Trave på kommando
Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 14:31

Nu skal vi snart have Vizla på udstilling. Så skal hun jo trave flot. Er der
nogen der har et forslag til hvordan man får det under kommando?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 10-05-08 14:43

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Nu skal vi snart have Vizla på udstilling. Så skal hun jo trave flot. Er
> der nogen der har et forslag til hvordan man får det under kommando?

Schæferhunden er den fødte traver, så det er vel op til dig at finde den
optimale fart på dig selv så den pr autonatik traver.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 16:25

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Schæferhunden er den fødte traver, så det er vel op til dig at finde den
> optimale fart på dig selv så den pr autonatik traver.

Desværre kan man på udstilling ikke selv bestemme farten.

Derudover, når jeg sætter farten op, skal den sættes en del op før hun slår
over. Men er hun i trav behøver farten ikke være speciel høj.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 16:45

On Sat, 10 May 2008 17:24:48 +0200, Søren LH <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>
>Derudover, når jeg sætter farten op, skal den sættes en del op før hun slår
>over. Men er hun i trav behøver farten ikke være speciel høj.

Prøv at finde et sted, der har ringtræning. Hvis det er en DKK-hund
har kredsene eller specialklubberne noget tæt på dig. Det koster 20-25
kr pr. gang og man følger det så længe man gider. Og man møder bare
op. De øvrige hundeklubber har sikkert noget tilsvarende.
Men et par tricks der måske kan hjælpe. Når hunden foran starter
retter du lige lidt på halsbåndet et par sekunder og starter så din
hund hurtigt op og får den i trav og tilpasser tempoet til hunden
foran. Du kan evt. "forlænge" banen lidt ved at løbe så langt ud i
hjørnerne som praktisk muligt.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 17:26

> [...]
> kr pr. gang og man følger det så længe man gider. Og man møder bare
> op. De øvrige hundeklubber har sikkert noget tilsvarende.

Jeg går til ringtræning (i en schæferkreds).

> Men et par tricks der måske kan hjælpe. Når hunden foran starter
> retter du lige lidt på halsbåndet et par sekunder og starter så din
> hund hurtigt op og får den i trav

Det er jo det der med "-og får den i trav"........

> og tilpasser tempoet til hunden
> foran. Du kan evt. "forlænge" banen lidt ved at løbe så langt ud i
> hjørnerne som praktisk muligt.

Når først den er i trav er der ingen problemer.

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 10-05-08 13:32

On 10 Maj, 17:24, Søren LH <s...@DELETEcity.dk> wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Søren

"Desværre kan man på udstilling ikke selv bestemme farten."
Du bestemmer helt selv farten på en udstilling. Du skal have din hund
op i en fart, hvor den har den optimale skridtlængde. Så den nærmest
svæver. Det kan du sagtens i ringen. Du kan gøre forskellige ting,
hvis de andre er for langsomme. En ting er at overhale, det er
tilladt, du skal bare finde din egen plads, når i står stille igen. En
anden ting du kan gøre, er at holde lidt igen når i skal løbe, så du
får en større afstand til de, som er foran. Men husk du skal gøre det
når dommeren ser på din hund. Kig på de tidligere grupper og aflur
dommerens måde at kigge på hundene.
Husk når du skal løbe diagonalt, løber du lidt langsommere ned ad mod
hjørnet, tilbage sætter du farten op og løber i lige linie direkte mod
dommeren. Når du stiller den op foran dommerbordet, så lad den stå ca.
2-3 m fra bordet, så dommeren kan se noget. Mange nye sætter den op
alt for tæt på bordet.
Har du flere spørgsmål til udstilling er du velkommen tilbage. Ellers
god fornøjelse.
mvh
qfha

Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 21:32

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

alt for tæt på bordet.
Har du flere spørgsmål til udstilling er du velkommen tilbage. Ellers

-------------------------------

Hej,
Tak for input. Dog er det helt anderledes i Schæferhundeklubbens
udstillinger, end DKK. Jeg går p.t. til ringtræning i Sch.klubben, der fik
vi netop at vide forleden, at den forreste bestemmer farten. Men ellers
kunne jeg da godt udstille i DKK, hvor det heller ikke er sådan et cirkus,
som i Sch.klubben . Det kan være jeg gør det en dag.
Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 22:01

On Sat, 10 May 2008 22:31:42 +0200, Søren LH <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

<...>

> [...]
>kunne jeg da godt udstille i DKK, hvor det heller ikke er sådan et cirkus,
>som i Sch.klubben . Det kan være jeg gør det en dag.

Den der med at overhale i ringen er ikke ligefrem populær. Så forsøg i
stedet at skaffe plads ved at have god tid i starten og så evt.
"udvide" ringen lidt i hjørnerne hvis den foran er langsom. Desværre
ses alt for mange tricks med langsomme/hurtige hunde i ringene til
udstilling - og når jeg står ved siden af dommerne opdager de slemme
det! (og der er et par stykker, som har mig i deres aftenbøn "fri os
for det onde" - fordi jeg påtalte deres mærkelige optræden (gad vide
om det var derfor deres trebenede heste fik 3. præmie))

Fra : qfha

Dato : 12-05-08 00:23

On 10 Maj, 22:31, Søren LH <s...@DELETEcity.dk> wrote:

> [...]
> kunne jeg da godt udstille i DKK, hvor det heller ikke er sådan et cirkus,
> som i Sch.klubben . Det kan være jeg gør det en dag.

Du har fået en forkert oplysning i schæferhundeklubben.
Du bestemmer farten for din hund på alle udstillinger under DKK og i
øvrigt på alle udstillinger under FCI. Jeg har udstillet på flere
hundrede udstillinger over det meste af europa, og jeg kan garantere
dig, at det er korrekt. Du generer ikke nogen ved at overhale,
selvfølgelig må du ikke lægge dig på ydersiden af en anden, således
denne i længere tid er skjult for dommerens blik. Men forbi og på
plads bagefter er helt ok. Selv foretrækker jeg at holde lidt igen, og
så komme op i fart der, hvor dommer er opmærksom. Om din hund løber
ujævnt er kun din skyld, det er dig som sætter farten og ikke din
hund. Det skal den ikke have en kommando til, den skal følge dig hele
tiden. Det er det. som du skal træne hjemme. Du skal finde det tempo
som klær din hund og lære at holde det. Det du skal vise dommeren er,
at din hund er konstueret korrekt. Dvs korrekt i forhold til dens
funktion som eks. jagthund, fårehund eller hvad den nu er. Som jagt
hund skal den f.eks kunne holde til en hel dag i terræn. Det kan den,
hvis den har de rette propertioner. For og bagvinklings procenten skal
være korrekt i forhold til kravene i standarden. (det er her at
shæferhundene ofte har problemer, idet de meget ofte er overvinklede).
Der er mange forskellige ting, som skal være i orden på den "perfekte"
hund. Det er hvad dommeren ser på i den første runde på en udstilling.
Det vi kalder kvalitetsbedømmelsen, en vurdering af din hund alene.
Her kan du få bedømmelsen excellent, meget god og god. De bedste går
så videre til en konkurrence bedømmelse. Først her konkurrerer hundene
imod hinanden.
Mvh
qfha

Fra : C.H

Dato : 10-05-08 18:26

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Nu skal vi snart have Vizla på udstilling. Så skal hun jo trave flot. Er
> der nogen der har et forslag til hvordan man får det under kommando?
>
> Mvh
> Søren

Kunne man ikke lade hende løbe med et driftsmål foran sig, der bevæger sig
en en hastighed, der lige præcis får hende i trav - giver hende kommandoen
og belønner??

Ja, jeg aner intet om det, det indrømmer jeg... Men vi har netop prøvet
noget tilsvarende med Cassius' kuldbroder, er ikke ville gå frem, men
hoppede rundt ved siden af løberen.. det virkede glimrende...

Måske Søren Jensen kommer på banen - han ved noget om det der

Connie

Fra : Søren Jensen

Dato : 10-05-08 20:10

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hoppede rundt ved siden af løberen.. det virkede glimrende...
>
> Måske Søren Jensen kommer på banen - han ved noget om det der

Ja nu kommer jeg

Er din hund glad for at bære byttet ?
Så lad den bære boldt-pølle-klud eller hvad den er glad for. Det kan du gøre
lige som man træner heste med at lade den LONGERING i cirkler med byttet i
munden
Få evt. en anden til at gå med den. Og du kalder på den. så afpas tempo
efter hunden så sæt tempoet lidt ned og øg der efter igen varige hundens
kadence , sørg for den altid traver og ikke passer.

Hvor er det lige du træner henne ?

Og nu siger jeg noget som ikke er særligt populært, der er mange grå hunde
der har svært ved at traver. ( der er selvfølige undtagelser.) eller de
træner det forsent. der er selvfølige også sort/gule/brune der ikke kan
trave. det bedste er at lære hvalpen det fra lille.

Se evt. her hvordan det skal se ud det er den hurtige runde
http://www.kennel-houen.dk/IR.avi

Søren

Fra : C.H

Dato : 10-05-08 21:11

"Søren Jensen" <sphspor@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> trave. det bedste er at lære hvalpen det fra lille.
>
> Se evt. her hvordan det skal se ud det er den hurtige runde

FANTASTISK!

Hvor ser det dog godt ud - netop nu gik det op for mig, hvad det er, man
skal have frem, når hunden traver...
Den hund ser jo ud, som når man stiller dem op i sin måde at bære kroppen
på!!

Jooo - jeg har ikke grå for ingenting, aner intet om, hvordan man
præsenterer en hund - men hvor ville jeg gerne have, at der var en kæmpe
vidensbank tilgængelig for os, der gerne vil udforske udstillingsfolkenes
sportsgren en smule
Det er ikke helt nemt

Og jo, Søren - jeg giver dig helt ret, der er ikke mange af de små grå, der
kan løbe sådan... Jeg ved ikke, om der er noget fysisk i det, men vi må se
i øjnene, at ringtræning for de fleste grå ejeres vedkommende er begrænset
til et minimum og derfor altid ligner et stort kompromis.
Således kan vi også se, hvor kompromisset ved udstillingshundene, bliver
indgået

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 21:24

"Søren Jensen" <sphspor@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> efter hunden så sæt tempoet lidt ned og øg der efter igen varige hundens
> kadence , sørg for den altid traver og ikke passer.

Hun kan godt trave. Og sådan som du siger, tempo op og ned, det gør jeg mod
slutningen af træningen, når jeg mere eller mindre har ringen for mig selv.
Men når der er mange, går de gennemgående ret langsomt, og når de går
hurtigt er det ikke så længe ad gangen. Det er ligesom om der skal gå noget
tid inden Vizla slår over i trav. Så vi kan nogle gange ikke nå det i den
korte tid de går hurtigt (sådan set har jeg slet ikke forstået formålet med
at vade rundt i et tempo hvor alle hundene går pas). Det er derfor jeg
tænkte at man skulle koble en kommando på, så var det løst.

Nu var jeg lige ude og cykle med hende, og der konstaterede jeg at hun slår
over i trav ved 9 km/t og tilbage i pas ved 7 km/t.

> Hvor er det lige du træner henne ?

Kreds 30

> Og nu siger jeg noget som ikke er særligt populært, der er mange grå
> hunde der har svært ved at traver. ( der er selvfølige undtagelser.)

Som sagt Vizla kan godt trave, vi har da f.ex. for nylig travet os gennem en
UHP. De har heller ikke til ringtræning sagt noget om at der er noget galt
med hendes vinkler.

> [...]
> ikke kan trave. det bedste er at lære hvalpen det fra lille.
>
> Se evt. her hvordan det skal se ud det er den hurtige runde

Ja, det ser rigtig godt ud, men så hurtigt løber vi aldrig til træning.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 10-05-08 21:51

Søren LH wrote:
> [...]
> sagt noget om at der er noget galt med hendes vinkler.

> Ja, det ser rigtig godt ud, men så hurtigt løber vi aldrig til

Ja, det er bestemt smukke travere, det er jo det de bliver avlet efter og
det er det eneste mange af dem er dygtige til. Nogle af dem ser helt abnorme
ud med deres hyænefacon.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Søren Jensen

Dato : 10-05-08 23:08

> [...]
> galt med hendes vinkler.

> Ja, det ser rigtig godt ud, men så hurtigt løber vi aldrig til træning.

Hvorfor løber i aldrig så hurtig til træning , til stand mønstring er i
alene i ringen og bestemmer selv farten. Og kan præsenter hende i hendes
tempo, så har dommeren set at hun kan trave det er et plus.

Du kunne også når du cykler med hende lade hende trække dig over korte
strækninger hvor du holder hende tilbage så kan det være hun slår over i
trav ved 5 km/t hvis der kommer belastning på hende , lade hende trække dig
MAX MAX MAX 100 meter af gangen pause 1 km hvor hun løber frit i trav ved de
9 km/t. med tiden kan du øge til 200-300 -400 meter

I har da nogle fine opdrætter i kredsen , hjælper de ikke ?

"klip Whinthers indlæg klip"

"Ja, det er bestemt smukke travere, det er jo det de bliver avlet efter og
det er det eneste mange af dem er dygtige til "

Alle schæfer er traver. nogle er bare beder til det end andre. og de bliver
ikke avlet til bare det , men de bliver også avlet til til at kunne klare
prøver lige som de grå.
Vi må bare sige at de grå bliver oftes avlet mere på drift end på udsenet,
og de sort/gule/brune kikker man måske lidt mere på at få det hele.
Håber ikke jeg træder nogen over tæren med den udtagelse..........

Søren

Fra : Søren LH

Dato : 11-05-08 05:11

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor løber i aldrig så hurtig til træning ,

Aner det ikke. Jeg er total novice på dether felt. Måske generel dårlig form
blandt kursisterne...........

> til stand mønstring er i alene i ringen og bestemmer selv farten. Og kan
> præsenter hende i hendes tempo, så har dommeren set at hun kan trave det
> er et plus.

Jo, men hun skal jo helst trave fra starten af, hvilket hun ikke gør, og som
er grunden til mit indlæg. Men måske det kommer, jeg tænkte bare om nogen
havde en genvej.

> Du kunne også når du cykler med hende lade hende trække dig over korte
> strækninger hvor du holder hende tilbage så kan det være hun slår over i
> trav ved 5 km/t hvis der kommer belastning på hende ,

Det er jo det vi gør i ringen til træning - hun trækker, og jeg holder
tilbage. Hun slår ikke over i trav af dette ved 5 km/t, og de sortgule gør
heller ikke.

> lade hende trække dig MAX MAX MAX 100 meter af gangen pause 1 km hvor hun
> løber frit i trav ved de 9 km/t. med tiden kan du øge til 200-300 -400
> meter

Det er jo nogenlunde det jeg gør til ringtræning, når jeg har ringen for mig
selv, dog måske lige knap 1 km og også knap 100m.

> I har da nogle fine opdrætter i kredsen , hjælper de ikke ?

Det er opdrættere der kører ringtræningen......

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 11-05-08 05:43

Fra : Søren Jensen

Dato : 11-05-08 07:43

> Hmm..... jeg har hos nogle højavlsopdrættere indtryk af at prøver er et
> nødvendigt onde.

Det kan være at der er nogen der syntes det , Men de er da nød til at have
min en bhp1 og en avlskåring
for at stille i brugsklasse til has, hvis de vil til tops. Jeg syntes det
er sjovt at gå og træne med et mål ,hp3/ipo3/sph , ellers syntes jeg ikke
det er noget ved at have schæferhund.

> Hvis man vil til tops kan man jo ikke gå på kompromis med de egenskaber
> der
> bringer til tops. Så det har du da helt ret i.

Hvis man vil vinde dm i bhp/ipo skal man nok vælge en grå
Hvis man vil vinde has skal man vælge en sort/gul/brun , sådan er det bare
Jeg kune godt tænke mig at man kunne arbejde sammen med at lave den hele
hund der kunne begge dele.

tilvarende er der sortgule avlere der avler på de egenskaber der bringer
> til tops i udstillingsverdenen.

ja men de skal også kunne klare mod og kamp til has og kåring

> [...]
> heunder egenskaber som familiehund. Men den skal selvfølgelig stadig være
> en schæferhund at se på. Der er en del sortgule schæfere, hvor jeg ikke

Det med det mentale er jeg enig i, men det med at ligne en schæferhund er
jeg ikke enig i , jeg ser mange grå der ikke kan avlskåret fordi de ligger
uden for FCI standarten , de får god og tilstræklig ude på skuerne, og det
er ikke sikkert de kan kåres. her den 1 maj havde vi avlskåring i kreds 81
og der blev der kassert 2 grå på kynologien.

Søren

Fra : C.H

Dato : 11-05-08 10:31

> [...]
> er ikke sikkert de kan kåres. her den 1 maj havde vi avlskåring i kreds 81
> og der blev der kassert 2 grå på kynologien.

Hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade?
Mange grå schæfere sniger sig igennem skuerne med tilstrækkelig og god, og
mange sort/gule/brune sniger sig igennem brugsprøverne (oftest kun 1'eren)
med point lige over 70, 70, 80...
Begge typer hunde overholder generelt standarden, men begge går på kompromis
med den.

Jeg kan forestille mig, at det skærer jer udstillingsfolk i hjertet, når I
ser den ynkelige fremstilling vi ejere af grå kan lægge for dagen - og jeg
skal ikke lægge skjul på, at det også skærer mig (og ganske givet mange
andre ejere af grå) i hjertet, når de sort/gule/brune laver
brugshundearbejde.

Mod og kampdrift i en avlskåring må jeg nok indrømme, at jeg synes er et
udtryk for, at laveste fællesnævner er kravet...
Det kan godt nok være en tynd kop te at se på - så selvom hunden består, så
er det i mine øjne stadig et kompromis med standarden når det angår
brugsegenskaber - fuldstændig som når en hund, der kynologisk bevæger sig
lige på grænsen får en kåring.

De to hunde der røg på kynologi kender jeg i øvrigt indgående - begge
genfremstilles hos Fritz Bennedbæk i slutningen af maj... Så må vi se, om
han giver dem et par runder mere....

Connie....
(Som i øvrigt synes, at det er synd, at vi som schæferfolk generelt ikke kan
acceptere, at begge typer hunde er fantastiske til det de er lavet til - og
at det er ok, at fokus er forskelligt).

Fra : Søren Jensen

Dato : 11-05-08 10:59

> [...]
> med point lige over 70, 70, 80...
> Begge typer hunde overholder generelt standarden, men begge går på

Helt rigtigt.

> [...]
> skal ikke lægge skjul på, at det også skærer mig (og ganske givet mange
> andre ejere af grå) i hjertet, når de sort/gule/brune laver

Nej det skær mig ikke, jeg syntes det er synd at de grå ikke kommer så meget
til evt ringtrøning og får det lært.
lige som jeg syntes at højavls linen skulle tænke sig om med hvad de avler
på .

HUSK at det er schæferhunden vi elsker. både de grå og sort/gule/brune

> [...]
> så er det i mine øjne stadig et kompromis med standarden når det angår
> brugsegenskaber - fuldstændig som når en hund, der kynologisk bevæger sig

Du har helt ret
Højavls folken ser helst en bhp1 og kåring inden hunden er 20 mdr.( mest hos
hanner)
hvor de grå først er 3-4 år før de kåres de mere genemn arbejdet, og mere
moden

> De to hunde der røg på kynologi kender jeg i øvrigt indgående - begge
> genfremstilles hos Fritz Bennedbæk i slutningen af maj... Så må vi se, om
> han giver dem et par runder mere....

Jeg kan kun give dig ret

Den ene med god skulle have lov til at vise sit vær i gruppe c laver den det
til god, skulle den avls kåres
ligs så som en højavls med god laver et god c skal avlskåres.
Men det er jo dommeren der har forskeldig syn på hundene. hvis dommerstanden
var enig var der ikke så meget at komme efter. du siger de bliver stillet
hos Frits B det var jo ham der gav dem deres prædikater ?
Så mon ikke den ene bliver kåret, den med god . den anden med tilstræklig er
nok mere tvivlsom.

De skal have lidt hjælp med at træne ringtræning, vi hjalp dem begge det vi
kunne på de 2 dage de var hos os.
Det kommer helt an på hvordan den viser sig på dagen

> [...]
> kan acceptere, at begge typer hunde er fantastiske til det de er lavet
> il - og at det er ok, at fokus er forskelligt).

Jeg er til begge linjer, de har begge noget over sig, som jeg kunne ønske
blev slået sammen til en SCHÆFERHUND.

Jeg er ikke efter den ene eller anden type schæferhund . i kredsen hvor jeg
går er der begge liner og de grå kommer også til ringtræning og de
sort/gule/brune for samme behandling gruppe c

Slut her fra
Søren Jensen som syntes at denne tråd er kommet langt væk fra det den
startet med at Søren LH ikke kunne få sin hund til at trave.

Fra : Søren LH

Dato : 11-05-08 11:14

> [...]
> det er sjovt at gå og træne med et mål ,hp3/ipo3/sph , ellers syntes jeg
> ikke det er noget ved at have schæferhund.

Lige præcis, sådan har jeg det også.

> [...]
> bare
> Jeg kune godt tænke mig at man kunne arbejde sammen med at lave den hele

Der er jo allerede mange kompromis'er der skal indgås, når der vælges hunde
til avl. Selv for en hund der alene skal til tops kun i BHP/IPO eller
udstilling, må der indgås kompromis'er. HD, f.ex. for at nævne noget meget
konkret. Så avlshannen + avlstæven, der kan det hele, eksisterer vist ikke.

> tilvarende er der sortgule avlere der avler på de egenskaber der bringer
>
> ja men de skal også kunne klare mod og kamp til has og kåring

Jeg har jo set masser af højavlshunde lige klare det med det yderste af
neglene. Det er da også bedre end slet ikke at klare det, men meget langt
fra en hund der kan komme til tops i BHP/IPO.

Jeg ser jo også hvordan avlerne sender hundene hen til en fremmed
hundetræner for lige på nemmeste måde at få taget en 1'er på hunden, så den
kan avlskåres. Og "på nemmeste måde" er ikke altid særlig sjovt for hunden,
det ser man tydeligt på dens adfærd ved bidearbejde efter sådan en tur......
:-/

> [...]
> er ikke sikkert de kan kåres. her den 1 maj havde vi avlskåring i kreds 81
> og der blev der kassert 2 grå på kynologien.

Jeg lader den diskussion ligge for nærværende .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 11-05-08 20:37

Søren Jensen wrote:
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Min kan sagtens trave, men hun løfter sig ikke så let fortil. Det er
selvfølgelig noget der skal arbejdes med, desværre er der ikke meget hjælp
at hente i vores kreds, hvor de fleste er højavlsopdrætter. De bruger
hellere tiden på deres egne hvalpekøbere, det er der vel ikke så meget at
sige til. Planlagt ringtræning for alle er der ikke noget af. Så det ligger
lidt tungt med hendes træning til avlskåringen, desværre...
Hun er ellers bedømt med en SG, og hendes brugsresultater er da også ganske
pæne.

> [...]
> på udsenet, og de sort/gule/brune kikker man måske lidt mere
> på at få det hele. Håber ikke jeg træder nogen over tæren med den

Du træder bestemt ikke mig over tæerne , du arbejder da også med din hund
som den brugshund den er...
Men jeg synes bestemt ikke at en hund skal avles til hyænefaconen, det er
ikke pænt, men meget overdrevet og grotesk og burde bestemt ikke belønnes
med en kåring i 1. klasse. Ligeledes synes jeg ikke man skal kåre i kl.1 når
den sorte sadel næsten er avlet væk.

Hyænefacon, se Jaguar på forsiden http://www.kennel-marlboro.dk/forside.htm
under avlstæver er der to tæver der næsten ingen sadel har.

Fra : jopa

Dato : 11-05-08 21:22

"Winther" <nobody@home.dk> skrev

> Hyænefacon, se Jaguar på forsiden
> http://www.kennel-marlboro.dk/forside.htm under avlstæver er der to tæver
> der næsten ingen sadel har.
Jo og der findes utallige grå der overhovedet ikke ligner en schæfer rent
eksteriørmæssigt.

Nu er det heldigvis hverken dig eller mig der sætter standarten og det er
måske ærgeligt alligevel.
Jeg vil give dig ret i at de billeder virker rimeligt ekstreme og der er min
egen grænse også.
Standarten siger:
Overlinien forløber uden synlig afbrydelse fra halsens ansætning over den
veludviklede manke

og den i forhold til vandret ganske let faldende ryg, til det let faldende
kryds

Er man utilfreds må man kæmpe for forandringer, det nytter intet blot at
konstatere sin utilfredshed på noget man ikke er interesseret i at ændre.

Du har valgt den grå fint nok med det.

Jeg kunne også nævne eksteriørmæssige fejler ved mange grå.

Jeg sværger til de skrutrøggede dog ikke så slemt som dem på dit link.

ps min tisser også som en tæve

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Winther

Dato : 11-05-08 21:50

jopa wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne også nævne eksteriørmæssige fejler ved mange grå.
>
> Jeg sværger til de skrutrøggede dog ikke så slemt som dem på

Men du ser bare ikke de grå kåret i klasse 1 når de har de mangler, det skal
de selvfølgelig heller ikke. Selv Milo er en smuk hund i mine øjne, det var
bestemt ikke ham jeg tænkte på. Men lige her på det sidste har jeg set de
der hyænehunde, det er hunde der altid ser sådan ud, og der er stort set
ikke muskler at finde i bagparten. Også selv om de ikke er stillet op.

Fra : jopa

Dato : 11-05-08 23:08

> [...]
>
> Men du ser bare ikke de grå kåret i klasse 1 når de har de mangler, det
> skal de selvfølgelig heller ikke. Selv Milo er en smuk hund i mine øjne,

Det var jeg klar over.
Milo er heller ikke så ekstrem som dem du viste.
Det var helt vildt og bestemt ikke den vej jeg ønsker fremtidens schæfere
skal se ud.
Jeg er tilhænger af den svagt skrånende ryg og syntes faktisk det er pænt
når jeg sammenligner billeder med mine første schæfere der havde mere
kvadratisk form.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-08 17:02

> [...]
>altid ser sådan ud, og der er stort set ikke muskler at finde i bagparten.

Tager vi din egen rigtig kønne hund trods typen så er hun såmænd lige så
skrånende som de fleste højavls jeg render ind i til dagligt.
http://www.hundegalleri.dk/uploads_large_wm/425968.jpg?27-04-2008%2020:27:04

Det er sådan en ryglinie jeg går ind for og de fleste jeg kender ser da
rimeligt sådan ud og ikke mere.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Winther

Dato : 12-05-08 19:44

jopa wrote:
> [...]
>
> Det er sådan en ryglinie jeg går ind for og de fleste jeg
> kender ser da rimeligt sådan ud og ikke mere.

Min kunne godt være lidt mere skrå, men er blevet enig med mig selv om at
det er bagbenene der er for lange Det er meget lettere at løbe til
skuerne med hyænehundene som er højest ved halsbåndet..