Moment til hjul?
Fra : itemplate@hotmail.co~

Dato : 13-05-08 00:46

Hej,

Jeg har købt en momentnøgle så jeg selv kan sætte vinterdæk/sommerdæk
af og på. Men jeg har lidt bevær med at finde anbefalede moment til
mine biler - inden jeg ringer til en mekaniker ville jeg lige høre
gruppen:

Fiat Tipo 1.6 fra 1995
Renault Scenic 1.6 fra 1999.

Alle dæk er standard fælge og størrelse. Hvad skal jeg spænde de hjul
med? Der er måske sådan "generelle" momenter?

Tak,

Fra : Morten Hansen

Dato : 13-05-08 08:29

<itemplate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er måske sådan "generelle" momenter?

10Nm til Alu
12Nm til stålfølge

Fra : Morten Hansen

Dato : 13-05-08 08:32

"Morten Hansen" <antispam@spam.com> skrev i en meddelelse

> <itemplate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 10Nm til Alu
> 12Nm til stålfølge

Der blev lige ramt forkert - der skulle selvfølgelig stå "stålfælge"....

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 15:38

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 15:38

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-05-08 08:47

"Morten Hansen" <antispam@spam.com> wrote in message

> <itemplate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 10Nm til Alu
> 12Nm til stålfølge

Forhåbentligt mener 10kg og 12kg !!!

Håber ikke spørgeren nåede at spænde med 10nm og så køre en tur :(

Mvh
Jacob

Fra : Møller

Dato : 13-05-08 10:21

Jacob Rungwald skrev:

> Forhåbentligt mener 10kg og 12kg !!!
>
> Håber ikke spørgeren nåede at spænde med 10nm og så køre en tur :(

kpm!!!

Og så er opgivelserne helt i skoven

Fiat oplyser for både Uno og Tipo:
Stål 86 Nm
Alu 95 Nm
Alu altid højere end stål.

Møller

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-05-08 11:16

"Møller" <e@bg2n.dk> wrote in message

> kpm!!!

Hvad mener du med "kpm!!!"

kpm er ikke det samme som Nm, så begge betegnelser kan bruges.

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-05-08 11:20

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote in message

> Hvad mener du med "kpm!!!"
>
> kpm er ikke det samme som Nm, så begge betegnelser kan bruges.

Nevermind, jeg fik lige en hjerneblødning :)

Grunden til jeg skrev "kg", er at ikke mange "dødelige" kender kpm på skrift
som angivelse for tilspænding af hjulbolte, værksteder osv siger altid f.eks
"110 newtonmeter eller ca 11 kilo"

Mvh
Jacob

Fra : Møller

Dato : 13-05-08 13:09

Jacob Rungwald skrev:

> [...]
> som angivelse for tilspænding af hjulbolte, værksteder osv siger altid f.eks

Alt forladt, men desværre fik jeg sendt dig et svar
Men fordi alle andre bruger forkerte betegnelser, kan vi jo godt bruge de rigtige

Men det må vi så leve med din hjerneblødning eller ej, god bedring

Møller

Fra : Møller

Dato : 13-05-08 13:07

Jacob Rungwald skrev:

> Hvad mener du med "kpm!!!"
>
> kpm er ikke det samme som Nm, så begge betegnelser kan bruges.
>
> Mvh
> Jacob

Du skrev kg som rettelse af Nm.

Kg er en vægtenhed.
Skal du have moment skal der en længde på: m
og da det ar kraft x længde skal det være kp x m altså kpm der er ca 1/10 af Nm

Det var alt.

Møller

Fra : Morten Hansen

Dato : 14-05-08 09:11

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Forhåbentligt mener 10kg og 12kg !!!

Jep - beklager - Det skulle have været Kg (i Nm skal det ganges med 10)

Fra : A.Kaup

Dato : 13-05-08 01:40

Pas nu på med at anbefale noget forkert, når nu det drejer sig om
noget så potentielt farligt som løstsiddende hjul!!

Det generelle man oftest anbefaler er omkring 90-100 Nm til Alu og 120
Nm til stålfælge! Men igen - det er anbefalinger! Se i din
instruktiosnbog eller værkstedsmanual, hvis du har sådan en!

Mvh. Akaup

Fra : Møller

Dato : 13-05-08 10:19

A.Kaup skrev:
>>> 10Nm til Alu

> [...]
> Nm til stålfælge! Men igen - det er anbefalinger! Se i din
> instruktiosnbog eller værkstedsmanual, hvis du har sådan en!

Kan du ikke lige oplyse hvor du har de oplysninger fra, da de generelt er imod alt hvad der ellers
opgives.

Kudu ikke nøjes med sidste sætning, det andet er jo rent gætværk.

Fiat oplyser:
Stål 86 Nm
Alu 95 Nm

Alu altid højere end stål.

Møller

Fra : itemplate@hotmail.co~

Dato : 13-05-08 02:12

On 13 Maj, 09:47, "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

> Håber ikke spørgeren nåede at spænde med 10nm og så køre en tur :(

Nej det gjorde jeg dog ikke :)
Jeg antager 120NM og kigger lige efter i manualerne om der skulle være
noget om emnet der.

Tak for svar alle.

Fra : N/A

Dato : 13-05-08 10:19

Fra : itemplate@hotmail.co~

Dato : 13-05-08 07:29

Lige for at summere:

Jeg bør se i mine manualer først. Hvis dette ikke giver pote kan jeg
bruge:
Fiat: 86 Nm

Men hvad med Scenic'en - kan jeg der bruge 120 Nm? Det synes lidt
voldsomt i forhold til...men det er måske ok?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-05-08 15:20

<itemplate@hotmail.com> wrote in message
> [...]

>Men hvad med Scenic'en - kan jeg der bruge 120 Nm? Det synes lidt
>voldsomt i forhold til...men det er måske ok?

Der må stå i din manual hvordan du forholder dig ved hjulskift, normalt kan
man selv lave hjuleskift og bruge den medfølgende hjulnøgle, når man så
spænder til, så spænder man "alt det man kan" altså uden at begynde og stå
på nøglen osv.

De små nøgler kan man normalt ikke overspænde for meget med, og min erfaring
er at de faktisk rammer rimeligt godt når jeg så har efterspændt med en
moment nøgle.

Men find manualen frem.

Mvh
Jacob

Fra : Tom

Dato : 13-05-08 16:49

> De små nøgler kan man normalt ikke overspænde for meget med, og min
> erfaring er at de faktisk rammer rimeligt godt når jeg så har efterspændt
> med en moment nøgle.

hmmm, nu har jeg oplevet hele 2 gange at bolten var knækket efter at et
dækcenter har spændt hjulet fast (med momentnøgle), så jeg vil næsten tro at
nøglerne ALDRIG bliver kaliberet hvilket er en fejl da momentnøgler kan
flytte sig MEGET.
http://www.dkfritidbil.dk/howto/saenk_mondeo/Pic00033.jpg
viser billedet af en knækket bolt på min mondeo

--
Tom

Fra : A.Kaup

Dato : 13-05-08 08:25

>Kan du ikke lige oplyse hvor du har de oplysninger fra, da de generelt er imod alt hvad der ellers
>opgives.

Mon dog - fundet ved simple søgninger på google - fandt flere svar,
men dette var hvad jeg løseligt tog som et gennemsnit - der skulle
måske nok ha'' stået 100-120 Nm for stålfælge.

>Kudu ikke nøjes med sidste sætning, det andet er jo rent gætværk.

Gætværk - som i at spænde hjul med 10 Nm?? Prøv lige at læse de tre
nederste linier igen - det er generelle anbefalinger, og jeg anbefaler
at kigge i instruktionsbogen.

Mvh. Akaup

Fra : Møller

Dato : 13-05-08 15:38

A.Kaup skrev:
og jeg anbefaler at kigge i instruktionsbogen.

Det kunne du så havde nøjes med

Møller

Fra : Tonni Madsen

Dato : 13-05-08 15:39

Autodata oplyser at en Renault Scenic 1.6 fra 1999. skal spændes med 90 Nm,
der står så ikke noget om, om det er ved stål, eller alu...
Men Fiaten var den enig med 86 Nm, så mon det kan være helt galt

Mvh Tonni Madsebn

Fra : Tom

Dato : 13-05-08 16:51

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Autodata oplyser at en Renault Scenic 1.6 fra 1999. skal spændes med 90
> Nm, der står så ikke noget om, om det er ved stål, eller alu...
> Men Fiaten var den enig med 86 Nm, så mon det kan være helt galt

Min erfaring med data er også at alufælge skal spændes MERE end stålfælge.
Momenterne lyder meget rigtige.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 14-05-08 05:50

[...]

Spænd lortet med 1000 nm som værkstederne gør med deres luftnøgler....
det er så dejligt når hjulene skal af igen

Jeg brugte selv min momentenøgle en overgang men er nu tilbage til min
hjulnøgle, hvor jeg krydsspænder og slutter af med den "kvarte omgang" med
mine100 kg's fod på nøglen.... nøglen er vel 20 cm så det gir ca 195 nm
og man trykker måske kun med en 2/3 del (så er det ca 130).... så kan folk
sige det er upræcist og useriøst, men min erfaring med momentnøgler gir også
et lidt blakket indtryk. Den måler jo modstanden som bolten / møtrikken
møder og ikke altid modstanden emne mod emne. Så en rusten fælg eller
dårligt gevind, vil også give nogel fravigelser.

Bare li' hvad jeg havde at si'

Mvh

Thomas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-05-08 16:30

Thomas skrev:

> [...]
> møder og ikke altid modstanden emne mod emne. Så en rusten fælg eller
> dårligt gevind, vil også give nogel fravigelser.

Nemlig: Upræcist, useriøst og forkert. Alle samlinger på en bil som har
et anbefalet moment har det for at opnå optimal samling og er nøje
beregnet i forhold til materiale og godsdimensioner.

Det korrekte moment er måske ikke så væsentligt for stålfælde, men de
kan nu godt ødelægges ved for stort moment. Letmetal har imidlertid ikke
stålets elasticitet og derfor er korrekt moment vigtigt.

De færreste letmetalfælge ruster, så det skulle nok ikke være noget
problem og hvis gevindet skulle være 'dårligt' var det nok en idé at få
rettet fejlen.

--
Niels

Fra : Thomas

Dato : 14-05-08 19:09

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> De færreste letmetalfælge ruster, så det skulle nok ikke være noget
> problem og hvis gevindet skulle være 'dårligt' var det nok en idé at få

Rolig nu, og sæt dig lige ned inden du får et hjertestop!!

Jeg respekterer momentspændninger, når vi taler, topstykker , tændrør og
andet, men kom ikke og sig' at momentet på en tilspændt fælg, skriger til
himlen om præcis 92 Nm or whatever, når bilen er udstyret med alm. hjulnøgle
samt værkstedernes brug af luftnøgler uden styr på momentet.

Mvh

Thomas

Der heller ikke lige tjekkede producentens anfefalinger, da han spændte
forhjulet på cyklen efter en punktering

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-05-08 19:34

Thomas skrev:

> [...]
> himlen om præcis 92 Nm or whatever, når bilen er udstyret med alm. hjulnøgle
> samt værkstedernes brug af luftnøgler uden styr på momentet.

Nej, det siger sig selv at skæve fælge eller hjul der falder af
ingenting betyder.

--
Niels

Fra : Thomas

Dato : 14-05-08 20:20

> Nej, det siger sig selv at skæve fælge eller hjul der falder af ingenting
> betyder.
>
> --

Hvis en fælg er skæv, vil det opgivne moment ,måske ikke gøre lige præcis
den forskel, at fælgen slutter tæt.... ... frit fra leveren..... hvis
gabet er 1,5 mm og man spænder med 97,4 nm... så vil der måske stadig være
0,873 mm luft. Og i tilfælde af hård kørsel eller en decideret påkørsel,
vil bolten / møtrikken måske løsne sig......

Momenterne er udregnet på en tegnestue, í 35 graders varme og pruttedunst,
udfra stålets kvalitet, temperatur, anlægsfladens behandling osv... og
der er selvfølgelig et vist spænd fra min. til max., men for at de alm.
bønderkarle ikke skal gå i selvsving, er der opgivet et "præcist" tal

Mvh

Thomas

ps

... jeg har nu aldrig haft løse hjul, udover engang jeg glemte at
spænde min Fiat128's futter jo det kunne mærkes.. men udover det, så har
jeg ikke oplevet, hverken for mig selv eller i omgangskredsen, at forkerte
spændte hjul skulle/ eller kunne resultere i sprængte bolte, eller løse
hjul..... "jaaaa men der bor altså 27 millioner mennesker i Danmark"
ja jeg ved det, men så må min omgangskreds lige have været heldige de sidste
0 -50 år í den mobile verden

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-05-08 20:33

Thomas wrote:

> [...]
> bolte, eller løse hjul..... "jaaaa men der bor altså 27 millioner
> mennesker i Danmark" ja jeg ved det, men så må min omgangskreds lige have

Og det kan jeg så tilslutte mig, det er efterhånden gjort til en hel
videnskab (herinde) at spænde sine hjul
Jeg har spændt rigtigt mange hjul, med almindelig hjulnøgle/krydsnøgle, og
har aldrig ødelagt en fælg eller et nav, ejheller har jeg nogensinde
forårsaget et tabt hjul.
Man skal jo bare bruge indersiden af hovedet (ligesom med alt andet), så kan
det næsten ikke gå galt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-05-08 00:12

Per Beer Hansen skrev:

> Man skal jo bare bruge indersiden af hovedet (ligesom med alt andet), så kan
> det næsten ikke gå galt.

Det er da godt at du ikke har forsøgt med ydersiden!

--
Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-08 12:34

Niels P Sønderskov wrote:

> Det er da godt at du ikke har forsøgt med ydersiden!

??
Ikke forstået ...

--
Mvh Per