|
| NASA log Fra : Ole Flemming Jeppese~ |
Dato : 18-05-08 08:33 |
|
Hej nyhedsgruppe
Er der nogen, som ved hvordan man justerer en ældre NASA log. Det er
typen med de små tal på displayet. Jeg vil gerne have den til at vise
ca 0,5 knob mere så den passer med navigatoren. Jeg har selvfølgelig
testet farten både i med og modsterøm og er gennem et par sæsoner
kommet frem til at den viser ca 0,5 knob for lidt.
MVH
Ole Jeppesen
| |
Ukendt (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-08 09:04 |
|
"Ole Flemming Jeppesen (slet 8RXBU)" <olejeppesen@8RXBUmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12110963810.597288270690335@dtext.news.tele.dk...
> Hej nyhedsgruppe
> Er der nogen, som ved hvordan man justerer en ældre NASA log. Det er
> typen med de små tal på displayet. Jeg vil gerne have den til at vise
> ca 0,5 knob mere så den passer med navigatoren. Jeg har selvfølgelig
> testet farten både i med og modsterøm og er gennem et par sæsoner
> kommet frem til at den viser ca 0,5 knob for lidt.
>
> MVH
> Ole Jeppesen
>
Hej Ole,
om det er denne her ved jeg ikke, men prøv at se:
http://www.allgadgets.co.uk/ag/Assets/pdfs/clipperlog.pdf
måske det fungerer - eller kan give nogle hints til hvordan du kan ændre
opsætning.
Hvis ikke det virker, så giv lyd - for jeg har en af Nasa´s log med store
tal - og brugsanvisningen ligger på båden (så kan jeg finde den frem og se
fremgangsmåden på den).
venlig hilsen
JN
| |
Ole Flemming Jeppese~ (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Ole Flemming Jeppese~ |
Dato : 18-05-08 12:23 |
|
>>
>
>Hej Ole,
>
>om det er denne her ved jeg ikke, men prøv at se:
>
> http://www.allgadgets.co.uk/ag/Assets
>/pdfs/clipperlog.pdf
>
>måske det fungerer - eller kan give
>nogle hints til hvordan du kan ændre
>opsætning.
>
>Hvis ikke det virker, så giv lyd -
>for jeg har en af Nasa´s log med store
>tal - og brugsanvisningen ligger på
>båden (så kan jeg finde den frem og se
>fremgangsmåden på den).
>
>venlig hilsen
>
>JN
Hej JN
Tak for forsøget.
Den link omhandler en NASA Clipper.
Jeg glemte at skrive at det er en NASA Target jeg har. Det er
ikke den model som er i handlen nu men en ældre model. Jeg har
en brugsanvisning til en ny NASA Target men jeg kan ikke få det
til at fungere. Er der nogen som har en brugsanvisning til den
gamle model?
mvh
Ole Jeppesen
| |
TOSB (18-05-2008)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 18-05-08 13:47 |
|
"Ole Flemming Jeppesen (slet W3S2P)" <olejeppesen@W3S2Pmail.dk> wrote in
message news:12111101500.485255755271975@dtext.news.tele.dk...
Klip
> Hej JN
>
> Tak for forsøget.
> Den link omhandler en NASA Clipper.
> Jeg glemte at skrive at det er en NASA Target jeg har. Det er
> ikke den model som er i handlen nu men en ældre model. Jeg har
> en brugsanvisning til en ny NASA Target men jeg kan ikke få det
> til at fungere. Er der nogen som har en brugsanvisning til den
> gamle model?
>
> mvh
> Ole Jeppesen
Hej Ole prøv at besøge denne hjemmeside
http://www.nasamarine.com/
hvorfra du kan hente manualer - måske er du heldig.
Mvh
Torben
| |
Ivar Holm (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 18-05-08 15:38 |
|
Hallo Ole.
Det er et fromt, og naturligt ønske du har. Jeg har også bemærket, at du har
udført dine sammenligninger under forskellige forhold. Alligevel vil det
være naturstridigt, at din GPS, der viser farten over havbunden, og din log,
der viser vandstrømningen langs skibssiden, viser det samme. Kun hvis din
loggiver sidder i bådens diametralplan, vil de have en chance for at vise
det samme. To vandpartikler, der flækkes af bådens stævn, skal bevæge sig
hurtigere end den sejlede fart for igen at kunne mødes ved bådens
agterstævn. Forskellen i farten er størst, hvis loggiveren sidder i
vandlinien og aftager jo længere loggiveren trækkes ind mod diamentralplanet
Ivar Holm
| |
Henning Rasmussen (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 18-05-08 18:48 |
|
"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:48303f36$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hallo Ole.
>
> Det er et fromt, og naturligt ønske du har. Jeg har også bemærket, at
> du har udført dine sammenligninger under forskellige forhold.
> Alligevel vil det være naturstridigt, at din GPS, der viser farten
> over havbunden, og din log, der viser vandstrømningen langs
> skibssiden, viser det samme. Kun hvis din loggiver sidder i bådens
> diametralplan, vil de have en chance for at vise det samme. To
> vandpartikler, der flækkes af bådens stævn, skal bevæge sig hurtigere
> end den sejlede fart for igen at kunne mødes ved bådens agterstævn.
> Forskellen i farten er størst, hvis loggiveren sidder i vandlinien og
> aftager jo længere loggiveren trækkes ind mod diamentralplanet
>
>
>
> Ivar Holm
>
Hallo Ole
Til Ivars forklaring kan tilføjes, at hvis loggen og GPs's viser ens,
så har du ikke noget at bruge loggen til
Måske burde du sætte dig lidt ind i nytten af begge dele. Dette er
venligt ment.
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk
| |
Ole Flemming Jeppese~ (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Ole Flemming Jeppese~ |
Dato : 18-05-08 19:46 |
|
>Hallo Ole
>
>Til Ivars forklaring kan tilføjes,
>at hvis loggen og GPs's viser ens,
>så har du ikke noget at bruge
>loggen til
>Måske burde du sætte dig lidt ind i
>nytten af begge dele. Dette er
>venligt ment.
>
>
>--
> Med sejlerhilsen
>Henning _/) _/) _/)
> www.frivagt.dk
Hej Henning
Jeg kender godt nytten og anvendelsen af begge instrumenter. Det
jeg bl.a. bruger loggen til er, at se hvorvidt jeg sejler i
modstrøm eller medstrøm. Jeg kan selvfølgelig godt inde i mit
hovede kompensere for den halve knob. Men når jeg nu ved, at
instrumentet kan justeres til at være mere præcist, slipper jeg
for at bruge hovedet til andet end det allermest nødvendige. Så
det jeg efterlyser er en betjeningsmanual til en Target log af
ukendt årgang.
Loggen sidder præcist midt under bådens bund ca 40 cm foran
kølen.
I øvrigt bruges loggen til at justere sejltrimmet efter, men jeg
bliver da deprimeret når loggen viser for lidt i forhold til den
fart jeg sejler i virkeligheden.
Jeg håber stadig på den rigtige link.
mvh
Ole Jeppesen
| |
Henning Rasmussen (19-05-2008)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 19-05-08 17:49 |
|
"Ole Flemming Jeppesen" <olejeppesen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:12111367320.942641369192344@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henning
> Jeg kender godt nytten og anvendelsen af begge instrumenter.
Så må du meget undskylde.
> Jeg håber stadig på den rigtige link.
>
> mvh
> Ole Jeppesen
Er det link, som Torben gav, ikke det du søger?
--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
| |
Ole Flemming Jeppese~ (21-05-2008)
| Kommentar Fra : Ole Flemming Jeppese~ |
Dato : 21-05-08 21:29 |
|
>
>Er det link, som Torben gav, ikke det du søger?
>
>
>--
>Henning
>Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail
Nej desværre. Det omhandler en Target 2 log og min er en ældre
model. Måske kan den ikke justeres. Det virker i hvert fald ikke.
MVH
Ole Jeppesen
| |
Ukendt (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-05-08 19:54 |
|
Hej Ivar,
Er konsekvensen af dit argument ikke at NASA-loggen dermed skulle vise
en fart, der er højere end GPS'ens beregning af SOG? (forudsat nul strøm
eller afdrift).
Som jeg læser Oles indlæg mener han, at NASA-loggen viser en fart, der i
gennemsnit er ½ knob for lav ...
--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:48303f36$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hallo Ole.
>
> Det er et fromt, og naturligt ønske du har. Jeg har også bemærket, at
> du har udført dine sammenligninger under forskellige forhold.
> Alligevel vil det være naturstridigt, at din GPS, der viser farten
> over havbunden, og din log, der viser vandstrømningen langs
> skibssiden, viser det samme. Kun hvis din loggiver sidder i bådens
> diametralplan, vil de have en chance for at vise det samme. To
> vandpartikler, der flækkes af bådens stævn, skal bevæge sig hurtigere
> end den sejlede fart for igen at kunne mødes ved bådens agterstævn.
> Forskellen i farten er størst, hvis loggiveren sidder i vandlinien og
> aftager jo længere loggiveren trækkes ind mod diamentralplanet
>
>
>
> Ivar Holm
>
>
| |
Ivar Holm (18-05-2008)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 18-05-08 20:15 |
|
Hallo Flemming.
Du har fuldstændig ret. Jeg læste det modsat. Jeg argumenterer for, at
loggen skal vise MERE end sejlede fart, idet vandet langs skibssiden løber
en "omvej". I øvrigt er Oles bagtanker fair nok. Jeg regnede også med, at
det var sejltrim m.m., der fik ham til at efterlyse en korrektionsmulighed.
Fra min tid på de store have, så kan det nævnes, at den lange logline på
slæbeloggen netop var en måde til at få logflynderen væk fra strømme omkring
skibsskroget som kunne give fejlvisning i distancen.
M.v.h.
Ivar Holm
Til de interesserede så kan det oplyses, at jeg lige er kommet hjem fra
Greenwich. 0-meridianen ligger, hvor den skal, og man er begyndt på
genopbygningen af "Cutty Sark" efter den store brand sidste år.
| |
|
|