Bil nr 2 - gule plader, diesel - Berlingo,~
Fra : SB

Dato : 13-05-08 10:27

Hejsa

Vi kigger efter bil nummer 2 i hustanden, og jeg har nogle ønsker og
behov der skal opfyldes. Men jeg mangler lidt viden om km/l,
køreegenskaber mv for nogle af de modeller jeg har kigget på.

Mit kørselsbehov bliver omkring 25.000 km/år - primært til og fra
arbejde via motorvej og lidt landevej. Grunden til denne type bil er
pladsen. Man er vel gør-det-selv-mand og så kan man måske undvære
traileren! Desuden må den gerne være en smule sikker at køre i!

Budget: ca. 50-60.000 kroner.

Citroen Berlingo/Peugoet Partner:
Vil selvfølge helst have 2.0 HDI, da den går længere literen, og efter
sigende skulle have en bedre motorgang end 1.9 Diesel. Ulempen er så at
man skal betale misundelsesafgift på kr 5000 oven i vægtafgiften, pga.
årgangen. Noget af det skulle dog betale sig selv pga. bedre
brændstoføkonomi.

VW Passat 1,9 TDi CL årgang 1995:
Hvor langt går sådan en pr. liter diesel? Eller skal man så over i en
god gammel Golf 2 Van? Km/l?

Erfaringer med disse modeller velkomne, ligesom forslag til andre modeller!

//Søren Bay

Fra : Søren C

Dato : 13-05-08 03:43

Kig lidt her vedr forbrug:

http://www.spritmonitor.de/

Lad dig ikke skræmme af at siden er tysk. Du kan vælge engelsk sprog i
højre hjørne.
Det er en side hvor brugerne indberetter deres udgifter og brændstof
forbrug på deres biler.

Venligst

Fra : PK Johnsen

Dato : 13-05-08 14:58

Hej
Jeg køre berlingo 2 van, 2,0 hdi
landevej ca. 18-20 km/l
motorvej ca. 15-16 km/l
Den køre fra Middelfart til Århus hver dag,
ca. 220 km om dagen.
Dejlig stabil bil at køre i
mvh
PJ

Fra : SB

Dato : 14-05-08 09:05

PK Johnsen skrev:
> Hej
> Jeg køre berlingo 2 van, 2,0 hdi
> landevej ca. 18-20 km/l
> motorvej ca. 15-16 km/l
> Den køre fra Middelfart til Århus hver dag,
> ca. 220 km om dagen.
> Dejlig stabil bil at køre i
> mvh

Har du forsøgt at få den nedvejet til under 2 tons = 900 kroner i
privatbenyttelsesafgift?

//Søren

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-08 15:09

SB wrote:
> [...]
> god gammel Golf 2 Van? Km/l?
>

> Erfaringer med disse modeller velkomne, ligesom forslag til andre modeller!

Sikkerhed og Golf2 hører ikke sammen i samme sætning (medmindre der
sættes noget omkring manglende sikkerhed eller lign ind).

Kører du af og til også bil i forbindelse med dit arbejde? så kan du
nemlig få halvdelen af misundelsesafgiften fjernet, og så ser det
pludselig mere fornuftigt ud rent økonomisk.

En sportsvan kunne måske også være et forslag, de findes både før og
efter misundelsesafgiften, dog er udbuddet ikke så stort i dem før 2/6 1998.

Thomas

Fra : SB

Dato : 13-05-08 15:54

> Kører du af og til også bil i forbindelse med dit arbejde? så kan du
> nemlig få halvdelen af misundelsesafgiften fjernet, og så ser det
> pludselig mere fornuftigt ud rent økonomisk.
>

> Thomas

Hej Thomas

Hvad præcist kræves der for at få halveret udgiften? Hvis jeg af og til
kører til lufthavnen, til diverse kurser og til søsterselskaber - kan
det så gå?

//Søren

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-08 16:04

SB wrote:

> Hej Thomas
>
> Hvad præcist kræves der for at få halveret udgiften? Hvis jeg af og til
> kører til lufthavnen, til diverse kurser og til søsterselskaber - kan
> det så gå?

Det vil jeg mene... nu må andre korrigere mig hvis jeg er galt på den, men:

Du kan få reduceret afgiften hvis du fra arbejdsgiver får et
underskrevet dokument hvor bekræftes at du køre i embedsmedfør og får
kørepenge herfor.

Men dit lokale skattecenter kan helt sikkert hjælpe dig med mere info.

Mvh
Thomas

Fra : SB

Dato : 14-05-08 09:04

> [...]
> kørepenge herfor.
>
> Men dit lokale skattecenter kan helt sikkert hjælpe dig med mere info.

OK - ved du noget om, om man kan få f.eks. en Berlingo nedvejet? Så vidt
jeg kan se vejer den ca 20 kilo for meget til at gå under 2 tons = 900
kr i privatbenyttelsesafgift?

//Søren

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 13-05-08 22:14

SB skrev:

> Budget: ca. 50-60.000 kroner.
>
> Citroen Berlingo/Peugoet Partner:

Hvis dit budget ligger der omkring og du alligevel kigger efter citroen,
så tag et kig på Xsara Picasso 2,0 HDI.

Der får du IMO meget bil for pengene, og en rigtig komfortabel bil.

Thore

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-05-08 13:58

"SB" <bay@cool.dk> skrev i meddelelsen

> Citroen Berlingo/Peugoet Partner:
> Vil selvfølge helst have 2.0 HDI, da den går længere literen, og efter
> sigende skulle have en bedre motorgang end 1.9 Diesel.

Kunne du ikke køre forbi PFA og VW og så melde tilbage hvad du selv mener om
det?

Jeg har haft "fornøjelsen" af at have prøvet en citroen fra ca. samme årgang
som min Golf IV, og det var absolut mere larmende end Golf´en.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,