Polyatrit - Ny hund?
Fra : Erik Hansen

Dato : 18-07-01 22:46

Hej NG

Vores hund Chivas er i går blevet aflivet. Vi er simpelthen bare så kede af
det, for vi holdt virkelig meget af hende. Chivas blev født 4. okt. 1999, så
hun blev altså 1 år og 9½ måned. Hun var en Golden Retriver.

Beklager den lange udredning, men vi håber nogen gider læse den og måske
knytte en kommentar eller bidrage med erfaring om lignende tilfællede.

I februar begyndte Chivas at trække lidt på benene, når hun skulle rejse sig
efter at have sovet. Dyrlægen mente det måtte være en HD eller en AA, så det
startede vi med at få tjekket. Hun fik karakteren HD-A; AA-1, hvilket jo
egentlig er ganske OK. Det var altså ikke det. Så mente han, at det nok bare
var vokseværk, og at det skulle gå over igen. Der var også perioder, hvor
det gik bedre. Men det var ikke godt nok, synes vi. Da den lokale dyrlæge
ikke havde mere at byde på konsulterede vi en dyrlæge på Frederiksberg på
anbefaling fra en af vores venner, der opdrætter Alaska Hoskins.

Liselotte Aarsø hedder hun, hun er meget dygtig, synes vi. Hun var meget
systematisk i sin undersøgelse. Vi synes så, sammen med hende, at Chivas
havde symptomer på en Borreliose (Hendes symptomer var nogenlunde identiske
med det som mennesker har ved en borreliainfektion) (Borrelia - er den
infektion man får via skovflåter). Derfor blev hun undersøgt for borrelia,
og blev fundet positiv. Hun var altså blevet smittet af en skovflåt.

Hun kom på en skrap pencillinkur og fik det midlertidigt bedre, så nu troede
vi ... Men hun havde stadig svært ved at rejse sig og var ikke helt så
legesyg, som hun ellers har været. Dyrlægen tog efterfølgende prøver af
ledvæsken på alle fire ben. Prøven blev sendt til dyrkning for at se om der
var bakterier i ledvæsken. Det var der ikke, så borreliaen var slået ned.
Prøven blev derefter sendt til en meget kendt og dygtig psytolog (psytologi
er læren om celler) som fandt blodrester i ledvæsken. Den form som cellerne
i disse blodrester havde, indikerede at hunden havde fået en Emunmedieret
Polyatrit (meget fornemt navn - ikk?). Polyatrit betyder ledbetændelse i
flere/alle led. At den er emunmedieret betyder at den er opstået pga. en
fejl i emunsystemet.

Kuren mod en polyatrit er at give en meget voldsom dosis binyrerbarkhormon
(Prednisolon). Den startede hun på for omkring 14 dage siden. Hun fik det
også markant bedre indtil i søndags, hvor hun igen blev sløv og apatisk,
havde besvær med at rejse sig og besvær med vejrtrækning. Vi tog derfor til
dyrlægen igen igår.

Den store dosis binyrerbarkhormon svækker det naturlig emunforsvar, så der
var støt en lungebetændelse + lungeparasitter til, det kunne man godt have
indledt en behandling for, men når alt dette er kommet, så mente dyrlægen at
der nok var tale om den ukontrolable Polyatrit (Der findes åbentbart én som
kan kureres og én som ikke kan). Prognosen var meget dårlig, så vi valgte at
stoppe, da vi ikke synes, hun skulle lide mere. Det var godt nok en svær
beslutning at træffe, og hvor er vi bare kede af det.

Det kan ikke bevises at defekten i emunforsvaret er arveligt, men det er
mest sandsynligt. Den kan godt ligge i generne i flere generationer uden at
komme til udbrud, og kommer det kun når der er en særlig belastning på
emunforsvaret (borreliainfektionen i Chivas tilfællede - hos mennesker
kommer det ofte i forbindelse med salmonella).

Er der andre som har erfaringer med en polyatrit?

Nu går vi så med overvejelser om, hvorvidt vi skal have en ny hund - om det
skal være nu med det samme - eller om vi skal vente nogen tid - om det skal
være samme race eller en anden race.

Hvad er Jeres erfaringer, når man har mistet sin vuff?

Håber at høre fra Jer!

Med venlig hilsen

Evita og Erik

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-07-01 00:30

"Erik Hansen" <fejl: @post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om det
> skal være nu med det samme - eller om vi skal vente nogen tid - om

Det gør mig oprigtigt ond at I har mistet jeres så Chivas, føler med
jer ...og kan bare ønske trøst i jeres sorg ... en trøst kan det måske
være at I tænkte på Chivas og hendes tarv ... før I tænkte på jer
selv...Nu har Chivas fået fred og har det endelig godt, uden at skulle
lide så forfærdelig meget som den har gjort i sit trods alt korte liv
.... for hvor har det lille dyr skulle gruelig meget igennem ...

Det glæder mig meget at I er begyndt at nytænke og overveje om I igen
skal have ny hund, hvilken race det skal være og hvornår det skal være
....Jeg tror det er rigtig svært for andre at rådgive ... det vil altid
være individuelt hvad man gør ... selv ville jeg lige lade det gå et
par dage som jeg ville have brug for til at lægge afskeden med den
gamle hund bag mig .. og så ville jeg være parat til at anskaffe mig
ny hund et par dage senere og ville ikke være i tvivl om hvilken race
jeg ville vælge ...

Du skriver at I er begyndt at overveje hvorvidt i skal have hund igen
..... når I har overvejet dette og måske kommet frem til at der skal en
ny hund ind i familien, kommer overvejelserne om hvorvidt det skal
være samme race eller en anden race .. gør i fred og ro (med den tid I
behøver til det) disse overvejelser færdige ... når det er bestemt
tror jeg slet ikke I er i tvivl om hvornår hunden skal anskaffes ..
Med ønsket om at I finder frem til den for jer rigtige beslutning
sendes kærlige tanker fra Ami