Leptosoma sp. jumbo, rugetid
Fra : Ikola

Dato : 18-07-01 21:37

Hej Alle,

Er der nogen, der har kendskab til hvor lang tid, der går inden leptosomaer
slipper deres unger løs.

Jeg er lidt nysgærrig, da den ene ser ud som om den ruger på noget.

på forhånd tak,
René

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-07-01 22:22

"Ikola" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse
> [...]
leptosomaer
> slipper deres unger løs.
>
> Jeg er lidt nysgærrig, da den ene ser ud som om den ruger på noget.

Leptosomaer er normalt ret lette at se på om der er noget i "posen".
Du kan prøve at fodre dem, for hvis den ikke tager foder er der
sandsynligvis
småfisk på vej.
Jeg har selv nogle Leptosomaer, og jeg mener at de går i omkring en
måneds tid.
Det påståes at de store fisk ikke spiser ungerne, men jeg har ikke lyst
til at forsøge
at se om det er rigtigt.
Lad hunnen gå et par dage endnu, indtil du er sikker på sagen, derefter
fisker du hende
op og sætter hende i et tæt beplantet akvarie.
Ungerne er meget små, og virker meget skrøbelige, i forhold til andre
ciklide unger.
Start ungerne med masser af artemia og små men hyppige vandskift.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 18-07-01 22:41

Samme som mine L.Caeruleus (Golden Spec)......og sammme måde jeg gør det
på......disse er dog gode til IKKE at spise deres unger......de dropper dem
bare på et tidspkt.......og så napper jeg moderen.
Yngel hér er heller ikke.....ret stort...men de vokser.....ret hurtigt.
Er ved 3. kuld nu siden jeg fik min flok.

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-07-01 00:23

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Yngel hér er heller ikke.....ret stort...men de vokser.....ret hurtigt.
> Er ved 3. kuld nu siden jeg fik min flok.

De fleste fisk spiser ikke deres egne unger.
Forskellen på alle Mbunaer og så Leptosomaerne er deres naturlige
levesteder.
Mbuna ungerne er "vant" til at skulle gemme sig, mellem sten og lign.
Leptosomaerne lever i naturen i store flokke og meget gerne i bælter med
planter,
Valesineria eller siv, det gør at ungerne ikke naturligt søger skjul.

Mine hunner får lov at gå sammen med ungerne til hun ikke gider
beskæftige sig med dem
mere, og jeg har aldrig haft problemmer med at de æder dem.
Grunden til at jeg lader hunnen gå så længe som muligt med ungerne, er at
jeg tror der sker en
prægning af ungerne, så de holder bedre på ungerne når det bliver deres
egen tur til at få unger.

I 70'erne fik vi en hel del Petrochromis trawasae her op fra Tyskland, de
forsvandt hurtigt igen,
for alle hunnerne uden undtagelse smed æggene efter et par dage.
Det menes at skyldes, den måde de selv kom til verden på, de havde aldrig
set deres egen moder,
da hunnerne i Tyskland blev pumpet for æggene efter få dage, for hurtigere
at blive klar til et nyt kuld.

Carsten

Fra : Ikola

Dato : 19-07-01 17:23

Carsten Gall wrote in message <9j55go$1i9h$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>set deres egen moder,
> da hunnerne i Tyskland blev pumpet for æggene efter få dage, for

Tak for de fyldest gørende svar. Jeg tror jeg vil lade naturen gå sin gang
med dem.

Jeg har dog ingen ledige akvarirer pt, men regner med at opdele mit
opfodrings
akvarie, så hun kan få ca. 100 liter at boltre sig alene på. Naturlivis
fyldt med
med planter.

vandkvaliteten i de to akvarier er ens på de verdier jeg kan måle (nitrat,
nitrit, hårhed og ph),
så det bør ikke være det store problem med afklimatiserin.

/René

Fra : Ikola

Dato : 27-07-01 22:30

> [...]
>nitrit, hårhed og ph),
>så det bør ikke være det store problem med afklimatiserin.

Nå med de gode svar, skylder jeg vist en lille opdatering med hvordan det
gik.

Jeg var ved at rydde lidt op i det store akvarie idag, for at få reddet
eventuelle unger, inden mine frontosa'er skal fanges op imorgen, da de er
blevet lovlig store. Jeg fandt til min store overraskelse et nyt kuld med ca
70 a. compressiceps, og et kuld med ca. 50 n. pulcher dafodil.

Så jeg fik hurtigt brug for alt tænkelig plads, og kunne derfor ikke have
min leptosoma isoleret længere. Valgte derfor at tage hende på den hårde
måde, da der efterhånden også er gået ca. 14 dage siden jeg opdagede at hun
var med rogn.

Ud kom der 12 stk 15 mm. store leptosoma unger, dog stadig med en lille
blommesæk. Jeg satte hende tilbage i det store akvarie, og mens jeg skriver
dette, kan jeg se at den dominerende han har fået parings dragten frem, og
allerede er begyndt at spille op til hende igen.

Med den ufattelige aktivitet, der er for tiden i mine akvarier, må i hellere
få vand værdierne, hvilke der ikke er noget specielt i iforhold til
tanganyika vand.

nitrat 100 ppm, kan desværre ikke komme længere ned pga. lednings vandet.

nitrik ok, mine målepinde kan kun måle ok eller ikke ok.

total hårdhed: >21 dGH

karbonat hårhed 6 dKH

PH 8.0

endnu en gang tak for hjælpen.
/René

Fra : Morten

Dato : 19-07-01 19:10

Hejsa !

Jeg vil godt tilføje lidt til dette. Jeg har selv et par Psudotropheus
Elongatus, de ynglede fint, og gør det stadig, problemet er dog at første
gang hun fik æg og de blev til unger tømte jeg hende, det har så resulteret
i at hun lige siden Ca. 3 gange har spist sine æg eller spyttet dem ud når
jeg fodrer. Hun går da længere og længere med dem, så det bliver
forhåbentligt godt igen en dag. Jeg har valgt ikke at flytte hende de 3
gange da jeg helst ser at hun lige glemmer mit "voldsomme" indgreb så hun
kan komme på rette kurs igen. Jeg vil også gerne fraråde at tømme dem, da
det kan resultere i at hun bliver en dårlig forældre. Nu bruger jeg
udelukkende metoden med isolering af hunnerne til de ikke gider ungerne
mere så ryger de tilbage, og det virker fortrinligt.

MvH
Morten