Hvis ikke jeg får et svar så
Fra : John Norgaard

Dato : 19-07-01 15:16

Så er I advaret. - Nå, spøjs til side.

Jeg har en hårknude, som jeg håber nogen kan hjælpe mig
med at løse.

Jeg har med succes oprettet en jar-fil og tilføjeg
Main-Class: Main i manifest-filen for at fortælle hvilken
klasse der starter programmet. Men når jeg forsøger at
køre jar-filen fra dens mappe

c:\java> java -jar MyJar.jar

får jeg disse fejl-meddelelser::

Failed reading value of registry key:
Software\JavaSoft\Java Runtime Environment\CurrentVersion
Error: could not find java.dll
Error: could not find java 2 runtime environment

Jeg bruger jdk1.3. I autoexec.bat filen har jeg angivet:
- PATH=c:\jdk1.3\bin
- CLASSPATH=c:\jdk1.3\jre\lib\rt.jar;c:\jdk1.3\jre\lib\jaws.jar

Jeg formoder at det har et eller andet at gøre med CLASSPATH,
men uanset hvordan jeg vender og drejer det så vil det ikke
fungere. Jeg har flere jdk versioner på min harddisk, men
kun jdk1.3 er føjet til autoexec-filen.

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe. På forhånd tak.

Med venlig hilsen

John

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 19-07-01 20:07

"John Norgaard" <norgaards@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> men uanset hvordan jeg vender og drejer det så vil det ikke
> fungere. Jeg har flere jdk versioner på min harddisk, men

Det lyder nærmere som noget med windows der er problemet, formentligt hænger
det samme med alle dine jdk installationer, jeg afinstallere dem alle, og
geninstallere _en_ ny igen.

- Kasper

Fra : The MaXx

Dato : 19-07-01 22:17

> Jeg bruger jdk1.3. I autoexec.bat filen har jeg angivet:
> - PATH=c:\jdk1.3\bin
> - CLASSPATH=c:\jdk1.3\jre\lib\rt.jar;c:\jdk1.3\jre\lib\jaws.jar

Det er ikke så vigtigt hvad der står i autoexec.bat. Dit problem ligger
sikkert windows registrerings databasen, hvor JAR er asociaseret med en
eksekverbar fil (java.exe). Hvis du ikke vil af-installere og geninstallere
er den nemeste løsning at ændre på windows fil-associeringen.
Det gøres ved at gå ind i en tilfældig fil-mappe på computeren og vælge
[Funktioner] --> [MappeInstillinger] fra menu-linien (i win2000, der kan
være lidt forskel til andre windows'). Derefter går du ind under [Filtyper]
og finder JAR. Du skal så markere den og vælge advanceret og der kommer et
vindue frem hvor du kan vælge [open] derefter trykker du på rediger. Her kan
du så under [program] angive stien til java.exe i den JDK du vil bruge.

The MaXx

Fra : John Norgaard

Dato : 20-07-01 12:31

Tak for jeres svar. Jeg har undersøgt jar-filen i windows og den peger
til den rigtige mappe med den rigtige java.exe. Jeg har også
afinstalleret alle jdk-versioner og kun geninstalleret den som jeg skal
bruge (jdk1.3.1), men classpath problemet er der stadig. Jeg kan kun
compilere når jeg står i selve mappen og det hjælper intet at angive
classpath i autoexec.bat filen - begge peger hen på jdk1.3.1\jer\lib\
til filerne rt.jar hhv. jaws.jar - path er sat til jdk1.3.1\bin

Hvad mere kan man gøre?? - Tænk sig at noget så simpelt kan volde så
mange problemer - og jeg er ikke ene om det efter hvad jeg kan se på
alle nyhedsgrupperne. Kan det være et eller andet indeni windows så det
måske vil være nødvendigt at geninstallere windows for at få det til at
virke?

Mvh
John

Fra : Peter Lind

Dato : 22-07-01 20:02

> [...]
> afinstalleret alle jdk-versioner og kun geninstalleret den som jeg skal
> bruge (jdk1.3.1), men classpath problemet er der stadig. [...]

Hejsa John, og andre...

Det lyder lidt som om det alligevel ikke er den rigtige java.exe der bliver
kaldt, når du prøver at starte programmet.
Har du prøvet at starte java med den fulde sti ? Altså at skrive
c:\jdk1.3\bin\java.exe -jar MyJar.jar ?

I mangel af en 'which' kommando til windows kan det godt nogle gange være
lidt svært at finde ud af hvilket program man virkelig udfører. En mulighed
er at søge på java.exe, og så slette eller rename alle de udgaver man tror
eller ved man ikke skal bruge. Der ligger f.eks ofte en i Windows\system32
der kan drille rigtig meget.
Det samme kan være en god ide at gøre med jre.exe.

Der ligger vel en java.dll i c:\jdk1.3\jre\bin ?
Prøv eventuelt at kopiere denne til Windows\system32 eller hvad det nu
hedder.

Hvis der stadig er problemer så prøv at echo %path% og echo %classpath% for
at se hvad de egentlig peger på. %path% er nok den mest interessante.

Hvis det stadig ikke kan komme til at køre, så kan det være at jeg skal
hjælpe dig med hotdogs'ene...

med venlig hilsen
Peter Lind

Fra : norgaards

Dato : 25-07-01 10:47

Hej Peter,
Mange tak for de gode råd.

Mvh
John

Fra : Alex B. P.

Dato : 09-08-01 14:37

Har du installeret Java RunTime Environment ??

Måske det er det den brokker sig over ???