MS Windows
briani 27239
AMD quad Phenom CPU og Win XP Pro DK ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-08 13:54

Hej

Jeg har lige opgraderet mit system, fra en AMD X2 4400+ (socket 939) til en
AMD Phenom quad 9750 CPU 2,4 Ghz (socket AM2+).
Mit spørgsmål er så, skal man gøre noget bestemt for at udnytte den nye CPU
fuldt ud ?
Jeg synes nemlig ikke, at der er den store forskel på den gamle og den nye i
hastighed.
Jeg har ikke foretaget nogle målinger, så det er kun mine egne observationer
der ligger til grund.
Jeg bruger PC'en til billedbehandling samt videoredigering og så
selvfølgelig surfing og mail

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars E. P.

Dato : 06-06-08 06:40

Thu, 5 Jun 2008 14:54:20 +0200, skrev "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> :

> [...]
>der ligger til grund.
>Jeg bruger PC'en til billedbehandling samt videoredigering og så

Du skulle nok hellere spørge i en af hardware-grupperne.

Hilsen Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-08 08:08

Lars E. P. wrote:

> Du skulle nok hellere spørge i en af hardware-grupperne.

Det jeg tænkte på var, om man skal slå et eller andet til (eller installere
noget) under Windows.
Men ellers tak for svaret, jeg prøver samme spørgsmål i HW gruppen også.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-08 09:33

Per Beer Hansen wrote:

> Det jeg tænkte på var, om man skal slå et eller andet til (eller
> installere noget) under Windows.

Windows skal da vide, at der er 4 kerner ...

> Men ellers tak for svaret, jeg prøver samme spørgsmål i HW gruppen
> også.

Det har da også en software side, hvad har du egentlig gjort?

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-08 12:38

Peter Larsen wrote:

> Windows skal da vide, at der er 4 kerner ...

Det gør den også, den viser det ihvertfald under "Ydeevne".

> Det har da også en software side, hvad har du egentlig gjort?

Jeg har ikke gjort noget specielt, andet end en ny installering af XP +
selvfølgelig div. drivere.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-06-08 07:23

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg har ikke gjort noget specielt, andet end en ny installering af XP
> + selvfølgelig div. drivere.

Og selvfølgelig husket at checke AMD's site .... nå, et eksempel vil måske
hjælpe dig til at forstå, hvad flere kerne handler om. Et godt gammelt spil,
som er skrevet så det laver busy wait's, har det med at høvle derudaf i en
tråd og bruger 100 procent cpu uanset hvad og uanset hvor meget
processorkraft, der er til rådighed. På et dobbelt cpu system, ja ... så
benytter den ret præcis 50 procent cpu, dvs. der er 50 procent som frit står
til rådighed til andre ting. Det er lige netop i den situation også en
virtuel dobbeltkerne processor, dvs. en med hyperthreading, er en fordel.

Forestil dig at du i stedet har 4 cpu'er/kerner, spillet kører stadig på kun
en cpu, så det har samme performance, og busywaiter stadig op til 100
procent cpu brug. Men det bruger kun 25 procent af system-ydelsen, dvs. der
er 75 procent til overs til andre ting.

Med venlig hilsen

Peter Larsen