Ny bil Diesel eller Benzin og erfaringer m~
Fra : kb

Dato : 21-05-08 11:08

Hej

Nu stiller jeg et spørgsmål, som der garanteret er mange meninger til.

Jeg har skiftet job og køre nu 120 km om dagen. Min skoda fabia har
rundet 100000 og jeg tror det er bedst at skifte nu, inden den taber
alt for meget i værdi.

Er der nogen generelle regler man kan sætte op for at finde ud af om
det kan betale sig med en diesel?

Jeg har desuden kig på enten en suzuki swift eller Kia ceed, er der
nogen erfaringer med disse biler

På forhånd tak

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-08 18:16

>Jeg har skiftet job og køre nu 120 km om dagen. Min skoda fabia har
>rundet 100000 og jeg tror det er bedst at skifte nu, inden den taber
>alt for meget i værdi.

Det er "kun" 25000km om til arbejde - så afhængigt af hvor meget du ellers
kører er det tvivlsomt om diesel er rentabelt ...

Jeg havde en 1,2 64hk benziner et par år og jeg troede kun vi skulle køre
15000km/år. I praksis kørte vi 25000km/år og jeg regnede så bagefter på om
en lille diesel ville have været billigere. Det var den kun lige med ganske
få hundre kroner/år. Og der var dengang diesel var væsenligt billigere end
benzin.

Hvis du ellers er glad for fabiaen så tag og kør videre - det vil sikkert
ikke være dyrere end at købe en ny/nyere - medmindre den nye går meget
længere literen.

Hvilken motor har du i fabiaen ? hvor langt går den literen i praksis ?

Fra : KASO

Dato : 21-05-08 20:10

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> en lille diesel ville have været billigere. Det var den kun lige med
> ganske få hundre kroner/år. Og der var dengang diesel var væsenligt

Til gengæld er en dieselbil idag ofte (forholdsvis) billigere i anskaffelse
end den gang - i nogle tilfælde koster bilen det samme i diesel og benzin -
i andre tilfælde er der stor forskel på anskaffelsesprisen.

Det er derfor svært/umuligt at sige noget generelt - der er meget stor
spredning. Nogle biler er idag rentable med diesel efter 800km - andre skal
køre 40.000km/pr. år.

Fra : kb

Dato : 21-05-08 11:24

> Hvilken motor har du i fabiaen ? hvor langt går den literen i praksis ?

det er en 1.4 68 hk. Den køre ca 16-17 hvis jeg kører motortrafikvej.
Ellers lidt mindre.
Så den køre egentlig langt, men den er sløv.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-08 21:54

> det er en 1.4 68 hk. Den køre ca 16-17 hvis jeg kører motortrafikvej.
> Ellers lidt mindre.
> Så den køre egentlig langt, men den er sløv.

Så stillede du jo det forkerte spørgsmål

Quote:"jeg tror det er bedst at skifte nu, inden den taber
alt for meget i værdi."

Jeg tror det billigste vil være at køre videre - og jeg kan se i tråden at
jeg ikke er den eneste ...

Vores skoda endte med at koste os 2,05kr/km. Og den var købt som ny og solgt
efter 2,5år (det var så ikke min beslutning alene ...) Og incl benzin,
service, værditab, forsikring, ejerafgift, dansk autohjælp og ekstraudstyr
som fartpilot, nye højttalere og extra hjul samt undervognsbehandling.

Da din bil allerede er "tilkørt" vil de næste 100.000km sikkert være
væsenligt billigere end de første.

Dit spørgsmål er vel istedet: "Jeg er træt af min sløve fabia med kun 64hk.
Hvor meget dyrere bliver det at få noget med flere heste"

Overvej et "billigt" supplement med stor fun-factor - en mellemklasse
motorcykel. En "typisk" begyndercykel som en GS500, xj600. er5 eller lign.
kan fåes for relativt få penge og kører ca lige så langt literen som
skodaen.

Jeg har 2 kollegaer der har kørt en del i vw 3l biler - De har heller ikke
mange heste... Den ene kom fra en honda med 2l benziner og en "frisk"
kørestil. Han fik hurtigt lagt sin kørestil om til istedet at køre økonomisk

Jeg synes ikke at vores 64hk skoda var decideret sløv - klart at
oberhalinger på landevej skulle planlægges lidt og den heller ikke lige var
velegnet til at bringe kørekortet i fare på motorvej. Men det var mest et
spørgsmål om vælge en kørestil der passede bilen - ikke ret forskelligt for
den c5 1,6hdi vi har nu. Det er en stor tung bil med "kun" 110hk og det
kræver nogen forudseenhed at køre økonomisk i den...

Men skal det gå "friskt" tager jeg mc'en - der er alligevel ikke nogen
familibiler der er til at betale der går 0-100 på 5sek og 16-17km/l ved
blandet kørsel.

Fra : mugge

Dato : 21-05-08 22:10

> [...]
> benzin, service, værditab, forsikring, ejerafgift, dansk autohjælp og
> ekstraudstyr som fartpilot, nye højttalere og extra hjul samt

Mener du 2,05 INKL Benzin og ALT?

mugge

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-08 22:42

> Mener du 2,05 INKL Benzin og ALT?

Yep.

Købte hos forhandler & solgte privat (på 2 dage via bilbasen - så prisen
kunne måske endda have været højere). Nåede at køre 65620km i den

0,58 Benzin
0,98 Værditab/ekstraudtyr
0,20 Service /Rep / Dæk mm
0,30 Forsikring /Vægtafgift
=2,05

Det var sidste 6/4 sidste år vi solgte den så benzinen er jo også steget
lidt siden, men ikke noget der rykker det store. Vores var så 1,2'eren og
den er vist en smule billigere i ejerafgift end 1,4'eren ?

Jeg tør næsten ikke regne på hvad citroen'en koster - men her efter 30000km
0,49 Diesel
1,42 Værditab/ekstraudtyr (Værditab er gæt baseret på bilbasen)
0,44 Service /Rep / Dæk mm
0,45 Forsikring /Vægtafgift
=2,79

Kapitalomkostninger er ikke medtaget i ovenstående... Citroen'en har kostet
ca det dobbelte af skoda'en
Desuden betaler jeg forsikring helårligt - så den post er nok reelt nede
under 0,40

Sådan 70øre/km lyder jo ikke af meget - ikke før man ganger 25000km på. Så
er det pludseligt mange penge ...

Til sammenligne har min xtz750 kostet 3,00kr/km (20000km) og XT600Z kostet
1,80kr/km (60000km). Motorcyklerne er meget dyrere i service trods det at
jeg selv udfører det. Olie og filtre hver 6000km og dækene holder ikke så
længe ....

Fra : mugge

Dato : 21-05-08 23:17

> [...]
> jeg selv udfører det. Olie og filtre hver 6000km og dækene holder ikke så

Det var da kanon billigt!!!! Med bilen altså

Til sammenligning Astra G stc 1,7 CDTI Ejertid ca 3 år km ca 61000

0,50 diesel
1,33 værditab
0,11 service, rep mm
0,33 forsikring/ejerafgift
= 2,27

Nåh det var da egentlig heller ikke så voldsomt - Det er jo slet ikke så
dyrt at have bil..............men det var jo i gamle dieselpriser..........

mugge

Fra : Anders Majland

Dato : 22-05-08 13:52

> = 2,27
>
> Nåh det var da egentlig heller ikke så voldsomt - Det er jo slet ikke så
> dyrt at have bil

Jeg synes nu at 25000*2,79 = 69750kr er mange penge ...

Som et udspring af tråden om økonomikørsel har jeg lige prøvet på xtz'en.
10km søborg valby i aftes og retur imorges halv ni - altså i myldertiden.
Det lykkedes mig at køre de 20km på 1,05liter benzin. Men det var så også i
5'gear fra 40km/timen og koble ud så snart der ikke var brug for trækkraft
(gammel med karburator så der bruges også benzin ved motorbremsning).

Måske jeg skulle prøve at geare den om så 5'gearet blev et "overdrive" -
idag passer topfart med at omdrejningstælleren rammer det rødefelt omkring
190km/t, men også at jeg ved normal kørsel ligger med alt for mange
omdrejninger for økonomisk kørsel. Til gengæld er der masser af hk til
rådighed bare ved at dreje gashåndtaget ,,,,

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 20:17

On Wed, 21 May 2008 10:07:33 -0700 (PDT), kb <klausbergh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>det kan betale sig med en diesel?
>
>Jeg har desuden kig på enten en suzuki swift eller Kia ceed, er der

Hvis din Fabia er stabil og kører som du nævner andre steder 16-18
km/l, så behold den. Det er edderperkeme dyrt at købe ny bil, det
koster 30000 at køre den ud over forhandlerens kantsten - hvis vi
snakker en ny "Green Line" Fabia. (du får pt. nok også for lidt for
din brugte pga. stort nybilssalg) Mere hvis det er en dyrere bil. Og
meget mere, hvis du køber en populær firmabil til noget, der ligner
listepris og opdager at du kunne have fået yderligere 50000 i rabat
(hvem sagde Avensis?).

--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-08 21:03

kb skriver:

> Jeg har skiftet job og køre nu 120 km om dagen. Min skoda fabia har
> rundet 100000 og jeg tror det er bedst at skifte nu, inden den taber
> alt for meget i værdi.

Nej, tvært imod - det er nu den taber mindst i værdi.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe