MS Windows
briani 27239
Image/backup til extern harddisk - softwar~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-06-08 09:47

Har lige købt en extern harddisk, som jeg vil bruge til backup.

Fint nok at have backup af sine data, men jeg vil gerne kunne restore hele
maskinen med Windows, systemopsætning m.m., men jeg vil selvfølgelig også
lave almindelig løbende backup af alle nye data, siden sidste backup.

Jeg har hørt om Acronis True Image, men kan ikke gennemskue om det er den
mest velegnede software. Hvad kan I ellers foreslå?

Kan og skal jeg også lave en bootdisk til opstart ved komplet restore?
Kræver det separat software?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per

Dato : 05-06-08 11:41

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lave almindelig løbende backup af alle nye data, siden sidste backup.
>
> Jeg har hørt om Acronis True Image, men kan ikke gennemskue om det er den

Det er den i som systembackup. (image restore)

Eller kan jeg anbefale Cobian backup (gratis) til data backup- bruger den
selv sammen med True Acronis.

Hvad kan I ellers foreslå?

Ikke andet

> Kan og skal jeg også lave en bootdisk til opstart ved komplet restore?

Du kan lave en bootdisk udfra programmet - den SKAL bruges hvis du ikke kan
tilgå Windows. Husk at lave en bootdisk inden så snart du har installeret
programmet, så du har den ved evt. nedbrud.

Ellers er det muligt at restore uden bootdisken, hvis du ellers kan tilgå
windows og få gang i Acronis programmet.

> Kræver det separat software?

Nej.

Mvh. Per

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-06-08 15:47

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har hørt om Acronis True Image, men kan ikke gennemskue om det er den
> mest velegnede software. Hvad kan I ellers foreslå?

Jeg bruger Acronis True Image, det kan jeg anbefale.

> Kan og skal jeg også lave en bootdisk til opstart ved komplet restore?
> Kræver det separat software?

Det kan du lave inde i selv programmet. Der er også en anden mulighed i
programmet. Der er et punkt der hedder "Activate Acronis Startup Recovery
Manager", så behøver du ikke en boot cd (men lav en alligevel) så kan du
starte programmet inden windows starter op, og restore der fra.
Men husk, at de partitioner du gemmer dit image på ikke må være komprimeret,
for så kan Acronis ikke finde ud af det.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-06-08 16:41

On Thu, 5 Jun 2008 16:47:22 +0200, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> Manager", så behøver du ikke en boot cd (men lav en alligevel) så kan du
> starte programmet inden windows starter op, og restore der fra.

Nu vil jeg kigge på programmet og kan vel læse mig til det i dets hjælp,
men alligevel:

Hvis harddisken crasher og man skal spille det hele over på en blank HD, så
er der jo intet. Hvordan kan man så starte den der "Startup Recovery
Manager" uden at have en bootdisk? Det kan man ikke, formoder jeg

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-06-08 09:26

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> er der jo intet. Hvordan kan man så starte den der "Startup Recovery
> Manager" uden at have en bootdisk? Det kan man ikke, formoder jeg

Der skal du bruge den recovery cd som jeg skrev, er det altid en god idé at
lave sådan en, og det tager 3-5 minutter...max. Startup Recovery Manager
virker lidt som, hvis du trykker F8 inden Windows boot'er. hvor du så bare
kommer ind i Acronis i stedet for. Og du så vælger at gendanne Windows, med
det image, som du har lavet. Der er også en anden ting i Acronis true image
11, der er god. Det hedder try & decide. Det er hvis du installere et
program, og du fortryder det, så kan du gendanne Windows som før du
installerede programmet.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-06-08 15:49

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan I ellers foreslå?

[klip]
Paragon Drive Backup 8.5 Professional

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-06-08 16:12

PING http://ping.windowsdream.com/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 05-06-08 16:33

On Thu, 5 Jun 2008 10:47:09 +0200, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:
>Har lige købt en extern harddisk, som jeg vil bruge til backup.
>Fint nok at have backup af sine data, men jeg vil gerne kunne restore hele
>maskinen med Windows, systemopsætning m.m.,

Alle? backup programmer kan lægge deres 'Backup' filer ind på en USB
harddisk. Vælg et der kan gøre det direkte fra Windows.
En 'Restore' af Windows systemfiler m.v. kan imidlertid ikke ske i
Windows.

Hvis dit bundkort kan boote på et USB-HDD, så laver du USB disken
bootbar i DOS og sættet Bios op til at boote på den. Med et DOS
'Restore' program på USB disken genindlæser du let alle dine filer.

Mange bundkort kan ikke boote på en USB HDD.
Så må du lave en bootbar Floppy eller en bootbar CD til at starte
maskinen med. Floppyen eller CD'en skal foruden 'Restore' programmet
indeholde de nødvendige drivere for det externe HDD.
Det kan være besværligt at finde USB drivere for en tilfældig extern
disk. Det er nemmere at bruge Firewire, hvis diskenheden understøtter
det.

Ovenstående metoder kan godt være lidt besværlige at få op at stå.
Spørg igen hvis du har brug for det.

Det vil være langt nemmere at lave Backup på en DVD+RW skive, som
maskinen lettere booter på.

>Jeg har hørt om Acronis True Image, men kan ikke gennemskue om det er den
>mest velegnede software. Hvad kan I ellers foreslå?
Acronis er et lidt voldsomt program, men meget anerkendt.
Jeg bruger selv et lille enkelt program fra www.terabyteunlimited.com.
Det leveres med både Windows og DOS program.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 05-06-08 17:22

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> mest velegnede software. Hvad kan I ellers foreslå?
>
> Kan og skal jeg også lave en bootdisk til opstart ved komplet restore?

BootIt - en bootmanager med indbygget imagefunktion:
http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

--
- -
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Lou

Dato : 06-06-08 18:24

On Thu, 5 Jun 2008 10:47:09 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> mest velegnede software. Hvad kan I ellers foreslå?
>
> Kan og skal jeg også lave en bootdisk til opstart ved komplet restore?

Tak for mange og gode svar og råd. Jeg har besluttet mig for Acronis.

Jeg har købt en USB-HD på 120 Gb, men mit C-drev er en 160 Gb harddisk. Nu
viser det så så, at en "image" tager et billede af *hele* disken og ikke
kun af de data der rent faktisk ligger på den og så er min nye HD jo for
lille. På drevet er der kun 42 Gb data

En mulig kunne jo være, at dele C op i to partitioner, så min
Windows/system-partition ikke fylder mere end de 120 Gb der er plads til på
USB'en.

Windows skal vel bruge noget diskplads til swap m.m., så hvor lille kan jeg
lave partionen med 42 Gb på?

Findes der et pålideligt partioneringsprogram der kan dele uden at
formattere? Helst gratis eller billigt, da jeg sikkert kun skal bruge det
den ene gang.

Fra : Ole C

Dato : 06-06-08 19:07

Lou skrev blandt andet:

> [...]
> *hele* disken og ikke kun af de data der rent faktisk ligger på den
> og så er min nye HD jo for lille. På drevet er der kun 42 Gb data.

Der er noget galt i dit ræsonnement.
Mit C-drev er på 10 Gb, deraf er de 5,16 Gb anvendt - og et image lavet
med Acronis True Image i "normal" kompression fylder knapt 3 Gb. Altså
mindre end en trediedel af drevets totalstørrelse, så det bør sagtens
kunne være på din USB-disk. Men.......

> En mulig kunne jo være, at dele C op i to partitioner, så min
> Windows/system-partition ikke fylder mere end de 120 Gb der er plads
> til på USB'en.

.......det er under alle omstændigheder en rigtig god idé at oprette en
særskilt partition til data, så et eventuelt nedbrud af styresystemet
ikke trækker data med i "faldet".
Et image kan så laves af drevet med styresystem og programmer - og et
andet image af dit data-drev.
Det første er så i princippet kun nødvendigt at lave en enkelt gang - og
så kan du "nøjes" med at lave et image af dine data når det passer dig.

> Windows skal vel bruge noget diskplads til swap m.m., så hvor lille
> kan jeg lave partionen med 42 Gb på?

Selve min Windows Home fylder pt. 2,5 Gb - og programmer etc. (herunder
swap eller pagefile, som den faktisk hedder nu), fylder nogenlunde det
samme. Ialt de ovennævnte 5,16 Gb.
Så 10-20 Gb til C-drevet burde være rigeligt, hvis du følger ovenstående
opskrift.

> Findes der et pålideligt partioneringsprogram der kan dele uden at
> formattere? Helst gratis eller billigt, da jeg sikkert kun skal bruge
> det den ene gang.

Her er et par stykker:
http://www.cutepm.com/
http://www.ranish.com/part/
- og der findes sikkert flere.

--
vh
Ole C

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-06-08 19:41

On Fri, 6 Jun 2008 19:23:54 +0200, Lou <lou@strawman.com> wrote:

> [...]
>viser det så så, at en "image" tager et billede af *hele* disken og ikke
>kun af de data der rent faktisk ligger på den og så er min nye HD jo for

Du kan tage et image af din C: partition i stgedet. Den flder ikke så meget.

>Findes der et pålideligt partioneringsprogram der kan dele uden at
>formattere? Helst gratis eller billigt, da jeg sikkert kun skal bruge det
>den ene gang.

Acronis Disk Director.
Hvis du køber det sammen med True Image er det ikke så dyrt.
http://www.acronis.com/homecomputing/holidays/2006/
--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ole C

Dato : 06-06-08 22:01

Kurt Brixen skrev blandt andet:

> Du kan tage et image af din C: partition i stgedet. Den flder ikke så
> meget.

Alt er naturligvis relativt, men et image af hans C-drev med 42 Gb data
bliver nu altså ret stort - og tager lang tid at lave......

--
vh
Ole C

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-06-08 17:45

On Fri, 6 Jun 2008 23:00:45 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Alt er naturligvis relativt, men et image af hans C-drev med 42 Gb data
>bliver nu altså ret stort - og tager lang tid at lave......

Jeg troede at en backup af en partition fyldte mindre end en disk backup. Men det er vist det samme alligevel.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ole C

Dato : 08-06-08 00:31

> Jeg troede at en backup af en partition fyldte mindre end en disk
> backup. Men det er vist det samme alligevel.

Et image af en partition fylder naturligvis mindre end et image af hele
disken, men foreløbig er Kurt Hansens partitionering, så vidt jeg
forstår, kun på overvejelsesstadiet.
På hans 120 Gb disk er de 42 Gb brugt. Et image af den disk vil med
normal kompression i True Image formentlig fylde omkring 20 Gb - og nok
tage en halv time til tre kvarter at lave.
Et image af mit 10 Gb C-drev med godt 5 Gb brugt, tager cirka seks
minutter at fabrikere på en ekstern USB-disk - og ved et evt. nedbrud,
er jeg kørende igen på mindre end 20 minutter....

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-06-08 17:54

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> minutter at fabrikere på en ekstern USB-disk - og ved et evt. nedbrud, er
> jeg kørende igen på mindre end 20 minutter....

Mit C drev er på 40 GB, der er brugt 27,1 GB. Det tager max 10 min. at lave
et image, og det tager ikke meget mere at gendanne den igen. Jeg synes det
lyder af meget, når du skriver at det tager 20 min. at gendanne pc'en igen.
Men ok, det er noget hurtigere end at skal til at installere Windows igen
Acronis er et virkeligt godt program. Jeg fik brug for det her den anden
dag, til at restore pc'en igen.

Fra : Ole C

Dato : 12-06-08 18:47

Jørgen Nielsen skrev blandt andet:

> [...]
> at lave et image, og det tager ikke meget mere at gendanne den igen.
> Jeg synes det lyder af meget, når du skriver at det tager 20 min. at

Nå - jeg skrev nu "mindre end 20 minutter"
Men det afhænger af så meget - computerens hardware, hvordan
gendannelsen foregår, etc.

> Men ok, det er noget hurtigere end at skal til
> at installere Windows igen

Ja - meget.

> Acronis er et virkeligt godt program.

Helt enig.