Tiptronic vs. automatgear.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-05-08 12:14

Hvis man nu forestiller sig, at man har en bil med den type gearkasse,
og man brænder for at sætte en hurtig 0-100 tid,

Hvad er så hurtigst?

1. Bare bruge tomatkassen og træde klampen i bund.

2. At bruge tiptronic-funktionen, og så skifte selv efter bedste evne
mht. omdrejninger og moment.

Anyone?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-05-08 12:29

> [...]
>
> 1. Bare bruge tomatkassen og træde klampen i bund.
>
> 2. At bruge tiptronic-funktionen, og så skifte selv efter bedste evne

Jeg er sikker på at Tip-tronic er hurtigst.

Men det er mest fordi at de skifteprogrammer der ligger i en aut. gearkasse
mest skifter ud fra at bevare bedst muligt moment og måske også nogle
kørselsøkonomiske aspekter.

Hvis det kun handler om 0-100, så er strategien 1 - 2 - 3 gear og pedalen i
bund til man når 100 km/t.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Lars

Dato : 25-05-08 20:26

On Sun, 25 May 2008 13:29:26 +0200, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men det er mest fordi at de skifteprogrammer der ligger i en aut. gearkasse
>mest skifter ud fra at bevare bedst muligt moment og måske også nogle

Tager en nyere automatgearkasse ikke højde for hvordan du kører? Den
oplevelse jeg har haft med de jeg har haft er, at hvis man lægger
speederen vandret er der bestemt ikke meget at komme efter ved at
skifte manuelt... Faktisk nok ikke noget... I noget så forskelligt som
en 2006 Skoda Octavia 2.0TDI DSG og en 2002 BMW 530dA....

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 25-05-08 20:36

"Lars" <noadress@thisplace.dk> skrev i en meddelelse

> Tager en nyere automatgearkasse ikke højde for hvordan du kører?

Jow...

> [...]
> skifte manuelt... Faktisk nok ikke noget... I noget så forskelligt som
> en 2006 Skoda Octavia 2.0TDI DSG og en 2002 BMW 530dA....

Autobild.de skriver, at min bil til eksempel er hurtigst, når man lader
bilen selv styre gearkassen istedet for at vælge med tip-tronic'en, Det
officielle tal for 0-100 km/t (valg - manuel tiptronic) er, at det klares på
4,2 sek, men Autobild skriver, at med aut. på tip-tronic'en klarer bilen det
på 3,9 sek.- hver gang

Fra : John Sahl

Dato : 25-05-08 21:04

Mogens wrote:
> [...]
> tiptronic) er, at det klares på 4,2 sek, men Autobild skriver, at med
> aut. på tip-tronic'en klarer bilen det på 3,9 sek.- hver gang

Det er schnell

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Mogens

Dato : 25-05-08 21:29

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Det er schnell

Ja, det er det faktisk - den klarer nemt tricket med 500 kr sedlen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 26-05-08 16:33

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> "John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er det faktisk - den klarer nemt tricket med 500 kr sedlen

Hvilket trick (og hvilken bil)?

Fra : Mogens

Dato : 27-05-08 17:51

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket trick (og hvilken bil)?

Tricket er at placere en 500 kr seddel på instrumentbordet. Passageren må få
pengesedlen, hvis vedkommende kan nå frem og tage sedlen under fuld
acceleration fra 0 til 100 km/t. Man må ikke gribe i sæde eller andet, men
skal udelukkende "kæmpe" sig frem uden yderligere hjælp. Det kan man ikke,
fordi accelerationen er så heftig, at du holdes tilbage i sædet. Bilen er i
dette tilfælde min '01 Porsche 996 bi-turbo

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-08 20:37

Mogens wrote:
> [...]
> yderligere hjælp. Det kan man ikke, fordi accelerationen er så
> heftig, at du holdes tilbage i sædet. Bilen er i dette tilfælde min

Så prøv med 500 Euro. Så kan det være at folk kan tage sig sammen
Ellers prøv med en yngre generation med mavemuskler fremfor ølvom.
Sådan en potte trækker vel ikke engang ½G under acceleration?

Fra : John Sahl

Dato : 27-05-08 10:01

Mogens wrote:

> Ja, det er det faktisk

Hurtigste vi har klaret i min 5,1 sek.. Men det er jo også ok med
forhjulstræk og alm gadedæk

Fra : OZ3BTO

Dato : 25-05-08 12:38

> [...]
>
> 1. Bare bruge tomatkassen og træde klampen i bund.
>
> 2. At bruge tiptronic-funktionen, og så skifte selv efter bedste evne

I Volvo V70 er tiptronic klart det hurtigste hvis ellers chaufføren kan
finde ud af det

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-08 20:18

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> 1. Bare bruge tomatkassen og træde klampen i bund.
>
> 2. At bruge tiptronic-funktionen, og så skifte selv efter bedste evne

Hvis det bare er ligeud af plan landevej, så vil jeg tro at træde klampen i
bund og evt. bruge kick-down funktionen.
Jeg har ingen grund til at tro, at den skifter langsommere eller før, hvis
man bruger kick-down end tip-skift.
(Jeg kører med aut.gear men kan også skife manuelt).

Mvh Jørgen