MS Windows
briani 27239
Spørgsmål om OEM Xp Home
Fra : Desser

Dato : 01-06-08 05:47

Når jeg om et par måneder køber ny PC vil jeg gerne kunne tage harddisken
med fra min gamle PC og bruge i den nye PC. På harddisken ligger Xp Home i
OEM version. Den nye PC jeg køber har Vista og den ønsker jeg ikke at bruge.

Nu vil jeg spørge om dette kan lade sig gøre rent praktisk - og om det er
lovligt at bruge en Xp Home OEM på en anden PC end den oprindelige?

Fra : co@ch [4130]

Dato : 01-06-08 06:37

"Desser" <Desser@hotsnail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vil jeg spørge om dette kan lade sig gøre rent praktisk - og om det er
> lovligt at bruge en Xp Home OEM på en anden PC end den oprindelige?

Hvis licensmærker bliver siddende på den gamle pc = nej (så har du flyttet
softwaren væk fra den oprindelige placering hvor software var købt til)

Hvis mærket sidder på hardisken = ja ( så har du ikke flyttet softwaren fra
den hardware den er købt sammen med)

hvis mærket aldrig har været påklistret = jamen så lad vær med at gøre det
eller montér det på den nye

Bri@n

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 01-06-08 09:02

"co@ch [4130]" <coach_fjern_@_dette_lite.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> softwaren fra den hardware den er købt sammen med)
>
> hvis mærket aldrig har været påklistret = jamen så lad vær med at gøre

Det er ifølge Microsoft ikke rigtigt så her følger kopi af hvad de selv
siger på deres HP:
" Opgradering af PC:
Køber du nyt udstyr som en harddisk eller andet sammen med en Windows
OEM version bliver du in princippet selv hardware leverandør og kan
dermed normalt ikke få support fra hverken hardware leverandør eller
Microsoft direkte uden betaling. Du skal yderligere være klar over at du
skal acceptere Microsoft Systembygger aftalen, som du kan læse her.

Microsoft har en række forhandlere, som udbyder hardware solgt sammen
med OEM versioner - læs om de gode tilbud her.

En ting, du skal være opmærksom på med OEM versioner af Windows er, at
det ikke er tilladt at flytte sin Windows fra én PC til en anden. Dvs.
at når man først har installeret den på en PC er den ikke gyldig at
anvende på en eventuel ny PC, man køber.

Du kan både købe Windows XP Home Edition, Windows XP Professional og
flere tidligere versioner af Windows som OEM versioner."
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : hcma

Dato : 01-06-08 13:05

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
> "co@ch [4130]" <coach_fjern_@_dette_lite.invalid> skrev i en meddelelse

> Med Venlig Hilsen
> paul at sorensen.as

Man må IKKEinstallere en OEM-udgave på en NY pc; Men man må godt opgradere
sin nuværende med ny hardware.
Man kunne jo f.eks. købe nye kabinet, cpu, graffikort o.s.v. og kun beholde
sin gamle harddisk ( = en kraftig udskiftning, men alligevel KUN en
opgradering / udskiftning af "defekt" hardware) Altså et spørgsmål om
fortolkning
Men, men.... man kan så, i dit tilfælde, komme ud for det problem at der
IKKE er lagt drivere ind til XP på din nye hardware. Disse skal du så ud at
finde.

m v h
hcma

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-06-08 13:19

Desser wrote:
> Nu vil jeg spørge om dette kan lade sig gøre rent praktisk - og om
> det er lovligt at bruge en Xp Home OEM på en anden PC end den
> oprindelige?

Ifølge de betingelser, som du har godkendt ved installation af XP, så er
det IKKE lovligt at flytte den til andre PC'er.

Det er derfor at OEM versionen er billigere end retail-versionen - det
er en "engangs-licens" - når PC'en dør - så dør licencen også.

Hvis man ser bort fra det lovlige og ser på om det så er praktisk
muligt - så er svaret "helt klart måske" - du slipper ihvertfald ikke
for at skulle ringe til Microsoft for at få den aktiveret, og hvis du så
har en god forklaring om at du har problemer med at aktivere efter en
opgadering - så er der rimelig stor sandsynligned for at de bare
aktiverer den uden bøvl......

Men eller køb dog en ny XP OEM - den koster omkring 500 kr - det er vel
småpenge i sammenligning med hvad du ellers bruger på opgraderingen ?

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Desser

Dato : 01-06-08 14:11

> Men eller køb dog en ny XP OEM - den koster omkring 500 kr - det er vel
> småpenge i sammenligning med hvad du ellers bruger på opgraderingen ?

Jeg har en Medion som jeg købte i Aldi for 6 år siden, med OEM Xp Home. Jeg
kan ikke lige huske hvordan de har formuleret det præcist, men der står i
nogle af de medfølgende papirer at det er en speciel OEM Xp Home udgave som
er en afregistreret udgave. Jeg har heller aldrig haft noget bøvl med krævet
registrering når jeg har skiftet hardware ud. Det virker som at den ikke
tager kontakt til Microsoft. Det er min teori at Aldi har købt sig til en
speciel ordning med Microsoft af en eller anden grund således at den OEM
Aldi sælger med deres computere er uafhængig af den hardware udskiftnings
begrænsning og andre begrænsninger der ellers ligger i en OEM version.
Bortset selvfølgelig i den begrænsning at den ikke må bruges på andre
computere.

Da jeg for nogle år siden skulle hjælpe en ven med at geninstaller hans OEM
Xp Home på samme computer som min - også købt i Aldi. Ringede jeg til Aldi
support og spurgte om det var iorden at jeg brugte min egen OEM Xp Home CD
til at installere OEM Xp Home på min vens computer da han ikke kunne finde
sin egen installtions CD. Det var da helt iorden var meddelelsen fra Aldis
support. Nåh men dette ligger nogle år tilbage og tingene kan have ændret
sig omkring Aldis aftaler med Microsoft. Hvis de overhovedet nogensinde har
haft nogen.
Er der nogen som ved noget om dette.

Anyway. Jeg gider ikke at have noget bøvl så jeg køber bare en ny OEM Xp
Home.

Men må jeg så lade være være med at bruge den nye OEM Xp Home og bare bruge
den gamle harddisk med mine programmer og dokumenter installeret og med den
gamle OEM Xp Home.

Hvis jeg skal bruge den nye OEM Xp Home udgave som jeg køber så skal jeg jo
til at installere hele lortet fra bunden af og det er det som er vigtigst
for mig at undgå.

Fra : Rune

Dato : 01-06-08 18:37

Desser skrev:

> Anyway. Jeg gider ikke at have noget bøvl så jeg køber bare en ny OEM Xp
> Home.

Vær opmærksom på at salget af XP slutter Ultimo juni 2008, derefter kun
Vista.

Så du skal nok ikke vente et par måneder med køb af PC ;)

Rune