/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gearing af en Skoda
Fra : Søren Mors


Dato : 19-05-08 21:49

Vi forventer at købe en ny Skoda Fabia Combi i greenline udgaven, når
denne kommer på markedet i næste weekend.

Vi havde egentligt besluttet os for en Fabia Combi, men vil da hellere
have en der kan køre lidt længere på en liter diesel.

I det markedsføringsmateriale der er dukket op står der at noget af
brændstofbesparelsen kommer af at der er højere gearing i 3, 4 og 5
gear. Det svarer vel til at sætte et større tandhjul forrest på min
cykel, dvs. at bilen kan køre hurtigere før det er nødvendigt at skifte
gear. Er der nogen der kan fortælle mig om det er korrekt forstået, og
hvad det egentligt betyder for hvordan bilen er at køre i?

På forhånd tak for hjælpen

Søren Mors

 
 
Ukendt (19-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-05-08 22:08

Meget moment, høj gearing ?
Mere slid ?

"Søren Mors" <soerenmors@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:g0sp3b$20ol$1@newsbin.cybercity.dk...
> Vi forventer at købe en ny Skoda Fabia Combi i greenline udgaven, når
> denne kommer på markedet i næste weekend.
>
> Vi havde egentligt besluttet os for en Fabia Combi, men vil da hellere
> have en der kan køre lidt længere på en liter diesel.
>
> I det markedsføringsmateriale der er dukket op står der at noget af
> brændstofbesparelsen kommer af at der er højere gearing i 3, 4 og 5 gear.
> Det svarer vel til at sætte et større tandhjul forrest på min cykel, dvs.
> at bilen kan køre hurtigere før det er nødvendigt at skifte gear. Er der
> nogen der kan fortælle mig om det er korrekt forstået, og hvad det
> egentligt betyder for hvordan bilen er at køre i?
>
> På forhånd tak for hjælpen
>
> Søren Mors



Brian Axelgaard (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 20-05-08 09:15

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
news:4831ec4c$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Meget moment, høj gearing ?
> Mere slid ?

Næppe


Niels P Sønderskov (19-05-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 19-05-08 23:51

Søren Mors skrev:

> I det markedsføringsmateriale der er dukket op står der at noget af
> brændstofbesparelsen kommer af at der er højere gearing i 3, 4 og 5
> gear. Det svarer vel til at sætte et større tandhjul forrest på min
> cykel, dvs. at bilen kan køre hurtigere før det er nødvendigt at skifte
> gear. Er der nogen der kan fortælle mig om det er korrekt forstået, og
> hvad det egentligt betyder for hvordan bilen er at køre i?

Rigtigt, fuldkommen som cyklen. Lavere omdrejningstal ved en given
hastighed for hvert af de tre gear. Formentlig optimeret for lavt
forbrug, typisk på bekostning af acceleration.

--
Niels

Ukendt (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-05-08 19:03

On Mon, 19 May 2008 22:48:40 +0200, Søren Mors <soerenmors@gmail.com>
wrote:

>Vi forventer at købe en ny Skoda Fabia Combi i greenline udgaven, når
>denne kommer på markedet i næste weekend.
>
>Vi havde egentligt besluttet os for en Fabia Combi, men vil da hellere
>have en der kan køre lidt længere på en liter diesel.
>
>I det markedsføringsmateriale der er dukket op står der at noget af
>brændstofbesparelsen kommer af at der er højere gearing i 3, 4 og 5
>gear. Det svarer vel til at sætte et større tandhjul forrest på min
>cykel, dvs. at bilen kan køre hurtigere før det er nødvendigt at skifte
>gear. Er der nogen der kan fortælle mig om det er korrekt forstået, og
>hvad det egentligt betyder for hvordan bilen er at køre i?
>
>På forhånd tak for hjælpen
>

Den bliver sikkert ikke nemmere at køre økonomisk. De tre gear, du
nævner er lagt lidt længere ud, hvilket betyder, at du skal vente en
brøk længere med at gå fra 2 til 3 og igen fra 3 til 4 (fartmæssigt og
for 2'erens vedkommende lidt højere op i rpm).
Bestil en laaang prøvetur i begge modeller - nulstil forbrugsmåleren
ved start og test begge modeller og se, hvad i kan få ud af dem og
vurder så købspris i forhold til brændstoføkonomi. Den der går kort på
literen er nok lettere at få afslag på, og hvis i kører længst på
literen i "standard" og kan få prisen ned på niveau med "green line"
og ikke skal sælge om 1-2 år, så burde valget være nemt.
Et eller andet sted er gearingen tilpasset EU-testen - og gør det
næsten umuligt at opnå uden for testen. Det er noget opreklameret
bavl, det normforbrug. Lad mig køre den til og fra arbejde en uges
tid, så skal jeg svare )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

smors (21-05-2008)
Kommentar
Fra : smors


Dato : 21-05-08 06:29

On May 20, 8:02 pm, Ivan Madsen <> wrote:
> On Mon, 19 May 2008 22:48:40 +0200, Søren Mors <soerenm...@gmail.com>
> wrote:
>
> >I det markedsføringsmateriale der er dukket op står der at noget af
> >brændstofbesparelsen kommer af at der er højere gearing i 3, 4 og 5
> >gear. Det svarer vel til at sætte et større tandhjul forrest på min
> >cykel, dvs. at bilen kan køre hurtigere før det er nødvendigt at skifte
> >gear. Er der nogen der kan fortælle mig om det er korrekt forstået, og
> >hvad det egentligt betyder for hvordan bilen er at køre i?
>
> >På forhånd tak for hjælpen
>
> Den bliver sikkert ikke nemmere at køre økonomisk. De tre gear, du
> nævner er lagt lidt længere ud, hvilket betyder, at du skal vente en
> brøk længere med at gå fra 2 til 3 og igen fra 3 til 4 (fartmæssigt og
> for 2'erens vedkommende lidt højere op i rpm).

Mange tak for svaret, både til dig og de andre der har svaret.

Normforbruget er muligvis ikke helt justeret i forhold til
virkelighedens verden, men det har dog en hvis effekt på den grønne
ejerafgift, som har en direkte effekt på min bankbog.
Registreringsafgiften lettes 4.000 kroner pr. km/l over 18 for en
dieselbil, hvilket jo også er en slags penge. Det beregnes heller ikke
ud fra virkelighedens forbrug, men kun ud fra normtallet.

Vi kan næppe få en "standard" ned på greenline niveau prismæssigt.
Forskellen på listepriser er 17.000 kroner og så meget ekstra afslag
får vi nok ikke på standard modellen.

Nu prøver jeg bilen på søndag, og så må vi se hvad der sker.

Jeg tror desværre ikke at jeg kan lokke Skoda til at stille en bil til
rådighed for dig i en uge

> To biler og tre hunde.http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
> Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Øv også, jeg troede at motorvejen var en talent konkurrence hvor man
kunne vinde en tur til Le Mans (som kører)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste