det gør ondt men ubehageligt er det.
 
 Jeg får det altid og somme tider varer det et par dage.
 
 
 -- 
 Mvh. John
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Knudsen (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Knudsen | 
  Dato :  07-06-08 12:34 |  
  |   
            On Jun 7, 7:53 pm, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:
 
 > Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 > i dag?
 
 Jeg tør ikke udtale mig om, hvorvidt det har noget med alderen at
 gøre, men jeg oplever trods mine beskedne 27 år præcist det samme.
 Specielt ved landinger får jeg voldsomt ondt i ørerne. Det er virkelig
 frygteligt, og det er som regel galt, længe før flyet når jorden.
 Desuden får jeg propper i ørerne (stensikkert), og de kan godt
 forblive der en dags tid eller to.
 
 --
 Michael Knudsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Nicolai (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nicolai | 
  Dato :  07-06-08 23:22 |  
  |   
            >Jeg tør ikke udtale mig om, hvorvidt det har noget med alderen at
 >gøre, men jeg oplever trods mine beskedne 27 år præcist det samme.
 >Specielt ved landinger får jeg voldsomt ondt i ørerne. Det er virkelig
 >frygteligt, og det er som regel galt, længe før flyet når jorden.
 >Desuden får jeg propper i ørerne (stensikkert), og de kan godt
 >forblive der en dags tid eller to.
 
 Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med en 
 dykker, s¨å har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og det samme 
 vil fremtidige flyveture være! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Trine Kornum Christi~ (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  08-06-08 10:28 |  
  |  
 
            "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:
 > Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med
 > en dykker, så har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og
 > det samme vil fremtidige flyveture være!
 Ikke nødvendigvis. Men et par pust af en næsespray mod forkølelse gør
 tricket, hvis ikke trykudligning er nok.
 Mvh Trine
 -- 
 Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
 Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-06-08 22:02 |  
  |  
 
            Trine Kornum Christiansen skrev:
 > "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:
 > 
 >> Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med
 >> en dykker, så har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og
 >> det samme vil fremtidige flyveture være!
 > 
 > Ikke nødvendigvis. Men et par pust af en næsespray mod forkølelse gør
 > tricket, hvis ikke trykudligning er nok.
 > 
 Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Karsten Madsen (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Madsen | 
  Dato :  09-06-08 06:04 |  
  |  
 
            Armand skrev:
 > Trine Kornum Christiansen skrev:
 >> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:
 >> Ikke nødvendigvis. Men et par pust af en næsespray mod forkølelse gør
 >> tricket, hvis ikke trykudligning er nok.
 >> 
 > Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen   
?
 Det har vi aldrig haft problemer med når vi flyver indenfor europa, 
 heller ikke efter at sikkerhedskravene etc. blev strammet.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Trine Kornum Christi~ (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  09-06-08 09:57 |  
  |  
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen   
Kan man ikke bare stoppe den i den berømte pose? Og om jeg fatter de
 latterlige regler, de er næsten lige så debile som
 logningsbekendtgørelsen.
 Mvh Trine
 -- 
 Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
 Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Carsten Keller (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Keller | 
  Dato :  09-06-08 13:58 |  
  |  
 
            "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message 
 news:ulk1fyoi5.fsf@trinekc.dk...
 > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 >
 >> Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen 
 >>   
>
 > Kan man ikke bare stoppe den i den berømte pose? Og om jeg fatter de
 > latterlige regler, de er næsten lige så debile som
 > logningsbekendtgørelsen.
 De ville først blive lige så komiske hvis man besluttede at studerende og 
 bibkioteksbrugere ikke skulle have deres ting i en plasticpose   
Keller 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Andersen (06-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Andersen | 
  Dato :  06-06-08 22:20 |  
  |   
            Hej
 
 I skal bare lære og trykudligne!!!
 
 Jeg er selv dykker og kender trickene med at få udlignet - og har dermed 
 ikke nogle problemer med mine flyveture.
 
 Spørg nogle der dykker - de kan hjælpe jer.
 
 mvh
 
 Kim
 
 
 
 "peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:3a68d952-4d8e-4445-a3cc-ee8a92c1957f@d45g2000hsc.googlegroups.com...
 Hej
 
 En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 i dag?
 
 Mvh og på forhånd tak for svarene! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Madsen (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Madsen | 
  Dato :  08-06-08 08:46 |  
  |   
            Kim Andersen kom med denne ide:
 
 > I skal bare lære og trykudligne!!!
 > Spørg nogle der dykker - de kan hjælpe jer.
 
 Og hvis man ikke lige har så'en en i nærheden, kan de specielle 
 flyve-ørerpropper man kan få på apoteket anbefales. Gerne i kombination 
 med et par pust med en almindelig "forkølelses-spray", det hjælper 
 (siger min datter :D ).
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per Nielsen (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Nielsen | 
  Dato :  08-06-08 09:05 |  
  |  
 
            Karsten Madsen wrote:
 > Og hvis man ikke lige har så'en en i nærheden, kan de specielle
 > flyve-ørerpropper man kan få på apoteket anbefales. Gerne i
 > kombination med et par pust med en almindelig "forkølelses-spray",
 > det hjælper (siger min datter :D ).
 Det med ørepropperne kan jeg skrive under på    Jeg plejer at sætte 
 propperne i lige før start, og lade dem sidde i indtil ca 5 minutter efter 
 maxhøjde er nået. De ryger så i igen når flyet påbegynder landing, altså 
 helt oppe fra maxhøjde. Jeg tager dem ud igen når flyet er stoppet på 
 holdepladsen. Og der bliver gabt, holdt for næsen og pustet, sammt suttet 
 bolche imens.
 Jeg tror det må være noget med at ørepropperne forsinker trykforskellens 
 påvirkning af øret. Når øret får mere tid til at vænne sig til at 
 trykforskellen øges lidt langsommere, kan det bedre håndtere det. Hvis nogen 
 har en mere videnskabelig forklaring på det, hører jeg da gerne nærmere :) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           peter (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : peter | 
  Dato :  07-06-08 16:46 |  
  |   
            On 8 Jun., 00:22, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
 > >Jeg tør ikke udtale mig om, hvorvidt det har noget med alderen at
 > >gøre, men jeg oplever trods mine beskedne 27 år præcist det samme.
 > >Specielt ved landinger får jeg voldsomt ondt i ørerne. Det er virkelig
 > >frygteligt, og det er som regel galt, længe før flyet når jorden.
 > >Desuden får jeg propper i ørerne (stensikkert), og de kan godt
 > >forblive der en dags tid eller to.
 >
 > Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med en
 > dykker, s¨å har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og det samme
 > vil fremtidige flyveture være!
 
 Kunne vi, der ikke kender en dykker ikke få at vide, hvordan man
 trykudligner? Skal det ske under hele flyturen? Ang. trykudligning:
 Har jetfly ikke en trykudligningsmaskine, så dette undgås? Kan de da
 ikke lave jetflyene ordentligt? Så svært kan det vel heller ikke være?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Herluf Holdt, 3140 (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  08-06-08 00:20 |  
  |  
 
            peter skrev:
 > Kunne vi, der ikke kender en dykker ikke få at vide, hvordan man
 > trykudligner?
 Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
 tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
 næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
 mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
 "smeld" i trommehinderne.
 > Skal det ske under hele flyturen? Ang. trykudligning: Har jetfly
 > ikke en trykudligningsmaskine, så dette undgås? Kan de da ikke
 > lave jetflyene ordentligt? Så svært kan det vel heller ikke være?
 Alle fly, som flyver i en vis marchhøjde, har trykkabine. Det lader
 til at trykudligningen ikke rigtigt kan følge med, når man går for
 hurtigt ned fra denne højde. I såkaldt "gamle dage", synes jeg
 ofte at det var særlig slemt, når Sterlings norske piloter fik lov
 til at foretage "visual approach". Mange af passagererne skreg
 af smerte. Det var sikkert noget de der barske, norske piloter
 morede sig med.    
-- 
 Herluf :·) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Nicolai (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nicolai | 
  Dato :  08-06-08 21:47 |  
  |   
            >> Kunne vi, der ikke kender en dykker ikke få at vide, hvordan man
 >> trykudligner?
 >
 > Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
 > tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
 > næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
 > mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
 > "smeld" i trommehinderne.
 >
 >> Skal det ske under hele flyturen? Ang. trykudligning: Har jetfly
 >> ikke en trykudligningsmaskine, så dette undgås? Kan de da ikke
 >> lave jetflyene ordentligt? Så svært kan det vel heller ikke være?
 
 
 Ovenstående forklaring er fin. Her et par tip:
 
 - Øv på landjorden
 - Pust aldrig hårdt
 - Pust langsomt indtil man tydeligt mærker udligninen i øret  ( jeg 
 garanterer det er smertefrit :)
 - Øvning inden flyveturen gør mester
 - Trykudling i samme sekund du mærker pres i øret - vent ikke til der er 
 smerte, for så kan selve trykudligningen også gøre ondt under landingen
 
 Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)
 
 Spørgsmål er velkommen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ove Kjeldgaard (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ove Kjeldgaard | 
  Dato :  09-06-08 20:06 |  
  |  
 
            "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:
 >Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)
 I den tilstand kan selv bjergkørsel være træls...
 -- 
   Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
   Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
   Natur og Friluftsliv: < http://hiker.dk>
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Nicolai (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nicolai | 
  Dato :  09-06-08 22:13 |  
  |   
            >>Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)
 >
 > I den tilstand kan selv bjergkørsel være træls...
 
 Hehe ja - selv en stor dansk bakke kan drille lidt! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Herluf Holdt, 3140 (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  09-06-08 23:41 |  
  |   
            Nicolai skrev:
 
 >>> Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)
 
 >> I den tilstand kan selv bjergkørsel være træls...
 
 > Hehe ja - selv en stor dansk bakke kan drille lidt!
 
 Og togturen gennem Storebæltstunnellen.
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  08-06-08 04:56 |  
  |   
            peter skrev:
 > Hej
 > 
 > En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 > pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 > mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 > sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 > i dag?
 > 
 > Mvh og på forhånd tak for svarene!
 Min datter og jeg fik voldsomme smerter i ørerne, da vi fløj hjem fra 
 London med Sterling, og vi var ikke syge/forkølede eller andet.
 
 Det var ret kraftigt uvejr, og jeg tror, at vi fløj i stor højde indtil 
 kort før Aalborg, sådan at trykstigningen skete over få minutter.
 
 Når man er oppe i 11 km højde, er trykket i kabinen betydeligt lavere 
 end på jorden.
 
 Hvis vi var gået gradvist ned i lavere højde, havde det næppe gjort så 
 ondt.
 
 Forøvrigt gyngede vingerne faretruende op og ned lige før landingen, så 
 det var en lettelse, da vi kørte hen ad landingsbanen uden at vingerne 
 ramte jorden.
 
 Efter den oplevelse vil jeg absolut foretrække at tage toget - også til 
 London - selvom det desværre koster lidt mere.
 
 vh
 Bjarne
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Nicolai (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nicolai | 
  Dato :  08-06-08 21:44 |  
  |   
            > Efter den oplevelse vil jeg absolut foretrække at tage toget - også til 
 > London - selvom det desværre koster lidt mere.
 
 Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarne (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  09-06-08 06:08 |  
  |   
            Nicolai skrev:
 >> Efter den oplevelse vil jeg absolut foretrække at tage toget - også til 
 >> London - selvom det desværre koster lidt mere.
 > 
 > Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit. 
 > 
 Mennesker er meget forskellige og du påstår "100 %".
 Nu er det ikke sådan, at vi ikke gjorde noget for at udligne trykket, 
 selvom nogle her i deres hellige (mis)tro går ud fra det.
 
 Sagen er vel også, at flyvninger er meget forskellige.
 Vi oplevede at flyve i stor højde indtil kort før landingen, dvs. at den 
 fuld trykstigning kom på meget kortere tid end normalt.
 
 At det så var uvejr, og at det virkede kort før landingen som om flyets 
 vinger kom i svingninger, gør det ikke bedre.
 
 Bjarne
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Nicolai (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nicolai | 
  Dato :  09-06-08 08:07 |  
  |   
            >> Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit.
 > Mennesker er meget forskellige og du påstår "100 %".
 
 Korrekt.
 
 > Nu er det ikke sådan, at vi ikke gjorde noget for at udligne trykket, 
 > selvom nogle her i deres hellige (mis)tro går ud fra det.
 
 No offence, men lyder jo ikke som om i gør det korrekt?
 
 > Sagen er vel også, at flyvninger er meget forskellige.
 Ja?
 
 > Vi oplevede at flyve i stor højde indtil kort før landingen, dvs. at den 
 > fuld trykstigning kom på meget kortere tid end normalt.
 Tværtimod. Det sker ofte.
 
 > At det så var uvejr, og at det virkede kort før landingen som om flyets 
 > vinger kom i svingninger, gør det ikke bedre.
 
 Intet unormalt i den tur. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bjarne (09-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne | 
  Dato :  09-06-08 17:33 |  
  |  
 
            Nicolai skrev:
 >>> Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit.
 >> Mennesker er meget forskellige og du påstår "100 %".
 > 
 > Korrekt.
 > 
 >> Nu er det ikke sådan, at vi ikke gjorde noget for at udligne trykket, 
 >> selvom nogle her i deres hellige (mis)tro går ud fra det.
 > 
 > No offence, men lyder jo ikke som om i gør det korrekt?
 Det kan godt undre mig, at du er så klog, at du kan vurdere det uden at 
 vide, hvordan vi gør   
Bjarne
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Knudsen (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Knudsen | 
  Dato :  08-06-08 01:42 |  
  |   
            On Jun 8, 1:20 am, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
 wrote:
 
 > Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
 > tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
 > næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
 > mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
 > "smeld" i trommehinderne.
 
 Det råd havde jeg også hørt om, men det hjalp desværre ikke. Jeg
 forsøgte også at gabe på livet løs -- det er der også folk, der har
 foreslået -- men uden held.
 
 --
 Michael Knudsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           ;o\)-max- (08-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : ;o\)-max- | 
  Dato :  08-06-08 10:23 |  
  |   
            
"Michael Knudsen"
 "Herluf Holdt, 3140
 wrote:
 > Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
 > tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
 > næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
 > mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
 > "smeld" i trommehinderne.
 Det råd havde jeg også hørt om, men det hjalp desværre ikke. Jeg
 forsøgte også at gabe på livet løs -- det er der også folk, der har
 foreslået -- men uden held.
 --
 Michael Knudsen
 Så vidt jeg husker fra mit dykker kursus - er der nogle mennesker
 der ikke kan tryk udligne, så vidt jeg husker kunne det ordnes med
 et "simpelt" operativt indgreb, måske du skulle snakke med din
 læge..   -max- 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           BoA (10-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : BoA | 
  Dato :  10-06-08 10:56 |  
  |   
            peter skrev:
 > Hej
 > 
 > En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 > pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 > mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 > sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 > i dag?
 > 
 > Mvh og på forhånd tak for svarene!
 
 
 Også for mange år siden kunne flyvning 
 give problemer med tryk-smerter i ørene 
 og/eller bihulerne. Har selv altid haft 
 mange problemer med dette gennem mange 
 år -også selv om jeg har lært at 
 trykudligne i forbindelse med dykning !
 Jeg har altid måttet bruge næsespray 
 eller næsedråber i forbindelse med 
 dykning og flyvning. Et godt middel er 
 "Otrivin" som dog af nogle opleves som 
 så kraftigt virkende at det i sig selv 
 kan være ubehageligt. Der findes også 
 andre midler. Hvis man er nervøs for at 
 få problemer med sikkerhedskontrollen så 
 kan flere af præparaterne fås som små 
 engangs-ampuller i plastis som let kan 
 medbringes. De indeholder ca 1-2 ml 
 væske hver. Nogle gange har 
 kabinepersonalet også disse dråber til 
 brug i nødstilfælde, men det er absolut 
 bedst selv at bruge dråberne ca ½ time 
 før start og landing og ikke vente til 
 problemet viser sig !
 
 med bedste hilsner
 fra
 BoA
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           J (10-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : J | 
  Dato :  10-06-08 12:39 |  
  |   
            On Tue, 10 Jun 2008 11:56:11 +0200, BoA <boaFJERNDETTEboa@tiscali.dk>
 wrote:
 
 >peter skrev:
 >> Hej
 >> 
 >> En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 >> pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 >> mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 >> sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 >> i dag?
 >> 
 >> Mvh og på forhånd tak for svarene!
 >
 >
 >Også for mange år siden kunne flyvning 
 >give problemer med tryk-smerter i ørene 
 >og/eller bihulerne. Har selv altid haft 
 >mange problemer med dette gennem mange 
 >år -også selv om jeg har lært at 
 >trykudligne i forbindelse med dykning !
 >Jeg har altid måttet bruge næsespray 
 >eller næsedråber i forbindelse med 
 >dykning og flyvning. Et godt middel er 
 >"Otrivin" som dog af nogle opleves som 
 >så kraftigt virkende at det i sig selv 
 >kan være ubehageligt. Der findes også 
 >andre midler. Hvis man er nervøs for at 
 >få problemer med sikkerhedskontrollen så 
 >kan flere af præparaterne fås som små 
 >engangs-ampuller i plastis som let kan 
 >medbringes. De indeholder ca 1-2 ml 
 >væske hver. Nogle gange har 
 >kabinepersonalet også disse dråber til 
 >brug i nødstilfælde, men det er absolut 
 >bedst selv at bruge dråberne ca ½ time 
 >før start og landing og ikke vente til 
 >problemet viser sig !
 >
 
 Nogle mennesker har meget snævre eustatiske rør. Mig selv indbefattet.
 Det har derfor altid været et problem for mig. Jeg bruger den med
 otrivin, - men jeg frygter forkølelse i forbindelse med flyvning.
 Jeg er samtidig ret tunghør, så jeg er ret hjælpeløs i tiden efter en
 uheldig landing. Resultatet er jo svingende. Trykudligningen kan tage
 alt fra 1/2 time til flere dage. Jeg har ofte en otovent med
 (håndkøbsudsalg). Det er et ballonapparat til trykudligning.
 
 Jeg har et Tissot ur, der kan måle tryk og oversætter dette til en
 ækvivalent højde. Hermed kan jeg vurdere flyenes trykkabiner. Men det
 er som sagt ikke alt. Ofte spiller tempoet, hvormed der skiftes højde,
 ind.
 Store fly (jumbojets) har ofte et tryk svarende til 1800 hm. Medens
 mindre maskiner kan komme helt op på 2300 hm. Jeg fløj lige til Berlin
 fra København med en lille maskine. Der havde vi kun 1400 hm, men det
 er jo nok fordi det kun tog 45 minutter, og vi var ikke højt oppe.
 
 Men hvis man har problemer med det, skal man helst ikke sove under
 landingen !
 
 mvh
 
 John
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Pernille (14-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Pernille | 
  Dato :  14-06-08 21:10 |  
  |   
            
 "peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:3a68d952-4d8e-4445-a3cc-ee8a92c1957f@d45g2000hsc.googlegroups.com...
 Hej
 
 En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
 pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
 mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
 sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
 i dag?
 
 Pres luft ud gennem ørerne.
 Hold for næsen, med lukket mund, og blæs så luft ud gennem ørerne.
 Nemt. Jeg gør det altid, når jeg flyver.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Ehlers (16-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Ehlers | 
  Dato :  16-06-08 21:54 |  
  |   
            On Sat, 7 Jun 2008 10:53:21 -0700 (PDT), peter
 <peter900000@hotmail.com> wrote:
 
 Fandt en forklaring på fænomet hos rejseliv.dk:
 
 Lufttryk 
 
 Når flyet er i såkaldt marchhøjde - i 10-12 kilometers højde - er
 trykket i kabinen faldet til, hvad der på jorden svarer til at opholde
 sig i 1.800 til 2.400 meters højde. 
 
 Når kabinetrykket falder, så udvider luften sig. Det kan give smerter
 i bihuler og i ører, når luften i mellemøret bag trommehinden udvider
 sig og ikke umiddelbart kan udlignes (via det eustakiske rør). Når
 kabinetrykket stiger igen ved landing, kan der også/igen opstå
 smerter, når der omvendt kommer undertryk i bihuler og mellemøre.
 
 Når luften udvider sig i kabinen, mærkes det også i maven. Man har
 omkring en liter luft i maven, og den udvider sig op til 40 procent,
 så man kan føle sig ret oppustet.
 
 Akut tandpine kan også være en følge af lufttrykket. Har man en
 luftlomme under en plombe, udvider luften sig også der og kan irritere
 nerven i tandroden.
 
 Tips: Trykket i bihuler og ørerne kan udlignes med synkebevægelser og
 store kæbebevægelser. Under landing kan man »puste ud« med lukket mund
 og næse, så luften bliver presset ud i ører og bihuler. 
 
 Det kan måske være svært at finde ud af for børn, men da kan man på
 apoteket købe en anordning, som man med næsen puster en ballon op med.
 Forkølelse kan gøre det sværere at udligne. Pus da næse hyppigt, brug
 næsedråber eller spray. Tag medicinen to minutter før start og igen en
 halv time før landing.
 
 
 Jeg oplever det selv fra tid til anden, men det er kun i visse
 situationer, specielt når flyet ændrer højde hurtigt. F.eks. i San
 Joses lufthavn i det nordlige Californien, hvor man p.g.a. lokale love
 ikke må flyve lavt over beboelsesområder. Løsningen er at lade flyet
 stige meget hurtigt lige efter, det er lettet. Det kan tydeligt mærkes
 i ørene!
  
 --
 Lars Ehlers
 "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Johannes (17-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johannes | 
  Dato :  17-06-08 01:11 |  
  |  
 
            Forkølelse! - det kan virkelig gøre ondt, da røret mellem øre og mund er
 stoppet.
 Så lad være med at flyve når du er forkølet.
 Men den bedste løsning - Trykudlign ligesom dykkere, når du mærker en
 trykken for øret.
 HUSK at trykudligne før det ondt! - fordi det bliver sværere jo større
 trykforskellen er..
 Så gør det nogen gange under starten og før landing - når du kan mærke
 trykket på øret.
 1. Tag en stor indåndning.
 2. Tryk om næsen med dine fingere - luk munden.
 3. Pust til - stadigvæk med lukket mund og næse.
 4. Et klik høres i begge øregange.
 5. Tryk er udlignet   
Overstående virker ved at man åbner for en muskel der lader luft går fra
 næsen/munden via et tyndt rør op til det indre øre, dermed trykudligner man
 mellem det indre øre og det yde øres. Og det er netop pga trykforskellen at
 det går ondt.
 Sammen muskel aktivers normalt også ved feks gab og ved at tykke tyggummi,
 man kan også gøre det på kommando uden at åbne munden - ved lidt øvelse.
 Nogle mennesker har også bare generalt ondt,
 feks hvis trykket ikke kan komme ud af bihulerne,
 og det kan man ikke rigtig gøre noget ved.
 Det kan også bare være at piloten gik hurtigt op/ned,
 og det kan jo skyldes mange ting(også sikkerheds mæssige).
 --
 Med Venlig Hilsen
 Johannes
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           BoA (17-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : BoA | 
  Dato :  17-06-08 12:46 |  
  |   
            
 
 Johannes skrev:
 > ............
 > Nogle mennesker har også bare generalt ondt,
 > feks hvis trykket ikke kan komme ud af bihulerne,
 > og det kan man ikke rigtig gøre noget ved.
 > 
 > ............
 
 Det er ikke rigtigt, at man ikke kan 
 gøre noget ved smerter fra bihulerne. 
 Kraftigt virkende næsedråber, som fx. 
 "Otrivin", får slimhinderne i 
 næsehulrummet til at trække sig sammen, 
 men bevirker også at der bliver bedre 
 forbindelse til bihulerne, hvorved 
 trykudligningen lettes.
 Der findes også næsedråber baseret på en 
 svag opløsning af stoffet efedrin, men 
 de bør undgås, da efedrin i mange 
 sammenhænge betragtes som et 
 "doping-stof" beslægtet med amfetamin.
 Smerter fra en dårlig og utæt 
 tandfyldning er derimod mere 
 problematiske at gøre noget ved, når de 
 pludseligt kommer i flyet. Ved den 
 mindste "murren" fra en tand i tiden før 
 en flyrejse bør man for sin egen skyld 
 tage en tur til tandlægen !
 
 Med bedste hilsner
 fra
 BoA
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Ehlers (17-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Ehlers | 
  Dato :  17-06-08 18:35 |  
  |  
 
            On Tue, 17 Jun 2008 02:10:33 +0200, "Johannes"
 <loopforever@NOSPAMgmail.com> wrote:
 >Sammen muskel aktivers normalt også ved feks gab og ved at tykke tyggummi,
 >man kan også gøre det på kommando uden at åbne munden - ved lidt øvelse.
 Jeps, når man først har lært det, så er det uhyre nemt. Jeg rejser
 hver eller hveranden uge (oftest på længere flyveture), og tricket
 virker perfekt. Men som du slev siger i starten af dit indlæg, så
 virker det ikke rigtigt, når man er forkølet   
>Det kan også bare være at piloten gik hurtigt op/ned,
 Det er min erfaring.  Måske har det også noget at gøre med størrelsen
 på flyet. Jeg flyver ofte mellem London og San Francisco og det er
 altid en Boing 747. Det er sjældent, at jeg er nødt til at trykudligne
 på den tur.
 --
 Lars Ehlers
 "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |