Grafikfejl på iMac m. Radeon x1600 under L~
Fra : steffen

Dato : 17-05-08 07:47

Hej derude

Jeg har investeret i en 20" 2,33 ghz iMac med et Radeon X1600 256 mb
grafikkort (altså en sidste hvide iMac-model inden de gik over til
alu).

Desværre har jeg noget bøvl med at køre Leopard på den. Jeg oplever en
række temmelig hyppige grafikfejl såsom en vandret, sort linje, der
forsvinder efter nogle sekunder; en grønlig kasse, der også forsvinder
hurtigt; eller en lyserød streg inde i Mail, som har det med at blive
der.

Jeg kan fint køre 10.4.11 uden grafikfejl, så jeg tror ikke
umiddelbart, at det er et hardwareproblem. Min 10.5.2 er helt
opdateret med alle softwareopdateringer. Jeg har læst om andre på
nettet - bl.a. på Apples forum - der har samme problem, men jeg er
endnu ikke stødt på en brugbar løsning på problemet.

Er der nogen derude, som har den forkromede løsning?
Og kan man ellers satse på, at Apple kommer med en opdatering til
Leopard, som løser problemet (hvis det da er noget, som kan løses med
en opdatering)?

Her er mine grafikkort-info:
Chipset-model:ATY,RadeonX1600
Type:Skærm
Bus:PCIe
Bredde på PCIe-kanal:x16
VRAM (i alt):256 MB
Producent:ATI (0x1002)
Enheds-id:0x71c5
Revision-id:0x0000
ROM-revision:113-xxxxxx-139
EFI-driverversion:01.00.139

Mange hilsener
Steffen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 14:53

steffen <moestrup@gmail.com> wrote:

> [...]
> Og kan man ellers satse på, at Apple kommer med en opdatering til
> Leopard, som løser problemet (hvis det da er noget, som kan løses med

Hvis det er fint i 10.4.11 så er det nok en driver der har en bug ... og
så kan man jo bare håbe at Apple fixer det ... Evt. kan du rapportere
den til apple:

<http://www.apple.com/feedback/macosx.html>

/thomas

Fra : steffen

Dato : 19-05-08 12:53

On 17 Maj, 15:52, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> [...]
Er der slet ikke andre, som har samme problem ??

hilsen
Steffen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-08 21:23

steffen wrote:

> Er der slet ikke andre, som har samme problem ??

Hm, ikke andet, end at du kan prøve at opdate ROM'en med ATI Universal
ROM Update <http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894>
samt ATI Displays 4.5.7
<http://ati.amd.com/support/drivers/mac/atidisplays4-5-7.html>

Installer først ATI Dispalys og derefter ROM updateren.

Hvis du ikke har Mac OS X 10.5.2ComboUpdate(Intel', så hent den her og
kør opdateringen igen direkte.
http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty2.pl/product=17357&cat=1&platform=osx&method=sa/MacOSXUpdCombo10.5.2.dmg

Hent tilsidst 'Leopard Graphics Update 1.0 og installer den.
http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty2.pl/product=17383&cat=1&platform=osx&method=sa/LeopardGraphicsUpdate1.0.dmg

Jeg havde lidt problemer med min QuickSilver dual 1,8ghz og min
ViewSonic 22" skærm. - den ville hele tiden sætte sig i en anden opl. og
havde tværstriber hen over skærmen. Installerede så de nævnte drivere og
ROM upd. og kørte 10.5.2, hvorefter alle problemer er løst. -
Grafikkortet i QS'eren er et ATI Radeon 9600Pro - altså endnu ældre end
dit kort...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-08 21:29

> [...]
> <http://ati.amd.com/support/drivers/mac/atidisplays4-5-7.html>
>
> Installer først ATI Dispalys og derefter ROM updateren.

vil du virkelig bede en mand om at opdatere et grafikkort i en iMac ...
med en ROM update ... fra 2005 .... du læste godt hvad maskine hvad
sidder med ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-08 21:50

Thomas von Hassel wrote:

> vil du virkelig bede en mand om at opdatere et grafikkort i en iMac ...
> med en ROM update ... fra 2005 .... du læste godt hvad maskine hvad
> sidder med ?

Just præcis! - Hvorfor pokker tror du egentlig, jeg så skriver, at han
skal køre 10.5.2 ComboUpdate igen? - ROM upd. fra 2005 bliver nemlig
opdateret med 10.5.2.

- Jeg har i øvrigt lige siddet og gennemtrawlet AMDs hjemmeside for evt.
at finde noget mere, men der er absolut INTET om X1600 - kun X800, X1900
og de nye X2400HD og X2600HDXT... Hvad det angår, så synes jeg, det er
sørgeligt, hvordan det er gået med ATI efter, at AMD har overtaget dem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-08 21:55

> [...]
> og de nye X2400HD og X2600HDXT... Hvad det angår, så synes jeg, det er
> sørgeligt, hvordan det er gået med ATI efter, at AMD har overtaget dem.

nok fordi X1600 aldrig har været solgt som et løst retail kort ... kun
oem direkte fra apple.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-08 21:56

> Just præcis! - Hvorfor pokker tror du egentlig, jeg så skriver, at han
> skal køre 10.5.2 ComboUpdate igen? - ROM upd. fra 2005 bliver nemlig
> opdateret med 10.5.2.

link ? .. dokumentation ? .. ROM update'en er til retail kort ... ikke
alt muligt andet ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 19-05-08 21:23

Fra : steffen

Dato : 21-05-08 02:03

tak for svarene. Jeg tror, jeg prøver igen, når 10.5.3. kommer på
gaden om en måneds tid. Håber det løser problemet.