Maller
Fra : Inga Jensen

Dato : 19-07-01 10:21

Hej
Jeg har masser af malleunger, problemet er at pumpen er stoppet 2 gange når
jeg efterser den finder jeg lidt unger indenfor gitteret ved svampen, nogen
der ved, hvad man kan gøre for at de ikke bliver suget ind foroven eller
forneden, eller hvis de selv vil derind, der sidder ofte nogen på uden på
pumpen. P.S. kan ikke tage mallerne op, for stort akvarie med mørkt grus.Har
forsøgt med at sætte udstømmerrør på pumpen, men det sker alligevel. Har
først set at pumpen har været stoppet om morgenen og har så bare renset, men
hvad kan der ske ved fiskene, hvis pumpen har stået stille en tid, og hvd
gør man ved den?
Venlisgt Inga. J

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-07-01 16:59

"Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
men
> hvad kan der ske ved fiskene, hvis pumpen har stået stille en tid, og hvd

Hej Inga.
Prøv at sette på nylonstrømpeeller lignende omkring pumpen. Måske kan det
hjælpe dig af med problemet.
Held og lykke med småkravlet.
Hilsen Ditte

Fra : Ikola

Dato : 19-07-01 23:22

Inga Jensen wrote in message
> [...]
men
>hvad kan der ske ved fiskene, hvis pumpen har stået stille en tid, og hvd

Hej Inga,

Jeg har selv haft lign problemer med min pumpe, dog mere med plante rester,
der sætter sig fast i overgangs stykket vor slangen går ud af akvariet. Jeg
har sat et stykke af det grove blå filter skum på her, forhinder større
partikler i at komme ind i filteret, og filteret har kørt siden. Jeg har
heller ikke fundet maller i filteret siden.

Men efter din forklaring lyder som som et invændigt filter, du har, og
derfor næsten umulig at stoppe bruge løsningen her. I mit opfodrings akvarie
havde jeg et invendigt filter. Her afmonterede jeg selve filterkassen, så
der kun var motoren tilbage. På denne monterede jeg en slange fyldt med
huller, og trak derefter et stort stykke blåt filter skum over slangen.

I dette akvarie går der en del yngel af byde cichlider og maller uden fare
for at blive suget op i filteret, selvom at det pumper ca. 900 liter pr
time.

Filterpuden er ikke særlig køn, men kan køre i meget længere tid en den
traditionelle meget finkornede patron, der sidder i et invendigt filter.

Du spørger, hvad der sker hvis filteret stopper i længere tid. Hvis der slet
ingen cirkulation er tilbage, vil bakterie kulturen i filteret dø efter få
timer, og der vil dannes stoffer med meget giftig virkning for fiskene.

Jeg kender ikke den korekte måde at starte filteret op igen, men jeg har
selv i forbindelse med strømafbrydelse i huset, udført en grundig rensning
af filteret, hvilket gør at filteret ikke har bakterie kultur til at fjerne
nitrit fra vandet før efter en uge til 14 dage.

mvh
René