Podkast?
Fra : saneman

Dato : 08-05-08 09:41

Hvad er podkast? Jeg hører lige nu en udsendelse på P1 som jeg gerne vil
downloade, findes den som en podkast?

Fra : Holst

Dato : 08-05-08 10:34

saneman wrote:

> Hvad er podkast? Jeg hører lige nu en udsendelse på P1 som jeg gerne vil
> downloade, findes den som en podkast?

Det kan du se på DRs hjemmeside: http://www.dr.dk

Det staves i almindelighed med et c, altså podcast.

Fra : Holm

Dato : 08-05-08 10:46

Holst wrote:
> Det staves i almindelighed med et c, altså podcast.

....hvorimod Podkast (med k) er en morsom, men noget bekostelig drikkeleg.

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-05-08 15:06

saneman skrev:

> Hvad er podkast? Jeg hører lige nu en udsendelse på P1 som
> jeg gerne vil downloade, findes den som en podkast?

Der findes mange discipliner i kastning med forskellige ting.
I Norge kan man kaste med 'kringler'. Det hedder "kringkastning",
NRK = Norsk Rikskringkasting: http://da.wikipedia.org/wiki/NRK

Man kan også kaste med kalve, det hedder "kalvekastning".

Og man kan kaste med poder (små drenge), det hedder
"podkast".

Man kan også vende køer:
Kovending [citat]:
Populær sport på landet, også kendt som at vælte køer.
Sporten foregår om natten, når køerne sover. Man finder
en ko i passende størrelse, løber imod den i fuld fart, og
når man rammer den, skulle den gerne vælte. Sporten
kræver teknisk finesse, da det gælder om at ramme koens
bagende i den rette vinkel: Man skal rette sig op, idet man
rammer, så stødet får en lille smule opdrift. Se også
Liden Tue kan vælte stort læs.
På denne side er der flere ting. (Måske at læse med et gran
salt): http://ordforklaring.dk/

--
Herluf :·)

Fra : Pernille

Dato : 08-05-08 15:35

> [...]
> Liden Tue kan vælte stort læs.
> På denne side er der flere ting. (Måske at læse med et gran

Interessant!

Fra : Peter G

Dato : 08-05-08 19:11

saneman <ddd@sdf.com> writes:

> Hvad er podkast? Jeg hører lige nu en udsendelse på P1 som jeg gerne vil
> downloade, findes den som en podkast?

Podcasts er et fikst ord for optagelser af radioprogrammer og taler i et
bærbar-medie-venligt format, såsom mp3, man så kan downloade og høre når
man vil.

Grunden til at de kaldes podcasts er at de Apple var først på banen med
ordet og brugte det om filer beregnet til iPod'en, SVJH.

--
Med venlig hilsen, Peter.
http://www.musicbrainz.org

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-08 21:56

Peter G <pg@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
> Grunden til at de kaldes podcasts er at de Apple var først på banen med
> ordet og brugte det om filer beregnet til iPod'en, SVJH.

Apple fandt faktisk ikke selv på navnet:

<http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_podcasting#Timeline>

Og det hedder også podcast på en zune f.eks. ;)

/thomas

Fra : Peter G

Dato : 09-05-08 07:35

> Apple fandt faktisk ikke selv på navnet:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_podcasting#Timeline>
>
> Og det hedder også podcast på en zune f.eks. ;)

Du har ret. Men det er er et ord der har sin oprindelse i at iPod var
den første udbredte medieafspiller, eftersom ordet er en sammentrækning
af 'iPod' og 'broadcast'. Jeg kan nu bedre lide ordet 'audioblogging'.

At tænke sig. Hvis Microsoft havde været hurtigt ude, kunne vi tale om
'Zunecast' :)

--
Med venlig hilsen, Peter.
http://www.musicbrainz.org

Fra : saneman

Dato : 09-05-08 10:43

Peter G wrote:

> [...]
>
> Grunden til at de kaldes podcasts er at de Apple var først på banen med
> ordet og brugte det om filer beregnet til iPod'en, SVJH.

ok nu har jeg fået det til at spille i iTunes men hvorfor kan jeg kun se
én episode:

http://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/agenda.xml

her er der mange episoder, men i iTunes dukker der kun den sidste nye op.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-05-08 21:59

saneman <ddd@sdf.com> wrote in

> http://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/agenda.xml
> her er der mange episoder, men i iTunes dukker der kun den sidste nye
> op.

Jeg har ingen iPod, men på min afspiller kan man definere hvor mange
podcasts der skal vises. Default var 1 (nyeste). Måske det også kan
justeres på din iPod?

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-05-08 21:37

saneman <ddd@sdf.com> wrote:

> [...]
>
> http://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/agenda.xml
>
> her er der mange episoder, men i iTunes dukker der kun den sidste nye op.

I indstillingerne i iTunes kan du selv bestemme hvor mange episoder du
vil have ad gangen - og hvor længe du gemmer dem