Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon raw format og photoshop
Fra : Henrik

Dato : 19-07-01 05:35

Hej

Jeg købte et af de billige 128 mb CF kort til mit g1 digicam, for jeg tager
nemlig til London i weekenden. Og da jeg jo så havde lagerkapacitet tænkte
jeg, at det kunne være sjovt nok at tage nogle billeder i raw-format. Det
har jeg ikke prøvet før, fordi jeg kun havde 16 mb CF kortet som fulgte med
kameraet.

Det gik også fint nok, og da jeg ville overføre spurgte pc'en om jeg ville
have dem overført til photoshop 6.0 eller zoombrowseren. Jeg valgte så PS og
legede en smule med at ændre på indstillingerne. Men da jeg ville gemme
billedet kunne jeg kun gemme det som tiff, og jeg vil selvfølgelig hellere
gemme det som raw billede igen, så jeg kan revidere det på et senere
tidspunkt igen. Jeg kan heller ikke hente raw filer på harddisken .. kun
overføre dem direkte fra kameraet.

Mangler jeg et plugin til PS eller hvad er der galt.

Henrik

Fra : Pia

Dato : 19-07-01 07:18

hvorfor vil du ikke gemme som tif? Det er et absolut tabsfrit format, så du
kan sagtens bruge dem igen og igen...

:Pia

Fra : Henrik

Dato : 19-07-01 21:40

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> hvorfor vil du ikke gemme som tif? Det er et absolut tabsfrit format, så
du
> kan sagtens bruge dem igen og igen...
>
> :Pia

Jeg har ikke noget imod at bruge tif formatet. Det ville bare være lettere,
hvis jeg kunne redigere raw filerne direkte. For det første fylder et
billede 2 - 2,4 mb som raw og lidt over 9 mb som tif, og for det andet tager
det lidt lang tid at convertere filerne.

Men okay, jeg kan bare konvertere alle filerne til tiff (eller måske jpeg),
mens jeg laver noget andet .. og så gemme raw'erne som masters.

Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-07-01 08:23

Henrik <henrikolesen@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j5o51$g85$1@sunsite.dk...
> [...]
kun
> overføre dem direkte fra kameraet.
>
> Mangler jeg et plugin til PS eller hvad er der galt.

Pia har ret:
Forskellen på raw og tiff i digitalkamera, er kun et
spørgsmål om at gemme kameraets automatiske korrektioner.
Raw er helt uden korrektioner: hvidbalance,skarphed etc.
Hvorimod tiff godt kan have disse korrektioner, men altså
uden komprimering. Eftersom Photoshop ikke pr. automatik
tilføjer billedet noget som helst, kan tiff udmærket bruges i
denne sammenhæng.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-07-01 18:55

Peter Schrøder <spam@spam.dk> wrote:

> [...]
>uden komprimering. Eftersom Photoshop ikke pr. automatik
>tilføjer billedet noget som helst, kan tiff udmærket bruges i

Jeg er ikke sikker på, det er så enkelt. En kompression er ikke det
eneste, der kan give tab. En fortolkning kan også.

Min viden om Canons raw-format er ret begrænset, men jeg mener at have
læst mig til følgende:

En såkaldt "ægte" 3,3 Mpixel CCD-chip råder i virkeligheden kun over
1,1 Mpixel i hver af de 3 grundfarver. De manglende 2/3 af det
endelige billede findes ved en form for interpolation.

I Canons raw-format er denne interpolation endnu ikke udført. Derfor
fylder raw-billedet faktisk også en del mindre end f.eks. en
tiff-udgave af det endelige billede.

Så langt, så godt. Nu kommer der en masse vildt gætteri fra min side:
Ovenstående siger jo klart, at en tiff-fil ikke kun vil være en
direkte oversættelse af raw-filen, men også indeholde noget
fortolkning.

Hvis man i det indlæsningsprogram (en TWAIN-driver, går jeg ud fra?),
som følger med kameraet, har mulighed for at styre, hvordan denne
fortolkning udføres - f.eks. i form af en skarphedsregulering - kan
jeg ikke forestille mig, at man bagefter kan redigere en kopi af det
endelige billede, så den fremstår præcis som det billede, en
anderledes fortolkning af raw-filen ville have medført. Og dermed kan
man tillade sig at hævde, at der er gået information tabt i forhold
til raw-filen.

Men om forskellen vil kunne ses i praksis, har jeg ingen anelse om.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-07-01 10:56

Allan Olesen Skrev
> Jeg er ikke sikker på, det er så enkelt. En kompression er ikke det
> eneste, der kan give tab. En fortolkning kan også.

Enig

> [...]
> 1,1 Mpixel i hver af de 3 grundfarver. De manglende 2/3 af det
> endelige billede findes ved en form for interpolation.

Interpolering er det eneste alle digitale billeder har til fælles :)

> I Canons raw-format er denne interpolation endnu ikke udført. Derfor
> fylder raw-billedet faktisk også en del mindre end f.eks. en
> tiff-udgave af det endelige billede.

Jeps. Og derfor kan en raw-fil heller ikke bruges til noget
"som den er" men er nødt til at bliver fortolket af et
stykke software for rent faktisk at kunne opfattes
som et billede. Hvor godt softwaren så gør det er et helt andet
spørgsmål...

> [...]
> Ovenstående siger jo klart, at en tiff-fil ikke kun vil være en
> direkte oversættelse af raw-filen, men også indeholde noget

En "ufortolket" raw fil ville (teoretisk) være et billede af chippen,
med det lys, der i optagelsesøjeblikket falder på den.
Set i en brugbar forstørrelse ville det se meget mærkeligt ud.
Alene det faktum af 50% af chippen ikke er dækket af fotoceller,
men af mellerummet mellem cellerne, taler næsten for sig selv.

> [...]
> anderledes fortolkning af raw-filen ville have medført. Og dermed kan
> man tillade sig at hævde, at der er gået information tabt i forhold

Der er temmelig stor forskel på hvordan twain-driveren oversætter
rawfilen. Canon's oversætter har fået nogle hug med på vejen...
Bibble har lavet en twain-driver til bl.a. Canon som
har fået en del ros.
http://www.bibblelabs.com/
(Udtales bibbel eller baibel?)
Fidusen ved TIFF fremfor JPG er at man kan sige "gem som"
x-antal gange uden _yderligere_ forringelse, i modsætning
til JPG, hvor du hver gang du "gemmer som" eller gemmer
ændringer må leve med yderligere komprimering.
Hvor godt den oprindelige tiff-fil ligner originalmotivet
er fortolkerens ansvar.

> Men om forskellen vil kunne ses i praksis, har jeg ingen anelse om.

Jeg kan godt se forskel på Canons og Bibble's fortolker.
Jeg foretrækker Bibble's. :)
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Christian Michael Da~

Dato : 19-07-01 08:34

til: henrik
fra: danvill

hej henrik

kan vi ikke se nonge af de billeder du har taget med G1 i london
hvis du ikke har nogen hjemmeside kan du oploade dem til yahoo foto der får
du 30 mb
så at raw formatet på 2700 kb kan være der ja du kan jo bare lave flere
yahoo navne så har du en 1 GB til rådighed

Fra : Henrik

Dato : 19-07-01 22:34

> [...]
> så at raw formatet på 2700 kb kan være der ja du kan jo bare lave flere
> yahoo navne så har du en 1 GB til rådighed

Tak for tippet. Jeg leder faktisk efter et sted, hvor jeg kan uploade
billeder, og 30 mb er da ganske meget. De fleste andre steder kan man kun
uploade 10 mb

Jeg tager ikke til London før i morgen, men jeg skal nok uploade nogle når
jeg kommer hjem.

Jeg har nogle andre billeder på:

http://64.1.45.61/album/

De er under media album navnet: Henrik840

Henrik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-07-01 08:55

"Henrik" <henrikolesen@wanadoo.dk> skrev Thu, 19 Jul 2001 06:34:56 +0200

> [...]
>billedet kunne jeg kun gemme det som tiff, og jeg vil selvfølgelig hellere
>gemme det som raw billede igen, så jeg kan revidere det på et senere

Jeg er forholdsvis ny i gruppen her (har dog været skabslæser et stykke
tid), og har iøvrigt selv fornyligt købet et Canon G-1.

Som jeg ser det, så er "Raw" format ikke nødvendigvis et standardiseret
billedformat. Men nærmere det "Raw" (=rå) billede kameraet har modtaget.

I det medfølgende program kan du så efterfølgende vælge andre værdier
for diverse kamera indstillinger - end dem billedet rent faktisk er
optaget med.

Når du så har fundet lige præcist de indstillinger, som du mener er de
rigtige, så kan du (i et hvert billedbehandlingsprogram) gemme dette i
eet af de sædvanlige standardformeter.

Men du kan ikke, fra eet af disse standardformater, vende tilbage til
"Raw" format.

--
mvh, A:\Feldborg