"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
news:481a4e6c$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Håber I kan hjælpe en ikke teknikker.
>
> Min båd (Maxi 84 med MD7a) er monteret med 2xforbrug + start
>
> Jeg har derfor købt en lader "Waeco 25 Amp. Lader 3 x udgang"
>
>
http://netbaad.com/product.asp?product=2176&sub=0&page=1
>
> Jeg er næsten sikker på at startbatteriet er adskilt fra
> forbrugsbatterierne, men usikker på om mine 2 forbrugsbatterier er
> adskilte.
>
> Hvis jeg kritikløst monterer som vist på linket d.v.s. med
> gennemgående minus og plus til de 3 batterier og de 2
> forbrugsbatterier ikke er adskilte, går det så helt galt?
I min optik skulle der ikke ske noget ved det.
Spørgsmålet er vel om du har en installation, hvor det kunne være
(u)hensigtsmæssigt (?) at holde de to forbrugsbatterier adskilt ... dvs.
dedikeret til bestemte forbrugsenheder.
>
> Kan jeg måle om de er adskilte og hvordan?
Har du et voltmeter, kan du måle spændingen på de tre batterier.
På min båd er startbatteriet isoleret via et relæ, der sørger for, at
startbatteriet oplades først, når motoren trækker generatoren. Når jeg
måler spændingen, kan jeg se, at de er forskellige på de tre
batterienheder (jeg kalder dem batteribanker). Batteribank I er
dedikeret til instrumenter, navigationslys og VHF og radio og
Batteribank II til køleskabskompressoren og inverteren og el-pumpe til
drikkevandet.
Hvis dine to forbrugsbatterier altid viser samme spænding, er de nok
parallelforbundne.
>
> Hvis de ikke er adskilte og dette er nødvendigt, hvordan foretages
> denne adskillelse smartest?
Smartest ved jeg ikke ... Men du skal så have adskilt dine
forbrugsenheder i to grupper.
>
> I manualen står der at der skal monteres med 25-30mm2 til
> forbrugsbatterierne, der nævnes ikke noget om længde på kabler.
>
Så er du bestemt på den sikre side ...
...
> Jeg kan montere laderen således der ikke bliver et kabel der er
> længere end 1,5m, 3m tur retur hvilket i.h.t. nomogram i Watski
> kataloget side 85 - som jeg læser det - skulle kunne klares med kun
> 6mm2. Hvad er rigtig?
>
Så nærmer du dig efter min mening den mindre sikre side ...
Men er du sikker på, at den samlede ledningslængde ikke overstiger 3 m.
skulle det være OK.
Dog skal du være opmærksom på spændingstabet ... Der *skal* lades med
13 - 14 Volt.
I en tidligere tråd om el ombord (det var i forbindelse med
dimensionering af kabler til et ankerspil) skrev jeg med udgangspunkt i
"den lille grå":
"Nu fik jeg fisket "min lille grå" - EL OM BORD - frem fra skufferne, og
på side 173 er der en hjælpeformel, sejlere måske kan have glæde af at
bruge som en rettesnor / tommelfingerregel.
Den siger: Wattforbruget gange ledningslængden i meter divideret med
(ca.) 250 giver et skøn over kabeltykkelsen, når vi taler om 12V anlæg,
baseret på en tommelfingerregel om at:
Tværsnittet skal mindst være 1 kvmm pr. 20 A pr. meter ledningslængde."
Bruger du denne tommelfingerregel fra laderen til ét batteri får du et
forbrug på 300 Watt, som ganget med tre og divideret med 250 giver knap
4 ... dvs. et kabel på 6 kvadrat skulle være tilstrækkeligt ...
Og iøvrigt er det nærmest utopisk, at der skulle lades med 25A på ét
batteri ...
> Et tillægsspørgsmål. Jeg købte båden sidste sommer og har konstateret
> at el installationen er - for at sige det mildt - meget adhoc og svært
> overskuelig. Kan I anbefale noget fordelingsskinne eller andet til at
> ordne installationen, helst til en rimelig penge?
>
Det har jeg ingen forstand på ...
> mvh Henning
>
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61 - nu med mast og rig ...