Opladning af digitalkamera
Fra : Jens Olsen

Dato : 04-05-08 07:50

Efter mange års pause skal jeg prøve at campere med telt igen. Siden
sidst er bl.a. kameraet blevet digitalt med et batteri der skal
oplades. Hvordan klarer man det på campingpladsen. Skal man købe
strømadgang ligesom campingvognene og kan man overhovedet det til et
telt?

Kan man forøvrigt også medbringe en elektrisk vandkoger til
kaffevandet (og altså få strøm til den) eller skal man stadig bruge
den gamle primus?

Jens

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 04-05-08 10:08

du skal købe strøm ligesom til CV. eller også tage opladeren med op i
baderummet og lade den op der mens du er i bad , men den bliver nok ikke
helt opladet ved den løsning

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 15:37

Hvis du har bil med, kan du købe en 12 - 230 Volts inverter, den kan sagtens
lade dit kamera op (og evt. levere strøm til lys, radio og andre, ikke for
krævende, elektriske dimser)
De kan bl.a. købes hos Harald-Nyborg til ikke så mange penge...
Har du derimod elektrisk køleboks, kaffesmaskine, elkedel mv. så er du nok
nødt til at betale dig fra det.

Per.

Fra : Anette

Dato : 04-05-08 22:53

Jens Olsen wrote:
> Efter mange års pause skal jeg prøve at campere med telt igen. Siden
> sidst er bl.a. kameraet blevet digitalt med et batteri der skal
> oplades.

Du kan formentlig få/købe strøm de fleste campingpladser.
Ellers kan du købe en rygsæk med solceller, hvis dit strømbehov kun er
kamera, mobil og lignende
http://www.voltaicsystems.com/

/ Anette

Fra : Anette

Dato : 04-05-08 23:02
Fra : Henrik Hauge Sørense~

Dato : 05-05-08 10:24

> Kan man forøvrigt også medbringe en elektrisk vandkoger til
> kaffevandet (og altså få strøm til den) eller skal man stadig bruge
> den gamle primus?

På de fleste campingpladser er der en stander du slutter din ledning til.
Stikket er et CEE stik (blå) som
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2151&Grp=&n=10.
Så burde du også kunne klare dig med 25 m ledning 3 x 2,5 kvadrat. Husk at
tilslutte jordlederen, faren for stød er større når man er "på jorden" og
her beskytter jordledningen. Det kræver dog et jordstik på kogekedlen...

I min camp let har jeg en 6 stk elskinne med afbryder og jord og de ting
hvor der er jordstik (tysk stik) har jeg skiftet dem ud med et dansk
jordstik (dem med tre ben).

Så kan du både bruge elkeddel, elvarme osv uden at bekymre dig om elektrisk
stød...

Henrik

Fra : Sten Bo

Dato : 05-05-08 12:23

> [...]
>
> Kan man forøvrigt også medbringe en elektrisk vandkoger til
> kaffevandet (og altså få strøm til den) eller skal man stadig bruge

Vi fik gode løsninger på strøm.

Om vandkoger eller ej.

Der findes også en masse små gasblus til campinggaz.

Har i tænkt over køl? - det kan man næsten ikke undvære. De billige
temoeletriske kan IKKE høre natten over på bilstrøm, men skal ha lysnet. Og
køler kun 20 gr.- hvilket er for lidt sydpå.

Luftmadras. Og efter mange år.. Obsadasse. Gi mig en hånd. og en halv til
at rette ryggen.

Må jeg foreslå en 2 lags dobbelt bred vinyl tingest fra jysk eller silvan
osv. Fås med indbygget 230 V luftpumpe. Vi fandt en i silvan for et par år
siden for 249. Skal i ha strøm alligevel til køleboksen er den sag klaret.
Og sørg så for et par termotæpper de billige med alu til toppen og meget tyk
rullemadras på dem da en luftmadras ellers er KOLD og pga. konvektionen
nærmest suger varmen ud af kroppen. Ja det vel fint i 40 gr varme - men
ellers.... Dyner eller soveposer smagssag.

Og 2 lags madras da man så ikke skal krave rundt på stive knæ. Det er
faktisk ret komfortabelt. og så er i sikret ved oversvømmelse. Husk et
par padler og et "anker".
Find evt. en flise og brug tørresnoren man altid har med.

Fra : Sten Bo

Dato : 05-05-08 12:26

> [...]
> par padler og et "anker".
> Find evt. en flise og brug tørresnoren man altid har med.

Glemte - hvis i ikke tar strøm kan 230 volt luftpumpen selvfølgelig kører på
bilstrøm via inverteren.

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-05-08 19:14

On Sun, 04 May 2008 06:49:43 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

> [...]
>
>Kan man forøvrigt også medbringe en elektrisk vandkoger til
>kaffevandet (og altså få strøm til den) eller skal man stadig bruge

Tak til forskellige for gode tips. Jeg tror at jeg vil se nærmere på
transformatoren fra 12 til 220 volt. Jeg skal nemlig have bilen med,
og jeg får nok ikke tømt bilens batteri ved at lade digitalkameraerne
op. Senere vil jeg måske overveje muligheden af at købe strøm på
campingpladsen, så jeg kan frådse lidt mere med forbruget. (Den var
ellers morsom den der solfangerdims!)

Efter adskillige cykelferier i mine unge år, vil jeg nu prøve
kombinationen bil-cykel-telt. Køre ud et sted i bilen. Slå teltet (der
også har cykelstald!) op, være på lokaliteten nogle dage medens egnen
udforskes på cykel, for så at pakke sammen og flytte til et nyt sted.

Jens

Fra : ShutEye

Dato : 06-05-08 19:11

> [...]
> også har cykelstald!) op, være på lokaliteten nogle dage medens egnen
> udforskes på cykel, for så at pakke sammen og flytte til et nyt sted.

Lyder herligt!

Vi bruger selv en 12-230V inverter og den kan sidde til i timer på Hondaens
bette batteri uden at det gør noget.