Wannabe-betjentes misforstået adfærd !!
Fra : Thomas H.

Dato : 10-05-08 08:39

Jeg havde lige en "sjov" oplevelse med en af de mange wannabe betjente*, som
mener at det er deres kald at sørge for, at andre ikke bruger den bane der
snævrer ind til én bane længere fremme.

Frederikssundsmotorvejen i Herlev, det sidste stykke ind imod Ring3 og
Jyllingevej:
Der startede pludselig en kø som sneglede sig afsted, rundt i det
næstsidste sving stod et skilt med indfletning til højre bane forude, uden
opgivelse af hvor langt der var til dette. Straks fletter folk jo ind i
højre vognbane og lader yderbanen være tom, og derfor er der jo også straks
nogle som mener, at det er deres fornemme opgave at spærre, hvis nogle
skulle finde på at benytte den tomme bane! Det var lige ved at gå galt da en
håndværkerbil kastede sin varevogn ud for at prøve at spærre, ham der
overhalede klarede den ved at undvige ud i græsrabatten. Lidt senere kom der
en til, og her fik han spærret godt og grundigt så ingen kom forbi!
Denne adfærd er i sig selv hjernedød, totalt misforstået og deres kørekort
burde inddrages på stedet, men lige her viste det sig at være endnu mere
hjernedødt, for mange af dem der prøvede at overhale, skulle rent faktisk
bare til venstre ad Ring3, så jeg håber han havde det godt med, at have
spærret dem i 5-10 minutter !

Et billede af stedet her: http://thhe.dk/wannabe.htm

*PS Wannabe betjent er jo egentlig forkert, da der ikke er noget ulovligt
ved at bruge en fri bane, så politiet ville jo ikke gøre noget, men hvad
skal man ellers kalde disse mennesker?

--
Mvh.
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 11:38

On Sat, 10 May 2008 09:39:09 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>*PS Wannabe betjent er jo egentlig forkert, da der ikke er noget ulovligt
>ved at bruge en fri bane, så politiet ville jo ikke gøre noget, men hvad
>skal man ellers kalde disse mennesker?

Jeg hører selv til dem der skifter vognbane mens der er plads, og
opfatter det som en frækhed når andre mener de skal mase sig ind
længere fremme. Dog kunne jeg da aldrig finde på at blokere for dem
der vil køre forbi.

Om man skal lade folk komme ind, må afhænge af skiltet om
vognbaneskift. Hvis der er stiplede linier, skal man vente til der er
plads eller der er et flinkt menneske. Hvis der ikke er stiplede
linier er der fletteregel, og man skal lukkes ind. Men flettereglen
siger jo også at man skal tilpasse hastigheden til den bane man skal
ind i, og det opfatter jeg ikke som at man bare kan overhale en hel
stribe i den bane.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : K*N

Dato : 10-05-08 11:47

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in message

> [...]
> opfatter det som en frækhed når andre mener de skal mase sig ind
> længere fremme. Dog kunne jeg da aldrig finde på at blokere for dem

Hvorfor dog efterlade flere hundrede meter (eller kilometer) bane gabende
tom, hvis der ikke er noget forbud mod at køre der. Det er da smartere at få
så mange som muligt frem til forhindringen i en fart, så de kan flette
sammen der uden synderlig forsinkelse.

Knud

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 12:16

On Sat, 10 May 2008 12:46:51 +0200, "K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk>
wrote:

> [...]
>så mange som muligt frem til forhindringen i en fart, så de kan flette

Det har før været diskuteret til uendelighed i megatråde. Der kommer
flere biler igennem, hvis folk allerede er i rette bane inden
forhindringen.
Hvis jeg skal lave hul til dig, skal du også lige være sikker på at
mine intentioner er at lade dig komme ind inden du skifter vognbane,
så hullet bliver lidt større end nødvendigt, og afstanden mellem
bilerne under passagen af forhindringen bliver lidt større end
nødvendigt, med passage af færre biler til følge.

Men jeg forstår da udmærket dit synspunkt,- det fungerer bare ikke på
den måde.

Fra : K*N

Dato : 10-05-08 12:26

> [...]
> nødvendigt, med passage af færre biler til følge.
>
> Men jeg forstår da udmærket dit synspunkt,- det fungerer bare ikke på

Vil du dermed påstå at det er bedre at have 1 række på på 1 kilometers
længde end at have 2 rækker på hver 500 meters længde.
Den første situation blokerer da langt mere for diverse afkørsler etc. end
den sidste - og jeg har svært ved at se, hvordan den første løsning skulle
kunne absorbere flere biler end den anden.
Knud

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 14:24

On Sat, 10 May 2008 13:25:54 +0200, "K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk>
wrote:

> [...]
>den sidste - og jeg har svært ved at se, hvordan den første løsning skulle
>kunne absorbere flere biler end den anden.

Hvis man kan køre 50km/t gennem forsnævringen, men der hele tiden
bremses op ved starten af den fordi en eller anden skal ind, vil der
ikke blive kørt 50km/t gennem den.
Det kan godt være der bliver kørt 50km/t efter forsnævringen er
startet, men hvis der kun bliver kørt 30km/t ved starten af den,
kommer der altså færre biler igennem. Men sådan noget bekymrer folk
der kører frem i den frie vognbane sig jo ikke om.

Fra : K*N

Dato : 11-05-08 05:38

> [...]
> kommer der altså færre biler igennem. Men sådan noget bekymrer folk
> der kører frem i den frie vognbane sig jo ikke om.

Nej for det er da også en omgang matematisk og logistisk vrøvl.

Knud

Fra : Jens G

Dato : 11-05-08 06:20

On Sun, 11 May 2008 06:37:45 +0200, "K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk>
wrote:

>Nej for det er da også en omgang matematisk og logistisk vrøvl.

Fordi det går mod din opfattelse?
Vil du argumentere mod at der kan passere flere biler med 50km/t end
med 30km/t pr minut?

Fra : K*N

Dato : 11-05-08 06:31

> Fordi det går mod din opfattelse?
> Vil du argumentere mod at der kan passere flere biler med 50km/t end
> med 30km/t pr minut?

Nej det vil jeg ikke - men det er heller ikke det sagen handler om. Hvis man
kører 50 skal afstanden også være ca. ½ gang mere mellem bilerne for at
holde afstanden - derfor kommer der ikke væsentlig flere igennem ved
forhøjet fart såfremt bilisterne overholder sikkerhedsafstanden. Da vi begge
ved at den afstand alligvel ikke overholdes i kø kørsel (eller for den sags
skyld andre steder) ser jeg ikke nogen grund til at hastigheden skulle blive
forskellig af om man kører frem til forhindringen i 1, 2 eller 3 rækker -
det handler kun om fletteteknik. Til gengæld opnår man at køen bliver
væsentlig kortere og ikke spærer for den 'normale' trafik længere tilbage.
Et fantastisk eksempel er Hillerødmotorvejen som mellem Allerød S og Allerød
N ophører og indskrænkes til 1 spor. I myldretiden er det næsten umuligt at
komme ind til Allerød S fordi køen i 1 række op til indskrænkningen 1½
kilometer længere fremme blokerer. Anvendte man i højere grad de 1½
kilometer til at køre i begge spor ville køen kun være 800 meter og alle
kunne komme op af Allerød S uden problemer.
I øvrigt har jeg dette sted ofte oplevet wannabees som blokerer men fremme
hvor den fysiske indskrænkning er forekommer masser af plads mellem bilerne,
så det volder sjældent problemer med at komme ind i 1 række der når man som
jeg altid kommer i venstre spor - det andet kø pjat gider jeg ikke.

Knud

Fra : Jens G

Dato : 11-05-08 07:09

On Sun, 11 May 2008 07:30:33 +0200, "K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk>
wrote:

> [...]
>forskellig af om man kører frem til forhindringen i 1, 2 eller 3 rækker -

Hvis afstanden alligevel ikke overholdes, bliver forskellen mellem
hvor mange der kan passere ved 50 og 30 km/t da endnu større. Og selv
ved en forskel på 2 biler i minuttet, gør det altså køen 120 biler
længere på en time.

> [...]
>kilometer til at køre i begge spor ville køen kun være 800 meter og alle
>kunne komme op af Allerød S uden problemer.

Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg mener altså ikke at det vil få
flere biler gennem det ensporede stykke.

> [...]
>så det volder sjældent problemer med at komme ind i 1 række der når man som
>jeg altid kommer i venstre spor - det andet kø pjat gider jeg ikke.

Det gør så at ham du kører ind foran skal sætte farten ned for at få
afstand til dig, og den er stadig nede når han når det ensporede
stykke + det forplanter sig bagud.

Og så er jeg da forøvrigt enig i at man ikke skal køre og blokere
yderbanen selv om man mener folk opfører sig forkert når de kører helt
frem til forsnævringen. Og det er jo egentlig det tråden handler om.

Fra : K*N

Dato : 11-05-08 07:23

> [...]
>
> Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg mener altså ikke at det vil få
> flere biler gennem det ensporede stykke.

Så er det da pudsigt, at min iagttagelse, at der ved den fysiske indsnævning
(næsten) altid er masser af plads også til at køre ind i det ene spor med
relativ høj hastighed. Problemerne er altid ½-1 kilometer tidligere, hvor
folk af en eller anden grund absolut skal klumpe sig sammen i højre bane
selvom der er oceaner af plads i venstre.

> Det gør så at ham du kører ind foran skal sætte farten ned for at få
> afstand til dig, og den er stadig nede når han når det ensporede
> stykke + det forplanter sig bagud.

Eneste konsekvens er, at man over en længere strækning kører langsomt i 1
spor - det er da kun et spørgsmål om hvor den hastighedsnedsættelse tages -
ikke om den skal tages.

> Og så er jeg da forøvrigt enig i at man ikke skal køre og blokere
> yderbanen selv om man mener folk opfører sig forkert når de kører helt
> frem til forsnævringen. Og det er jo egentlig det tråden handler om.

Enig - jeg har sågar oplevet at måtte flygte fra en idiot, som forfulgte mig
efter at jeg havde insisteret på at køre uden om ham. Situationen opstod på
Ring 3 ifm. noget vejarbejde. Han forsøgte at blokere begge spor, men jeg
sneg mig alligevel udenom ham. Han forfulgte mig, kørte skarpt ind foran mig
længere fremme etc. Da jeg drejede op mod Hillerød motorvejen fulgte han
efter - meget tydeligt kun fordi jeg blinkede af og kørte den vej - jeg blev
klar over, at ham skulle jeg vist ikke tale med face-to-face og måtte altså
snyde ham. På et tidspunkt kørte han skarpt ind foran mig - og da den næste
frakørsel kom lod jeg som om jeg ville fortsætte ligeud, men drejende til
højre på et meget sent tidspunkt ind over en spærreflade (der var ingen
biler bag mig) - fjolset var heldigvis så langt fremme at han ikke havde
nogen chance for at lave samme 'nummer' - så jeg slap af med ham - pyha!
Det var 2 unge båtnokker i en ældre Peugeot 405/6

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 14:31

K*N skrev:
> [...]
> så det volder sjældent problemer med at komme ind i 1 række der når man som
> jeg altid kommer i venstre spor - det andet kø pjat gider jeg ikke.

Som du selv nævner overholdes kravet til afstand ikke i køkørsel.

Hvis du kommer kørende op mod en indsnævring, i to spor, med 50 km/t og
vil fortsætte ind i sammenfletningen med denne hastighed skal du
allerede der have en afstand foran dig så den, i det andet spor, som du
skal flette ind bag kan være der.

Det er der bare ingen der gør. Derfor er det til størst fordel for flest
at overhalinger, efter at trafikstrømmen har samlet sig i det spor der
fortsætter, undgås.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 14:24

K*N skrev:
> Nej for det er da også en omgang matematisk og logistisk vrøvl.

Her er det nu blot tallene der bruges til at beskrive det der faktisk
finder sted ude på vejene.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 16-05-08 19:55

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Her er det nu blot tallene der bruges til at beskrive det der faktisk
> finder sted ude på vejene.

Det ændrer da intet ved, at det er matematisk ævl du fremfører.
Virkeligheden er i øvrigt at det set over hele køstrækningen vil være
betydeligt hurtigere og mere effektivt at køre frem i 2 rækker frem for en -
så må folk jo bare lære at flette så man får minimeret
hastighedsnedsættelsen på selve fletteområdet, som naturligvis bør ligge fra
100 - 25 meter før indsnævringen forekommer og ikke en meter før.
Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:18

Knut skrev:
> [...]
> hastighedsnedsættelsen på selve fletteområdet, som naturligvis bør ligge fra
> 100 - 25 meter før indsnævringen forekommer og ikke en meter før.

Du glemmer blot lige at folk har hverken lært at flette eller at holde
afstand.

Så de fine ord ser fint ud - på papiret. De virker blot ikke ude det
virkelige liv.

Men derfor kan du godt bruge fine ord til at beskrive hvad der sker ude
i det virkelige liv.

Er vi heldige vil tingene blive beskrevet på en måde så de med de fine
ord kan forstå dem.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 14:22

K*N skrev:
> [...]
> den sidste - og jeg har svært ved at se, hvordan den første løsning skulle
> kunne absorbere flere biler end den anden.

En række der kører frem mod en forhindring med 50 km/t må være bedre end
to rækker der kører frem mod en forhindring med 20 km/t.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 16-05-08 19:52

> En række der kører frem mod en forhindring med 50 km/t må være bedre end
> to rækker der kører frem mod en forhindring med 20 km/t.

Kan forhindringen kun absorberes med 40 km/t kan det da være hamrende
ligegyldigt - bortset fra det kan jeg vanskeligt se, hvorfor 2 rækker skulle
køre frem med mindre en ½ hastighed af 1 række - tværtom kan man da køre
med fuld eller næsten fuld fart over en betydelig længere strækning.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:15

Knut skrev:
> [...]
> køre frem med mindre en ½ hastighed af 1 række - tværtom kan man da køre
> med fuld eller næsten fuld fart over en betydelig længere strækning.

De kommer til at køre frem mod forhindringen fordi de først der skal
flette.

Denne fletning idebærer at dem i den ene række skal give plads til dem i
en anden række, med lavere hastighed til følge, for en ene, eller
oftest, for begge rækker.

Hvis verden var ideel og alle holdet rigtig afstand ville problemer ikke
opstå. Men verden er ikke ideel. Den bebos af mennesker.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 20:09

Jens G skriver:

> Det har før været diskuteret til uendelighed i megatråde. Der kommer
> flere biler igennem, hvis folk allerede er i rette bane inden
> forhindringen.

Og månen er lavet af grøn ost.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 21:28

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Og månen er lavet af grøn ost.

/Kim

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 21:49

On Sat, 10 May 2008 21:08:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens G skriver:

>Og månen er lavet af grøn ost.

Tja, hvis ikke du mener at hastigheden er afgørende for hvor mange
biler der kan passere, så bruger du en anden logik end mig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 22:12

Jens G skriver:

> Tja, hvis ikke du mener at hastigheden er afgørende for hvor mange
> biler der kan passere, så bruger du en anden logik end mig.

Lad os sige at den enkeltsporede strækning er 1 km lang.

Hvad i alverden får dig til at tro at hastigheden og frekvensen af biler
ved afslutningen af den enkeltsporede strækning ikke vil være den same
uanset om der køres i 1 eller 2 spor inden den enkeltsporede strækning ?

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 22:35

On Sat, 10 May 2008 23:12:00 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>ved afslutningen af den enkeltsporede strækning ikke vil være den same
>uanset om der køres i 1 eller 2 spor inden den enkeltsporede strækning ?

Det er hastigheden i starten af den enkeltsporede strækning der er
bestemmende for hvor mange biler der kommer igennem. Det er
ligegyldigt hvor hurtigt der køres ved slutningen,- afstanden mellem
bilerne dér vil bare blive større hvis hastigheden er højere end i
starten.
Hvis alle stille og roligt kunne komme ind på en række inden
indsnævringen ville der kunne køres hurtigere end når der hele tiden
skal bremses ved indsnævringen fordi nogle mener de kan vente til
sidste øjeblik med at køre ind.

Og som jeg var inde på i et andet indlæg, bestemmer skiltningen også
hvordan vognbaneskiftet skal foretages. Hvis der er stiplede linier på
skiltet er det et vognbaneskift hvor man ikke må være til unødig
ulempe for andre. Hvis der ikke er stiplede linier, skal man tilpasse
farten til den bane man skal ind i, og kan altså ikke bare overhale en
hel stribe og så køre ind i sidste øjeblik, da det næppe kan kaldes at
tilpasse hastigheden

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-08 22:43

Jens G skriver:

> Det er hastigheden i starten af den enkeltsporede strækning der er
> bestemmende for hvor mange biler der kommer igennem.

Ikke 100%.

> Det er
> ligegyldigt hvor hurtigt der køres ved slutningen,- afstanden mellem
> bilerne dér vil bare blive større hvis hastigheden er højere end i
> starten.

Vil den ?

Ved 50 km/t hvor stor afstand har du så, når du kører ind i den
enkeltsporede strækning?

Og hvor stor er den når der flettes med 30 kmt?

> [...]
> indsnævringen ville der kunne køres hurtigere end når der hele tiden
> skal bremses ved indsnævringen fordi nogle mener de kan vente til

Før indfletningen er trafikken gået helt i stå, sådan er det som regel,
da dem der kommer bagfra har for megen fart på. Lige inden der snævres
ind til 1 vejbane opfører alle sig eksemplarisk og laver normal
fletteafstand og dermed køres der ind i den enkeltsporede strækning med
samme frekvens som alle holdte i højre vognbane. Men nej klaphattene i
højre viognbane vil ikek gøre plads og spærrer derfor og dermed bliver
frekvensen gennem den enkeltsporede strækning lavere (antallet af
biler). Altså er de der kong gulerod i højre vognabne med til at hindre
trafikken længere bagud i at kunne glide frit.

Det man vinder ved at bruge begge spor er at man ikke blokerer vejen så
langt bagud.

> Og som jeg var inde på i et andet indlæg, bestemmer skiltningen også
> hvordan vognbaneskiftet skal foretages.

Klart.

> Hvis der er stiplede linier på
> skiltet er det et vognbaneskift hvor man ikke må være til unødig
> ulempe for andre.

Nej og er der det, må man holde i venstre vognbane til der er en der
"forbarmer sig", men er det dem i højre vognbane der skal bestemme om
jeg vil holde i venstre ?

> [...]
> farten til den bane man skal ind i, og kan altså ikke bare overhale en
> hel stribe og så køre ind i sidste øjeblik, da det næppe kan kaldes at

Hvor skal man flette ind?
Hvor vejen bliver enkeltsporet eller hvor vejen har 2 kørebaner?

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 23:36

On Sat, 10 May 2008 23:42:56 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens G skriver:

>Ikke 100%.

Hvad ellers?

>Vil den ?

Øhh ja, det vil den da. De accellerer jo væk fra de langsommere
kørende.

>Ved 50 km/t hvor stor afstand har du så, når du kører ind i den
>enkeltsporede strækning?

Omkring 25 meter vil jeg tro.

>Og hvor stor er den når der flettes med 30 kmt?

Omkring 15 meter vil jeg tro.

Hvis vi så lægger 4 meter billængde til, får vi hhv 29 og 19 meter.
Den ene tilbagelægger 13,9m/s, så en passage vil tage 2,1 sekunder,
eller 28,5 biler i minuttet.
Den anden tilbagelægger 8,3m/s, så en passage vil tage 2,3 sekunder,
eller 26,1 biler i minuttet.

Ved at bruge andre udgangspunkter kan der selvfølgelig komme andre
resulatater, og man kan sikkert også komme frem til at 30km/t er
hurtigere end 50km/t. En lastvogn vil også give noget helt andet, da
den jo er meget længere.

>Før indfletningen er trafikken gået helt i stå,

Og det bliver ikke bedre af at der er nogle der mener de skal køre
helt hen til indsnævringen inden de kører ind.

> [...]
>biler). Altså er de der kong gulerod i højre vognabne med til at hindre
>trafikken længere bagud i at kunne glide frit.

Der er vist klaphatte og kong gulerødder i begge baner.

>Det man vinder ved at bruge begge spor er at man ikke blokerer vejen så
>langt bagud.

Men hvis man lagde de to baners kø sammen, ville den blive længere.

>Klart.

>Nej og er der det, må man holde i venstre vognbane til der er en der
>"forbarmer sig", men er det dem i højre vognbane der skal bestemme om
>jeg vil holde i venstre ?

Nej, og der vil da også som regel være en der forbarmer sig.

>Hvor skal man flette ind?
>Hvor vejen bliver enkeltsporet eller hvor vejen har 2 kørebaner?

Du har frit valg, men du skal tilpasse farten til den bane du vil over
i.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-08 06:24

Jens G skriver:

> Du har frit valg, men du skal tilpasse farten til den bane du vil over
> i.

5 km inden indfletningen eller ?

Fra : Jens G

Dato : 11-05-08 07:11

On Sun, 11 May 2008 07:23:30 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens G skriver:

>5 km inden indfletningen eller ?

Ja, det må du gerne. Men er det ikke sjældent der skiltes så tidligt?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-08 07:12

Jens G skriver:

> Ja, det må du gerne. Men er det ikke sjældent der skiltes så tidligt?

Ja, jeg må gerne skifte vognbane/flette når jeg har lyst.

Altså også vente til lige inden indsnævringen, bare jeg afpaser farten
når jeg fleter ind (hvilket dem jeg skal flette med også skal).

Fra : Jens G

Dato : 11-05-08 07:22

On Sun, 11 May 2008 08:11:50 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det er sjældent de kan sætte farten op

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-08 07:27

Jens G skriver:

> Det er sjældent de kan sætte farten op

Det kan de jo netop når de entrerer den enkeltsporede stækning......

Fra : Jens G

Dato : 11-05-08 07:47

On Sun, 11 May 2008 08:26:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens G skriver:

>Det kan de jo netop når de entrerer den enkeltsporede stækning......

Men de skal jo lige først have farten ned for at få afstand til dig.
Og selv om de så bagefter kan komme til at køre hurtigere, kommer der
altså ikke flere biler gennem forsnævringen end der kommer ind pr
minut.

Jeg tror aldrig vi bliver enige, så nu vil jeg gøre klar til en
dejlig, bilfri, pinseskovtur.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 16:19

Jens G skrev:
> Omkring 25 meter vil jeg tro.

I praksis er det nok nærmere 2,5 m.

> Omkring 15 meter vil jeg tro.

I praksis er det nok nærmere 1,5 m.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Jens G

Dato : 16-05-08 16:57

On Fri, 16 May 2008 17:18:54 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>I praksis er det nok nærmere 2,5 m.

>I praksis er det nok nærmere 1,5 m.

Nahh, så tæt køres der nu ikke. De fleste tror jo i forvejen at deres
bilers forender er omkring 3 meter længere end de er.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:01

Jens G skrev:
> Nahh, så tæt køres der nu ikke. De fleste tror jo i forvejen at deres
> bilers forender er omkring 3 meter længere end de er.

Er det ikke bagenden, og når der skal parkeres?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Jens G

Dato : 17-05-08 06:23

On Fri, 16 May 2008 23:00:30 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Er det ikke bagenden, og når der skal parkeres?

Jo, også der er den gal, men det generer mig knap så meget.
Det der generer mig ved de virtuelt lange forender er når der holdes
for rødt lys, og folk i ligeudbanerne holder så god afstand at man
ikke kan komme frem til svingebanerne, hvor der måske er en grøn pil
der venter. Eller rettere: Ikke venter.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 16:16

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> enkeltsporede strækning?
> Og hvor stor er den når der flettes med 30 kmt?

Jeg er kommet meget i tvivl om om det er samme slags logik I bruger.

Hvis en lang række biler kører ind i en indsnævring med 30 km/t og ud af
den med 50 km/t vil der enten opstå størrer afstand mellem dem eller
skulle tilføres biler undervejs.

I den ene ende ville der passere en bil for hvert 2,4 sek, men der ville
passere en bil for hvert 2,16 sek i en anden. På et tidspunkt ville der
komme til at "mangle" biler ved udkørslen.

(Forudsætningerne for beregningen er at alle holder en afstand i m lig ½
hastighed i km. (30 m/t = 15 m og 50 km/t = 25 m) (og så lige 5 m til
bilen))

Men det er INDE i indsnævringen.

Det vigtige er hvordan tingene foregår LIGE FØR indsnævringen.

> [...]
> biler). Altså er de der kong gulerod i højre vognabne med til at hindre
> trafikken længere bagud i at kunne glide frit.

Nu er det dem der ikke kan finde ud af at indtage deres plads i en kø
der skaber problemene.

Det er det normale menneskerkalder kø-kultur.

Det sjove er at i banken, på posthuset eller i butikken kan folk godt
finde ud af at holde kø-kultur (for det meste), men når de kommer ind og
sidde i deres små blikæsker er det ligesom kø-kultur kun er for andre.

> Det man vinder ved at bruge begge spor er at man ikke blokerer vejen så
> langt bagud.

Hvad er forskelle på om du skal bruge 10 minutter på at køre 2 km i en
kø i 1 spor eller om du skal bruge 10 minutter på at køre 1 km i 2 spor?

> Klart.
> Nej og er der det, må man holde i venstre vognbane til der er en der
> "forbarmer sig", men er det dem i højre vognbane der skal bestemme om
> jeg vil holde i venstre ?

Nu er der lige lidt andre regler der også har indflydelse på hvordan 2
spor finder sammen til 1 spor hvis der ikke er fletregel, f.eks. at man
ikke må køre højre om et køretøj der blinker til højre, medmindre man er
på cykel.

> Hvor skal man flette ind?
> Hvor vejen bliver enkeltsporet eller hvor vejen har 2 kørebaner?

Fletregel gælder i fletzoner. Hvis man finder sammen i 1 spor inden
fletzone er det reglerne for vognbaneskift der gælder. Så det svar give
vist sig selv.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 16-05-08 20:01

> [...]
> finde ud af at holde kø-kultur (for det meste), men når de kommer ind og
> sidde i deres små blikæsker er det ligesom kø-kultur kun er for andre.

Selv når jeg går i Netto eller Kvickly er det da helt almindeligtkke op mod
kassen i flere parallele rækker. I modsat fald vil man jo blokere alle
gangene i butikken for dem som stadig samler varer sammen. Ved at placere
sig fornuftigt foran kassen minimerer man det blokerede areal - og normalt
kan man alligevel finde ud at blive ekspederet i rette sekvens. Det går nok
også på landevejen/motorvejen!

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:21

Knut skrev:
> [...]
> kan man alligevel finde ud at blive ekspederet i rette sekvens. Det går nok

Det er jo så det der, dagligt, viser sig ikke at være tilfældet.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 06:50

> Det er jo så det der, dagligt, viser sig ikke at være tilfældet.

Ja i de stituationerl, hvor folk fletter for tidligt er det et problem - men
ikke mit. Jeg tager da bare fordelen af folks 'dumhed' ved at køre frem.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 07:57

Knut skrev:
> Ja i de stituationerl, hvor folk fletter for tidligt er det et problem - men
> ikke mit. Jeg tager da bare fordelen af folks 'dumhed' ved at køre frem.

Hvorved du øger problemet for alle dem der er bagved dig når du skal
finde tilbage i det spor du kan køre videre i.

Prøv at overvej at når du holder nede i køen og ikke kan komme videre er
det netop fordi nogen har gjort som du gerne selv ville.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 08:04

> [...]
>
> Prøv at overvej at når du holder nede i køen og ikke kan komme videre er
> det netop fordi nogen har gjort som du gerne selv ville.

Jeg øger da totalt set ikke noget problem - jeg vælger bare at vente til min
tid kommer i bane 2 frem for bane 1, da alt med din fremgangsmåde tyder på
at bane 2 er det kvikkeste. 'Hullet' kan aftage et bestemt antal biler
uanset de kommer fra 1 - 2 eller 3 kørækker, men med flere kørækker kan man
langt bedre absorbere huller i rækken forårsaget af 'sovende' bilister
og/eller motorstop.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 08:38

Knut skrev:
> [...]
> langt bedre absorbere huller i rækken forårsaget af 'sovende' bilister

Du beskriver, klart og tydeligt, at det eneste der betyder noget for dig
er din, personlige, fremkommelighed. Hvad andre må vent ekstra for at du
kan komme så hurtig frem som mulig er tilsyneladende ligegyldigt.

Til din orientering kan jeg fortælle dig at når du holder stille i en
kø, og sikkert er ved at bide rattet i stykker fordi du ikke kan komme
udenom, er det fordi andre har fulgt din model og forårsaget at det hele
er gået i stå.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 09:07

> Du beskriver, klart og tydeligt, at det eneste der betyder noget for dig
> er din, personlige, fremkommelighed. Hvad andre må vent ekstra for at du
> kan komme så hurtig frem som mulig er tilsyneladende ligegyldigt.

Nej - det går jeg netop ikke. Alle er da velkomne til at komme frem, men
hvis de vælger noget andet skal de dælme ikke også tvinge mig til at vente,
fordi de selv har valgt dumt.

Knut

Fra : Jens G

Dato : 17-05-08 10:16

On Sat, 17 May 2008 10:06:31 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk>
wrote:

>Nej - det går jeg netop ikke. Alle er da velkomne til at komme frem, men
>hvis de vælger noget andet skal de dælme ikke også tvinge mig til at vente,
>fordi de selv har valgt dumt.

Hvis du skal vær helt ærlig, hvordan er din egen reaktion så hvis du
er kørt ind i næsten sidste øjeblik, og der så lige er en der trækker
den lidt længere og vil ind foran dig?
Med holdningen at du dælme ikke skal tvinges til at vente, gætter jeg
på at du lukker af.

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 11:34

> [...]
> den lidt længere og vil ind foran dig?
> Med holdningen at du dælme ikke skal tvinges til at vente, gætter jeg

Hvorfor skulle jeg dog lukke af - jeg har truffet mit valg om hvilken
kørebane, jeg mener er relevant at køre i. Jeg lukker kun af, hvis den anden
er på vej til at foretage sig noget ulovligt/uforsvarligt. Jeg tillader mig
at sikre eget og andres liv forud for dennes ret til at 'føre sig frem'.

Knut

Fra : Jens G

Dato : 17-05-08 12:17

On Sat, 17 May 2008 12:33:30 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk>
wrote:

> [...]
>at sikre eget og andres liv forud for dennes ret til at 'føre sig frem'.

Så bliver det næste naturlige spørgsmål om det er forsvarligt at køre
forbi en række biler i en bane som man ved man skal ind i, for så at
klemme sig ind i et mellemrum to biler har som sikkerhedsafstand?

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 12:29

> Så bliver det næste naturlige spørgsmål om det er forsvarligt at køre
> forbi en række biler i en bane som man ved man skal ind i, for så at
> klemme sig ind i et mellemrum to biler har som sikkerhedsafstand?

Jeg klemmer mig ikke ind mellem nogen biler - jeg forventer at bilerne i
begge baner kender flettereglen, så jeg venter bare til det er min tur!

Knud

Fra : Jens G

Dato : 17-05-08 14:30

On Sat, 17 May 2008 13:28:58 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk>
wrote:

>Jeg klemmer mig ikke ind mellem nogen biler - jeg forventer at bilerne i
>begge baner kender flettereglen, så jeg venter bare til det er min tur!

At køre forbi bilerne i den bane du skal over i, er næppe at tilpasse
hastigheden, som også er en del af flettereglen.

Og hvis der er stiplede vognbanelinier på skiltet som fortæller at der
indsnævres til et spor, er der slet ikke tale om fletteregel.

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 14:39

> [...]
>
> Og hvis der er stiplede vognbanelinier på skiltet som fortæller at der
> indsnævres til et spor, er der slet ikke tale om fletteregel.

Om du kalder det vognbaneskift eller fletteregel må du selv om - det handler
om at udnytte den plads som er optimalt!

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 14:12

Knut skrev:
> Nej - det går jeg netop ikke. Alle er da velkomne til at komme frem, men
> hvis de vælger noget andet skal de dælme ikke også tvinge mig til at vente,
> fordi de selv har valgt dumt.

De har valgt at fordel ventetiden kollektivt.

Du har valgt at du vil have så lidt ventetid som mulig, og den ekstra
ventetid du påfører andre er deres problem.

Du kan kalde det hvad du vil, jeg kalder det egoisme.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 14:38

> De har valgt at fordel ventetiden kollektivt.
>
> Du har valgt at du vil have så lidt ventetid som mulig, og den ekstra
> ventetid du påfører andre er deres problem.
>
> Du kan kalde det hvad du vil, jeg kalder det egoisme.

Mener du jeg skal indordne mig andres egoisme?
At nogen vælger at holde og vente i 1 lang kø hverken er eller bliver mit
problem.
Hvis de 'smider' 500 meter fri asfalt til venstre for dem selv ser jeg ingen
grund til ikke at gøre brug af det. Har svært ved at se det har nolget med
egoisme at gøre. Jeg tager da bare mod det 'gode' tilbud det er.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 19:38

Knut skrev:
> Mener du jeg skal indordne mig andres egoisme?

Nej, at du følge den model der er bedst for flest, og ikke den der er
til fordel for få og ulempe for mange.

> At nogen vælger at holde og vente i 1 lang kø hverken er eller bliver mit
> problem.

Grunden til at I kommer til at holde og vente er at andre, før dig, har
brug din model.

> Hvis de 'smider' 500 meter fri asfalt til venstre for dem selv ser jeg ingen
> grund til ikke at gøre brug af det. Har svært ved at se det har nolget med
> egoisme at gøre. Jeg tager da bare mod det 'gode' tilbud det er.

Du tager dig fordele på de andres bekostning. Det er ikke særlig
fremmende for trafikkens afvikling.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-08 04:28

On May 17, 11:16 am, Jens G <nospam061...@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> den lidt længere og vil ind foran dig?
> Med holdningen at du dælme ikke skal tvinges til at vente, gætter jeg

Selvfølgelig gør han da det, han har jo selv fået det han ville

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 15:04

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> ved afslutningen af den enkeltsporede strækning ikke vil være den same
> uanset om der køres i 1 eller 2 spor inden den enkeltsporede strækning ?

Ved at køre frem i to spor vil dem i 1. spor komme til at sætte
hastigheden ned for at lave plads til dem der er kørt udenom i 2. spor.

Kun hvis ALLE opførte sig som de burde i situationen kan du få ret. Men
da ikke ret mange opfører sig på den måde går der kage i det lige så
snart der er nogen der mener at deres tid er mere værd end andres tid.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 16-05-08 19:58

> [...]
> ikke ret mange opfører sig på den måde går der kage i det lige så snart
> der er nogen der mener at deres tid er mere værd end andres tid.

Netop hvis alle kørte frem indtil ca 50 meter før indsnævringen og flettede
naturligt ville antallet af biler, som kan passere indsnævringen være helt
identisk (eventuelt med en lille fordel for 2 rækker) uanset man kører frem
i 1 eller 2 rækker. Fordelen er at køen ikke blokerer så langt bagud samt at
man kan køre med højere fart langt længere frem.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:20

Knut skrev:
> [...]
> i 1 eller 2 rækker. Fordelen er at køen ikke blokerer så langt bagud samt at
> man kan køre med højere fart langt længere frem.

Så længe ingen benytter 2. spor til at overhale har du ret. Men hvor tit
har du lige set det? Uden at der er nogen der leger "Wannabe-betjent"?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 06:49

> Så længe ingen benytter 2. spor til at overhale har du ret. Men hvor tit
> har du lige set det? Uden at der er nogen der leger "Wannabe-betjent"?

ALtså at for mange vælger at flette for tidligt giver plads til overhaling i
2. spor kan da ikke være mit problem, men dem som åbenbart vælger at lade
sig overhale ved at trække ind for tidligt. Jeg vil naturligvis køre så
langt frem det er muligt - også hvis jeg skulle køre forbi nogen i højre
side, som har valgt en anden strategi end mig. Hvis bilisterne bare valgte
bane 1-2-1-2-1-2 etc. ville det problem i hvertfald ikke opstå.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 07:55

Knut skrev:
> [...]
> side, som har valgt en anden strategi end mig. Hvis bilisterne bare valgte
> bane 1-2-1-2-1-2 etc. ville det problem i hvertfald ikke opstå.

Det er netop det der er problemet. Du kommer til at vente ekstra i en kø
fordi andre, længere fremme, gør om du, og kører frem og forårsager at
dem de kører forbi skal bremse op for at give dem (dig) plads.

Det ideelle er det du skriver i sidste sætning. Men det er netop det
trådstarteren harcelerer over at en har gjort.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 14:20

K*N skrev:
> [...]
> så mange som muligt frem til forhindringen i en fart, så de kan flette

Hvis de så kunne finde ud af at flette sammen. Det kan de ikke, så den
model er den direkte vej til kø hvor flest mulig kommer til at holde stille.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 16-05-08 19:50

> Hvis de så kunne finde ud af at flette sammen. Det kan de ikke, så den
> model er den direkte vej til kø hvor flest mulig kommer til at holde
> stille.

Indfletningstiden er sgu da den samme uanset man gør det 1 km før
forhindringen eller 100 meter før!

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:11

Knut skrev:
> Indfletningstiden er sgu da den samme uanset man gør det 1 km før
> forhindringen eller 100 meter før!

Ved en presset indfletning skal den du fletter ind foran bremse lidt
ned, den næste skal bremse lidt mere ned, osv..

Der er en formel for hvor mange er skal til før det hele holder stille.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 06:45

> Ved en presset indfletning skal den du fletter ind foran bremse lidt ned,
> den næste skal bremse lidt mere ned, osv..
>
> Der er en formel for hvor mange er skal til før det hele holder stille.

Forklar mig lige hvori forskellen består i at bremse ned (og evt. få køen
til at stå stille) i en (meget lang) bane eller i 2 (på ca. den halve
længde). Det er da kun et sprøgsmål om, hvor mange kilometer tilbage man
skal foretage manøvren. Jeg forstår faktisk ikke hvad vi skal med flere
kørebaner på Køge Bugt motorvejen - vi skal jo alligevel ifølge din teori
køre i 1 lang række fra Køge til København fordi det er mest hensigtsmæssigt
(ifølge dig) at flette når køen starter fremfor der hvor vejen indsnævres.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 07:48

Knut skrev:
> [...]
> (ifølge dig) at flette når køen starter fremfor der hvor vejen indsnævres.

Forskellen ligger i at hvis trafikken har ordnet sig i en bane er der jo
ingen der skal bremse ned. Kun når en eller anden tåbe mener han er mere
vigtig end alle andre, og kører udenom og så skal ind i trafikstrømmen
igen længere fremme er det jo at problemet opstår.

Jo længere fremme mod forhindringen du "anbringer" indfletningen til et
spor, jo flere biler får du bag den, og jo hurtigere når du ned omkring
0 km/t.

En ting som måske, jeg ved det ikke, kunne hjælpe på problemet var hvis
man flyttede det spor der skal flettes ind i således at det var 1.
spor den ene dag og 2. spor den næste.

Det kunne måske få ALLE til at ordne sig op i to spor og holde sin plads
i køen. Det ville forhindre de travle tåber i at få gang i deres spil.
Og så var det kun spørgsmålet om afstand lige før sammenfletningen der
skulle løses.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-05-08 14:51

On Sat, 17 May 2008 08:48:26 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>vigtig end alle andre, og kører udenom og så skal ind i trafikstrømmen
>igen længere fremme er det jo at problemet opstår.

Jeg oplever det tit på motortrafikvej hvor der kun er et spor. Her
glider trafikken jævnt med en 80-90 kmt. indtil der kommer et stykke
hvor der er to spor med mulighed for overhaling. Her er der altid
nogen der lige skal se om ikke de kan komme et par vogne frem, med det
resultat at frafikken går helt i stå når de skal flette ind igen.

Jens

Fra : Thomas H.

Dato : 10-05-08 22:20

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opfatter det som en frækhed når andre mener de skal mase sig ind
> længere fremme. Dog kunne jeg da aldrig finde på at blokere for dem

En frækhed at bruge en fri bane, hvad er det folk ikke forstår?

> [...]
> siger jo også at man skal tilpasse hastigheden til den bane man skal
> ind i, og det opfatter jeg ikke som at man bare kan overhale en hel

Jeg er altid sikker på at komme ind, det er bare et spørgmål om at have is
nok i maven, så giver folk sig, selv de mest hardcore idioter har alligevel
ikke lyst til at få ridser i bilen med 2 km/t fordi man vil være stædig og
børnefornærmet.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-05-08 16:13

> [...]
> opgivelse af hvor langt der var til dette. Straks fletter folk jo ind i
> højre vognbane og lader yderbanen være tom
Heh, jeg prøvede et sted tæt på vejlefjordbroen, noget der mindede om det.
Her var det sjove så, at ALLE trak ind til højre og med kø til følge, jeg
blev i ydersporet som jeg har lært. Der kom stadig flere skilte med
sammenfletning...Endnu flere skilte og så kom der pludselige ikke flere
skilte. Altså var de bare igang med at sætte skiltene op. Det viste sig de
første begyndte næste dag med at spærre vejen af :) Så de folk der havde så
travlt med at trække ind, fik sig en pæn ventetid til ingen verdens nytte.
Så kan de sq lære det kan de! :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Thomas H.

Dato : 10-05-08 22:17

> [...]
> første begyndte næste dag med at spærre vejen af :) Så de folk der havde
> så travlt med at trække ind, fik sig en pæn ventetid til ingen verdens

Jeg tror jeg har oplevet dette 4 gange i alt, flere gange på
Hillerødmotorvejen, hvor de simpelthen havde glemt skiltene og engang på vej
mod Storebæltsbroen hvor vi nok sad i kø 45 min. for at opdage at der ingen
sammenfletning var.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 21:28

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

> Denne adfærd er i sig selv hjernedød, totalt misforstået og deres kørekort
> burde inddrages på stedet,

.... og de burde have smækket sig én på kassen de sent ville glemme.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Thomas H.

Dato : 10-05-08 22:17

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:4826052d$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> ... og de burde have smækket sig én på kassen de sent ville glemme.

Jeg tror i hvert fald der er nogle personer de skal passe på med at løbe ind
i.

Fra : Jens G

Dato : 10-05-08 22:43

On Sat, 10 May 2008 22:27:36 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the bindestreg coffeeshop punktum dk> wrote:

>"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

>... og de burde have smækket sig én på kassen de sent ville glemme.

Og så fik vi også lige på plads hvilken type menneske der er mest
agressivt.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-05-08 09:57

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> Og så fik vi også lige på plads hvilken type menneske der er mest
> agressivt.

Et ordsprog indeholdende "alle over én kam" kan sikkert, med rette,
indsættes her...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-08 05:25

On May 11, 6:37 am, "K*N" <dnhrrammering...@mail.dk> wrote:
> "Jens G" <nospam061...@kabelmail.dk> wrote in message

> Nej for det er da også en omgang matematisk og logistisk vrøvl.

Nej, man kan se det ved selvsyn, al indfletning sænker hastigheden og
dermed flowet.
Så kan man flette i bedre tid optages nedsænkningen inden
forhindringen og flowet opretholdes.

Fra : Knut

Dato : 13-05-08 17:14

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
Nej, man kan se det ved selvsyn, al indfletning sænker hastigheden og
dermed flowet.
Så kan man flette i bedre tid optages nedsænkningen inden
forhindringen og flowet opretholdes.

Det er den selvsamme nedsættelse du skal opnå uanset tilførslen af biler
kommer i 1, 2 eller 3 rækker - der for flytter du da bare prpblemet nogle
100 meter bagud ved den undøvendige fletning alt for langt før 'problemet'
opstår.

Til gengæld kan man hurtigere fylde huller op, hvis en bil går i stå eller
lignende, så alt andet lige går det faktisk huritgere med mere 1 1 række.

Knud

Fra : Martin Johansen

Dato : 13-05-08 19:53

> [...]
> is nok i maven, så giver folk sig, selv de mest hardcore idioter har
> alligevel ikke lyst til at få ridser i bilen med 2 km/t fordi man vil

Enig.. elsker sammenfletninger.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 20:19

On 13 May 2008 18:53:00 GMT, Martin Johansen <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Enig.. elsker sammenfletninger.

I har forhåbentlig skadesanmeldelsen klar? ) Så længe der er
streger, er det jeres problem.
Oplevede lige hvordan man fletter på Køge Bugt i dag. Valgte at tage
midtersporet, da man så fiser forbi Greve afkørslerne, men det var
vist en dårlig fidus. Man fletter på den måde at 4-6 biler møver ind
fra yderbanen - og gæt hvad der møver frem sekunder senere, 4-6 nye
biler, der møver ind ) Da jeg så ikke lige ville flette 200 m før
flette-zonen med en 4WD blev han sur - blinkende lygter og strittende
fingre, da han kom ind bagved. Men gæt selv, hvem der ikke skulle
flette med nogen som helst senere, heller ikke i selve flettezonen,
faktisk tudede han af mig, da jeg lod den bil, der var i position
komme ind. Gid hans røv må klø og armene være for korte )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-05-08 20:35

>I har forhåbentlig skadesanmeldelsen klar? ) Så længe der er
>streger, er det jeres problem.

Thomas og jeg taler ikke helt om den samme situation.

I det daglige her i byen er der nogle sammenfletninger hvor folk tror
at bare de er i yderbanen så har de forkørselsret.

Problemet er bare.. for dem altså.. at hvis jeg ligger forrest.... og
ER ved at flette fint ind i den ene vejbane som det ender ud i, så
skal de ikke forsøge at overhale og presse mig op på cykelstien.. så
jeg kører blot videre og vil håbe for dem de knalder bremsen i..
hvilket de gør.. og dem der vifter med fingeren må jo så blot have en
historie fra det virkelige liv ;)

Der var en der for nogle år siden gjorde det samme.. blot ikke over
for mig, men en politibil ..: "Jamen jeg ligger yderst så skal I da
holde tilbage for mig!! iiiihh altzå".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 16:49

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> jeg kører blot videre og vil håbe for dem de knalder bremsen i..
> hvilket de gør.. og dem der vifter med fingeren må jo så blot have en

Der var en, i lastbil,der fandt ud af at der sidder en bremsepedal til
venstre for speeder, i dag oppe ved Kolding Øst.

Det skal lige forklares, for Kbhstruppere o.a., at forløbet er at E45
kommer fra Vejle og fletter sammen med E20 fra Fredericia. De 2 x 2 spor
bliver til 1 x 3 spor.

Ca 1,5 km senere bliver 1. spor til afkørsel til Kolding samtidig med t
1. og 2. spor fletter sammen.

Jeg kommer fra E20 og gør som jeg altid gør, at trække ind i 1. spor når
der er plads til det.

Dels fordi vi altså har højrekørsel i dette land, og dels fordi de
fleste af mine kolleger holder sig til 2. spor uanset om de kommer fra
nord eller fra øst, hvorfor 2. spor er der hvor der er mest sporkørsel.
1. spor er meget rarer at køre i.

En lastbil (solo forvogn) der kommer fra nord trække i 2. spor og
begynder at komme tæt på bagfra.

Ca. 200 m før fletzonen markerer jeg at jeg skal lige ud, og ikke ind
til Kolding.

Det tager han sig tilsyneladende ikke af. Så da vi kører ind i fletzonen
ligger han med sin forene ca. ud for forenden af min trailer. Og først
der finder han ud af at hans 12 tons nok ikke flytter meget på mine 40
tons.

Håber han har lært at fletreglen også gælder for lastbiler, overfor
lastbiler.

> Der var en der for nogle år siden gjorde det samme.. blot ikke over
> for mig, men en politibil ..: "Jamen jeg ligger yderst så skal I da
> holde tilbage for mig!! iiiihh altzå".

Der er en del der tilsyneladende mener at blot de har deres forende 1 m
forbi en lastbils bagende skal lastbilen give dem plads i en fletzone.

Det får de ikke så meget ud af.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-05-08 17:50

>Der er en del der tilsyneladende mener at blot de har deres forende 1 m
>forbi en lastbils bagende skal lastbilen give dem plads i en fletzone.
>
>Det får de ikke så meget ud af.

De lærer det nok en dag :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:07

Martin Johansen [6000] skrev:
> De lærer det nok en dag :)

Der var en i en lastbil der fik lidt lærdom i dag.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 16:32

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> faktisk tudede han af mig, da jeg lod den bil, der var i position
> komme ind. Gid hans røv må klø og armene være for korte )

Hvad går der egentlig af folk derovre?

Kom der forbi i går eftermiddag

På vej hen mod vejarbejdet kørte jeg en tid i 2. spor så jeg kunnekomme
uden om en sløv padde. Da det var overstået trak jeg ind i 1. spor igen.
Hastigheden var da oppe omkring 40-50 km.

Da vi så kom så tæt på at vi kunne se skiltningen med den der opdeling
gik det hele næsten i stå.

Der gik do ikke så længe før der kom lidt gang i 1. spor. Mens 2. og 3.
spor holdt næsten stille.

En del forsvandt op i Ishøj afkørslen. Det hjalp også på
fremkommeligheden i 1. spor.

Enkelte trak fra 2. spor ind i 1. spor. Men de fleste blev derude
tilsyneladende for at komme i det smalle spor hvor lastbilerne ikke må
komme.

Da vi så kommer hen til hvor der flettes med "O4" viser der sig at være
2 spor på den side, hvorfor jeg ikke tror at nogen af dem der kørte øst
for opdelingen kom hurtigere frem (trods det at de kørte 10-20 km/t
hurtigere) end dem vest for opdelingen.

I praksis tror jeg at mellem 100 og 200 a de biler der holdt, næsten,
stille i 2. og 3. spor inden opdelingen kom senere ud af vejarbejdet end
jeg, der kørte i 1. spor.

Har de fundet på at "Magnetsporet" er det der er lagt øst for opdelingen?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 17:55

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Hvad går der egentlig af folk derovre?

ingenting - der er absolut ingen tegn på aktivitet i den knold, der
sidder øverst.....

>I praksis tror jeg at mellem 100 og 200 a de biler der holdt, næsten,
>stille i 2. og 3. spor inden opdelingen kom senere ud af vejarbejdet end
>jeg, der kørte i 1. spor.

Jeg hygger mig hver eneste dag, med at trille forbi de skvaddernakker,
der tror magnetsporet er "the place to be"

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 18:04

On Fri, 16 May 2008 17:32:05 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

<...>

> [...]
>jeg, der kørte i 1. spor.
>
>Har de fundet på at "Magnetsporet" er det der er lagt øst for opdelingen?

Jeg prøvede det som et eksperiment for at se, hvad der egentlig skete.
Det ene var, at midtersporet kom væsentligt langsommere frem end
ydersporet, fordi man derude fra flettede 4-6 biler ind ad gangen og
straks fyldte op Det andet var, at den store fidus må være højre
spor, gu skal man flette med O4 og tage et par stop pga. Greve N, men
netto har man nok tjent 5 minutter alligevel )

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:09

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> spor, gu skal man flette med O4 og tage et par stop pga. Greve N, men
> netto har man nok tjent 5 minutter alligevel )

Det var, så nogenlunde, også min opfattelse.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-08 01:25

On May 13, 6:13 pm, "Knut" <engodmailadre...@mail.dk> wrote:
> [...]
> 100 meter bagud ved den undøvendige fletning alt for langt før 'problemet'

Ja, men det kan gøres mere roligt og uden for hårde opbremsninger.

Fra : Knut

Dato : 14-05-08 16:58

> [...]
> opstår.

Ja, men det kan gøres mere roligt og uden for hårde opbremsninger.

Skal jeg trykke hårdere på bremsen i venstre kø end i højre kø - eller hvad
pokker er det du prøver at sige?

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-08 00:43

On May 14, 5:58 pm, "Knut" <engodmailadre...@mail.dk> wrote:

> Ja, men det kan gøres mere roligt og uden for hårde opbremsninger.
>
> Skal jeg trykke hårdere på bremsen i venstre kø end i højre kø - eller hvad
> pokker er det du prøver at sige?

Når folk lige pludselig eller i sidste øjeblik skal til at flette ind
blive manøvrene mere impulsive, og derfor vil det IMO sinke trafikken
mere at flette i sidste øjeblik.

Fra : Knut

Dato : 15-05-08 07:46

> [...]

Når folk lige pludselig eller i sidste øjeblik skal til at flette ind
blive manøvrene mere impulsive, og derfor vil det IMO sinke trafikken

Det sker jo netop ikke i sidste øjeblik - alle advarslerne har da været der
over en længere strækning i modsætning til når man kører i en række alt for
langt tilbage - helt tilbage fra før skiltningen starter somme tider.
Hvis dem i højre side bare ville respektere normale fletteregler er der daq
slet ingen problemer med at komme ind i rækken,når man skal igennem det
smalle stykke - problemerne ligger sgu altid bagude, der hvor man begynder
at frigøre den venstre bane helt uden påviselig grund.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 15:00

Knut skrev:
> [...]
> smalle stykke - problemerne ligger sgu altid bagude, der hvor man begynder
> at frigøre den venstre bane helt uden påviselig grund.

Nu beder du om at dem i højre spor accepterer normale fletteregler.

Hvad om dem i venstre spor selv udviser gensidig hensyn?

Det gør de ikke ved at overhale en længere række biler der har
forberedtsig på at komme gennem indsnævringen ved at ligge sig i højre spor.

Ved at køre udenom kommer du hurtigere frem, men du forsinker samtlige
du overhaler. Hvis du accepterer din del af forsinkelsen, og holder din
plads kommer du til den tid der var din, uden at snyde dig foran. Men de
øvrige skal ikke vente fordi du bare vil frem.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Knut

Dato : 16-05-08 17:10

> Nu beder du om at dem i højre spor accepterer normale fletteregler.
>
> Hvad om dem i venstre spor selv udviser gensidig hensyn?

Det er da præcis det VI gør ved at lægge os på siden fremfor at skabe en
kilometerlang kø bagud.

> [...]
> kommer du til den tid der var din, uden at snyde dig foran. Men de øvrige

Hvis alle brugte den sunde fornuft og holdt hver sin bane indtil det er
nødvendigt at flette ville alle få den 'normale' plads i køen - hver anden i
højre spor og hver anden i vvensstre spor - sværere er det slet ikke.

Knut

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 22:06

Knut skrev:
> Det er da præcis det VI gør ved at lægge os på siden fremfor at skabe en
> kilometerlang kø bagud.

Jamen så længe du nøjes med at lægge dig på siden, uden at overhale er
der jo heller ikke det store problem.

Så har du blot forberedt dig på at være ud for det hul du skal ind i ved
sammenfletningen.

Problemet opstår når du overhaler, og tvinger dem du overhaler til at
gøre plads til dig.

> Hvis alle brugte den sunde fornuft og holdt hver sin bane indtil det er
> nødvendigt at flette ville alle få den 'normale' plads i køen - hver anden i
> højre spor og hver anden i vvensstre spor - sværere er det slet ikke.

Jamen deri er vi skam ikke uenig.

Problemet er at ikke alle gør det. De fleste trækker til højre når der
er plads, og det bruger visse andre til at mele deres egen kage, på de
andres bekostning.

Og som jeg ser det har ham, er er trådstarteren blev udråbt til
"Wannabe-betjent" jo blot indtaget sin naturlige plads i køen.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk