C3 HDI - '03 - for/imod!?
Fra : A.Kaup

Dato : 21-05-08 11:22

Hejsa Gruppe!
Skal ud og kigge på denne i morgen:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54984231

Citroën C3 1. 4 HDi Elegance 2003, alu., airc., fjernb. c.lås,
fartpilot, startspærre, sædevarme, el-ruder, el-spejle, cd/radio,
multifunktionsrat, læderrat, 4 airbags, abs, indfarvede kofangere,
tonede ruder, 1 ejer, træk , Sølvmetal, km 83.000, kr 109.900 ekskl.
lev.

Hvad siger I til bilen generelt, og så prisen? Bilpriser.dk siger at
standen skal være over middel til den pris, men ved ikke helt, hvilken
værdi jeg skal tillægge det!

FDM-test, noget særligt jeg skal være opmærksom på ved prøvekørsel
osv.? Personlige erfaringer?

Alle inputs modtages med tak!
Mvh. Akaup.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-05-08 10:02

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

C3'eren er meget velkørende af den størrelse bil.
IMHO den bedste af alle dem jeg har prøvet.
2003 årgangen er IMO den rigtige årgang for modellen. Børnesygdommene er
væk, og Citroen er stadig ikke begyndt at ødelægge ddet gennemførte design
med besparelser. F.eks er dørhåndtag af børstet metal og ikke plastik som i
2005 modellen. Gearstangen er den rigtige flotte med gummikraven, osv.

Bilens største svaghed er, at det er en Citroen. Nr 2 er at motoren generelt
har den svaghed, at pakningerne ved dyserne blir utætte, hvilket får bilen
til at stinke af udstødningsos. Det er rasende dyrt at få udbedret i
betragtning, at bilen iøvrigt ikke lider af funktionsfejl. Min begyndte at
lugte efter 110.000 km. Det blev udbedret hos Citroen i Skejby i forbindelse
med service på 120.000 km. Det efterlod en bule i pungen på over 16.000 kr.
incl 4 Michelin Energy dæk standard på vognen.

Vandpumpen gav op ved 107.000 km.

Se og lyt efter vindstøj ved dørene. Det må ikke forekomme. Lyt efter støj
fra ventilatoren på kabineblæseren.
Kør langsomt over en ujævn gårdsplads og læg mærke til om der kommer støj
fra bagsædernes ryglæn. Låsebeslaget har en tendens til at løsnes lidt.
Se efter at plastskinnerne på taget sidder til i enderne. De har en tendens
til at slippe og begynde at stritte.
Plastdækslet over motoren har en tendens til at klapre i tomgang.

Jeg har haft 2 C3'ere. Denene var en 2003'model, jeg var rigtig glad for.
Den var (næsten)uden fejl og kunne med let økonomikørsel klare 100 km på 4,2
L = 23,8 km/l, mens min nuværende 2005 model har haft et utal af
småskavanker - Ja desværre, så faldt fruen af vejen en decembermorgen med
den den første, og så skulle vi ha ny

Den ny var så en 2005 model. Først blev blinkerarrangementet skiftet, da
afviseren ikke ville slå fra ved drej til venstre. Bagklappen skullle
justeres op, fordi den lukkede for dårligt.
Så var der støj fra kabineblæseren. Vindstøj fra højre fordør, der tog 13
mdr at få rettet i over 5 forsøg.
Taglisterne, er blevet skiftet 2 gange i begge sider pga., af de slap i
enderne. Til sidst sidder de dog nu.
Låsebeslagene på bagsædernes ryglæn skulle justeres, og vi har fjernet en
plastdel ude i motorrummet, fordi vi ikke ku få det til at holde op med at
rasle og klapre.

Noget der irriterer, er at Citroen skamløst bruger skumplast tape hist og
her for at få plastdele i motorrummet til at holde kæft. Dvs. at når man så
selv skifter en pære i forlygten, risikerer man at plastdele begynder at
larme, da man har afmonteret batteriafskærmningen og låget på sikringsdåsen
for at kune få hånden ind til pæren på venstre forlygte.
Jeg er efterhånden ret ferm til at skifte pærer på dyret, da de springer
hvert halve år - skiftevis højre og venstre.
Og jeg har lært at se efter, hvor det famøse skumplasttape sidder, hver gang
jeg afmonterer batteriafskærminingen
Men en plastguide til indsugningen nede i venstre hjørne har vi simpelthen
afmonteret, fordi det var helt umuligt at få lortet til at holde op med at
klapre. Citroen fortalte, at den ingen reel funktion havde, så den opgav vi.

2005 versionen vi har, går overraskende kortere på literen end den gamle.
Ved normal blandet kørsel med en lidt for tung fod kører den 20 km/l om
sommeren og i underkanten af 19 km/l, når det er køligere i luften.
Den gamle gik typisk 21,7 km/l ved normal kørsel, og ved let økonomikørsel
23,7 km/l
Ved omhyggelig økonomikørsel kan jeg få den nye til at gå 22,2 km/l

Jeg skal ikke have fransk bil igen efter denne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : A.Kaup

Dato : 22-05-08 13:08

Hej Jesper.
Tak for det meget detaljerede svar - lige hvad jeg kunne bruge.
C3'eren vi var ude for at se på havde iøvrigt plasthåndtag.
Lyder ikke som en særlig spændende oplevelse med '05eren - vi håber
det '03eren er så meget bedre som du beskriver.
Vi hørte ingen vindstøj, og ej heller ikke blev der opserveret stank
af dieselos, men det skal da nok også først dukke op 6 mdr efter køb :-
(
Vi har ikke skrevet under på noget endnu, men det overvejes
kraftigt

Mvh. Akaup.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-05-08 08:33

Hej Jesper.
Tak for det meget detaljerede svar - lige hvad jeg kunne bruge.
C3'eren vi var ude for at se på havde iøvrigt plasthåndtag.

Virkeligt? Jeg mener altså døråbner håndtaget på indersiden!
På første og anden udgave af C3'eren - 2002 og 2003 modellen er disse
håndtag - alle fire af børstet metal med en række sorte fordybninger i. I
min 2005 udgave er det blankt krom på plast - lidt bredere og uden de nævnte
huller/dybninger.

http://www.citroen.com.au/cms/media/brochure/C3_brochure.pdf
se billed mrk. 6 på side 5.

2003modellen har i forhold til førstreudgaven fået ændret instrumentbordet,
så øverste handskerum er forsvundet og det almindelige er gjort større. -
IMHO et fremskridt. Instrumentbordet var heller ikke tofarvet på
2003modellen, men det er det på 2002versionen. 2005 modellen er ensfarvet. I
2003modellen er der et ekstra 12V udtag foran knapperne til rudehejset. I
2005modellen er det fjernet.

I 2003 modellen forsvandt modusboardet i bagagerummet, men det kunne
tilkøbes som ekstraudstyr. I 2005 modellen er muligheden for modusboard
forsvundet pga ændringer i beklædningen af bagagerummets sider.
I 2005 modellen forsvandt den så smukke gearstang og blev erstattet af en
traditionel gearstang med kunstlæderpose omkring.
I 2006 modellen ødelægger de for alvor designet. Instrumentpanelet får nyt
display, der ikke passer ind i designet, klart lygteglas over baglygterne og
frontgrillen får også en uheldig tur.

[...]

Min 05 version er desværre noget venstrehåndsarbejde, men der var ingen bøvl
med 03'eren bortset fra at det store plastskjold over motoren konstant
klaprede i tomgang - værst når motoren var kold.
I 2005 versionen har man simpelthen fjernet det skjold. Det er så ikke noget
tab Til gengæld er der stadig masser af anden plastik, der kan klapre

Utætte dysepakninger er desværre en svaghed HDI 1,4 motoren har. Vandpumpen
er en anden. Men derudover er den meget fin, slidstærk, smidig og meget
nøjsom.
Observerer man udstødningslugt i kabinen ved stilstand men med motoren
igang, så ved man, hvad fejlen er. Så finder man et godt uautoriseret
værksted, der har erfaring med Citroen. For at overlade den operation til
Citroens værksted er at udskrive en blankocheck til dem. Det er min
erfaring, og den er dyrekøbt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-05-08 23:11

A.Kaup wrote:
> [...]
> værdi jeg skal tillægge det!
>
> FDM-test, noget særligt jeg skal være opmærksom på ved prøvekørsel

Jeg havde en C3'er 1.4HDI som lånebil da min egen var på værksted, og
det var måske bare en vanesag, men for dælen jeg blev træt af den motor,
hvis ikke der blev givet nok gas (filen på kobling) så omdrejningerne
faldt til under 800-1000, så skete der bare SLET ingen ting, specielt
hvis jeg tog et sving/kryds i andet gear hvor man måske nok godt kunne
retfærdiggøre et 1. gear pga. den lave hastighed, så følte jeg virkelig
bare at det hele gik istå. Når først den kom op i omdrejninger (vel
1500) så tog motoren dog fint fat og trak rigtig godt, men det der med
at en diesel trækker fra lave omdrejninger, det var ikke min opfattelse.

Til dagligt kører jeg i en 2.0 benziner (Primera, 130hk) og den kan
sagtens snuppe et andet gear selvom den skal trække fra 800-1000
omdrejninger.

Da det er en fransker, så vil jeg hvert fald lige dobbeltchecke at alt
elektrisk virker (også sædevarme!).

Jeg vil også gå sælger på klingen mht. garanti/reklamationsret hvis han
ikke vedkender sig de 2 års rekl.ret, så vil jeg gå min vej igen.

Men god fornøjelse, og hvis det skal være bilen, så skal et afslag hvert
fald prøves, søg på bilbasen/bilzonen efter samme model og årgang og se
hvad de står til, og brug det til at finde den pris du vil give...
110kkr ser umiddelbart ud til at være lige i overkanten for en
2003-model, men standen kan selvfølgelig retfærdiggøre det (men så skal
der hvert fald også være stemplet service-bog mv)

Thomas

Fra : A.Kaup

Dato : 23-05-08 04:50

> Da det er en fransker, så vil jeg hvert fald lige dobbeltchecke at alt
> elektrisk virker (også sædevarme!).
Done - og alt virkede så vidt jeg kunne se

> Jeg vil også gå sælger på klingen mht. garanti/reklamationsret hvis han
> ikke vedkender sig de 2 års rekl.ret, så vil jeg gå min vej igen.
Jo - han vedkendte sig både de 6 mdr garanti og de 2 års
reklamationsret - men jeg får nok svært ved at argumentere for at en
fejl med på dysepakninger efter knap 2 år og måske 40.000 km skal
betales af ham? (Det kan jeg vel heller ikke forvente - men inden for
de 6 mdr kan jeg vel?)

> [...]
> 2003-model, men standen kan selvfølgelig retfærdiggøre det (men så skal
> der hvert fald også være stemplet service-bog mv)

Det skal måske være bilen - og fik umiddelbart slået nogle tusinde af
prisen - ved ikke helt, hvad jeg ellers skal diske op med af
argumenter for at bilen skal sælges billigere. Iøvrigt var
"leveringsomkostningerne" på ca 3.500 kr.
Service er ok - lavet af Citroen i Tyskland. Ellers var den i ok
stand.

>Virkeligt? Jeg mener altså døråbner håndtaget på indersiden!

Ok - så taler vi nu samme sprog - de var som på billedet - dog lidt
skrammede.

>I 2003modellen er der et ekstra 12V udtag foran knapperne til rudehejset.

Yes - den havde dette, og det virkede

>I 2003 modellen forsvandt modusboardet i bagagerummet, men det kunne tilkøbes som ekstraudstyr.
Den havde modusboard - om det er skidt eller kanel ved jeg ikke -
måske meget godt?!

>Observerer man udstødningslugt i kabinen ved stilstand men med motoren igang, så ved man, hvad fejlen er. Så finder man et godt uautoriseret værksted, der har erfaring med Citroen.
Lyder som en go' ide - det "fine" ved en sådan operation er jo også,
at bilen ikke nødvendigvis behøves at repareres nu og her - man har
tid til at indhente et godt tilbud på repartionen.

Tak for inputs - flere er stadig velkomne.
Mvh. Akaup.