CSS Selectorer?
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 19-07-01 15:18

Hvor mange forskellige selectorer findes der? TD kan vel fx være en.
Kan man også selv finde på nogen, så man fx kan gøre noget lign.dette(groft
skitseret):

Mvh. Stig N. Jepsen

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 19-07-01 16:16

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> wrote:

> Hvor mange forskellige selectorer findes der? TD kan vel fx være en.
> Kan man også selv finde på nogen, så man fx kan gøre noget lign.dette(groft
> skitseret):

Du kan kalde dem lige hvad du vil så længe der er et punktum foran.

..test {color: #ffffcc ;
background-color: #cccc99 ;
font-size: 1.2em ;
font-weight: bold ;
font-family: tahoma, geneva, verdana, arial, sans-serif ;
}

HDH

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 19-07-01 17:41

> Du kan kalde dem lige hvad du vil så længe der er et punktum foran.

Ja... det er jeg så godt klar over... sådan da...
Må man så:
?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-07-01 23:41

Ingen punktum'er i class navnet.

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-07-01 10:01

> Ingen punktum'er i class navnet.

Dvs. heller ikke class="aa.blue" ?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-07-01 13:10

Rigtigt.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 20-07-01 13:40

> Dvs. heller ikke class="aa.blue" ?

Så vidt jeg ved kan du godt kalde en class følgende:

UL.indeks

Formålet med at skrive det sådan fungerer mest som en hjælp til dig, så
du ved at den class bruger du til UL-elementerne i din HTML. Den kunne
ligeså godt blot hedder .indeks .
Når du kalder den hedder det class="indeks", da class'en er defineret
som teksten der kommer umiddelbart efter punktummet.
Hvis du gør som du vil [laver en class der hedder .aa.blue], så vil jeg
umiddelbart tro, at dette vil blive opfattet som to seperate class'er
[hvis det overhovedet bliver opfattet].

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-07-01 15:41

> [...]
> Hvis du gør som du vil [laver en class der hedder .aa.blue], så vil jeg
> umiddelbart tro, at dette vil blive opfattet som to seperate class'er

Kan man godt sætte flere class'es til en ... hvad det nu hedder...
Altså fx <td class="blue" class="long">
Eller hvordan det nu skulle skrives...

/Stig

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 20-07-01 16:06

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> wrote:

> Kan man godt sætte flere class'es til en ... hvad det nu hedder...

Et element.

> Altså fx <td class="blue" class="long">
> Eller hvordan det nu skulle skrives...

Nej det tror jeg ikke. I dit tilfælde ville class="long" blive
ignoreret. Derimod kunne du bruge <span class="long">etellerandet</span>
som en inline regel til de dele af din <td> der skal have "long"
egenskaberne.
En anden mulighed er at samle "blue" og "long" egenskaberne i een class
- .bluelong - og kalde den i dit td. <td class="bluelong">.

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-07-01 16:22

> Nej det tror jeg ikke. I dit tilfælde ville class="long" blive
> ignoreret.
Har lige læst at det godt kan lade sige gøre fx at skrive <td class= "blue
long">
Så skulle den vælge begge class'es. Men desværre er det ikke særlig godt
understøttet.

> Derimod kunne du bruge <span class="long">etellerandet</span>
> som en inline regel til de dele af din <td> der skal have "long"
> egenskaberne.
Det er en mulighed...

> En anden mulighed er at samle "blue" og "long" egenskaberne i een class
> - .bluelong - og kalde den i dit td. <td class="bluelong">.
Fordelen ved at dele dem op skulle være at jeg ikke skal laver nær så mange
klasser:

green yellow black
long short veryshort
el.
greenlong greenshort greenveryshort
yellowlong yellow.... and so on...

/Stig

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-07-01 19:13

On Fri, 20 Jul 2001 16:40:45 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

>Kan man godt sætte flere class'es til en ... hvad det nu hedder...
>Altså fx <td class="blue" class="long">
>Eller hvordan det nu skulle skrives...

Ja, det kan man godt (i CSS2), og det kan forkortes til:

Og du kan ovenikøbet bestemme, at denne kombination skal have sine
helt specielle egenskaber - fx:

td.blue.long { color: green }

- men det vil nok oftest forvirre mere end det vil hjælpe :)

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-07-01 19:27

> [...]
> helt specielle egenskaber - fx:
>
> td.blue.long { color: green }
>
> - men det vil nok oftest forvirre mere end det vil hjælpe :)

Ved du hvor mange browsere det virker i... og evt. hvilke det ikke virker i?

/Stig

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-07-01 19:38

On Fri, 20 Jul 2001 20:27:10 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

>Ved du hvor mange browsere det virker i... og evt. hvilke det ikke virker i?

Desværre :(

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 21-07-01 00:12

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> wrote:

> Ved du hvor mange browsere det virker i... og evt. hvilke det ikke virker
> i?

Prøv evt. at kigge på denne side:

<http://www.webreview.com/style/css2/charts/selectors.shtml>

Måske svaret er der.

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 21-07-01 07:29

> Prøv evt. at kigge på denne side:
>
> <http://www.webreview.com/style/css2/charts/selectors.shtml>
>
> Måske svaret er der.

Ja, det var det. Og det var ikke særlig opmuntrende.
Det du'r ikke i hverken Netscape4 eller IE4, og er buggy i både IE5 og
IE5.5. Men det skulle virke i Opera 3-4-5 og Netscape6.
Øv øv...
Finder på en anden løsning.
Jeg har prøvet at bruge span hen over de tabeller jeg vel definere noget på,
men det vil ikke du særlig godt.
Istedet har jeg prøvet at lave en class til <table>, og indtil videre ser
det ud til at virke.

/Stig

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-07-01 00:54

Hej,

>Jeg har prøvet at bruge span hen over de tabeller jeg vel definere noget på,
>men det vil ikke du særlig godt.

Det skal det heller ikke :)
SPAN er et (generisk) inline tag, og man må ikke have blok tags (som
TABLE i inline tags.
DIV er det (generiske) blok tag, der svarer til SPAN.

>Istedet har jeg prøvet at lave en class til <table>, og indtil videre ser
>det ud til at virke.

Det er også den måde, jeg ville gøre det på.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen